1600W versterker op 120w speakers?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
banditmax
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 mei 2016, 15:38

1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door banditmax »

Hallo,

Ik heb nog een 1600w (4x 400w) auto versterker liggen. Deze wil ik inbouwen in een boot.
De boot heeft 4x 120W Kenwood Marine speakers aangesloten op een autoradio die 4x 45w geeft.
Het lijkt mij dat het geluid een stuk beter zal worden met een versterker ertussen, correct?

Ik zal de master volume op de versterker uiteraard flink laag moeten zetten, aangezien de versterker nogal een 'overkill' is voor de speakers.

Klopt het dat als ik het master volume op ongeveer een kwart zet, hij dus ook veel minder dan 1600Watt trekt?
Er ligt een hele dikke stroomtoevoer kabel voor de electrische boegschroef voor in de boot, zou ik de versterker daar direct op aan kunnen sluiten of is het echt noodzakelijk om een aparte stroomtoevoer naar de accu (achter in de boot) te leggen?

Vergeef mijn onwetendheid, ik probeer enkel wat wijzer te worden O:)

Met vriendelijke groet,

Max
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door toetertje »

Je kunt hem inderdaad gewoon gebruiken, mits je inderdaad de gain terugdraaid.
Ik zou om te beginnen om hem op minimaal te zetten. De dikke stroomkabel van
de boegschoef kun je gewoon gebruiken. En wat het vermogen betreft, bij gewoon
een beetje muziek trekt hij hooguit 100 a 200 watt.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door michelp »

Een versterker waar op staat dat ie 4x 400w kan geven zal dat vaak ook niet redden, dus zal geen probleem zijn.
Heb ook wel eens een versterker die 2kw rms vermogen kon geven (gemeten, niet volgens het boekje) aangesloten op 2 woofertjes van 250w, is maar net hoe je het afstelt.
Maar ik weet niet zo veel van boten, maar hoe zit het met zekeringen in die kabel enz.?
banditmax
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 mei 2016, 15:38

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door banditmax »

Dit zijn de speakers:
http://www.kenwood-electronics.co.uk/ca ... ew=details

En dit is de versterker
http://www.pyleaudio.com/sku/pla4270

Waar ik me nog zorgen om maak is die stroomtoevoer.
Ja de kabel is erg dik, maar de boegschroef trekt ook (kortstondig) erg veel stroom.
Aan de ene kant denk ik dat die paar 100 watt extra niet uit zou moeten maken, maar ik wil niet de electra van de boot verklooien..

En denken jullie dat het geluid merkbaar zal verbeteren?
De bastonen vervormen nogal wanneer je het volume echt opendraait, ik denk dat dit de versterker is en niet de speakers.
Jullie zullen hier ongetwijfeld een beter oordeel over kunnen vellen. Zie specs van de speakers.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door bas focal m180 »

4x75wat continu bij 14,4 volt, 1 zekering 40 amp.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door Henkjan »

banditmax schreef:
En denken jullie dat het geluid merkbaar zal verbeteren?
zekers, de versterkers in vrijwel alle headunits zijn niet zo, een fatsoenlijke versterker zal je zeker gaan merken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
banditmax schreef:
En denken jullie dat het geluid merkbaar zal verbeteren?
zekers, de versterkers in vrijwel alle headunits zijn niet zo, een fatsoenlijke versterker zal je zeker gaan merken
Er staat geen merk of type vermeld, kan er dus net zo goed een van de Kijkshop of Wehkamp zijn... :roll:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 1600W versterker op 120w speakers?

Bericht door Mr Tube »

bas focal m180 schreef:
4x75wat continu bij 14,4 volt, 1 zekering 40 amp.
Dat is het echte vermogen en meer krijg je ook niet in de luidspreker zonder een flinke bak vervorming.
Dat gaat dus wel goed, je moet de vermogens opgave met een flinke korrel zeezout nemen.

Ik vind bij de specs dan ook alleen het rms vermogen interessant.
Plaats reactie