Visaton Stella overdenkingen....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

psvita84 schreef:
.... Daarom ga ik binnenkort beginnen met de Stella Light van Visaton. ( http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html ) Deze heeft een simpele filter, dus zeker voor de beginner te doen. Verder heb ik nog wat uitdagingen met de bouw van de kist aangezien ik een grotere woofer wil gaan gebruiken voor de bouw van deze speaker (8 inch ipv 6,5) Ik denk dat ik wat "liters" moet gaan toevoegen om het laag tot zijn recht te laten komen. Tips uiteraard welkom! Ik ben ook van plan een apart topic hiervoor aan te maken om informatie en hulp in te winnen vanuit jullie.
wouter schreef:
Leuk hoor!

De visaton stella heb ik ook nog op het programma, de onderdelen liggen te wachten tot er tijd voor is (verwacht vanaf nov.) en dat is een leuk ontwerp. Ik zou alleen niet weten waarom je een grotere woofer zou willen gebruiken, maar ik raad het af. Als je meer laag wil kun je de W170S een grotere behuizing geven en dan ook succesvol dieper afstemmen.

Een andere woofer is niet optimaal, al is het hier op het forum ook wel eens gedaan.

Dank jullie wel!

De reden voor de 8 inch woofers is omdat ik er nog twee heb liggen waar ik nog geen doel voor heb gevonden. Het design van de Stella light spreek mij zeer aan, omdat ik graag een full range driver wil combineren met een (sub)woofer. Een F.A.S.T. design dus. Verder heeft de Stella een makkelijke filter die voor mij als beginneling goed is te bouwen. De woofers die ik over heb komen erg overheen met de GF 200- 2x4 Ohm. Dus wil ik een behuizing bouwen van minimaal 30L. De stella komt met zijn 17L echt tekort voor het laag. Dus een Stella design gaat in de hoogte en de breedte groter worden. Aangezien de 3.5 inch speaker in een aparte ruimte afgetimmerd wordt, ga ik er vanuit dat deze geen last gaat ondervinden van de vergrote behuizing.

Mocht je een ander design weten voor de wensen die ik heb, dan hoor ik het uiteraard graag! Ik heb mij namelijk een ons gezocht op het internet, maar ik heb geen beter alternatief kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?

Bericht door Henkjan »

welke woofer heb je dan precies. "lijkt erg op" kan je niet mee ontwerpen :D

waar baseer je op dat
De stella komt met zijn 17L echt tekort voor het laag
het formaat van de kast zegt niet zo veel over hoe het laag zal klinken hoor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Barry2001 »

Komt van een ander draadje denk ik, misschien is het al gezegd, RobertD hier op het forum heeft 'm gebouwd. Misschien dat hij je nog aan wat info kan helpen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door wouter »

In boxsim heb ik de Stella Light file zitten, een grotere kast, grotere woofer en 8 of 4 Ohm uitwisselen heeft wel impact op de klankbalans maar het filter blijft gewoon voldoende werken. Het kan zijn dat je midhoog wat terughoudend is t.o.v. het laag. Is ook wel weer op te lossen ;-)
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

Mijn opmerking komt inderdaad vanuit een ander draadje waar ik mijn eerste speakers heb gebouwd. (Cyburg Needle) Ik vind het erg leuk om van luidsprekers die ik in bezit heb iets moois te bouwen. Vandaar dat ik ook op Needles uit kwam die goed werken met de Tangband speaker. Deze had ik namelijk nog in mijn Logitech Z-680 zitten die alleen maar stof liep te happen.

Nu heb ik nog 2x de Megaworks 550 en 2x de Gigaworks S750 liggen die ook al tijden stof liggen te happen. (Jaja ik heb vroeger veel muziek geluisterd achter mijn computer.) In de huiskamer en mijn Luister / gameroom heb ik audio waar ik erg tevreden mee ben, dus ik ben niet op zoek naar kwalitatief beter audiomateriaal. Ik vind het een geweldige uitdaging om van iets wat ok klinkt iets te maken wat goed klinkt, ookal zou het misschien met andere drivers geoptimaliseerd kunnen worden. Ik hoop dat jullie dit een beetje begrijpen en dat ik jullie niet tegen de audioharen instrijk. :oops:

Even de bestaande audio op een rijtje die ik wil gaan gebruiken. Doordat er eigenlijk weinig bekend is wat de componenten precies zijn wordt het voor mij nog uitdagender en word ik nog enthousiaster :D.

(Sub)Woofers: Megaworks 550
Achterkant: Afbeelding
Voorkant:
Afbeelding
(Deze is van de 510D, maar is qua uiterlijk identiek)

Fullrange: Gigaworks S750
Afbeelding Afbeelding
Achterkant:

Afbeelding

Doel is dus een behuizing bouwen die deze drivers beter zouden complimenteren. Ik ben geneigd naar het Stella design, omdat de filter mij als beginner erg aansprak.

Nu ben ik blij met jullie reacties en hulp en ik hoop dat ik jullie niet afschrik door de componenten die ik wil gebruiken en misschien een ander doel, dan misschien doorgaans op dit forum voor komt.

Tips, hints enz. uiteraard van harte welkom!

Specs:
Gigaworks: https://www.cnet.com/products/creative- ... 750/specs/
Megaworks: https://www.cnet.com/products/cambridge ... -pc/specs/

p.s. Gigaworks woofers zijn overigens niet bruikbaar voor zelfbouw. De woofers zijn voorzien van 3 spreekspoelen en zijn de enige drivers die ooit zo zijn gebouwd. Ik heb het internet afgestruind, maar niemand weet precies hoe je hier mee om moet gaan als het gaat om aansluiten.
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?

Bericht door psvita84 »

Henkjan schreef:
welke woofer heb je dan precies. "lijkt erg op" kan je niet mee ontwerpen :D

waar baseer je op dat
De stella komt met zijn 17L echt tekort voor het laag
het formaat van de kast zegt niet zo veel over hoe het laag zal klinken hoor.
Wanneer ik op de Visaton website kijk zie ik in een tabel bij de woofers hoe kaag ze gaan met de grootte van de kast. Een grotere kast levert meer laag in HZ volgens hun.

Voorbeeld: GF 200 - 2x4 Ohm

30 l/bass reflex BR 25.50 40 Hz
50 l/bass reflex BR 25.50 31 Hz
70 l/bass reflex BR 25.50 27 Hz
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door wouter »

De Le waarde in de T/S parameters is van een subwoofer veel te groot vrees ik...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?

Bericht door Henkjan »

psvita84 schreef:
Henkjan schreef:
welke woofer heb je dan precies. "lijkt erg op" kan je niet mee ontwerpen :D

waar baseer je op dat
De stella komt met zijn 17L echt tekort voor het laag
het formaat van de kast zegt niet zo veel over hoe het laag zal klinken hoor.
Wanneer ik op de Visaton website kijk zie ik in een tabel bij de woofers hoe kaag ze gaan met de grootte van de kast. Een grotere kast levert meer laag in HZ volgens hun.

Voorbeeld: GF 200 - 2x4 Ohm

30 l/bass reflex BR 25.50 40 Hz
50 l/bass reflex BR 25.50 31 Hz
70 l/bass reflex BR 25.50 27 Hz
dat is voor die specifieke woofer. best mogelijk dat een andere woofer in een 20 liter kast lager komt.
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

wouter schreef:
De Le waarde in de T/S parameters is van een subwoofer veel te groot vrees ik...
Sorry, ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Le en T/S zijn voor mij nog onbekende termen.
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?

Bericht door psvita84 »

Henkjan schreef:
psvita84 schreef:
Henkjan schreef:
welke woofer heb je dan precies. "lijkt erg op" kan je niet mee ontwerpen :D

waar baseer je op dat het formaat van de kast zegt niet zo veel over hoe het laag zal klinken hoor.
Wanneer ik op de Visaton website kijk zie ik in een tabel bij de woofers hoe kaag ze gaan met de grootte van de kast. Een grotere kast levert meer laag in HZ volgens hun.

Voorbeeld: GF 200 - 2x4 Ohm

30 l/bass reflex BR 25.50 40 Hz
50 l/bass reflex BR 25.50 31 Hz
70 l/bass reflex BR 25.50 27 Hz
dat is voor die specifieke woofer. best mogelijk dat een andere woofer in een 20 liter kast lager komt.
Ok. Stel je voor om het dan ook met de originele maten van de Stella te proberen of toch iets grotere maten aanhouden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Henkjan »

\de maat van de kast volgt uit de eigenschappen van de woofer en de type kast (BR, gesloten)
om dat uit te kunnen rekenen heb je de zgn T/S parameters van de woofer nodig
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

In de tussentijd ook een poging om de info wat makkelijker te krijgen. Een zeer kleine waarschijnlijkheid, maar je weet het maar nooit! Misschien werkt het slijmen een beetje. Ik heb Cambridge Soundworks Gecontacteerd via hun website.. Versterkers doen het nog, maar ik dacht misschien krijg ik kamervragen waarom ik ze wil slopen. :sure:

"This maybe a long shot but I have to try. Back in the day when you guys made the best speakers for use with a computer, every computer in my house had a sound system from your company. I like your sound that much, that my attic is still filled with a Megaworks 550, 250D and 2 Gigaworks S750. Sadly the amps of the systems failed during their use. I don't want to throw them away because the systems are nostalgic and have a little bit of a sentimental value to me. So I want to use the drivers that are used for the Megaworks 550 and 250D subwoofer to build my own speakers. But I need some specs like T/S parameters to build a matching box. Are you willing to release such information and provide me with the specifications?

Again, I know, a long shot, but I'm really hoping you would help a fan of your work.

Thank you for reading and hopefully you can help me.

Kind Regards,"
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Jag »

Maar begrijp ik het nou goed dat je een bestaand ontwerp wilt bouwen alleen dan met volledig andere drivers?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Shadow »

Jup en advies over om dat niet te doen is al gegeven...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Jag »

Na ja, je maakt dan een nieuwe speaker. Als je nog niet eens weet wat t/s parameters zijn, dan wordt het zeker lastig om een nieuw filter te gaan ontwerpen. En dat is wel nodig als je ontwerp gaat veranderen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Henkjan »

mooi leerporject toch?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door wouter »

Psvita84 heeft de woofers liggen meen ik, het filter moet vooral simpel zijn en een frs8 kost geen drol. Prima ingrediënten voor wat experimentele boxenbouw.
Ik heb de stella in boxsim ingevoerd en van een bredere baffle profiteert het mid en laag. Met een W200S (8 & 4) gaat dat zelfs prima, al wordt het laag en midlaag dan ook weer krachtiger, wellicht wordt het wat te donker en mis je helderheid. Maar omdat hij een subwoofer heeft zal dat nog wel meevallen...
Ik denk dat de opzet van de Stella Light maakt dat het best goed kan gaan, voor een budget project. Het kan zijn dat de spoel een variant moet worden met hogere of lagere Rdc. Maar dat is allemaal prima achteraf te tunen.
High end wordt het niet. De stella is ook beperkt door de frs8, die wordt onderin in de opslingering amper gefilterd.
Maar ook dat is bij zo'n project acceptabel
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

Shadow schreef:
Jup en advies over om dat niet te doen is al gegeven...
Ik snap dat je dit denkt, maar wat kost het nou om te proberen? Wat hout, filtertje componenten, en tijd. Producten ben ik minder dan €100 kwijt. Het meeste zal in de tijd zitten en zo duur ben ik niet per uur. :lol:

Daarnaast probeer ik inderdaad te leren, dus ook termen als T/S leer ik al doormiddel van dit project. Het is nu al niet voor niets geweest! :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Shadow »

Nee zo bedoelde ik het ook niet! tuurlijk is het leerzaam, het was meer om een stroom aan afkeur enzo even te smoren...klus lekker verder...
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

Ah, sorry verkeerd begrepen! Ondertussen wel reactie vanuit Cambridge, maar helaas geen succes.

Hello Christian,

Thank you for being a Cambridge SoundWorks owner. I am sorry the systems you note were designed and engineered by Cambridge SoundWorks for Creative Labs, which was responsible for the distribution and support. They own the documentation and specifications and we do not have copies or access to that information any longer to provide to you.

Regards,
Craig


De mail nu naar Creative gestuurd.

Ik zit met een hersenspinsel. Ik weet natuurlijk wel het formaat van de originele kist van de woofer. Dus ik kan uitrekenen wat daar de inhoud van is. Ik weet ook dat de woofer een frequentie response heeft van 25-150 waarbij vanaf 150hz de filter de satellieten hun werk liet doen. Aangezien de filter die ik wil gebruiken de woofer tot 200hz wil laten werken zit er een gat van 50hz zeg maar.

De vraag is dus aan mijn kant. Kan ik dit als referentie gebruiken en in een andere vorm kast gieten? Of wordt het gat van 50Hz met dezelfde afmetingen een probleem. Of kan ik de vorm van een subwoofer kist niet vergelijken met iets wat ik in gedachten heb?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Henkjan »

ja en nee. het lastige met kant&klare producten inclusief versterker is dat je niet weet of er (en zo ja wat voor) correcties er door de versterker worden toegepast.

maar misschien is er wel een forum lid in de buurt van waar jij woont die de speaker voor je kan doormeten?
psvita84
Berichten: 23
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 11:27

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door psvita84 »

Dat zou geweldig zijn! Ik woon in Nijverdal. Ligt tussen Zwolle en Enschede in. Ik ben inderdaad het draadje aan het lezen op tweakers die ik hier ook gepost heb, maar man, wat voel ik mij onbekwaam als ik dat lees! Ik moet bijna elk begrip of afkorting googlen..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Stella overdenkingen....

Bericht door Henkjan »

onervaren bedoel je ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”