Mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb het gat nog niet getekend voor het aandraaien van de moer. De achterkant wordt afschroefbaar, ik wil ook nog bij het crossover kunnen. Crossover compartimenten ook nog niet getekend. Worden apart voor woofer en tweeter, de monitor wordt dus inherent geschikt voor bi-wiring/-amping en volledig buiten de kast.
Maar Jeroen...
Als ik dit zo zie, lijkt het alsof de magneet met de bout strak tegen de kegel aan gemonteerd wordt. En dat zou dan (volgens mij) betekenen dat de trillen van de speaker, via de korf/magneet/kegel overgedragen worden aan de behuizing, waardoor je net zo goed de unit net zo goed tegen de baffle aan zou kunnen schroeven zonder rubberslang ertussen.
Of is die toevallig alleen voor het lucht-dicht maken? Of wordt de unit alleen aan de magneet vastgemaakt? Dan zou het toch ook steviger zijn om de speaker ook tegen de baffle te schroeven?
Groeten,
Bob
P.S. heb je draadje meerdere malen doorgelezen, en ben zeer onder de indruk
Als ik dit zo zie, lijkt het alsof de magneet met de bout strak tegen de kegel aan gemonteerd wordt. En dat zou dan (volgens mij) betekenen dat de trillen van de speaker, via de korf/magneet/kegel overgedragen worden aan de behuizing, waardoor je net zo goed de unit net zo goed tegen de baffle aan zou kunnen schroeven zonder rubberslang ertussen.
Of is die toevallig alleen voor het lucht-dicht maken? Of wordt de unit alleen aan de magneet vastgemaakt? Dan zou het toch ook steviger zijn om de speaker ook tegen de baffle te schroeven?
Groeten,
Bob
P.S. heb je draadje meerdere malen doorgelezen, en ben zeer onder de indruk
De driver trilt het minst wanneer hij vastgetrokken wordt bij in ieder geval de magneet tegen een zware kast. De trillingen die nog overblijven worden inderdaad overgedragen aan de behuizing maar moeten daarvoor wel van binnen naar buiten door een dikke dempende laag MDF en lijm heen. Ook vasttrekken tegen de baffle geeft inderdaad nog minder trilling, maar die trilling wordt dan wel direct aan de buitenkant (hoorbaar en voelbaar met de vingertoppen) overgedragen aan de baffle.
Maar dit is allemaal logisch redeneren en dat hebben we een behoorlijk aantal bladzijden geleden al eerder gedaan en allerlei ideeen uitgewisseld. Daarom heb ik experimenten uitgevoerd en daaruit heb ik geconcludeerd dat de methode die ik nu ga gebruiken de beste is. Via rubber monteren op de kegel dempt wel, maar geeft anderzijds de speaker juist meer gelegenheid tot trillen, op een lagere frequentie die moeilijker te dempen is. De directe harde montage tegen een zware kast geeft de minste trilling. De ergste trillingen die dan nog overblijven zitten dan juist aan de rand van het frame en daarom maakt die zeer los contact met de baffle via een rubber slang die dus luchtdicht maakt en de trillingen ook nog wat dempt tegelijkertijd. En zeer goed voorkomt dat deze trillingen overgedragen worden aan de baffle.
-edit- maar straks als ik twee kasten heb gebouwd kan ik nog A/B vergelijken en eventueel nog anders beslissen. Een eenmalig experiment dient gevalideerd te worden...
Maar dit is allemaal logisch redeneren en dat hebben we een behoorlijk aantal bladzijden geleden al eerder gedaan en allerlei ideeen uitgewisseld. Daarom heb ik experimenten uitgevoerd en daaruit heb ik geconcludeerd dat de methode die ik nu ga gebruiken de beste is. Via rubber monteren op de kegel dempt wel, maar geeft anderzijds de speaker juist meer gelegenheid tot trillen, op een lagere frequentie die moeilijker te dempen is. De directe harde montage tegen een zware kast geeft de minste trilling. De ergste trillingen die dan nog overblijven zitten dan juist aan de rand van het frame en daarom maakt die zeer los contact met de baffle via een rubber slang die dus luchtdicht maakt en de trillingen ook nog wat dempt tegelijkertijd. En zeer goed voorkomt dat deze trillingen overgedragen worden aan de baffle.
-edit- maar straks als ik twee kasten heb gebouwd kan ik nog A/B vergelijken en eventueel nog anders beslissen. Een eenmalig experiment dient gevalideerd te worden...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Mocht er iemand belangstelling hebben voor alle gedetailleerde tekeningen, dan kan dat bekeken worden op deze pagina waar de uitsneden voor de geïnverteerde hoorn staan. Op deze pagina is ook een verwijzing te vinden naar het document dat de tekeningen van de kast bevat en de uitsneden voor de bol.
Het tekenen is nu dus af, ik ben begonnen met het zagen van de panelen en beplakken hiervan met de tekeningen voor de uitsneden. Zodra ik alle panelen heb gezaagd en tekeningen geplakt, zal ik een fotootje posten.
Het tekenen is nu dus af, ik ben begonnen met het zagen van de panelen en beplakken hiervan met de tekeningen voor de uitsneden. Zodra ik alle panelen heb gezaagd en tekeningen geplakt, zal ik een fotootje posten.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
En dan moet je nagaan dat dit draadje al 28 pagina's onderweg is!!
Ik weet wel een ding: Zodra Jeroen klaar is met dit project zit ie eerst twee weken weg te zwijmelen bij z'n speakers, en vervolgens gaat ie 2 weken op vakantie om bij te komen!
Geeft niks hoor Jeroen, we houden je in de gaten en vangen je wel op!
Succes ermee!!
Ik weet wel een ding: Zodra Jeroen klaar is met dit project zit ie eerst twee weken weg te zwijmelen bij z'n speakers, en vervolgens gaat ie 2 weken op vakantie om bij te komen!
Geeft niks hoor Jeroen, we houden je in de gaten en vangen je wel op!
Succes ermee!!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Sluit ik me volledig bij aan. Erg leuk om te volgen wat je allemaal doet en waarom. Intressant topic. Ik hoop dat ie klaar is bij de volgende DDIY. (of dat ik hem een andere keer kan beluisteren)JuuL schreef:Weinig toe te voegen aan jouw project, vandaar weinig posts maar het begint te komen Jeroen!
Groet,
Edo
Ok, update-je. Op het gevaar af dat jullie me gek verklaren als je dit ziet
[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project79.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project79.jpg[/graag-bijvoegen]
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Bedankt voor alle morele ondersteuning! Elke avond een beetje, gaat lukken. Geduld en doorzettingsvermogen zullen beloond worden
.
Hieronder wat indrukken hoe het met het zagen verloopt.
En dan even genieten en kijken hoe het gaat worden. Zie hoe mooi de midwoofer kan ademen in deze constructie.
[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project83.jpg[/graag-bijvoegen]
Hieronder wat indrukken hoe het met het zagen verloopt.
En dan even genieten en kijken hoe het gaat worden. Zie hoe mooi de midwoofer kan ademen in deze constructie.
[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project83.jpg[/graag-bijvoegen]
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:



