Maar ik ga ze zelf maar maken als ik tijd heb 2.18€ per stuk
En porto niet te vergeten.
Daar verschrik ik van , ik wordt, ehh ben een ouwe zeurpiet , vind alles te duur tegenswoordig
Moderator: Beheerdersteam
Ha, daar ben je weer! Ik had je al een beetje gemist.Ah!buis schreef:Tjonge, dag en nachtwerk hieren 't gaat nog goed ook
Ehhh nee, zo kwam het ding uit de verpakking, heb ik verder echt niets aan gedaan. Vindt je dat dan een fraai gezicht, die glimmende pot met die maffe beugel eromheen? Mwahh, ik in ieder geval niet. Bovendien, in het kader van de gewenste symmetrie in de opbouw, wordt dat met een extra kap gewoon weer gelijk getrokken. Ook bedoeld om het mysterie te vergroten: "Wat zit er in hemelsnaam allemaal onder die zwarte koektrommels"?Ah!buis schreef:Met wat aanpassing dus, dan ook maar even teruggekeken. Viel iets eigenaardigs opCondensator opblinken voor 't uitzicht
en daarna er een pot over gezet
Het doet me deugd te zien dat je vroeger een Spartaanse opvoeding hebt genoten op een lagere school 'met den Bijbel'.Ah!buis schreef:Iets met "z'n licht onder de korenmaat" of zo
Als je zelf maar tevreden bent met het resultaatRovano schreef:Ja, kan het ding je goedkeuring wegdragen?
Prinses Juliana school, EtterbeekHet doet me deugd te zien dat je vroeger een Spartaanse opvoeding hebt genoten op een lagere school 'met den Bijbel'.Dat was helemaal zo slecht nog niet.
![]()
Zeker, maar enige instemming van een hobbygenoot is beter voor mijn ego.Ah!buis schreef:Als je zelf maar tevreden bent met het resultaat.Wat ik er van denk mag je dan toch worst wezen ?
Oei, PC schooltje, was het heel erg?Ah!buis schreef:Prinses Juliana school, Etterbeek
Voordeel van zo'n gaatjesprint, makkelijk veranderen.Eerst ingestelde waarde gemeten en dan twee keer de helft ?Rovano schreef:Enkele kleine aanpassingen.
Allereerst heb ik de ‘gain’ potmeter vervangen voor twee weerstanden van 180 Ohm in serie. Over één van de weerstanden heb ik een jumper geplaatst zodat nu heel makkelijk gekozen kan worden voor single ended input danwel differential input.
Voor (het gebrek aan) de stabiliteit had ik al gewaarschuwdOok koos ik een andere instelling van de Salas shuntregelaar. De regelaar is wel stabiel, maar op maandag meet ik 360V en op dinsdag 385V. Wispelturigheid troef! Irritant en dat moet anders, anders gooi ik het ding eruit!
Ach, snelle veranderingen (brom) houdt ie wel tegen en een beetje meer of minder spanning maakt niet veel uit.Enkel als het wat erg laag wordt komt de sturing voor de eindbuizen in de knel.Door de stroombron blijft de spanning over de anodeweerstand steeds gelijk en komt de spanningsverandering helemaal voor rekening van de buis, is verhoudingsgewijs meer dan voor de voeding.Goed, die klankmatige verschillen hoor ik allemaal niet, maar een evident voordeel van een veel lagere totaalstroominstelling is natuurlijk wel dat de regelaar veel minder hitte produceert. Wat ik lees van anderen die deze regelaar gebruiken is dat de stabiliteit in het geding is naarmate de temperaturen oplopen. Dit is ook mijn ervaring. Zaak dus om die temperatuur naar beneden te krijgen. Ik stelde de regelaar in op 28mA. Kevin Carter adviseert een ‘eigenverbruik’ stroom van 6mA, maar ik neem 2mA extra, geeft 8mA plus 20mA voor de belasting is totaal 28mA. Een reductie van 12mA. De regelaar is nog steeds stabiel en de spanningen zijn nu op alle dagen van de week gelijk! De temperatuur van de IRF840 komt nu niet boven de 35 graden.
Nou, te netjes? Als je behoorlijk dure spullen hebt gekocht voor je project, mag het bouwsel er wel een beetje netjes uitzien, vind ik. Het zou zonde zijn om de boel maar wat in elkaar te flansen! Om je een voorbeeld te geven van eenvoudig te voorkomen slordigheden: Ik stoor mij soms aan de gebouwde constructies van anderen vanwege de grote hoeveelheid flux spetters ‘all over the place’. Dat vind ik nou helemaal niks. Ik maak na het solderen alles gelijk weer netjes schoon. Dat is toch een kleine moeite, nietwaar?Ah!buis schreef:Gaat goed vooruit en heel (te?) netjes
Ja, dat was zo gepiept. Ik heb niet eerst gemeten en dan de waarden vastgesteld, dat heeft Wright al gedaan, zie zijn footnotes op het originele schema: voor een totaal versterking van 20dB en single ended input stel je in op 180 Ohm en voor differential input wordt de instelling 350 Ohm. Ik heb dat voor SE nog wel even nagemeten met een ingangssignaal van 1 kHz / 500 mV. Dit geeft over de primaire van de UGT een AC spanning van ongeveer 45V. Niet helemaal 20dB, maar 'what the heck'.Ah!buis schreef:Voordeel van zo'n gaatjesprint, makkelijk veranderen. Eerst ingestelde waarde gemeten en dan twee keer de helft ?
Dat is waar, maar ja, ik had die regelaars al in huis. Dan eerst maar eens roeien met de riemen die je hebt. En ach, met de gewijzigde instelling lijkt het allemaal redelijk goed te gaan.Ah!buis schreef:Voor (het gebrek aan) de stabiliteit had ik al gewaarschuwd![]()
Het ding heeft wat tijd nodig om op stoom te komen, maar de laagste spanning die ik op de anode mat was zo'n 235V, en dat is toch niet 'erg laag', wel? Ook nu durf ik niet te beweren dat je dat verschil onmiddellijk hoort. Misschien inderdaad dat hij bij een fors signaal wat door de knieën gaat. Er is in ieder geval mee te leven.Ah!buis schreef:Ach, snelle veranderingen (brom) houdt ie wel tegen en een beetje meer of minder spanning maakt niet veel uit. Enkel als het wat erg laag wordt komt de sturing voor de eindbuizen in de knel. Door de stroombron blijft de spanning over de anodeweerstand steeds gelijk en komt de spanningsverandering helemaal voor rekening van de buis, is verhoudingsgewijs meer dan voor de voeding.
Geen dank, Democles, ik hoop dat je er wat aan hebt. Da's toch mooi van zo'n forum, hè. Alles 'ter leering ende vermaeck'.democles schreef:Bedankt voor het verhaal Rovano![]()
Is in jouw geval dan ook niet nodig. Bij mijn opzet zijn er hogere spanningen en dan kan die DN2540 het niet bijsloffen, zo bleek tijdens een test met desastreuze gevolgen. Ik moest de ‘bovenste’ DN2540 wel vervangen.democles schreef:Gebruik nu twee Salas shunts voor mijn 4P1L voorversterker heb de eerste Fet niet vervangen voor dat 1000v type (gaat 258v in en 235v uit) dat kan de DN2540 makkelijk trekken, spanning en Amps komen mooi geleidelijk op, geen 15 min. wachten tot alles er is.![]()
Ik ben benieuwd of jij die verschillen wel kunt horen....democles schreef:In theorie heb ik 5mA meer genomen dan nodig, zal de spanningen nameten en kijken of ik nog lager kan in Amps. En of het wat uitmaakt voor het geluid.
Ja, ik maakte dezelfde fout waar Anne mij terecht op wees. De aardlus is nu opgeheven, dus daaraan kan het niet meer liggen. Verder zoeken dan maar, Democles.democles schreef:Hou nog wel een beetje brom in mijn 4Pl1 voorversterker,heb er al 1 ground loop uitgehaald dank jouw verhaal en Anne,s opmerking,de voorversterker maakte al aarde via de Salas dus een extra massa draad naar de steraarde kon er uit, maar dat bleek niet de oorzaak, maar even verder zoeken.
Jouw toepassing is, geloof ik, precies de toepassing waar het ding voor ontworpen is. Als je je goed aan de spelregels houdt, mag het niet fout gaan....democles schreef:Mijn shunt,s worden niet heet, de IRF840 een beetje warm maar de rest blijft koel, staan ook maar op de helft van wat het ding kan hebben 35mA.
Ja nou, en dan zie je zo nog alleen maar de buitenkant !democles schreef:Heel mooi geworden![]()
Dat komt zeker tegen de kerst denk ikMis alleen de foto in het donker nog
Dank je Democles, Bert en Anne.democles schreef:Mis alleen de foto in het donker nog
Tja, deze quote van Bert zet mij toch aan het denken. Het is waar, er zitten meer halfgeleiders dan buizen in deze versterker, maar de kwaliteit van het geluid wat dit apparaat voortbrengt stemt mij meer dan tevreden. Weldegelijk een slag beter dan mijn oude ST70 uit 1961. Maar of deze versterkers mij net zoveel voldoening zullen geven als mijn in 2012 gebouwde 2x2 Watt Decware kloontje is echter zeer de vraag. Daarom hier, speciaal voor Bert, geheel off-topic, een fotootje van dit versterkertje wat is opgebouwd uit bijeengeharkte rommel uit de spreekwoordelijke rommeldoos. Aan dit versterkertje beleef ik ontzettend veel plezier. En ter geruststelling Bert, dit is een volwaardig buizenbakje zonder ook maar één halfgeleider. Geheel zandvrij.Bert61 schreef:Sorry smaken verschillen
Tis echt Cool Super mooi en strak gebouwd![]()
![]()
Zo strak kan ik niet bouwen Complimenten hoor!
Maar ik vind helaas het niet meer op een Buizenversterker lijken
Alhoewel het geheel toch weer wel