Oscilloscope

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Oscilloscope

Bericht door Wijx »

waaraan moet een Oscilloscope tenminste aanvoldoen om 'm te kunnen gebruiken voor foutopsporen van audioapparatuur. Ik kan er een aantal krijgen maar ik weet niet of ze uberhaupt geschikt zijn.

2 x PM3215:
* 50 MHz Oscilloscope

* 2 CHANNEL

* 2 MV/DIV TO 10 V/DIV

* TIMEBASE 0.1 US/DIV TO .5 SEC/DIV + XY

2 x PM3212
* 25 MHz Oscilloscope

* 2 CHANNEL

* 2 MV/DIV TO 10 V/DIV

* TIMEBASE 0.2 US/DIV TO .5 SEC/DIV + XY
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Voor audiotoepassingen en alaloog heb je aan de kleinste (goedkoopste) al genoeg. Het wordt anders als je je in het diditale domein gaat begeven, dus metingen doen aan cd-spelers/DA converters etc. Daar is het wel handig dat hij wat hogere frequenties kan meten. Je probe die je eraan hangt, dus de meetpen tussen je scoop en te meten object, heeft of kan best wat invloed hebben. Neem daar een goede voor met evetueel afstembare capaciteit en een 1/1 - 1/10 schakeling. (1/10 is dus een 10x verzwakker)
Handig bij wat hogere voltages.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Beide zijn prima geschikt Wijx. In principe is die 50 MHz beter. Een hoge bandbreedte is ook voor audio geen overbodige luxe. Soms kan iets best op 20 MHz staan oscilleren en dat wil dan ook kunnen ontdekken en in CD spelers wil je ook in het digitale deel wel eens wat kunnen bekijken.

En als je met classe-D amps aan de slag gaat is die 50 MHz ook geen luxe.

Maar als je uit die twee kunt kiezen neem dan die welke in de beste conditie is. En idd zorg voor 1:10 probes, geven de minste belasting aan de schakeling en zijn doorgaans breedbandiger.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

sniksnik ze hebben de post niet overleefd. Ze staan nu bij een reperateur die het hopelijk nog kan fixen :cry:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Shit dat is tegenvallen.

Het is dan maar te hopen dat dat nog kan, het zijn hele oude beestjes maar wel conventineel opgebouwd. Dus te repareren zijn ze meestal wel als de buis niet stuk is. Vraag is alleen wat gaat dat kosten? Ze zijn overigens berucht om hun fantastsch gare (Plipsen) kwaliteit van de schakelaars.

Dikke kans dat ze al stuk waren toen ze verzonden werden overigens. Zoiets kun je eigenlijk nooit blind kopen.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

gelukkig heb ik ze ook niet gekocht maar gekregen :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Ik ben ook op zoek naar een betaalbare eenvoudige (gebruikte) scoop. Op Marktplaats staan er best wel veel en voor prijzen waar je niet voor hoeft te schrikken. Het hebben van een scoop is echter één, maar er mee werken is twee :D . Ik wil hem gebruiken voor audio zelfbouw en eventueel voor m'n andere hobby radioamateurisme. Is er misschien ook ergens een snelcursus voor het gebruik van een oscilloscope te vinden?
Groeten Rein.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Bedankt Peter, ik ga eens effe neuzen, groeten Rein.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Heb een hele mooie scoop, een Dynatek zonder gebruikssporen, gekocht op 2dehands.nl en wat denken jullie? Ook sniksnik, ik vraag me af wat ze bij TNT uithalen :evil: Ze hebben hem waarschijnlijk laten stuiteren, grote deuk op het front en tijdbasisknop afgebroken. En wat nog erger is, de achterkant van die knop, binnenin dus, de tweedeks schakelaar compleet allebei dekken in tweeën geknapt. Dank u wel TNT voor deze vriendelijke service. Schade betalen? Ja, daag, we zijn even niet thuis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oscilloscope

Bericht door Pjotr »

Wat vervelend. Maar dit soort zaken eigenlijk nooit ongezien kopen en altijd zelf ophalen. I.i.g. als je van een particulier koopt. Hier is eigenlijk de verkoper schuldig, die heeft het niet goed genoeg verpakt.

Er zijn ook bedrijven die dit soort apparatuur refurbishen en met garantie aanbieden. Daar ligt het anders.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Oscilloscope

Bericht door BertDB »

Ik heb zelf ook al zulke zaken meegemaakt met TNT en de Belgische post (B-post zoals ze zichzelf nu noemen...)

Het heeft me geleerd om altijd mijn te versturen goederen goed in te pakken...
Triestig, maar je staat er machteloos tegenover.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door b_force »

Klacht indienen bij de TNT.
Laatst eens gedaan via de e-mail en ik kreeg zowaar zinnig antwoord
(ik wist niet wat me gebeurde zeg 8-[ )

Daarnaast contact opnemen met de verkoper.
Mocht die geen antwoord meer geven, aangifte doen.


Of de makkelijker weg, een leuk verhaal naar je verzekering sturen :-$ :hide:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

De verkoper kon er in dit geval niets aan doen en was helemaal te goeder trouw. Zijn foto's op 2dehands.nl gaven een piekfijn front zonder deuk te zien. De scoop was heel degelijk verpakt in een kartonnen doos met bubbeltjesplastic en meer van dat soort spul. Stikkers en oranje plakband met 'Breekbaar' en nog laten ze hem stuiteren. Hij heeft zelf contact met TNT opgenomen en deze hebben inderdaad ook gebeld, daarna een werkgroep samengesteld en het door een commissie laten uitzoeken. Conclusie: Het spijt ons zeer, maar we betalen slechts een gedeelte van de schade uit. Met andere woorden, ondergetekende zat dus dik in de boot.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door b_force »

In beroep gaan kan natuurlijk ook altijd.

Maarja..... of je dat nu wil.
Hoe lullig het klinkt, prijs bepalen van 2e hands producten is sowieso beetje lastig.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Ahwel, het is gebeurt en ik heb weer wat geleerd: een verkoper zoeken binnen 30 km en er gewoon met de voiture naar toe rijden. Hoef je TNT (of B-Post) de schuld ook niet te geven als er iets mis gaat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door b_force »

Verzekerd opsturen kan ook.

Of in het vervolg met DPD.
Die zijn hier tenminste extreem netjes.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Oscilloscope

Bericht door John P »

Ik heb bij een vroegere werkgever gezien dat een profesionele maquette (E10.00,-) in MDF kist op maat gemaakt verzonden werd. De firma UPS werd eventjes OEPS en de maquette was onherstelbaar beschadigd, de verzekering van UPS betaalde het maximum uit: ongeveer E300,-. Dan hebben we het nog niet over de klant die op een beurs stond zonder presentatiemateriaal en niet echt blij was.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Oscilloscope

Bericht door Miniwatt »

En via de computer? Met b.v ARTA -zo heet dat toch? Ik heb wel eens een demo gehad, een stand alone scope leek me toen overbodig geworden..
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Ik ben er inmiddels uit vrienden. Gisteren een Hameg HM205-2 op de kop getikt voor de somma van €100,00. Zag deze scoop te koop bij Oscar's Service Center in Harderwijk en omdat mijn vrouw toch in Ermelo moest zijn, ben ik meteen maar even heen gereden. Oscar heeft een audio reparatiebedrijf en verkoopt teven alle soorten gebruikte meetapparatuur. Mijn Hameg is gewoon spiksplinternieuw, er zit zelfs geen krasje op! Moraal van dit verhaal: Zie je kans om het zelf te halen en is het dus niet te ver, rijdt heen en vermijdt zo de kapriolen van TNT.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oscilloscope

Bericht door TheoK »

Gefeliciteerd Rein.

Plaatje erbij?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door SSassen »

Bij mij is het inmiddels eindejaarsschoonmaak en ik heb hier een Tektronix 2232 staan, een tweekanaals 100MHz analoog/digitale scoop. Pakweg 15 jaar geleden gekocht en zoals jullie van mij gewend zijn al die jaren uitstekend onderhouden. De laatste jaren niet meer gebruikt doordat ik een andere scoop had gekocht met een veel hogere bandbreedte. De scoop is haast als nieuw, met zeer minimale krasjes op de behuizing, komt met alle toebehoren (handleiding, afdekkap, etc.) en inclusief twee 1:10 en 1:100 probes (totaal vier stuks) zodat ook aan hoge voltages (buizenversterkers!) gemeten kan worden. Vraagprijs is 250 euro, kan alleen opgehaald worden.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd versterkerfluisteraar
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door b_force »

Dubbel post Sander.
En hier wel totaal fout :lol:

Wel mooie oscilloscoop overigens :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door SSassen »

b_force schreef:
Dubbel post Sander.
En hier wel totaal fout :lol:

Wel mooie oscilloscoop overigens :)
Ben in een stoute bui vandaag, zal de koorts wel zijn denk ik, ik ga me vast verstoppen voor Henkjan :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Createur d' Haut parleur
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Hierzo mannen, fotootje, effe een manual van de Hameg site gedownload en af laten drukken inclusief ringbandje bij de plaatselijke boekenboer voor €2,25 :lol:
Bijlagen
IMGP0678.JPG
Plaats reactie