Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

Ziet er veelbelovend uit :kwijl:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door metabaron »

Dat ziet er op eerste gezicht netjes uit.
Wat is je plan , alles eerst volgens schema bouwen of meteen een upgraden uitvoeren?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Geprobeerd wat uit de kleuren wijs te worden.
Ofwel het klopt niet helemaal danwel hebben ze wel erg weinig fantasie, vaak zelfde :?
Anne
Bijlagen
Ch34.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Is dit niet dezelfde als die op Diyaudio stond?

Deze is al vast wat aangepast zie ik............. :mrgreen:
Bijlagen
Syy9vP1.png
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Mogge mannen, bedankt vast voor alle input. Anne, jouw Chinees is beter dan dat van mij, ik zat al met mijn handen door de sterk gereduceerde haardos te woelen om een oplossing te verzinnen voor het ontbreken van duidelijk ABN. :?
Mijn plan is om de versterker gewoon volgens het schema te bouwen en daarna verder te kijken. Het kan echter maar zo zijn dat tijdens de bouw al wordt afgeweken van het gebaande pad want dat is in het verleden al vaker gebeurt. En inderdaad Democles, ik ben dat artikel in DIYAudio tegen gekomen en zit me daar ook ingelogd in te lezen :wink: Dit schema was ik echter nog niet tegen gekomen, daar kan ik later mijn voordeel mee doen.
Zo, nu eerst weer even voor de baas aan de slag :hide:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Leeuwarden »

Mocht je nu moeite hebben met het lezen van Chinees, dan kan je natuurlijk de spoedcursus "Chinees voor Dummies en andere Mandarijnen" gaan doen maar je kan ook even proberen om de Google Translate app op je telefoon te zetten. De app kan dmv de camera diverse talen ontcijferen. Ik weet dat dat met Japans lukt, misschien lukt het ook met Chinees.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Mijn plan is om de versterker gewoon volgens het schema te bouwen en daarna verder te kijken. Het kan echter maar zo zijn dat tijdens de bouw al wordt afgeweken van het gebaande pad want dat is in het verleden al vaker gebeurt.
Zou maar afwijken :o
(2x) twee stopweerstanden dicht aan de buisvoet, voorkomt geduvel achteraf.
En een ontlaadweerstand over de HS-voeding voor je veiligheid, met evt een waarschuwings-LED eraan 8) .
Anne
Bijlagen
Ch34m.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Daar gaan we al weer, de eerste wijzigingen in het Chinese schema zijn een feit :lol:
De laatste keer veranderden buizen van KT88 in TT22 en vervolgens in 807's als ik het goed onthouden heb.
Dat brengt me wel op een mooie gedachte: Ik heb nog een paar hele mooie NOS 6L6 buizen liggen :rock:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Na vandaag ruim 700 kilo puin uit de garage te hebben gesjouwd - vrouwen en verbouwen - vanavond m'n man cave maar eens ingedoken om de DIY kit even kritisch te bekijken. Eindelijk tijd. De onderdelen uitpakken is niet moeilijk want de Chinezen mikken gewoon alles los in een toevallig gevonden plastic zakje.
12Buisvoetjes.jpg
Alleen de buisvoetjes en de twee knoppen voor aan/uit en volume waren keurig in papier verpakt.
11Printje en onderdelen.jpg
De onderdelen en de printjes zien er prima uit dus dat is weer een prettige bijkomstigheid. Jammer is dat er gewoon helemaal niks nada bij zit wat ook maar in de verste verte op een stap-voor-stap beschrijving lijkt dus eerst maar eens beginnen met het plaatsen van de buisvoetjes. Voor de geïnteresseerde even een kijkje in m'n soldeerhokje :mrgreen:
13Gluren.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Jammer is dat er gewoon helemaal niks nada bij zit wat ook maar in de verste verte op een stap-voor-stap beschrijving lijkt dus eerst maar eens beginnen met het plaatsen van de buisvoetjes.
Zie dat je de buisvoeten wel aan de goei kant van de print zet :-s
Zitten nml vaak aan de koperkant :o .Dan steken de buizen omhoog en hangen de onderdelen naaronder.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 01 nov 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Barry2001 »

Je hebt in elk geval de 80 meter amateurband erbij :D
Zou het opbouwen stapje voor stapje doen, net zoals je meestal een buizenversterker opbouwt; eerst de gloei aan de praat. En inderdaad met de buisvoeten aan de juiste kant :bakkie:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de inbreng vrienden, hier voor de beeldvorming even de versterker in afgebouwde toestand:
Bijlagen
Foto afgebouwd.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Aha, de buisvoeten zitten helemaal niet op de print, kan dan geen vergissing geven :sure:
Zo te zien zitten de onderdelen aan de koperkant :o
Dan de draad, die door de print steekt, van achter tegen de print buigen voor wat houvast.Anders komt, als je aan een onderdeel trekt, de koper van de print los.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Klopt Anne, de buisvoeten zitten op een soort sub chassis wat ik vanmiddag eerst heb los moeten maken om er de schroefjes en moertjes in te kunnen priegelen met m'n kreeftenvingertjes.
14Buisvoetjes geplaatst.jpg
Morgen maar eens aan de print beginnen die overigens dubbelzijdig is uitgevoerd. Maar er lijkt me niet veel aan te verklooien :?
Hier even een kleine impressie hoe het er in de toekomst uit moet zien.
15Impressie.jpg
Vooruitlopend op de zaak, de Chinese EL34 buizen ga ik alleen gebruiken voor testdoeleinden want ik heb nog een paar JJ's, Electro Harmonics en ook nog twee stokoude Philips buizen. De Chinese voorbuisjes zullen ook worden vervangen evenals de gelijkrichter. Maar dat zal nog even wat tijd in beslag nemen :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Vanmiddag lekker bezig geweest en de paar onderdelen op het printje gesoldeerd plus de smoorspoel aangesloten. Verder de bedrading van de netspanning gemonteerd dus dat schiet alweer op. De rode en blauwe draad aan de netspanningstrafo op het schema zijn trouwens in werkelijkheid oranje en blauw als ik van de foto van internet uit mag gaan 8-[
16Netspanningaangesloten.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Of het helemaal klopt met die kleuren ? Ik had een mooi lijstje met tekens gevonden en vergeleken.Kwam wel wat vaak dezelfde kleur uit.Bijv aan de gelijkrichtbuis is alles bruin :?
Nu mag je daar wel twee per twee verwisselen maar de dunne aan de anodes en de dikke aan de gloeidraad.Dus dat zou geen verwarring geven hoewel er niet dik of dun bijstaat.
Voor de rest maar goed uitkijken, desnoods eerst doormeten.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Hoi Anne, deze twee zijn in ieder geval getraceerd als zijnde de netspanning. Ik zal morgen de andere draden allemaal doormeten, desnoods alles op een kroonsteen en dan de spanning er op. Dat moet allemaal niet al te veel problemen opleveren tenzij er een knal en een hoop rook uit de trafo komt :hide:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 ) :mrgreen:
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten :mrgreen:
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen O:)
Anders :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 ) :mrgreen:
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten :mrgreen:
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen O:)
Anders :yeah:
Nou nou, geloof dat ik aan vakantie toe ben :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 ) :mrgreen:
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten :mrgreen:
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen O:)
Anders :yeah:
Nou nou, geloof dat ik aan vakantie toe ben :shock: :lol:
Anne
Anne je wist het al
Maar we waarderen je hulp zeer veel =D> =D>
:dank:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

:goeie: En daar kan me alleen maar blijmoedig bij aansluiten :goeie:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

:wink: En over aansluiten gesproken: dat met die gloeilamp ga ik zeker doen, sterker nog, ik had hem al klaar liggen van een vorig project
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Vanmiddag lekker bezig met de versterker, de spanningen van de trafo getest en dat lijkt allemaal goed. Maarrrrre, wat doet die rare C304 daar over de contacten van de aan/uit schakelaar?
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Raaf »

die zit er voor ontstoring mocht er een vonkje onstaan bij uitschakelen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door ray5150 »

Raaf schreef:
die zit er voor ontstoring mocht er een vonkje onstaan bij uitschakelen
En als dat vaak genoeg gebeurt branden vanzelf de contacten van de schakelaar weg.
Die condensatoren worden dan ook wel vonkendempers genoemd.
Plaats reactie