TPA3255

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

TPA3255

Bericht door nemreh »

Hallo ben me al geruime tijd aan het oriënteren op class D versterkers.
Ik kom telkens weer uit op Hypex Ncore modules.

Afgelopen weekend kwam ik http://www.ti.com/tool/tpa3255evm dit board tegen met daarop de TPA3255 van Texas Instruments.
Zijn er mensen met ervaring met het evaluatie bord of een toepassing met de TPA3255?

Mijn uiteindelijke doel is een 6 kanaals klasse D te bouwen en deze rechtstreeks aan te laten sturen door een Oppo UDP-203.

gr Hermen
nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

Re: TPA3255

Bericht door nemreh »

nog even de specs


Differential Analog Inputs
Total Output Power at 10%THD+N
315-W Stereo into 4 Ω in BTL Configuration
185-W Stereo into 8 Ω in BTL Configuration
600-W Mono into 2 Ω in PBTL Configuration
Total Output Power at 1%THD+N
260-W Stereo into 4 Ω in BTL Configuration
150-W Stereo into 8 Ω in BTL Configuration
480-W Mono into 2 Ω in PBTL Configuration
Advanced Integrated Feedback Design with High-speed Gate Driver Error Correction
(PurePath™ Ultra-HD)
Signal Bandwidth up to 100 kHz for High Frequency Content From HD Sources
Ultra Low 0.006% THD+N at 1 W into 4 Ω and <0.01% THD+N to Clipping
>65 dB PSRR (BTL, 1 kHz, No Input Signal)
<85 µV (A-Weighted) Output Noise
>111 dB (A Weighted) SNR
Multiple Configurations Possible:
Stereo, Mono, 2.1 and 4xSE
Click and Pop Free Startup and Stop
90% Efficient Class-D Operation (4 Ω)
Wide 18-V to 53.5V Supply Voltage Operation
Self-Protection Design (Including Undervoltage, Overtemperature, Clipping, and Short Circuit Protection) With Error Reporting
EMI Compliant When Used With Recommended System Design
Bestandsbron: https://i.ytimg.com/vi/MK9wwMkcuTI/maxresdefault.jpg
Bestandsbron: https://i.ytimg.com/vi/MK9wwMkcuTI/maxresdefault.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Welkom hier!

Ik zal maar reageren want de rest hier heeft het te druk met (hun) fiets(en).

Voordat ik weer eens afgebrand wordt op mijn connecties met Hypex:

Wij van WCeend.....


Vraag : waar ligt je lat qua kwaliteitsniveau? Is het voor serieus luistergenot met een CD of gaat het om surround filmpje kijken?

Deze chip amps halen bij lange niet het niveau van de Hypex modules. Maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan.
nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

Re: TPA3255

Bericht door nemreh »

Hi dank voor je reactie Hypex is voor mij wel de lat....
Ben dan ook benieuwd naar alternatieven welke de subjectieve ;-) geluidkwaliteit benaderen !
Meten dat het beter is vindt ik niet interessant het gaat mij om het geluid.

Heb je zelf deze modules al eens beluisterd of ken je mensen met deze ervaring?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TPA3255

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat hij de TI modules bedoelde...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Ach, zolang geen enkele serieuze audiofabrikant die dingen in hun producten gebruiken.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TPA3255

Bericht door ray5150 »

Dat mag natuurlijk geen belemmering zijn om naar ervaringen te vragen.
nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

Re: TPA3255

Bericht door nemreh »

was idd een vraag mbt ervaringen met de TI...

een forum member (ander forum) vergelijkt de TI met een ICEpower en de NC500
Hij stelt dat de TI beter is dan de ICEpower en dicht in de buurt van de NC500 komt

The Iceedge will be available very soon. I know someone who has samples of the 1200's in transit. Supposed to beat the Hypex NC1200's. This is why Hypex dropped the pricing drastically on the NC1200's. However compared with the older generation, the Hypex Ncore's are hands down superior to any of the 6 Icepower's I've owned, including the latest 700ASC I have right now. Switching from the TI 3251 to the 700ASC is night and day. The TI based amp is leaps and bounds better. Very close to neck and neck with the NC-500's. (other than power output).
edwinmark
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 22:22

Re: TPA3255

Bericht door edwinmark »

Meeste icepowers zijn postfilter feedback, minder perfect dan hypex, maar standaard 3251/55 bordjes zijn enkel prefilter feedback (geldt ook voor de icepower 100AS (=3251)).
Dat maakt vergelijken afhankelijk van met welke speaker je vergelijkt, met een weerstand zijn ze best goed, maar luisteren naar weerstand gaat slecht. Met sommige speakers kan 100AS/3251 best goed zijn, misschien zelfs beter dan een andere icepower.
nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

Re: TPA3255

Bericht door nemreh »

betreffende feedback zie ik hetvolgende doc.. zegt mij alleen nog niet zoveel...

http://www.ti.com/lit/an/slaa702/slaa702.pdf
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: TPA3255

Bericht door motoindo »

Class D TPA3255 MINI HIFI AUDIO Digital Amplifier Board 300W 300W DC50V

http://s.aliexpress.com/jQ3Q32m2

== Chinees Evaluatie bordje kloon

Belangrijkste verschil met hypex is dat dit btl amps zijn en daardoor met 1 voedingsspanning werken.
edwinmark
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 22:22

Re: TPA3255

Bericht door edwinmark »

TI EVM is 4 kanaals SE of ..., met 1 voedingsspanning.

TI EVM heeft footprints/solderpads voor die postfilter feedback uit dat TI document. Dat lijkt een beetje op gewone icepower geloof ik. Zelf zegt TI daarover dat t een feedback is die iedere supportmedewerker kan ondersteunen, maar zeker niet ideaal en eenvoudig te verbeteren. TI zegt dit dus niet te doen omdat op hun support afdeling niet iedereen/of misschien zelfs niet een persoon zit, die over de kennis beschikt om vragen hierover te ondersteunen. Het wordt ingewikkeld. Hier en daar zouden patenten misschien ook een reden zijn om t niet te doen, wie weet?

Of dat chinese bordje werkt weet ik niet, het is dus geen kopie van TI EVM. Geloof dat er hier en daar wat rook kan onstaan als je daadwerkelijk die 50 of 51 volt erop aansluit, ze gebruiken geloof ik een buck converter, schakelende spanningsregelaar, die voor 40V bedoelt is...

Icepower 100AS is misschien lastig aan te schaffen, maar die schijnt qua prijs ook duidelijk onder de $100 te blijven en dat is dus inclusief netvoeding. Daarmee zijn veel chinese aanbieders nog wat te duur eigenlijk, zelfs als ze niet roken
nemreh
Berichten: 21
Lid geworden op: za 02 sep 2017, 10:51

Re: TPA3255

Bericht door nemreh »

wat verder aan het zoeken geweest en ben tegen deze site aangelopen

http://www.360customs.de/en/2016/10/tpa ... e-for-all/
http://www.360customs.de/en/2017/06/uni ... -mit-pffb/

Heeft een universeel board voor de TPA32xx en ook een board met een PFFB design
iemand ervaring mee?
Bestandsbron: http://www.360customs.de/wp-content/uploads/2016/10/TPA32XX_Unbal_960.jpg
Bestandsbron: http://www.360customs.de/wp-content/uploads/2016/10/TPA32XX_Unbal_960.jpg
Bestandsbron: http://www.360customs.de/wp-content/uploads/2017/06/UniversalAFE10.jpg
Bestandsbron: http://www.360customs.de/wp-content/uploads/2017/06/UniversalAFE10.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Ik heb net even de moeite genomen om de datasheet van dit chipje door te lezen. Al met al wordt je daar niet vrolijk van. Van die grote vermogens blijft niets over als je de vervormingsgrafieken bekijkt. En bij lage vermogens schiet de vervorming ook omhoog. Verbazingwekkend is het missen van FR responses bij verschillende belastingen, dan gaat er bij mij een lampje branden......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TPA3255

Bericht door ray5150 »

Een groot gedeelte van de zelfbouwers hier werkt met Hypex spullen, want goede prijskwaliteit verhouding en dito service, er is een groep die graag met oude en nieuwe buizen mooie versterkers bouwt, er zijn wat mensen die met LM3886 en afgeleiden aan de slag gaan, en er is een enkeling die nog transistoren en mosfets knutselt. (ik, zei de gek.)

De paar topics die over Tripath, ice power, en dergelijke gaan bijna altijd over een defect, of ze gaan de verkoop in.
Met andere woorden, ik heb de indruk dat het niet echt leeft hier, dat soort chipversterkertjes. hoogstens als iemand een kistradio bouwt of iets dergelijks.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Verder hebben dit soort chipampjes een behoorlijk probleem qua thermische huishouding:
tpa.PNG
Door de constructie van het plaatsen van een koeler rechtstreeks op het ic ben je beperkt qua koelend vermogen. Bovendien levert dit thermische stress op in je printplaat/ic combinatie wat de levensduur beperkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TPA3255

Bericht door ray5150 »

Daar is natuurlijk wel het een en ander aan te doen, met een processor koeler bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TPA3255

Bericht door Henkjan »

en een flinke heat sink, maar blijft dat het max vermogen "electrisch" en max vermogen "thermisch" blijven verschillen, dat moet je je wel realiseren als je dit soort modules toepast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TPA3255

Bericht door ray5150 »

Mja, ik bedoelde ook een koelblok voor een processor icm een bijbehorende ventilator.
edwinmark
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 22:22

Re: TPA3255

Bericht door edwinmark »

3e harmonische 10kHz is 0.1% bij 50watt voor evmbordje zonder extra feedback. 360customs zit daar met afgebeelde bordjes ver onder en tot max vermogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TPA3255

Bericht door Pjotr »

Correctie:
ds23man schreef:
Verder hebben sommige knutselaars met dit soort chipampjes een behoorlijk probleem qua thermische huishouding:

tpa.PNG

Door de constructie van het plaatsen van een koeler rechtstreeks op het ic ben je beperkt qua koelend vermogen. Bovendien levert dit thermische stress op in je printplaat/ic combinatie wat de levensduur beperkt.
Het is meestal de manier van monteren, die luistert erg nauw. Vergelijkbaar met een heatsink op een CPU.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: TPA3255

Bericht door Lohengrimas »

ray5150 schreef:
Met andere woorden, ik heb de indruk dat het niet echt leeft hier, dat soort chipversterkertjes.
Tja, van die Alibababordjes. Ik heb TA2024 en TPA3116 (blauw bordje) gehad en moet zeggen dat heel aardig werkt, tot je het vergelijkt met een wat serieuzere Gainclone. Kost niks maar dan heb je ook... Mweh.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TPA3255

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Correctie:
ds23man schreef:
Verder hebben sommige knutselaars met dit soort chipampjes een behoorlijk probleem qua thermische huishouding:

tpa.PNG

Door de constructie van het plaatsen van een koeler rechtstreeks op het ic ben je beperkt qua koelend vermogen. Bovendien levert dit thermische stress op in je printplaat/ic combinatie wat de levensduur beperkt.
Het is meestal de manier van monteren, die luistert erg nauw. Vergelijkbaar met een heatsink op een CPU.
Maar een CPU heeft een stevige voet waar de koeler weer aan vastgezet wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TPA3255

Bericht door Pjotr »

Klopt, het gaat er om dat de thermische interface en chippackage optimaal is met een zo laag mogelijke thermische weerstand. Bij mijn ZBA amp met heatpipes is die interface een stuk beter dan de chip zo op een koelprofiel schroeven met wat witkalk. Kan dan ook continue wat meer vermogen uit de LM3886 slepen dan de datasheet vermeldt. Geld voor die klasse-D chippies net zo.
Plaats reactie