Fostex neefjes?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

Wie kent deze breedbandertjes?
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 89b4CUu7O8
Of met een gegoten chassis:
https://nl.aliexpress.com/item/Aucharm- ... 3f9b87f61e

Ik ben zoekende naar iets dergelijks en deze zijn betaalbaarder dan de gerenommeerde merken.
Is het de moeite van het proberen waard, of kan ik beter nog wat doorsparen..?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Fostex neefjes?

Bericht door Lohengrimas »

Jammer van die vierkante omlijsting..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fostex neefjes?

Bericht door Henkjan »

zijn iirc al eens eerder voorbij gekomen... toen ook niemand die de plons durfde te nemen :lol:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

Lohengrimas schreef:
Jammer van die vierkante omlijsting..
Is dit beter?
https://nl.aliexpress.com/item/Dolphin- ... Title=true

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Fostex neefjes?

Bericht door John P »

Die laatste lijkt erg op een TangBand breedbander.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes, plonsvoorbereiding...

Bericht door pompebled »

Op afstand is het natuurlijk lastig beoordelen, maar bij de beide speakers in de OP staat ook een frequentie respons en impedantie curve.
Als ik op basis hiervan zou moeten kiezen, welke heeft dan de voorkeur?

Groeten, Jan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fostex neefjes?

Bericht door toetertje »

Als de metingen met de zelfde zorg verricht zijn als de omschrijving en de specs,
maakt het denk ik niet zoveel uit welke je kiest. :rofl:

Ik bestel zelf ook wel vaak op ali, maar die onzin die er altijd bij geschreven wordt,
lijkt wel steeds erger te worden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

Voor welk budget zoek je eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat zulke ali units nou echt goedkoper zijn dan de standaard merken. Die hebben ook budget units, en die zijn zeker niet slecht. Van dit soort spullen kan ik me voorstellen dat het vaak gaat tegenvallen, blijkt goedkoop toch duurkoop.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Fostex neefjes?

Bericht door beijert »

Ik zou zelf voor de Aucharm gaan. Los van de standaard merken die nu aardig met de rode pen beginnen strepen voor mijn gevoel, heb je dan nét even wat anders.

https://m.aliexpress.com/s/item/3280815 ... 4d4a8JWaSh

Kwaliteit moet nog blijken, van de waarderingen op Aliexpress zou ik niet te veel aantrekken in ieder geval.
Laatst gewijzigd door beijert op do 26 okt 2017, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
https://nl.aliexpress.com/item/pair-HiE ... 609e&tpp=1
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Fostex neefjes?

Bericht door VintageHarry »

wouter schreef:
Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
Inderdaad! De tweeters met de koperkleurige punten zien er ook wel erg bijzonder uit https://nl.aliexpress.com/store/product ... b4d4WNiGqn
Maar ja, hoe klinkt het....
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

beijert schreef:
Ik zou zelf voor de Aucharm gaan.
https://m.aliexpress.com/s/item/3280815 ... 4d4a8JWaSh
Kwaliteit moet nog blijken, van de waarderingen op Aliexpress zou ik te veel aantrekken in ieder geval.
Afgezien van de uitvoering (alu frame t.o.v. plaatstaal), zou de Aucharm veel beter zijn dan de Audiolabs?:
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 2fd1IkDtpC

Ik heb beide breedbanders nooit gehoord, ik ga 'instinctief' voor de goedkopere uitvoering...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Fostex neefjes?

Bericht door beijert »

Och nee, het ging mij om de ronde korf.

Hoewel een leuk stevig frame wel beter voelt en hij heeft iets meer lucht.

(Ik bedoelde niet te veel aantrekken in mijn vorige post btw)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

wouter schreef:
Voor welk budget zoek je eigenlijk?
Ik ben aan het sneupen naar een 4" breedbander voor in de Flute satelliet van Horst Möller:
http://www.hm-moreart.de/12.htm

Hij gebruikt 3"breedbanders, maar dan moet de sub relatief ver doorspelen om aan te sluiten bij de satellieten, met een 4" hoop ik wat lager te kunnen komen zonder dat het een 'vermogen' gaat kosten.

Fr tussen de 60 en 130Hz, Qts < 0,6.

Met een paar van deze ben ik gemiddeld voor (ruim) de helft van de andere 4" kandidaten klaar...":
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 2fd1IkDtpC

Ik zou natuurlijk voor één van de grotere ontwerpen kunnen gaan, maar dat stuit op verzet bij de welstandscommissie, het smalle front van de Flute met 18 x 35 cm is wel het maximum haalbare (dat 'ie 45 cm diep is, vermeld ik nog maar even niet...).

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Fostex neefjes?

Bericht door beijert »

Leuk plan.

Het verschil is slechts iets $18,- of zo maar in verhouding natuurlijk bijna een derde duurder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. Icm een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Fostex neefjes?

Bericht door Juicie »

VintageHarry schreef:
wouter schreef:
Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
Inderdaad! De tweeters met de koperkleurige punten zien er ook wel erg bijzonder uit https://nl.aliexpress.com/store/product ... b4d4WNiGqn
Maar ja, hoe klinkt het....
Inderdaad optisch een mooi tweetertje, hier een goedkopere aanbieder voor twee stuks. Staat ook een review bij met wat meetingen:
https://nl.aliexpress.com/item//32821849808.html
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fostex neefjes?

Bericht door toetertje »

Is dat een xt25 kloon?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

toetertje schreef:
Is dat een xt25 kloon?
Meer een Scan-Speak R3004 kloon
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

wouter schreef:
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. I.c.m. een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
De Flute's worden gecombineerd met een sub, zo zijn ze ook ontworpen, dus als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar een 3"FR?
Mijn gedachten waren dat een 4"gemakkelijker wat lager gecrossed kan worden (de Flute speelt tot 100Hz), maar als ik de sub tussen de satellieten in plaats zal het met de (hoorbare) overgang naar de sub wel meevallen.

De dynamiek van de ontwerpen van HM zal het niet aan liggen, een hoornconstructie kan dat prima realiseren.
Ik zal mijn zoektocht verleggen naar 3" i.p.v. 4", nog suggesties, anders dan die op de HM site?

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Fostex neefjes?

Bericht door bas focal m180 »

pompebled schreef:
Net speakertje.
Mis alleen de parameters.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Fostex neefjes?

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Speelt ook MP3 af.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

die koperen sok over de poolplaat wekt vertrouwen :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

pompebled schreef:
wouter schreef:
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. I.c.m. een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
De Flute's worden gecombineerd met een sub, zo zijn ze ook ontworpen, dus als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar een 3"FR?
Mijn gedachten waren dat een 4"gemakkelijker wat lager gecrossed kan worden (de Flute speelt tot 100Hz), maar als ik de sub tussen de satellieten in plaats zal het met de (hoorbare) overgang naar de sub wel meevallen.

De dynamiek van de ontwerpen van HM zal het niet aan liggen, een hoornconstructie kan dat prima realiseren.
Ik zal mijn zoektocht verleggen naar 3" i.p.v. 4", nog suggesties, anders dan die op de HM site?

Groeten, Jan.
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... usatz.html
Deze 4" desktop fullrange heeft Hobby Hifi met een keurig passief filter gemaakt, en met een DSP. Dat is voor jouw gebruik wellicht toch beter, ivm belastbaarheid onderin. Een sub geeft de potentie nogal een boost, dus onderin is een 3" wellicht wat te beperkt.
Plaats reactie