'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Hallo allemaal,

Ik heb me jaren geleden aangemeld met een setje Cyburgs needles die in had gebouwd. Ondertussen is er veel gebeurd en heb ik veel geexperimenteerd met zelfbouw. Actief gefilterd aangezien dat uitrekenen en solderen van analoge filters niet aan mij besteed is. Ik draai nu o.a. met flinke zuilen, losjes gebaseerd op de Visaton La Belle, met daarin 2 Kenford DYG 820 woofers, een Peerless DX20BF00-08 tweeter en Gradient Axis AX-08 breedbander. Woofers en tweeters in een gesloten kast van 70 liter ongeveer en de Gradient in een 20 liter compartiment met open achterkant. In eerste instantie had ik er Rockwood DY-811u fullrangers in, later met houten faseplug.

De lol voor mij is het proberen om voor zo weinig mogelijk geld een fijn klinkende speaker te krijgen. Ik probeer ook verschillende concepten uit. Ik zal in dit topic ook wat oudere probeersels laten zien en hou ik een en ander aanstuur, maar eerst mijn huidige "pareltjes" (al zeg ik het zelf :D ). Qua klank dan, optisch lijk ik nooit verder dan het proefstadium te komen.

Ik zie alleen dat de meeste foto's op een USB stickie staan die ik nu even niet kan vinden. :cry:
Laatst gewijzigd door Rubble op wo 17 nov 2021, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Ouwebok »

Dat is :goedzo: Vallen de witte zuilen op je foto’s ook in je categorie “onafgewerkt”? Ziet er prima uit toch?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door wouter »

Zitten er bij die laatste variant met dayton fullrange nou kogels op de woofers?

Ik weet niet of je op deze manier goedkoop werkt maar het houdt je wel van de straat en qua looks is het heel leuk gedaan.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Ouwebok schreef:
Dat is :goedzo: Vallen de witte zuilen op je foto’s ook in je categorie “onafgewerkt”? Ziet er prima uit toch?
Ja van dichtbij is het niet fraai allemaal. Ze staan in de dubbeldekkende latex. Het doel is, als ze 'klaar' zijn, ze in blank multiplex na te bouwen. Maar of dat er ooit van gaat komen. :-)

Ik heb het geluk dat ik de hele zolder als luisterruimte in gebruik heb met aan weerszijden een set zodat het uiterlijk er niet veel toe doet. Zelfbouw aan de ene en Cerwin Vega XLS 215 aan de andere kant voor als het hard moet. :rock:
Laatst gewijzigd door Rubble op wo 15 nov 2017, 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

wouter schreef:
Zitten er bij die laatste variant met dayton fullrange nou kogels op de woofers?

Ik weet niet of je op deze manier goedkoop werkt maar het houdt je wel van de straat en qua looks is het heel leuk gedaan.
Dank. Nee die zijn origineel. Is een alu faseplug. Het zijn Gradients overigens, de Axis AX-08. En die Gradients kosten inderdaad per stuk bijna evenveel als de originele versie van de luidspreker (met de Chinese breedbanders) in totaal kostte aan materiaal. :D Met een érg merkbaar verschil overigens. Een hele mooie driver die Gradient.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Het uitgangspunt van deze luidspreker is de relatief grote 8 inch breedbander. Daarmee wil ik een groot gedeelte van het frequentiespectrum weergeven. Ze lopen vanaf zo’n 200 Hz tot de 5,8 kHz. Daarboven neemt de Peerless tweeter het over en eronder de 2 woofers. Een soort F.A.S.T./F.A.T.T. dus. Ik ben begonnen met de Rockwood breedbander die een zeer hoge Qts van 1,7 heeft. Ik heb die daarom eerst in een open baffle gebruikt (in combinatie met 15 inch car audio woofer) met prima resultaten, maar toen ik met de zuilen begon heb ik me bedacht dat een open achterkant wel eens een goed idee kon zijn. Zo gezegd zo gedaan. De ruimte achter de breedbander heb ik wel opgevuld met baf, evenals de gesloten kast voor de woofers en tweeter.

Zoals gezegd stuur ik de boel actief aan. Ik gebruik daarvoor (nog) geen Mini DSP maar een combinatie van DBX 234XS en Behringer DEQ 2496. De DBX scheidt laag mid en hoog met 24 dB/octaaf filters. De overname punten zijn traploos instelbaar. Ook voor laag/mid/hoog afzonderlijk de fase omgedraaid worden. En er zit nog een highpass filter van 40 Hz op mocht je het laag af willen kappen. Voor het aanpassen van de frequentiecurve gebruik ik de Behringer DEQ 2496. Een wonderapparaat vind ik dat. Het gaat wat ver om allemaal uit te leggen wat ie kan maar hij heeft een 31 banden grafische equalizer, een parametrische equalizer en een automatische room equalizer functie. Tot nu toe heb ik met name die laatste gebruikt om een behoorlijk vlakke meting (roze ruis) op de luidsprekerplek te creëren.

Dus voorversterker gaat naar Behringer die de curve glad trekt, dat signaal gaat weer naar de DBX die de frequenties scheidt, en vanaf de DBX gaan de 3 signalen naar 3 eindversterkers die laag/mid/hoog aansturen. Dit lijkt omslachtig en is het ook, maar ik kan met wat draaien aan de knoppen en wat metingen met meetmicrofoon heel snel een luidspreker filteren en waar nodig handmatig aanpassen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door wouter »

Screenshot_2017-11-15-14-11-42.png
Ik had het over de woofers. Maar als dit kasten zijn van Chinese makelij dan kan die bullit look best origineel zijn. Het lijken mij kogels op de stofkap van de woofers
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Oh sorry, verkeerd gelezen. Het zijn inderdaad net kogels ja. Van plastiek weliswaar.

Kasten zijn van eigenste makelij.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Zoals gezegd is het wellicht leuk (of niet) om mijn zelfbouwreis tot nu toe nog enige luister bij te zetten. Ik ben jaren na de Cyburgs needles (die ik later weggegeven heb omdat ik ze niet durfde te verkopen vanwege de abonimabele afwerking) weer voorzichtig begonnen met een open baffle, zoals zovelen. Een Philips AD 7063/M4S breedbandertje met Treo TSI 15.4 car audio woofer. Echter alleen met de high en low pass filters van de eindversterkers. Klonk dus niet geweldig. Al gauw een Behringer CX2310 en een Behringer DEQ 2496 erbij en dat ging véél beter.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/t7qknppvt/IMG_2764.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Snel hierna liep ik tegen 2 Pioneer TS W383F woofers aan, tweedehands in Zoetermeer bij verschillende verkopers. De een nog gloednieuw in doos en de ander behoorlijk gebruikt. Ook deze moesten dus in een open baffle. Ik kad ook nog een grenen tafelblad ergens op de kop getikt van 1m bij 1m. Schuin doormidden gezaagd en samen met de Mark Audio CHR 70 die ik nog had van een nooit gebouwd Rumoh Torretta ontwerp werd dat de tweede set OB's. De eerste versie was reeds ontdaan van zijn Philips en van de Rockwood 8 inch breedbander voorzien.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/a3x97dd1l/IMG_2781.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/tbke3yvd5/IMG_2820.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/3ri3xj9zd/IMG_2825.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

De Treo's deden het niet echt lekker op het laag in een OB. De Pioneers wel! Dus ik wilde iets anders met de Treo's doen. Een PA stylie top/sub combo moest het worden. Zo gezegd zo gedaan. Een gesloten sub voor de Treo en een supergoeiekope Devine Trono 10 PA speaker van BAX. Samen met de DEQ 2496 om de boel wat recht te trekken werd dat best een lekker knalbak! Hard en goed.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/9q0iliibt/IMG_2923.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/40ka17c5l/IMG_2925.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/i9jwj9qo9/IMG_2927.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/mxzwegfux/IMG_2986.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Ondertussen had ik voor de Pioneers en Mark Audio's een ander idee. Geinspireerd door de originele Daudio's wilde ik de CHR 70 flexibel ophangen in een minimal baffle met tentharing elastieken en de Pioneers in een H frame bouwen.

Later heb ik hier nog een drieweg van gemaakt door een Peerless tweeter aan de CHR 70 toe te voegen.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/u2d49qxqh/IMG_2851.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/a910h1kcp/IMG_2855.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/xonj04thl/IMG_2857.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/y3yst5fex/IMG_2864.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/qmpldxpvt/IMG_2865.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

De Devine topjes wilde ik toch wat steviger hebben en voor de originele compressie tweeter een Eminence hebben. Dat werd de Eminence ASD-1001-S in de hoorn van de Devine. Samen met de Treo subs werd dit een best indrukwekkend 'Home PA systeem' wat de ramen uit hun sponningen blies.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/5oo0tlfex/IMG_3538.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/k6gmnuhc9/IMG_3539.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/v4rw615xl/IMG_3540.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/m0y2jbtqh/IMG_3546.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/iwnemjcy1/IMG_3551.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/m4rvzkz7t/IMG_3553.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen

Bericht door Rubble »

Hierna kwam dus de wens een zuil te bouwen. Aangezien de 'huiskleur' Gamma latex wit was geworden kregen deze de naam Caerbannog Acoustics.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/ddkv5bfwp/IMG_3486.jpg[/graag-bijvoegen]

En voor de broodnodige dB's aan de andere kant een paartje reusachtige Cerwin Vega's.

[graag-bijvoegen]https://s26.postimg.org/erci0mf61/IMG_3639.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Ivo »

Leuk man, allemaal verschillende dingen. Echt hobby.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door SSassen »

Leuk, lekker bezig en je houdt de vaart erin zie ik.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Dank! Ja de afgelopen 2 jaar zijn het een beetje uitprobeersels geweest. Wat werkt voor mij en mijn muziek en wat niet. Ik ben uiterst tevreden met mijn zuiltjes, maar mis toch de open baffle ruimtelijkheid. Ik wil nu vrij compacte OB's gaan maken van ongeveer 5 cm dik en 60x60 cm, iets achteroverleunend gelijk Hawthorne's. De (ondertussen matzwart gespoten) Pioneers voor het laag, de Rockwood breedbander met houten faseplug voor het mid en de tweeter weet ik nog niet. Mogelijk een AMT (jarenlang met ADAM's gedraaid). Ik heb daar wel hoge verwachtingen van.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Bertje »

Lekker bezig, die Treo's zijn zeker goede car audio subs al kom je ze haast niet tegen. Zijn in Nederland maar vrij kort leverbaar geweest.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

op papier waren die Treo's goed voor OB's (lage fs, hoge Qts en flinke Xmax) maar in de praktijk zijn de Pioneers (bedoeld voor infinite baffle) beter en klinken echt beter in OB.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Hallo, ben ik weer. Ik heb een tijd lang niets gepost hier maar het zelfbouwvirus is nooit ver weg geweest. Ik ben nu bezig met mijn eerste basreflex subkast en en hier weer wat gaan lezen met name over poort design en vulling van de kast. Wat een enorm leuk forum is dit toch en vooral zoveel informatie en kennis. 8)

Na mijn laatste bouwsel wat ik hier heb laten zien (fotoś zijn allemaal pleite geloof ik dankzij Imageshack of wat was het) heb ik nog een aantal andere dingen gebouwd met meer en minder succes. :shock:

Deze open baffles heb ik nog steeds en luister er al jaren met veel plezier naar.

[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/zvyWB8rx/IMG-20181 ... 848828.jpg[/graag-bijvoegen]

Deze dingen waren niet zo. Gebaseerd op Transmission Audio speakers maar het kwam er niet bij in de buurt. :D

[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/P5j8j5gC/IMG_20190 ... 546355.jpg[/graag-bijvoegen]

En toen nog een experiment met losse baskasten met hoorntweeter en een Gradient breedbander in een open houten fruitschaal er bovenop. Die deden het erg goed vond ik, na flink wat gepiel met de crossover frequenties. Ik wil de crispness van een compressie hoorn tweeter met de fraaiheid van een breedbander. Dat is lastig ben ik achter gekomen. O:)

[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/3wPsp2x6/IMG_20200 ... 724272.jpg[/graag-bijvoegen]

Even de losse fotoś als bijlage:

[attachment=5]IMG_20200326_165004901.jpg[/attachment]

[attachment=4]IMG_20200326_141022339.jpg[/attachment]

[attachment=3]IMG_20200324_140419429.jpg[/attachment]

[attachment=2]IMG_20190217_141546355.jpg[/attachment]

[attachment=1]IMG_20181021_121718755.jpg[/attachment]

[attachment=0]IMG_3719.jpg[/attachment]
Bijlagen
IMG_20200326_165004901.jpg
IMG_20200326_141022339.jpg
IMG_20200324_140419429.jpg
IMG_20190217_141546355.jpg
IMG_20181021_121718755.jpg
IMG_3719.jpg
Laatst gewijzigd door Rubble op wo 17 nov 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Henkjan »

lekker bezig geweest zie ik :goedzo:
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

En dan nu het volgende project. Het hele open baffle en breedband denken overboord gezet en nu wordt het een coaxiaal. De meeste Tannoy DC's die ik tot nu toe heb gehoord klonken heel erg goed. Echt fraai, maar dat vinden meer mensen dus er is niet meer aan te komen voor een leuke prijs. Dus dan bouwen we die zelf. Probéren tenminste. :D

En er moet serieus laag laag in komen. Mooi laag is al gelukt, nu echt diep laag. Dat wordt een baskast en een topkast met een 10 inch coax. Het topkastje waar de coaxial in komt ga ik denk ik losjes baseren op de Nescio, een project van Henkjan (ik zie je net al reageren op mijn voeige post, grappig :D )een aantal jaren terug. Toen al wilde ik ooit zoiets gaan maken. Ik vond dat een topontwerp en Andre uit Noordwijk waar ik toen wel contact mee had zei dat ie ze had gehoord en het supergoed was. Nu ben ik bezig met een soort 'Nescio on steroids' dus aangezien alles 10 inch wordt. De Eminence woofer met Eminence tweeter in het topkastje moeten tot 100 Hz gaan lopen en de tweeter erin vanaf 1500 Hz. De demping zoals Henkjan die destijds heeft bedacht wil ik proberen een beetje te kopieren.


[img]https://i.postimg.cc/W3s67bf6/midkastje ... oto_kl.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Ondertussen ben ik tot hier gekomen. Ik heb 10 inch SB29NRX75-6 subs voor de baskasten en Eminence 10CXA voor mid en hoog.

Subasten moeten nog verder gebraced worden en gelined met Pritex. Topkasten heb ik Bitumex en Baf voor op onegveer dezelfde wijze als Henkjan's Nescio's te gaan dempen. :)


[img]https://i.postimg.cc/66nZzC9M/IMG-20211 ... 102794.jpg[/img]

[img]https://i.postimg.cc/ZKghRvNh/IMG-20211 ... 647668.jpg[/img]

[img]https://i.postimg.cc/pTynmZJB/IMG-20211 ... 602386.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: 'Caerbannog Acoustics' actieve budget zuilen + wat historie

Bericht door Rubble »

Henkjan schreef: di 16 nov 2021, 18:00
lekker bezig geweest zie ik :goedzo:
Thanks! En jij bedankt voor die Nescio's. Die hebben me toen echt geinspireerd. Ik wilde met mijn CHR 70's een versie daarvan bouwen, maar dat is er nooit van gekomen en ben ik vervolgens alle kanten opgegaan. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”