update van OOOB...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

Ik had er al melding van gemaakt in het Alphen topic: de OOOB krijgt een vervolg :yeah: En weer is de aanleiding wat ongeplands: ik zat "ineens" met een paartje 9710's (die zonder wizzer) en een paar tweeters die geschikt zijn voor in een dipool had ik ook nog liggen, dus in het kader van "beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen" zijn de OOOB's omgebouwd tot Daudio kloon :mrgreen:

Veel werk was dat niet: 2 plankjes (uit reststukje betonplex) en 2 paar koperen buisjes (het carbon voor er in is nog niet klaar helaas :rofl: ) waren voldoende voor de hardware. Een snelle meting, avondje simuleren voor een acceptabel (alleen gezorgd voor goede fase aansluiting, response is nog zwitsers) filter tussen mid en hoog, en een uurtje DSP instellen voor de overname tussen mid en laag, en de testopstelling was speelklaar:
ja dat zie je goed,m'n vrouw is niet thuis ;-)
ja dat zie je goed,m'n vrouw is niet thuis ;-)
Na kort spelen wel meteen een paar correctie in de dsp gezet, de tweeter is een ruwe diamant, en de 9710 is ook niet echt vlak metend van zichzelf... maar nu klinkt het al goed genoeg dat ik ze wel mee naar Alphen durf te nemen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen
Zelfs de stokoude "PHILIPS HiFi" logotjes keurig van de originele apparatuur gejat.. (toch wel in de winkel ergens af gehaald, hé?.. 't moet wel ècht jatwerk zijn natuurlijk)
Kees
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door pappaleo »

Ik heb ze al mogen beluisteren. Klonken héél behoorlijk. :yeah:

Achteraf hoor ik dan dat dat niet direct kwam door de kwaliteit van de weergever zelf, maar grotendeels te wijten was aan een heimelijk aangebrachte "spider-tweak". :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: update van OOOB...

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
f... maar nu klinkt het al goed genoeg dat ik ze wel mee naar Alphen durf te nemen.
Ben wel heel benieuwd wat he nu geworden is ....
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: update van OOOB...

Bericht door toetertje »

Is het bij jullie nog donker buiten om 11.29u?

Ik ben echt wel benieuwd hoe zoiets nu klinkt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
Is het bij jullie nog donker buiten om 11.29u?
Ik heb wel eens foto's geplaatst van 30 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: update van OOOB...

Bericht door Walt »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: update van OOOB...

Bericht door Shadow »

Moooooi!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: update van OOOB...

Bericht door VintageHarry »

Mooie opstelling! Die 9710's zijn goed terechtgekomen :)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: update van OOOB...

Bericht door leonidas »

Beste Henkjan , zo'n kans mag je gewoon niet laten lopen :)
Vullen met geaktiveerd koolstof ( aquarium winkel) en dan beide buisjes verbinden met een 1 Mohm weerstand , links beneden naar rechts boven en de andere in spiegelbeeld.
Weerstand haaks op de lye lijnen (kun je met een wichelroede opsporen).

No kidding : zien er goed uit !!

OB rules (for me) .

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

ben ondertussen wat aan het nadenken voor de geheel passieve variant, maar dat zal niet makkelijk worden. zowel de tweeter als de 9710 gedragen zich niet echt braaf:
AC AMT.png
9710.png
met een DSP redelijk makkelijk te corrigeren, maar (zeker als je de filter omvang niet gigantisch wil laten worden) passief best wel lastig....
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: update van OOOB...

Bericht door VintageHarry »

Moet zeggen dat ik dat van de 9710 niet zo had verwacht, je hebt immers de versie zonder whizzer :?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: update van OOOB...

Bericht door ds23man »

Dat ding is vreselijk aan het opbreken boven de 2K, niet zo raar met zo'n slap en dun conusje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef:
Moet zeggen dat ik dat van de 9710 niet zo had verwacht, je hebt immers de versie zonder whizzer :?
ik had t ook beter verwacht idd.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Fijn draadje, het leeve d'oude doosch..! In een modern jasje natuurlijk 8)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Ivo »

VintageHarry schreef:
Moet zeggen dat ik dat van de 9710 niet zo had verwacht, je hebt immers de versie zonder whizzer :?
Op DIYaudio is een draadje over whizzer en daar staan een aantal vergelijkende metingen van dezelfde driver met en zonder whizzer. Voor en na whizzerectomy zeg maar. Vaak komt er een enorme mid peak te voorschijn na verwijderen van de whizzer, die dus kennelijk goed onderdrukt werd door de whizzer. Een feature als het ware. Je zou verwachten dat Philips niet zomaar een breedbander zonder whizzer en dus die peak zou leveren, dat die er wel uit ontwikkeld zou zijn.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Whizzer_(motorfietsmerk) ?

Kwisnie dat Philips ook brommers maakte -:)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Mijn Pa helemaal heppiedepeppie: “die dingen komen uit mijn puber-tijd” :rofl:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: update van OOOB...

Bericht door VintageHarry »

Ivo schreef:
Je zou verwachten dat Philips niet zomaar een breedbander zonder whizzer en dus die peak zou leveren, dat die er wel uit ontwikkeld zou zijn.
Nou, niet dus, heb even gegoogeld en het resultaat wat bijvoorbeeld Troels kreeg bij een 9710 met verwijderde whizzer lijkt wel aardig op de meting van Henkjan. Rood is met en blauw is zonder whizzer:
Afbeelding
Hoe laag kun (en wil) je de tweeter inzetten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

hij is van origine zonder wizzer, de /M versie was met:
http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

ik hoop dat de tweeter vanaf 2kHz in te zetten is, dan kan je dat alpenlandschap daarboven mooi wegfilteren. zal dan wel 4e orde worden denk ik, maar dat betekent dan niet noodzakelijk een complexer filter omdat je dan met veel minder correcties wegkomt.

nu speelt t met een 2e orde filter tussen mid en hoog met 2 correcties in de dsp.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

blijft een vreemd probleem: woofers die te hard spelen.... die 2 stuks 12" spelen nog harder dan de 9710, die al harder speelt dan de tweeter.... :lol:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Doe je de filtering nu puur en alleen met dsp?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

nu speelt t met een passief filter tussen hoog en mid, en de dsp doet de filtering tussen laag en hoogmid (en wat correcties)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Heeft de driver dan fysiek 2x2 aansluitingen en een hoog-weergever in het midden van de conus zoals bij Tannoy? Ik zit plaatjes opt web te zoeken maar kan niet uitvogelen hoe ze aangesloten zijn behalve 1 plus & 1min..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”