Overnight Sensations build (+probleem)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Aangezien ik opzoek was achter wat beter geluid dan de speakers van mijn televisie, was ik aan het rondkijken voor een vloerstaander van de bekende merken. Deze vielen nogal duur uit, en na wat onderzoek ben ik ook zelfbouw gaan overwegen.
Ik wou niet onmiddelijk een vloerstaander bouwen maar eerst iets kleiner/goedkoper proberen.

Zo ben ik bij de OS uitgekomen, deze kon ik eventueel later toch nog altijd gebruiken.

Aangezien we in de interieurbouw zitten, had ik de kast vrij snel klaar. Hiervoor vochtwerende mdf van 22mm gebruikt.
De Crossover was een klein beetje moeilijker, maar na eens snel aansluiten met de luidsprekers blijkt alles te werken.

Nu wil ik vandaag alles inbouwen, en blijkt bij alle twee de boxen enkel geluid uit de tweeter te komen, niets uit de woofer.
Na controle bleek de +woofer aangesloten op de - tweeter. (deze moesten dus omgedraaid worden)
Na nog eens testen blijkt de woofer goed te werken maar er komt nu geen geluid uit de tweeter.

Aangezien alles voorafgaand aan het inbouwen werkt. Uit de tweeter kwam bij het mis aansluiten geluid. Na het correct aansluiten werkt enkel de woofer (het klonk alleszins niet slecht, maar ik hoor de tweeter niet en als ik mijn vinger er tegen houd voel ik niets.)

Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten? Iemand een idee?

Mvg, ShApe
Bijlagen
IMG_20171012_155553222.jpg
IMG_20171021_141024870.jpg
IMG_20171022_164824033.jpg
IMG_20171022_165317725.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door hannesie »

Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??
blissard
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 17:17

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door blissard »

Kan ook de tweeter even gauw opgeblazen hebben. Haal de tweeter eens los en controleer deze met multimeter en/of penlite.
Crossover componenten kapotmaken is niet eenvoudig. Verwacht dat dat ook niet gebeurd is.
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

blissard schreef:
Kan ook de tweeter even gauw opgeblazen hebben. Haal de tweeter eens los en controleer deze met multimeter en/of penlite.
Crossover componenten kapotmaken is niet eenvoudig. Verwacht dat dat ook niet gebeurd is.
Ik zou deze idd eens moeten checken, toen deze verkeerd aangesloten was kwam al het geluid er enkel via de tweeter eruit, dus hij werkte alleszins.
Bij alle twee is het trouwens hetzelfde probleem.

Ik weet dat mijn soldeer skills niet bijzonder zijn, het was ook de eerste keer...

Ik zal morgen nog proberen om op de achterzijde van de crossover de componenten uit te tekenen, het ziet er ingewikkeld uit, maar het is op een bestaand ontwerp gemaakt, waarvan zelfs een gespiegelde afbeelding bestaat. ( het zou me verwonderen moest er in de crossover een fout zitten)
Bijlagen
OScrossovrmirrorview.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??
Voor wat beter zicht ? :D
IMG_2.jpg
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door toetertje »

Gaat het bij l2 en c3 wel goed?
De spoel krijgt aan de ene kant een plus, en aan de andere kant ook via c3. :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Gaat het bij l2 en c3 wel goed?
De spoel krijgt aan de ene kant een plus, en aan de andere kant ook via c3. :-k
Ook nog schematje erbij ? :D
Lol kan niet op :lol:
Anne
Bijlagen
SHPfilt.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door markbakk »

Op zich lijkt me dat het schema van Anne wel kan kloppen. C3 en L1 vormen een zuigkring om een resonantiepiek bij de woofer te dempen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door John P »

Je bedoelt C3 en L2 natuurlijk. Het lijkt wel alsof de tweeter heel hoog gefilterd wordt, maar daar zal wel over nagedacht zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ray5150 »

ShApeBE schreef:
Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten ?
Die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
Het is eerder goed mogelijk dat de tweeter overbelast is geraakt. zoals eerder opgemerkt deze even controleren met een multimeter op weerstandsmeting en een penlite batterij.
Als dat goed is in ieder geval de tweeter niet defect.
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Anne bedankt voor al je werk! Zo moet ik het vanavond niet doen. :goedzo: (alleen een klein foutje bij de aansluiting van de grote spoel?)
Hieronder de juist afbeelding?
IMG_2.jpg
ray5150 schreef:
ShApeBE schreef:
Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten ?
Die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
Het is eerder goed mogelijk dat de tweeter overbelast is geraakt. zoals eerder opgemerkt deze even controleren met een multimeter op weerstandsmeting en een penlite batterij.
Als dat goed is in ieder geval de tweeter niet defect.
De weerstand heb ik voorlopig nog niet kunnen testen, de test met de batterij brengt een ruisgeluid voor zoals je bijvoorbeeld op de radio hoort.(niet heel luid). Dus denk ik dat we er vanuit kunnen gaan dat de tweeter van niet kapot is. (ik heb trouwens ook geen plofje gehoord toen ze verkeerd aangesloten waren, alle muziek kwam toen gewoon uit de tweeter).
Ik ga misschien een topic aanmaken op parts-express aangezien paul carmody daar regelmatig antwoord op vragen. Misschien is het de bedoeling dat deze inderdaad enkel de heel hoge tonen weergeeft. (alleen hoor of voel ik ze niet :roll: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ray5150 »

Aan de hand van de componentwaardes moet het vrij simpel zijn om te bepalen wat de crossover-frequenties zijn.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Lohengrimas »

Wel mooie kassies, trouwens. Is dat gewoon groene MDF met lak eroverheen? En heb je hiervoor een CNC-frees gebruikt?
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Lohengrimas schreef:
Wel mooie kassies, trouwens. Is dat gewoon groene MDF met lak eroverheen? En heb je hiervoor een CNC-frees gebruikt?
Het was groene vochtwerende mdf van 22mm dik. Na samenstellen hebben ze een laag plamuurvuller gekregen + 2 lagen hoogglans 2-comp. Op de foto's zijn ze wel nog niet gepolierd, nu zien ze er nog beter uit. De Hoogglans is voor (kleine) verbetering vatbaar, maar veel beter zal ik ze niet krijgen. Hoogglans bij onze lakker wordt gerekend à €180/m2, dus dit was me ook wat teveel.

De kasten zijn idd met de cnc gemaakt. Alles behalve de achterzijde is in verstek gemaakt, de achterzijde is een wegneembaar paneel in een slag.
Eerst is de omkasting gemaakt, waarbij er deugels in het verstek zitten. Wanneer de lijm droog was is het voorpaneel erop gelijmd.


Als ik de crossover componenten wil meten heb ik dus een multimeter nodig (die hebben we nog niet), alleen wat kan ik allemaal controleren?
Meet ik bij de weerstanden de weerstand?
Wat meet ik bij de capcitors?
Wat meet ik bij de spoelen?
Kortom welke instellingen heb ik nodig bij gebruik van een multimeter.
En dien ik alle componenten los te maken om dit te kunnen meten, of kan ik deze meten zoals de crossover er nu uitziet op de foto's hiervoor?
Laatst gewijzigd door ShApeBE op ma 23 okt 2017, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door SARK »

Waar woon je? Misschien is er wel een forumlid met een LCR-meter waar je even langs kunt om het filter door te laten piepen.
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

SARK schreef:
Waar woon je? Misschien is er wel een forumlid met een LCR-meter waar je even langs kunt om het filter door te laten piepen.
België, In de buurt van Waregem.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door SARK »

Oei, da's net even te ver fietsen voor mij :-&
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door John P »

Dat is toch vlakbij Bevergem?
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

John P schreef:
Dat is toch vlakbij Bevergem?
Haha :rofl:
Bevergem ligt op een klein half uurtje rijden ja. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Ah!buis »

Kwam ook al zo bekend voor :o , in de buurt van Aat :lol:
wa.jpg
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 23 okt 2017, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Ah!buis »

.
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Ik ben even de weg kwijt waar dit topic naar toe gaat. :lol:
Eerste onbestaande dorpen(wel leuk dat zelf mensen uit maastricht dit weten.), dan naar het commando centrum van de navo. (ik was 12 en had een stoere naam nodig, voor wolfenstein ET , ja!)

Iemand die dit topic terug op het juiste pad krijgt, en me eventueel wat verder kan helpen .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ray5150 »

ShApeBE schreef:
Als ik de crossover componenten wil meten heb ik dus een multimeter nodig (die hebben we nog niet), alleen wat kan ik allemaal controleren?
Meet ik bij de weerstanden de weerstand?
Wat meet ik bij de capcitors?
Wat meet ik bij de spoelen?
Kortom welke instellingen heb ik nodig bij gebruik van een multimeter.
En dien ik alle componenten los te maken om dit te kunnen meten, of kan ik deze meten zoals de crossover er nu uitziet op de foto's hiervoor?
Met een gewone multimeter meet je over het algeheel wisselspanning, wisselstroom, gelijkspanning, en gelijkstroom. en vaak ook weerstand.
Soms ook condensatoren, hangt af van het type.
Om spoelen en condensatoren te meten gebruik je een LCR meter. daar kun je spoelen en condensatoren mee meten. en zijn echter ook multimeters die dit kunnen, vaak zijn de wat duurdere types ook de wat meer uitgebreidere.

Hier is wat meer uitleg te vinden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_(component)
Doordat de componenten in jouw filter met elkaar verbonden zijn bestaat de kans dat de meting daardoor beinvloed word, dus het beste is inderdaad om componenten apert van elkaar te meten. (een zijde losmaken)

Maar de kans dat door het verkeerde aansluiten een spoel of condensator sneuvelt is absoluut minimaal, of je moet er netspanning op zetten...
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Kan ik voor het testen van de tweeter deze op zeer laag volume rechtstreeks aan de receiver hangen?
Als deze muziek zou spelen dan kan ik er van uit gaan dat het probleem dan in de crossover zit?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”