Filter aanpassing nodig?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Het lijkt er niet op dat dat het is, er zit iets onaangenaams in. Mijn vrouw vraagt voortdurend of het zachter mag, dat doet ze anders nooit. Ze weet trouwens niet dat er andere tweets inzitten. De units zijn tweedehands, dus ingespeeld lijkt me.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

Zie een paar aanwijzingen hier: viewtopic.php?f=45&t=24372&p=1819189#p1819189 Hoewel je in jouw geval niet een ringradiator vervangt, geldt mogelijk wel hetzelfde effect: meten <> horen.... Met name de bult van de beryllium dome bij 2k kan voor onrust zorgen en vraagt om maatregelen.

Succes!
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Vandaag ook nog even met Speakerland gemaild. Ruud heeft met deze driver gewerkt en hij schijnt lastig te filteren te zijn. De 66000 een op een vervangen met de 66400 was geen optie omdat akoestisch de drivers niet vergelijkbaaar zijn.

Nieuw filter dus, of overstappen naar een goed ontwerp met deze driver.

Ik ga binnenkort maar eens naar Speakerland.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door wouter »

Herkenbaar, dit is ook wel mijn ervaring met bijv Accuton. Met zulke drivers steekt het nogal nauw. Goede waarneming van je vrouw dus, en goede reactie van Ruud. Lekker naar de specialist, gelukkig zijn ze er nog.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

De verbindingen met de tweeter zijn vandaag opnieuw met (dit keer rustig, zorgvuldig en met zilvertin) gedaan. Dit scheelt al een hoop, veel beter naar te luisteren. Ondanks dat het filter niet optimaal is, licht de tweeter al een stukje van de sluier op en laat horen wat er mogelijk is. Erg mooi (clean!!!), deze tweet verdiend een mooi uitgekiend ontwerp.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Gisteren bij Ruud (Speakerland) langsgeweest om te overleggen en te luisteren. Eerst naar de Ultimo Beryllium en daarna naar de Minimonitor Beryllium geluisterd. Mijn overweging was om een monitor versie te bouwen van de Ultimo of een versie van de Minimonitor maar dan met de 3004-664000 als tweet.

De Minimonitor vond ik het lekkerst klinken. Appels met peren natuurlijk maar toch. Het mid/hoog van die kleintjes is erg mooi! Het laag is ook indrukwekkend trouwens, maar wat minder van belang. Ze zullen namelijk worden ingezet i.c.m. met mijn cornerwoofers (viewtopic.php?t=12995) en een Lyngdorf TDAI 2170. Het crossover ligt daarbij op 200hz dus in het laag hoeven ze weinig te doen.

Het plan is nu om deze te gaan bouwen in een gesloten versie. Omdat het filter voor de 3004-664000 niet echt in het standaard kastje past, moet hiervoor een aparte behuizing komen of het kastje wat dieper of hoger gemaakt worden. Daar gaat eerst rustig over nagedacht worden.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door bas focal m180 »

Rizzo schreef:

Het plan is nu om deze te gaan bouwen in een gesloten versie. Omdat het filter voor de 3004-664000 niet echt in het standaard kastje past, moet hiervoor een aparte behuizing komen of het kastje wat dieper of hoger gemaakt worden. Daar gaat eerst rustig over nagedacht worden.
Als je van BR naar gesloten of nog kleiner GHP gaat zal dat al snel minimaal 50% kast inhoud schelen.
Zo veel groter/dieper hoef je volgens mij dan niet te bouwen.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Volgens Ruud heeft het filter voor de 664000 meer componenten en als je bijvoorbeeld goede kwaliteit luchtspoelen wilt gebruiken is jet kastje gewoon (te) krap. Fysieke afmetingen, niet zozeer het volumeverlies. Als het kastje -door het extern houden van het filter en omdat het gesloten is- kleiner mag zijn, dan liever een minder dieper kast.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

Ik heb dezelfde bezetting (btw ook met cornerwoofer met dsp enkel op de sub) en idd is het het beste om het filter extern te houden.

Ik zou ook echt voor de betere componenten gaan (oa tri teference caps) en die slokken nogal wat ruimte op. Volume van de kast kun je op de std 7 liter houden. Ook de Hobby Hifi versie werd (gesloten) op 6.5 liter gebouwd.

Tov de minimonitor die je geluisterd hebt ( zie ook uitgebreid verslag van hondasnl) win je mogelijk nog net wat transparantie met de arc-circ behuizing van je tweeter... ik heb ze niet naast elkaar gehoord.

Veel succes! Een heel mooi project!
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Dank je! Heb je misschien een foto van die van jou? Ben benieuwd hoe het eruit ziet met die grotere tweeter:)
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

Bij deze..
Bijlagen
3D7B9C0B-9607-4E14-9839-5D989E4BF1A2.jpeg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Wim P »

Ziet er mooi strak uit proficiat
En een bekende tweeter :)

Ik heb de berylliums nu 2 jaar, maar het vreemde is dat er in beide een miniscuul deukje in de dome zit, dit heeft er nooit gezeten, terwijl het stevige rooster ervoor zelfs kleine vingertjes niet toelaat
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Ouwebok schreef:
Bij deze..
Netjes! Tweet past prima, klopt het dat je de facetten een klein beetje hebt aangepast?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

Inderdaad zijn de facetten anders dan bij het oorspronkelijke ontwerp.

Meer over de kast en hoe kleine maat-verschillen grote meetverschillen kunnen opleveren kun je ook hier lezen: viewtopic.php?f=3&t=25231&p=1845348#p1845348

Speakerland heeft de maatvoering van het aangepaste ontwerp (en het filter etc.)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door bas focal m180 »

Wim P schreef:
Ziet er mooi strak uit proficiat
En een bekende tweeter :)

Ik heb de berylliums nu 2 jaar, maar het vreemde is dat er in beide een miniscuul deukje in de dome zit, dit heeft er nooit gezeten, terwijl het stevige rooster ervoor zelfs kleine vingertjes niet toelaat
Raar, misschien dat er toch een soort spanning op het materiaal zelf zit en door temperatuur wisselingen is vervormd. (weet ik veel hoe anders komen er deukjes in)
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Wim P »

bas focal m180 schreef:
Wim P schreef:
Ziet er mooi strak uit proficiat
En een bekende tweeter :)

Ik heb de berylliums nu 2 jaar, maar het vreemde is dat er in beide een miniscuul deukje in de dome zit, dit heeft er nooit gezeten, terwijl het stevige rooster ervoor zelfs kleine vingertjes niet toelaat
Raar, misschien dat er toch een soort spanning op het materiaal zelf zit en door temperatuur wisselingen is vervormd. (weet ik veel hoe anders komen er deukjes in)

Geen flauw idee het deukje heeft geen invloed op het geluid maar het blijft wel vreemd dat het spontaan ontstaan is
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door wouter »

Je zal de eerste niet zijn waarbij een satéprikker door het rooster ging. Bij accuton tweeter zo een gebroken tweeter gezien... een rooster houdt geen vindingrijke onderzoeker tegen
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Wim P »

Nee dat is het niet, er lopen hier geen sateprikkers rond dan zijn de onbeschermde woofer en mid driver eerder een porentiele klant als er driver terrorisme aanwezig is
Ik zal er wel eens een foto van posten het is een ovaal flauw deukje bij beide tweeters op de zelfde locatie
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door bas focal m180 »

Wim P schreef:
Nee dat is het niet, er lopen hier geen sateprikkers rond dan zijn de onbeschermde woofer en mid driver eerder een porentiele klant als er driver terrorisme aanwezig is
Ik zal er wel eens een foto van posten het is een ovaal flauw deukje bij beide tweeters op de zelfde locatie
Dan houd ik het op dat er spanning op het metaal staat, of stond.

Erg raar, bij zulke dure tweeters.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

hmm.. er van uitgaande dat er in de behuizing van deze tweeter (ook) een ontluchtingsgaatje zit (zie ook verslag van de minimonitor van Hondasnl); zou het zo kunnen zijn dat je achterkamer op een of andere manier een onderdruk heeft opgebouwd? :think:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Wim P »

Ouwebok schreef:
hmm.. er van uitgaande dat er in de behuizing van deze tweeter (ook) een ontluchtingsgaatje zit (zie ook verslag van de minimonitor van Hondasnl); zou het zo kunnen zijn dat je achterkamer op een of andere manier een onderdruk heeft opgebouwd? :think:

Nou dat zo weleens heel goed kunnen, daar had ik helemaal niet aan gedacht
Nu je het zegt lijkt het inderdaad op een vacuum deukje...
Iets te lucht dicht gebouwd :( O:)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hopelijk plopt het zaakje terug als ik de tweeter uit zijn kamertje haal
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

Ouwebok schreef:
hmm.. er van uitgaande dat er in de behuizing van deze tweeter (ook) een ontluchtingsgaatje zit (zie ook verslag van de minimonitor van Hondasnl); zou het zo kunnen zijn dat je achterkamer op een of andere manier een onderdruk heeft opgebouwd? :think:
Zou heel goed kunnen. Het samenpersen en expanderen van de lucht in de kast is niet lineair. Daardoor kan er heel goed een DC component in de kast ontstaan als deze maar luchtdicht genoeg is.

B.t.w. Von Schweikert stopt in zijn monitorkasten een BR pijpje afgestemd op ergens 5 Hz. Doet in het werkzame gebied niks maar voorkomt drukopbouw en modulatie daardoor.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door markbakk »

Boor gewoon een gaatje van een paar millimeter in je kast... Ik begrijp niet waar de mythe vandaan komt over luchtdicht moeten zijn van luidsprekerbehuizingen. Eigen tweeterkamers zijn ook vrij zinloos.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
.................. Eigen tweeterkamers zijn ook vrij zinloos.
Dit voorval bewijst anders weer dat de tweeter luchtdicht gescheiden van mid/woef monteren geen overbodige luxe is. Zeker met dat flinterdunne, kwetsbare en onvergeeflijke beryllium. Als de tweeter zelf maar iets lekt naar binnen toe dan kan door de pompwerking er evengoed een vacuüm in de tweeter zelf ontstaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Boor gewoon een gaatje van een paar millimeter in je kast... Ik begrijp niet waar de mythe vandaan komt over luchtdicht moeten zijn van luidsprekerbehuizingen.
Het is i.i.g. geen mythe dat lekken in een kast vrij luidruchtig en hinderlijk kunnen gaan ruisen en fluiten.
Plaats reactie