Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Die hele aan/uit schakelaar staat me niet aan. Hij beweegt bij het schakelen en is verder zo groot dat er maar weinig ruimte zit tussen de voet van één van de voorversterker buisjes en het ding zelf. Het ding is jammer genoeg van het type 'draai' want anders had ik wel een goede vervangende tuimelschakelaar gehad. Als ik tegen iets anders aan loop vliegt ie er uit. Hier heeft iemand hem al vervangen door een Lorlin schakelaar: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... mp-13.html. Maar als iemand een goed alternatief weet hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door ray5150 »

Is dit niet wat ?
https://www.eoo-bv.nl/featured/17702-dr ... m-ab-.html
Alhoewel ik eerlijk gezegd gezien de prijsstelling hier kwalitatief niet al te veel verwacht.
Een beetje behoorlijke draaischakelaar voor netspanning zou mijns inziens een euro of 5 moeten kosten.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Mogge Ray, ik ga wel eens even speuren met ome Google, er moet een goede schakelaar in want ik heb geen zin aan vonken en zwarte beblaarde vingers :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door ray5150 »

Ombouwen naar een zware metalen tuimelschakelaar is geen optie ?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Pcdg »

Bij Radio Twenthe hebben ze nog een graai-bak met ouderwetse potmeters met oerdegelijke aan-uit schakelaar er aan. Wellicht kan je een en ander van elkaar scheiden?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Die ziet er eerder uit voor lage spanning/kleine stroom.
Als de de smoorspoel naar de andere kant verhuist kan daar de schakelaar op een beugel en een verleng-as.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Product Details
Angle of Throw: 45°
Contact Current AC Max: 4A
Contact Current DC Max: 10A
Contact Voltage AC Max: 250V
Contact Voltage DC Max: 12V
No. of Poles: 2
No. of Switch Positions: 2
No. of Switch Positions: 2 Position
Product Range: RMS Series

Ja lage spanning :shock:

Kon even niet zo snel wat anders bedenken met een gekartelde ,waarschijnlijk, 6mm as. (of 6,3mm :? )
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Op die DIY Audio site heeft ook iemand die Lorlin schakelaar gebruikt maar het ziet er niet echt stevig uit. Neverthelessdesalnietemin, ik heb de schakelaar er even uit gehaald en los gesoldeerd, goed bekeken en er maar weer in gezet. Het werkt en heb even niks anders voor de testen. Wel nog een paar hele goede tuimelschakelaars (mijn scheepszender-voorraad is nog niet uitgeput hoor Anne :wink: ) voor het geval dat.
Vanmiddag de gloeidraden allemaal gesoldeerd en zonder de gelijkrichtbuis even getest. Dat ziet er in ieder geval goed uit.
17Gloeispanning aangesloten.jpg
18Gloeitest.jpg
Morgen maar weer verder. Oh ja, ik heb twee 6SL7GT buisjes over genomen van iemand, een Ken-Rad en een RCA. Die combinatie had ik ook nog in een ouwe doos dus heb nu een paartje Chinezen, RCA en Ken-Rad. Die Chinezen houdt ik alleen voor testen en dan gaan die 'oudjes' er in :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

Al klinkt het de helft zo goed klinkt als het plaatje is prachtig ding :goedzo:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

:sure: :goeie: :goeie:
Mooi om te horen Bert, ik ben zelf ook blij verrast met de uitvoering door de Chinezen. De behuizing ziet er stevig uit, geen doorzakkende chassis en de trafo's ogen ook prima. Nu nog geluid :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Ik heb de gloeispanningen getest en die werken allemaal prima. Vandaag wil ik gaan zien of de HS goed is. De gloei voor de 5Z3P gelijkrichter geeft ook een normale spanning van iets van 5.2 volt aan en de hoogspanning vanaf de trafo zit op iets van 322 volt. Gewoon de 5Z3P er in zetten, spanning er op en meten en kijken?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Barry2001 »

Let op, als je de HS voeding aan zet zonder buizen loopt er geen stroom door de serieweerstanden in de voeding, en staat er dus ook weinig spanning over de weerstanden.
Hierdoor is je B en B+ spanning onbelast veel hoger dan wanneer er wel buizen in zitten.
Die spanning kan maar zo boven de max spanning van je elco's uitkomen.
Maw gewoon testen met buizen erin, kan itt transistoren veel hebben.

Oja, uitgang wel belasten he, met of een dummy load, of een speaker.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Dus eigenlijk eerst alles inclusief UGT's aansluiten Barry, uitgangen belasten en dan pas gaan testen. Eventueel met een Variac de spanning langzaam verhogen?
variac-voltage-regulator-regeltrafo-regeltransformator-autotransformator.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Als je met een variac werkt hoeven de buizen er niet in, je kunt de spanning dan in de gaten houden.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Barry2001 »

Klopt Rein. Let met een variac wel op dat je gloei (van dezelfde trafo) ook achter die variac zit..
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Vandaag weer even tijd gehad om wat onderdelen te solderen. Weerstanden aan de buisvoeten en de koppel-C, het begint nu echt wat te lijken. Echter de spanning er nog niet op gehad. Dat houdt de spanning er in...
19Voortgang.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef:
Vandaag weer even tijd gehad om wat onderdelen te solderen. Weerstanden aan de buisvoeten en de koppel-C, het begint nu echt wat te lijken. Echter de spanning er nog niet op gehad. Dat houdt de spanning er in...
19Voortgang.jpg
Ja en de rook blijft er ook langer in
Prima plan Rein :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Je hebt daar twee weerstanden parallel als kathodeweerstand.De bedoeling is om zo meer warmte kwijt te raken.Helpt niet echt als je ze tegen elkaar aan zet.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Ik zal ze ff uit mekaar trekken Anne. Of de twee maal parallelle 1K vervangen door één zware 500 ohm misschien?
Op de foto van de afgebouwde versterker van ome Alie zie ik trouwens wel één grote zwarte weerstand zitten dus ik denk dat ze hiermee van hun voorraad 1K weerstanden af willen 8-[ :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Twee 1k parallel is een eenvoudige manier om 500 Ω te krijgen.Met één weerstand is het standaard 470 of 510, hoewel 500 misschien ook wel te vinden is.
Maar zo is niks mis mee en plaats genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Eén plaatje > 1000 woorden :-)
Mogge Anne, mooi plaatje :rofl:
Ik ga straks even kijken of ik nog een wat zwaardere weerstand heb liggen en anders laat ik het voorlopig zo.
Ik nader het moment van testen en moet alleen de ingangen en uitgangen nog aansluiten.
Daar hoop ik vandaag aan toe te komen. De draden van de UGT was geen probleem, ik heb met de door jouw uit het Chinees vertaalde kleuren in het kale achterhoofd even gemeten en alles klopte perfect, in- en uitgangen verwisselen is niet gebeurt hoop ik :think: .

De oude BNS Soundcolumns II zijn trouwens de deur uit, op aandringen van mijn wederhelft overigens, en heb vorige week een setje KEF Cresta 10 op de kop getikt. Met de Chinese PP EL84 klinkt het allemaal prima en ik hoop dat dat met deze versterker ook het geval zal zijn :rock: .
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Bij de kit worden een paar kleine printjes geleverd die in principe niet nodig zijn. Eentje is voor de twee ingangen en uitgevoerd met een drukknopje om tussen de beide ingangen te schakelen.
20IngangsprintjeBZ.jpg
Vanmiddag de afgeschermde draadjes die naar de volumeknop voeren geplaatst en het printje tegen de ingangen gesoldeerd
21IngangsprintjeOZ.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

22Printje geplaatst.jpg
En dat zit dus zo. Het groene draadje is de massa die straks naar de zelf toegevoegde steraarde gaat. Maar Rein is wat vergeten... ](*,)
Plaats reactie