Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Nieuw huis, nieuw project.

Concept:
Transmissielijn laag
Magnetostatisch mid/hoog met open achterkant
Alles passief gefilterd

Units:
Hoog: Bohlender & Graebener Neo3pdr
Mid: Bohlender & Graebener Neo8 Neo8s
Laag: Reference 3a luidspreker type La Veritas (vergelijkbaar met Audax HM210CO) SEAS L18RNX/P

Afmetingen
Hoog: 95 cm 100 cm
Breedte: 23,5 cm 18,6 cm
Diepte: 35 cm 30 cm
Project 2.jpg
Laatst gewijzigd door ruben1981 op do 18 feb 2021, 16:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Interessant.
Ben benieuwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Nieuwe B&G's of NOS?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door John P »

Waarom geen vlakke baffle maar een lege doos achter de midsectie?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Shadow schreef:
Nieuwe B&G's of NOS?
Ouwe rommel
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

John P schreef:
Waarom geen vlakke baffle maar een lege doos achter de midsectie?
voornamelijk esthetische redenen zoals wegwerken van filter en kabels en een 'normale' kast.
Maar ook tegengaan van reflecties en toevoegen van enige resonantie (hoe gek dat misschien ook klinkt).

Een gewone gesloten of bas-reflex kast heeft teveel compressie en resonantie naar mijn smaak, maar een klein beetje kleuring vindt ik toch ook wel prettig. Ik hoop hiermee een soort middenweg te krijgen tussen OB en CB.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Wel grappig, zo ben ik ooit ook begonnen met mijn Fostex FS21RP, en dan heel veel jaren later staat er wel wat. :mrgreen: :sure:

De inspiratie bron.
http://www.isostatic-audio.de/rp%20300.htm
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Walt »

Zouden er in het open deel geen staande golfen ontwikkelen die het geluid negatief kunnen beinvloeden? Of ga je deze wanden voorzien van dik dempend materiaal?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Walt schreef:
Zouden er in het open deel geen staande golfen ontwikkelen die het geluid negatief kunnen beinvloeden? Of ga je deze wanden voorzien van dik dempend materiaal?
Dat laatste denk ik.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Jag »

Desondanks kent zo'n pijp achter je middentoner wel een poort resonantie. Net als een orgel pijp. Zeker voor de middentoner kan deze resonantie in het weergave gebied vallen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Walt »

1/4 golflengte staande golf met 33cm diepte geeft circa 260Hz, maar ook de hogere orde zullen erin voorkomen dus 520Hz, 780Hz etc.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Walt schreef:
1/4 golflengte staande golf met 33cm diepte geeft circa 260Hz, maar ook de hogere orde zullen erin voorkomen dus 520Hz, 780Hz etc.
Ik filter op 700Hz, dus dat ga je dan vast en zeker merken.
Ik ben heel benieuwd. Vandaag hopelijk weer wat doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ray5150 »

Misschien een extra schot boven in plaatsen ? of een flinke kruis bracing ?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door markbakk »

Het hangt er maar helemaal van af wat je nu wilt bereiken. Als je aan de achterkant wel afstraling wil (dipool of cardioïde) dan moet je de behuizing ook zo vormgeven of zelfs weglaten. Als je een monopool wil (daarvoor is iets te zeggen voor frequenties vanaf ca. 1kHz), dan kun je de achterzijde beter dicht maken. Een ding geldt altijd: zo’n holle ruimte zul je effectief moeten dempen. Open of gesloten maakt hierbij weinig uit, de resonanties van ongedempte ruimten hebben weinig met kwaliteitsweergave te maken.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Vandaag alleen de inslagmoeren kunnen doen
IMG_20171008_182231.jpg
De lege doos wordt inderdaad gedempt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door dre »

Mooi project!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

dre schreef:
Mooi project!
Dank!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Ik wil hem nog niet dicht lijmen want wil nog kunnen experimenteren met demping e.d.
Hoe doen jullie dat? Eerst alleen schroeven? Of wijkt dat teveel af van een gelijmde kast en heeft het te veel invloed op metingen straks?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door John P »

Veel lijmklemmen kunnen net zo goed zijn als de platen enigszins recht zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Spanbanden, die zijn ook handig !!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door richard »

ruben1981 schreef:
Vandaag alleen de inslagmoeren kunnen doen
Misschien een tip om die aan de achterzijde te borgen met een schroefje zodat ze niet dol kunnen draaien als je woofer er ooit uit wil halen.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Top-tips. Daar heb je wat aan.
Dank.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Drivers gemonteerd
Dempingsmateriaal erin
Bekabeling voor woofer gemaakt
Filter voor mid en hoog had ik al van vorig project
Laag (nu nog) actief gefilterd
Kast dichtgeschroefd
Muziek luisteren. Ik heb de hele avond zitten genieten.

Klinkt echt al heel goed (voor een eerste versie). Het laag is mooi en retestrak.
Het mid en hoog is heel luchtig en gedetailleerd.
In de lege doos zit nu alleen een beetje BAF en ga ik morgen wel meer dempen.
Hopelijk morgen ook wat stapjes richting passief filter voor het laag. Leuk project dit.
IMG_20171014_122344.jpg
IMG_20171014_134025.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Smoelt goed! Ik vind dat rek wat eng zo hoor met die lp's bovenin :hide:
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Shadow schreef:
Smoelt goed! Ik vind dat rek wat eng zo hoor met die lp's bovenin :hide:
No worries. Rek staat stevig. Vind het zelf niet ideaal maar de kat heeft neiging LP's als krabpaal te gebruiken; dus moeten hoog opgeborgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”