Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het gat nog niet getekend voor het aandraaien van de moer. De achterkant wordt afschroefbaar, ik wil ook nog bij het crossover kunnen. Crossover compartimenten ook nog niet getekend. Worden apart voor woofer en tweeter, de monitor wordt dus inherent geschikt voor bi-wiring/-amping en volledig buiten de kast.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Maar Jeroen...
Als ik dit zo zie, lijkt het alsof de magneet met de bout strak tegen de kegel aan gemonteerd wordt. En dat zou dan (volgens mij) betekenen dat de trillen van de speaker, via de korf/magneet/kegel overgedragen worden aan de behuizing, waardoor je net zo goed de unit net zo goed tegen de baffle aan zou kunnen schroeven zonder rubberslang ertussen.
Of is die toevallig alleen voor het lucht-dicht maken? Of wordt de unit alleen aan de magneet vastgemaakt? Dan zou het toch ook steviger zijn om de speaker ook tegen de baffle te schroeven?

Groeten,

Bob

P.S. heb je draadje meerdere malen doorgelezen, en ben zeer onder de indruk :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De driver trilt het minst wanneer hij vastgetrokken wordt bij in ieder geval de magneet tegen een zware kast. De trillingen die nog overblijven worden inderdaad overgedragen aan de behuizing maar moeten daarvoor wel van binnen naar buiten door een dikke dempende laag MDF en lijm heen. Ook vasttrekken tegen de baffle geeft inderdaad nog minder trilling, maar die trilling wordt dan wel direct aan de buitenkant (hoorbaar en voelbaar met de vingertoppen) overgedragen aan de baffle.

Maar dit is allemaal logisch redeneren en dat hebben we een behoorlijk aantal bladzijden geleden al eerder gedaan en allerlei ideeen uitgewisseld. Daarom heb ik experimenten uitgevoerd en daaruit heb ik geconcludeerd dat de methode die ik nu ga gebruiken de beste is. Via rubber monteren op de kegel dempt wel, maar geeft anderzijds de speaker juist meer gelegenheid tot trillen, op een lagere frequentie die moeilijker te dempen is. De directe harde montage tegen een zware kast geeft de minste trilling. De ergste trillingen die dan nog overblijven zitten dan juist aan de rand van het frame en daarom maakt die zeer los contact met de baffle via een rubber slang die dus luchtdicht maakt en de trillingen ook nog wat dempt tegelijkertijd. En zeer goed voorkomt dat deze trillingen overgedragen worden aan de baffle.

-edit- maar straks als ik twee kasten heb gebouwd kan ik nog A/B vergelijken en eventueel nog anders beslissen. Een eenmalig experiment dient gevalideerd te worden...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

-edit- de tekening hierboven is aangepast. Nu is zij-, voor- en bovenaanzicht getekend.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wow! Veelbelovend hoor, ik kan je alleen maar zeggen dat ik van je project behoorlijk veel inspiratie op doe!

Nog even de volgende vraag: Ga je de kamer nog vullen met dempingsmateriaal, of juist niet?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo min mogelijk dempingsmateriaal, slechts 10 gram long hair wol in de hoorn met toenemende dichtheid naar het smalle gedeelte toe.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mocht er iemand belangstelling hebben voor alle gedetailleerde tekeningen, dan kan dat bekeken worden op deze pagina waar de uitsneden voor de geïnverteerde hoorn staan. Op deze pagina is ook een verwijzing te vinden naar het document dat de tekeningen van de kast bevat en de uitsneden voor de bol.

Het tekenen is nu dus af, ik ben begonnen met het zagen van de panelen en beplakken hiervan met de tekeningen voor de uitsneden. Zodra ik alle panelen heb gezaagd en tekeningen geplakt, zal ik een fotootje posten.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Succes met zagen!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je! Ik zal het nog nodig hebben! Ik heb vanmiddag urenlang plankjes staan zagen en ben dik over de helft. Zie hieronder het resultaat. Ik moet nog 2 x 16 plankjes en heb de komende dagen geen tijd. Ach ja, ik heb niet echt haast. Het project is gekkenwerk, dus gewoon rustig aan doen maar.

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Weinig toe te voegen aan jouw project, vandaar weinig posts maar het begint te komen Jeroen!

De plankjes zijn mooi gezaagt, wat een werk zullen die boxen van jou worden, maar dan heb je ook wat speciaals om trots op te zijn! 8)

Succes nog verder met je project!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

En dan moet je nagaan dat dit draadje al 28 pagina's onderweg is!! :D

Ik weet wel een ding: Zodra Jeroen klaar is met dit project zit ie eerst twee weken weg te zwijmelen bij z'n speakers, en vervolgens gaat ie 2 weken op vakantie om bij te komen! :wink:

Geeft niks hoor Jeroen, we houden je in de gaten en vangen je wel op!

Succes ermee!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

JuuL schreef:
Weinig toe te voegen aan jouw project, vandaar weinig posts maar het begint te komen Jeroen!
Sluit ik me volledig bij aan. Erg leuk om te volgen wat je allemaal doet en waarom. Intressant topic. Ik hoop dat ie klaar is bij de volgende DDIY. (of dat ik hem een andere keer kan beluisteren)

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hij is vast veel eerder klaar dus we spreken tegen die tijd wel wat af :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Eens kijken of die van mij dan ook klaar zijn, misschien wel leuk om ze eens bij elkaar te zetten. Maar goed, succes met het zagen van de volgende lading planken. Het is mooi weer vandaag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, update-je. Op het gevaar af dat jullie me gek verklaren als je dit ziet :shock:

[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project79.jpg[/graag-bijvoegen]
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project80.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project80.jpg
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

haha leuke puzzel
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dus......

Dat word een flinke klus Jeroen, maar dat geeft wel bijzonder veel voldoening als je eenmaal klaar bent! Dit is wel een top project zeg!

Puik werk Jeroen!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

KLASSE 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb maar eens een Peltor Optime III gehoorbeschermer aangeschaft. Beetje suf om mooie boxen te maken en daarbij gehoorbeschadiging op te lopen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D :D :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tjonge jongen zeg.. en ik deken dat je het al af had toen ik de eerste plaatjes zag :?

:P nee, grapje hoor! Dat ziet er machtig ingewikkeld uit! Ik ga het toch wat eenvoudiger aanpakken denk ik (al zal het niet minder werk zijn).

Succes met zagen, en denk ook om je vingers :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor alle morele ondersteuning! Elke avond een beetje, gaat lukken. Geduld en doorzettingsvermogen zullen beloond worden :lol: .

Hieronder wat indrukken hoe het met het zagen verloopt.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project82.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project82.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project82a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project82a.jpg

En dan even genieten en kijken hoe het gaat worden. Zie hoe mooi de midwoofer kan ademen in deze constructie.

[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project83.jpg[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo! Jij doet niet onder voor een lastercutter :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Netjes zaagwerk Jeroen. Petje af.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Heel netjes, chapeau :!:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”