Nieuwe geintegreerde versterker

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Alweer een tijdje mn huidige A.A. set.
Staat ook weer tekoop.
Wil weer eens wat anders en dan gewoon weer geintegreerd.
Hobby blijft altijd kriebelen.
Hoeft ook niet top of de bill te zijn, zo rond de 1700 eur.
Nu vind ik persoonlijk de Cambridge AZUR 851A en de Yamaha AS-1100S hele mooie geintegreerde verterkers.
Voorkeur voor de klassiek ogende Yamaha.
Iemand ervaringen mee?
Bijlagen
215camb.promo_.jpg
F9556346BCF041CDA28B58134A6D0E35_12073_3170x1503_63a195a5f8a5aa106ccfda3e0e15819d.jpg
Yamaha A-S1100 1.jpg
7AD3A8BA9F4745EEA907E53F46AB9A16_12075.jpg
851a-cambridge-audio_back.png
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 26 nov 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Shadow »

Heb ze allebei gehoord op een set opera pavarotti's en was van beide onder de indruk, mijn collega koos toen uiteindelijk voor de Cambridge en ik zou dat ook gedaan hebben qua geluid. Looks is de Yamaha winnaar idd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Pjotr »

Tja, wat is smaak? Vind die Yamaha er een beetje goedkoop uitzien met dat jaren '70 alu. en teak fineer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Shadow »

Het zijn allebei qua bouwkwaliteit bovengemiddelde apparaten 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Pjotr »

Weet ook niet wat het is. Mijn vader was een enorme Yamaha fan. Maar als ik er in keek naar wat het voorstelde viel het nogal tegen naar wat het kostte. Maar ok, dat was met Denon niet veel anders. Je roemt de bouwkwaliteit. En nou juist dat vond ik niet beter dan een gemiddelde Pioneer, Akai etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Shadow »

Nou die serie vind ik netjes, niet alle Yamaha's, kan me zo maar voorstellen dat een HT reciever van 400 euri iets minder in elkaar zit.
Zelf luisteren, zelf beslissen :-$
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Beide versterkers zijn wel aan elkaar gewaagd denk ik.
Smaken qua looks is persoonlijk uiteraard, laten we dat even buiten beschouwing houden.
Als ik de specs vergelijk dan zou de Yamaha wellicht iets beter presteren ivm een hogere dempinsfactor?
Vermogen is wel weer wat minder dan de Cambridge.
De Yamaha is ruim 8kg zwaarder.
Zijpanelen van de Yamaha in diverse kleuren te verkrijgen en ik meen ergens gelezen te hebben dat het geen fineer is, dit ga ik vandaag eens in het echt checken, maakt ook niet uit.
Zowel de Yamaha als Cambrigde leverbaar in zwart en zilver.
Bijlagen
2.JPG
Specs.JPG
yamaha-a-s1100-vollverstaerker-32922.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door richard »

De Yamaha is een meer traditionele AB versterker, de Cambridge een XD?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door ray5150 »

Puur afgaande op looks, reputatie van het merk, mogelijkheden, getalletjes, en mogelijke restwaarde, zou mijn keuze de Yamaha zijn.
ik vraag me ook af wat eigenlijk het nut zou kunnen zijn van een RS232 aansluiting, software upgraden ?
Dan zou je eerst op zoek moeten naar een antieke PC die zo'n aansluiting nog heeft.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door hannesie »

Ik heb wel eens wat aan een print van CA zitten vogelen, en werd er niet enthousiast van. :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat er op beide exemplaren de interne layout wel wat op aan te merken is.
Ziet er bij allebei vrij "rommelig " uit. waarbij de Yamaha wel wat conventioneler is opgezet dan de Cambridge.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Pjotr »

Dat bedoelde ik met "vergelijkbaar met Pioneer, Akai etc." Ray :mrgreen: Bij de Cambridge zijn de weerstanden b.v. wel netjes horizontaal op de print ge-layout. Bij de Yamaha staan ze schots en scheef rechtop, wat een stuk minder stabiel is. Als ze zo ook piano's zouden afleveren... :lol: Gaat tegen alle audiofiele regels van een mechanisch robuust geheel in (resonanties e.d.). Geen flauw idee wat een XD versterker is. Die Cambridge ziet er wel uit als dual mono qua opbouw en met een aparte trafo/voeding voor de VV. Verder zie ik een enkele chipversterker per koelprofiel. Zou zomaar een LM... o.i.d. kunnen zijn :D Bij de Yamaha is het niet zo goed te zien. Qua opbouw ziet de Cambridge er een tandje netter uit. Maar het gaat ten slotte om hoe het klinkt op jouw speakers....... ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door ray5150 »

Klopt Peter, waarbij aangetekend dat Akai al een jaar of 20 geen audio apparatuur meer produceert, want failliet gegaan en nu nog maar merkjesplakker op TV's en dergelijke.

Ik denk niet dat de Cambridge een chipversterker is. afgaande op deze foto zie ik van die grote transistoren zoals Sanken die maakt zitten :
07AM-CAMAZUR851A-7.jpg
Misschien ook een idee voor Marcus om eens naar Accuphase te kijken / luisteren ?
Zit qua nieuwprijs wel fors boven gesteld budget. vanuit een "engeneering point of view" wel perfect opgebouwd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Klopt Peter, waarbij aangetekend dat Akai al een jaar of 20 geen audio apparatuur meer produceert, want failliet gegaan en nu nog maar merkjesplakker op TV's en dergelijke.
Ik bedoelde ook de gebruikelijke layout van 30 jaar geleden :mrgreen: Dat zijn i.d.d. de welbekende Sanken transistoren die je daar ziet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Barry2001 »

Ze hebben allebei connectoren midden op de print, wat ik al zou proberen te vermijden (maar misschien kan het niet). Verder vind ik ook dat de Cambridge layout er netter uit ziet. Tenminste de component opstelling, kan in de print kijken natuurlijk.
Qua uiterlijk spreekt de retro look van de Yamaha mij meer aan... heb ze beide nooit gehoord trouwens, blijft het belangrijkste natuurlijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door ds23man »

Mij ontgaat een beetje die gigantisch chip linksachter in de Yamaha, beetje overdreven voor de ab sturing van de volume.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Beide versterkers vandaag kunnen zien en aanvoelen in Rotterdam.
De Yamaha is het toch (naar verwachting) uiteindelijk geworden.
Keuze was snel gemaakt.
Uitvoering in zilver met de zwarte in hoogglans gelakte zijpanelen.
Lekker zwaar (ruim 23kg) en degelijk, knoppen voelen ook zeer solide aan.
Ook spelen de looks een rol qua keuze.
Staat nu te spelen.
Klinkt zo voor het eerst aan zeker niet verkeerd, integendeel.
Zeer nette pure versterker voor de centen en de kilo's.
Bijlagen
PB261263.JPG
PB261266.JPG
PB261267.JPG
PB261269.JPG
PB261271.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Pjotr »

Dat hoogglans zwart met mat alu ziet er i.d.d. een stuk gedistingeerder uit dan die eerdere foto. Beslist! Geniet ze... :rock:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Thx Peter.
Nu uiteraard lekker bekend vergelijkmateriaal aan het beluisteren en zal hier later het verschil omschrijven tov de X-A160 + X-pre amp.
Uiteraard staat hierbij de amp qua bass en treble op nul!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Afgezien van een opmerking over een aansluiting RS232 / RS485 of een Sub-d connector, voor een eventuele software update, blijven deze connectoren tot de hedendaagse degelijke betrouwbare connectoren, en zeker in de industrie.

Hoe klinkt deze geintegreerde versterker tav vergelijkmateriaal die ik hier regelmatig afspeel en tov de voormalige Advance Acoustic set.

Ik moet zeggen dat het beryllium hier echt tot leven komt.
Zeer gedetailleerd in het hoog en meer open in het mid.
Het laag is gelijkwaardig te noemen, zeer fraai (dus zonder sub erbij).
Alles pure direct ingesteld, je hoort de relais schakelen als je hiervan afwijkt, niet nodig dus.
Ook plenty vermogen voor wat ik hier nu heb staan, kan geen vergelijk maken met mn voormalige Basissen helaas :-).

Zeer tevreden met deze aanschaf.
Ookal is de Advance Acoustic set duurder in aanschaf heeft deze in verhouding zwaardere geintegreerde versterker veel meer detail.

Geheel te beluisteren in Brielle icm de MiniMonitor Beryllium.
Bijlagen
PB261275.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door richard »

Wel een mooie klassieke versterker, veel plezier met je set.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Thx Rich.
Moet toegeven dat ik ook echt wel onder de indruk ben van deze geintegreerde versterker zoals Shadow ook al eerder aangaf.
Klinkt heerlijk gedetailleerd en het laag is prima inorde.
Yamaha heeft hier denk ik best wel iets nets neergezet.
Er zal altijd wel wat aan op te merken zijn, hetzij technisch en/of optisch.
Wat mij zowiezo opvalt is dat de koeling vreemd is georganiseerd bij de Cambridge.
Warmte van de koelribben stralen ook uit richting trafo.
Verder is aan beide wel het e.e.a. op te merken qua interne bekabeling.
Heb de Cambridge niet beluisterd, dat doe je enkel in je eigen huiskamer met eigen weergevers.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
...
Wat mij zowiezo opvalt is dat de koeling vreemd is georganiseerd bij de Cambridge.
Warmte van de koelribben stralen ook uit richting trafo..
Dat ziet er voor mij ook een beetje vreemd uit. Ik dank dat het idee er achter is zo een soort convectie kanaal te creëren waar door de warmte van de trafo en koelribben geconcentreerd wordt afgevoerd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Shadow »

Klopt, openingen zitten in het midden van de kast, bij de homecinema series hebben ze met geforceerd gekoelde tunnels en al gewerkt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nieuwe geintegreerde versterker

Bericht door Lnsadnoh »

Misschien had ik toch een verkeerde foto gepost van het interne :-).
Geen stekkers op de print en alles toch wel aardig netjes rechtop gemonteerd, of zijn ze weggelaten?
Edit: als ik door de tralies kijk dan zitten de stekkers gewoon netjes aangesloten :-).

https://nl.yamaha.com/nl/products/audio ... index.html
Bijlagen
EE9C72E21500463FBC96B391FFC4C139_12075_3569x3636_5af5eff64d2488e71e31dd3d92749c79.jpg
Gesloten