Buizenversterker per Aliexpress
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Die hele aan/uit schakelaar staat me niet aan. Hij beweegt bij het schakelen en is verder zo groot dat er maar weinig ruimte zit tussen de voet van één van de voorversterker buisjes en het ding zelf. Het ding is jammer genoeg van het type 'draai' want anders had ik wel een goede vervangende tuimelschakelaar gehad. Als ik tegen iets anders aan loop vliegt ie er uit. Hier heeft iemand hem al vervangen door een Lorlin schakelaar: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... mp-13.html. Maar als iemand een goed alternatief weet hoor ik het graag!
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Is dit niet wat ?
https://www.eoo-bv.nl/featured/17702-dr ... m-ab-.html
Alhoewel ik eerlijk gezegd gezien de prijsstelling hier kwalitatief niet al te veel verwacht.
Een beetje behoorlijke draaischakelaar voor netspanning zou mijns inziens een euro of 5 moeten kosten.
https://www.eoo-bv.nl/featured/17702-dr ... m-ab-.html
Alhoewel ik eerlijk gezegd gezien de prijsstelling hier kwalitatief niet al te veel verwacht.
Een beetje behoorlijke draaischakelaar voor netspanning zou mijns inziens een euro of 5 moeten kosten.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Mogge Ray, ik ga wel eens even speuren met ome Google, er moet een goede schakelaar in want ik heb geen zin aan vonken en zwarte beblaarde vingers 
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ombouwen naar een zware metalen tuimelschakelaar is geen optie ?
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Bij Radio Twenthe hebben ze nog een graai-bak met ouderwetse potmeters met oerdegelijke aan-uit schakelaar er aan. Wellicht kan je een en ander van elkaar scheiden?
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Die ziet er eerder uit voor lage spanning/kleine stroom.democles schreef:
Als de de smoorspoel naar de andere kant verhuist kan daar de schakelaar op een beugel en een verleng-as.
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Product Details
Angle of Throw: 45°
Contact Current AC Max: 4A
Contact Current DC Max: 10A
Contact Voltage AC Max: 250V
Contact Voltage DC Max: 12V
No. of Poles: 2
No. of Switch Positions: 2
No. of Switch Positions: 2 Position
Product Range: RMS Series
Ja lage spanning
Kon even niet zo snel wat anders bedenken met een gekartelde ,waarschijnlijk, 6mm as. (of 6,3mm
)
Angle of Throw: 45°
Contact Current AC Max: 4A
Contact Current DC Max: 10A
Contact Voltage AC Max: 250V
Contact Voltage DC Max: 12V
No. of Poles: 2
No. of Switch Positions: 2
No. of Switch Positions: 2 Position
Product Range: RMS Series
Ja lage spanning
Kon even niet zo snel wat anders bedenken met een gekartelde ,waarschijnlijk, 6mm as. (of 6,3mm
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Op die DIY Audio site heeft ook iemand die Lorlin schakelaar gebruikt maar het ziet er niet echt stevig uit. Neverthelessdesalnietemin, ik heb de schakelaar er even uit gehaald en los gesoldeerd, goed bekeken en er maar weer in gezet. Het werkt en heb even niks anders voor de testen. Wel nog een paar hele goede tuimelschakelaars (mijn scheepszender-voorraad is nog niet uitgeput hoor Anne
) voor het geval dat.
Vanmiddag de gloeidraden allemaal gesoldeerd en zonder de gelijkrichtbuis even getest. Dat ziet er in ieder geval goed uit. Morgen maar weer verder. Oh ja, ik heb twee 6SL7GT buisjes over genomen van iemand, een Ken-Rad en een RCA. Die combinatie had ik ook nog in een ouwe doos dus heb nu een paartje Chinezen, RCA en Ken-Rad. Die Chinezen houdt ik alleen voor testen en dan gaan die 'oudjes' er in
Vanmiddag de gloeidraden allemaal gesoldeerd en zonder de gelijkrichtbuis even getest. Dat ziet er in ieder geval goed uit. Morgen maar weer verder. Oh ja, ik heb twee 6SL7GT buisjes over genomen van iemand, een Ken-Rad en een RCA. Die combinatie had ik ook nog in een ouwe doos dus heb nu een paartje Chinezen, RCA en Ken-Rad. Die Chinezen houdt ik alleen voor testen en dan gaan die 'oudjes' er in
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Al klinkt het de helft zo goed klinkt als het plaatje is prachtig ding 
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Mooi om te horen Bert, ik ben zelf ook blij verrast met de uitvoering door de Chinezen. De behuizing ziet er stevig uit, geen doorzakkende chassis en de trafo's ogen ook prima. Nu nog geluid
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ik heb de gloeispanningen getest en die werken allemaal prima. Vandaag wil ik gaan zien of de HS goed is. De gloei voor de 5Z3P gelijkrichter geeft ook een normale spanning van iets van 5.2 volt aan en de hoogspanning vanaf de trafo zit op iets van 322 volt. Gewoon de 5Z3P er in zetten, spanning er op en meten en kijken?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Let op, als je de HS voeding aan zet zonder buizen loopt er geen stroom door de serieweerstanden in de voeding, en staat er dus ook weinig spanning over de weerstanden.
Hierdoor is je B en B+ spanning onbelast veel hoger dan wanneer er wel buizen in zitten.
Die spanning kan maar zo boven de max spanning van je elco's uitkomen.
Maw gewoon testen met buizen erin, kan itt transistoren veel hebben.
Oja, uitgang wel belasten he, met of een dummy load, of een speaker.
Hierdoor is je B en B+ spanning onbelast veel hoger dan wanneer er wel buizen in zitten.
Die spanning kan maar zo boven de max spanning van je elco's uitkomen.
Maw gewoon testen met buizen erin, kan itt transistoren veel hebben.
Oja, uitgang wel belasten he, met of een dummy load, of een speaker.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Dus eigenlijk eerst alles inclusief UGT's aansluiten Barry, uitgangen belasten en dan pas gaan testen. Eventueel met een Variac de spanning langzaam verhogen?
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Als je met een variac werkt hoeven de buizen er niet in, je kunt de spanning dan in de gaten houden.
Anne
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Klopt Rein. Let met een variac wel op dat je gloei (van dezelfde trafo) ook achter die variac zit..
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Vandaag weer even tijd gehad om wat onderdelen te solderen. Weerstanden aan de buisvoeten en de koppel-C, het begint nu echt wat te lijken. Echter de spanning er nog niet op gehad. Dat houdt de spanning er in...
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ja en de rook blijft er ook langer inPA4URK schreef:Vandaag weer even tijd gehad om wat onderdelen te solderen. Weerstanden aan de buisvoeten en de koppel-C, het begint nu echt wat te lijken. Echter de spanning er nog niet op gehad. Dat houdt de spanning er in...
19Voortgang.jpg
Prima plan Rein
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Je hebt daar twee weerstanden parallel als kathodeweerstand.De bedoeling is om zo meer warmte kwijt te raken.Helpt niet echt als je ze tegen elkaar aan zet.
Anne
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ik zal ze ff uit mekaar trekken Anne. Of de twee maal parallelle 1K vervangen door één zware 500 ohm misschien?
Op de foto van de afgebouwde versterker van ome Alie zie ik trouwens wel één grote zwarte weerstand zitten dus ik denk dat ze hiermee van hun voorraad 1K weerstanden af willen

Op de foto van de afgebouwde versterker van ome Alie zie ik trouwens wel één grote zwarte weerstand zitten dus ik denk dat ze hiermee van hun voorraad 1K weerstanden af willen
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Twee 1k parallel is een eenvoudige manier om 500 Ω te krijgen.Met één weerstand is het standaard 470 of 510, hoewel 500 misschien ook wel te vinden is.
Maar zo is niks mis mee en plaats genoeg.
Anne
Maar zo is niks mis mee en plaats genoeg.
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Mogge Anne, mooi plaatjeEén plaatje > 1000 woorden
Ik ga straks even kijken of ik nog een wat zwaardere weerstand heb liggen en anders laat ik het voorlopig zo.
Ik nader het moment van testen en moet alleen de ingangen en uitgangen nog aansluiten.
Daar hoop ik vandaag aan toe te komen. De draden van de UGT was geen probleem, ik heb met de door jouw uit het Chinees vertaalde kleuren in het kale achterhoofd even gemeten en alles klopte perfect, in- en uitgangen verwisselen is niet gebeurt hoop ik
De oude BNS Soundcolumns II zijn trouwens de deur uit, op aandringen van mijn wederhelft overigens, en heb vorige week een setje KEF Cresta 10 op de kop getikt. Met de Chinese PP EL84 klinkt het allemaal prima en ik hoop dat dat met deze versterker ook het geval zal zijn
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Bij de kit worden een paar kleine printjes geleverd die in principe niet nodig zijn. Eentje is voor de twee ingangen en uitgevoerd met een drukknopje om tussen de beide ingangen te schakelen.
Vanmiddag de afgeschermde draadjes die naar de volumeknop voeren geplaatst en het printje tegen de ingangen gesoldeerd
Re: Buizenversterker per Aliexpress
En dat zit dus zo. Het groene draadje is de massa die straks naar de zelf toegevoegde steraarde gaat. Maar Rein is wat vergeten... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
