Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Moderator: Beheerdersteam
Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Mijn leaseauto loopt binnenkort uit het contract dus ik oriënteer me alvast wat. Mijn huidige auto is een Renault Megane Bose. Hoewel ik nooit veel gehad heb met Bose is de geluidskwaliteit hiervan best acceptabel. Als je de subwoofer wat in toom houdt door de bas iets te onderdrukken is de geluidkwaliteit gedetailleerd en lekker direct. Ik had verwacht dat de nieuwe Bose uitvoeringen in de Megane of de Kadjar vergelijkbaar zouden klinken, maar de geluidskwaliteit valt me erg tegen: alsof de luidsprekers in een schoenendoos zitten, boemerig en onnauwkeurig en vermoeiend. De instellingen verbeteren dat niet. Ik merk dat ook bij andere merken zoals Ford en Toyota dure JBL sets slecht klinken. Ik baal ervan want de luidsprekers zitten vaak in een pakket met andere zaken die je wel wilt. In een leaseauto kun je ook niet zo makkelijk verbeteringen aanbrengen. Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe auto's?
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Ik kan me niet heugen dat ik voor het laatst in een nieuwe auto heb gereden of gezeten.
Wel kan ik me goed voorstellen dat de luidsprekers die standaard vanuit de fabriek worden gemonteerd niet de beste zijn.
Eerder de goedkoopste van een bepaald merk waar een auto fabrikant een contract mee heeft.
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij een car-audio speciaalzaak. die kunnen vaak betere units onzichtbaar inbouwen op de plek van de originele.
Wel kan ik me goed voorstellen dat de luidsprekers die standaard vanuit de fabriek worden gemonteerd niet de beste zijn.
Eerder de goedkoopste van een bepaald merk waar een auto fabrikant een contract mee heeft.
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij een car-audio speciaalzaak. die kunnen vaak betere units onzichtbaar inbouwen op de plek van de originele.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Eigenlijk nooit beziggehouden met auto audio omdat ik ook altijd leaseauto's rijdt. Maar faitalpro heeft blijkbaar goed spul.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Moet zeggen dat de Harman Kardon Logic 7 in mijn LaRo een puik stukje geluid voortbrengt. Mag ook wel met 1200watt, 13 speaker, sub en dsp.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Dat is allemaal niet mis voor een auto uit de lease-klasse van een Renault Megane.
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Altijd goed te spreken over de geluidskwaliteit in de vorige + huidige Audi (A5 Sportback / A3 etron sportback). Wel altijd een 'upgrade' gedaan naar het systeem met subwoofer en extra versterkers etc.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
In een nieuwe Renault Captur (dure uitvoering) klinkt het ook hopeloos, bij Renault heeft dit blijkbaar geen prioriteit meer.
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Renault heeft tegenwoordig een samenwerking met Focal.
die vind ik zelf te prefereren boven de Bose uitvoering.
Voor mij geld dat ik een jaar geleden mijn leaseauto heb ingeleverd en nu weer een eigen auto rijd.
Zins dien weer een auto met goed geluid .
Wel een Megane maar dan een van 13 jaar oud met een cabasse set met de Focal units.
die vind ik zelf te prefereren boven de Bose uitvoering.
Voor mij geld dat ik een jaar geleden mijn leaseauto heb ingeleverd en nu weer een eigen auto rijd.
Zins dien weer een auto met goed geluid .
Wel een Megane maar dan een van 13 jaar oud met een cabasse set met de Focal units.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Resultaat van de geluidskwaliteit van audioinstallaties in nieuwe auto's zijn wisselend, in de radio's wordt vaak een dsp gebruikt die al een bepaalde loudness curve gebruikt welke je niet kan uitzetten. Erg irritant als je wilt uitbreiden met een versterker of andere luidsprekers. Om maar te zwijgen over de hoeveelheid demping (of liever het ontbreken ervan) in de deuren en gebruikte passieve filtering van de composetjes (tweeter met alleen een elcootje in serie..). Dat kan echt beter voor niet al teveel geld.
Er zijn wel upgrade pakketten te koop die redelijk eenvoudig zijn in te bouwen (en weer onzichtbaar te verwijderen zijn), kijk 's bij Match (Audiotec Fischer), Gladen o.a. welke je kan aansluiten op de bestaande kabelboom Helaas niet voor alle merken en types.
Er zijn wel upgrade pakketten te koop die redelijk eenvoudig zijn in te bouwen (en weer onzichtbaar te verwijderen zijn), kijk 's bij Match (Audiotec Fischer), Gladen o.a. welke je kan aansluiten op de bestaande kabelboom Helaas niet voor alle merken en types.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Momenteel zie je dat er weer bezuinigd wordt op de geluidskwaliteit omdat de consument andere gadgets belangrijker vindt. De nieuwe LaRo Discovery (5) met een Meridian set presteert beduidend slechter dan de Harman Kardon in de D3/4. Maar ja we willen allemaal wifi en ander geleuter in de auto.......
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
En dat terwijl er inmiddels veel meer kennis en meetmethodes zijn om audio in een auto wél te laten klinken. Met de huidige DSP's die er zijn kan je zoveel méér doen dan pakweg 10 jaar geleden, toen ze nog goud geld kostten. Zal inderdaad te maken hebben met de afnemende vraag naar echt goed klinkende systemen, gelijk met de trend in home audio land, dus niche markt.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Wat heel belangrijk is dat er een goed setje front speaker erin zet met de tweets op dashboard. Enkele instellingen met het luidspreker filter geprobeerd waarbij de verschillen goed te horen waren.Bertje schreef:En dat terwijl er inmiddels veel meer kennis en meetmethodes zijn om audio in een auto wél te laten klinken. Met de huidige DSP's die er zijn kan je zoveel méér doen dan pakweg 10 jaar geleden, toen ze nog goud geld kostten. Zal inderdaad te maken hebben met de afnemende vraag naar echt goed klinkende systemen, gelijk met de trend in home audio land, dus niche markt.
Deuren wat doder gemaakt met wat plaatjes bitumen.
Met de dsp functie van de head unit heb ik niets gedaan, alles staat op 0.
Achter speakers iets zachter gezet met de fader van de head unit, de subwoofer is eruit gehaald omdat de achter speakers een heel erg lekker laag hebben.
De wat betere head units zullen genoeg instellingen van zichzelf hebben ze zijn namelijk uitgerust met dsp waardoor je een losse dsp niet echt nodig hebt.
Tot mijn grote verbazing gaat het ook nog eens erg luid, een losse versterker is niet nodig. Een goede head unit en goede speakers voor.
De originele fabriek speakers gaan luid en hebben een lekker laag.
Less is more gaat in mij situatie op.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Gaat in dit topic meer om de nieuwe auto's. Daarin zit een geintegreerde navi/radio aan een multifuncioneel display. Dus dat ga je er echt niet uithalen voor een aftermarket radio met veel meer instelmogelijkheden. Is ook vaak onmogelijk.
Vaak een headunit zonder line uitgangen, wil je een externe versterker gebruiken dan zal je met een high-low adapter of een versterker met een high level input moeten werken.
Luidsprekerkwaliteit is erg wisselend per automerk, meestal echt een sluitpost en er worden slechte drivers gemonteerd, met wél een hoog rendement zodat het nog wel wat dB's kan geven op paar watt's.
Ik vind het maar armoedig...
Vaak een headunit zonder line uitgangen, wil je een externe versterker gebruiken dan zal je met een high-low adapter of een versterker met een high level input moeten werken.
Luidsprekerkwaliteit is erg wisselend per automerk, meestal echt een sluitpost en er worden slechte drivers gemonteerd, met wél een hoog rendement zodat het nog wel wat dB's kan geven op paar watt's.
Ik vind het maar armoedig...
Re: Kwaliteit luidsprekers nieuwe auto
Klinkt 'ie nog steeds beter dan de motor?ds23man schreef:Moet zeggen dat de Harman Kardon Logic 7 in mijn LaRo een puik stukje geluid voortbrengt. Mag ook wel met 1200watt, 13 speaker, sub en dsp.
Aad
