koppelcondensatoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hoekhoorn
Berichten: 96
Lid geworden op: za 31 dec 2016, 8:51

koppelcondensatoren

Bericht door hoekhoorn »

Hallo allemaal,
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: koppelcondensatoren

Bericht door richard »

Dat de ervaren verbetering in geluidskwaliteit blijkbaar recht evenredig is met de door de ervarene betaalde prijs.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: koppelcondensatoren

Bericht door metabaron »

Gehoorsmatig heel erg weinig verschil. Beter andere dingen doen met het geld......andere transformatoren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Barry2001 »

+1. De enige reden waarom het een eeuwige discussie is, is dat het niet te meten en te bewijzen is. Heb het zelf geprobeerd, maar hoor geen verschil, en weet dan voor mezelf genoeg.

Koppelcondensatortest van Audio Creative luisterdag Hengelo, geen verschil. Zat een condensator bij die verkoop €900,- moet kosten. Bouw je 2 complete buizenbakken voor :D

Maar er zijn mensen met een ultiem gehoor, die kunnen verschillen in stekkerblokken horen. Dus..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Pjotr »

Zou het? Volgens mij maken die condensatortwijfelaars elkaar gek. Puur socializen en een beetje contact maken met andere condensatortwijfelaars die elkaar eerst weer aangestoken hebben :lol: Blijft natuurlijk wel dat er allerlei verschillende soorten condensatoren bestaan bedoeld voor elk hun specifieke toepassingen. Een goed ontwerper kiest dan ook de optimale variant voor zijn toepassing. Maar in audioland zijn er nogal wat gebruikers die niet gehinderd door enige vakkennis, beter willen weten.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Bas Horneman »

Koppelcondensatortest van Audio Creative luisterdag Hengelo, geen verschil.
Dat hangt er wat mij betreft compleet af van de situatie. Ik weet zeker dat met laag efficiënte luidsprekers en een of anders pushpull versterker of met mijn Ref Fremen Gainclone ik het ook niet hoor. In zo een situatie kan ik niet eens horen of er wel een of niet een koppel condensator gebruikt wordt (Heb een switch)

Maar gebruik een hoog efficiënte luidspreker (liefst single driver) en een single ended versterker...en een condensator kan een versterker "maken" of "breken"

The devil is in the details zoals ze in het engels zeggen...
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op vr 01 sep 2017, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Bas Horneman »

Heb ook ooit bij een AE-Europe open dag een koppelcondensator test meegemaakt. Er werd geschakeld en dan kon je een cijfer geven voor elke condensator. Verschil was duidelijk hoorbaar...heel duidelijk...na elk schakelmoment waren er duidelijke verschillen te horen.

Single ended versterker met Klipsch CornerHorns was de situatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Pjotr »

Het is helemaal niet moeilijk om met opzet verschil in condensatoren te laten horen. Net zo goed als het niet moeilijk is om indien correct toegepast, geen verschil te laten horen. Dat soort test zijn volkomen nietszeggend.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 01 sep 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: koppelcondensatoren

Bericht door markbakk »

:hide: MKT rocks :hide:

Interessanter is de vraag of je verschil kunt horen tussen wel en geen koppelcondensator. Die dingen hebben best voordelen, mits goed toegepast.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Bas Horneman »

Het is helemaal niet moeilijk om met opzet verschil in condensatoren te laten hoeren. Net zo goed als het niet moeilijk is om indien correct toegepast, geen verschil te laten horen.
Tja waar heb je het dan nog over? Wat is met opzet? Wat is correct? Overigens denk ik er dus hetzelfde over....maar beschrijf wanneer het volgens mij wel hoorbaar is en wanneer niet.

De situatie waar ik het over had was een schakelaar in een voorversterker (Triode Dick Cleo of zo) met 6 condensatoren...is dat opzet? Denk het niet...maar laat die voorversterker door een ...bijvoorbeeld mijn myref fremen gainclone versterker met zijn feedback...en alles komt daar als een soort eenheidsworst uit....engineer types zullen dan zeggen...dat is een correcte versterker want je heb de versterker zo gemaakt dat verschillende condensatoren geen effect meer hebben.
Met een Single Ended versterker hoor je gewoon een condensator. Maar die klinken weer bagger met laag efficënte luidsprekers. Net zoals een torrenbank...bijna altijd niet klinkt op een hoog efficiënte luidspreker.

Mijn opinie is dan ook dat je niet alles over 1 kam kan scheren.

En als je iets niet in een bepaalde context plaatst.... heb je het gewoon niet over hetzelfde en praat je langs elkaar heen...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Ah!buis »

De condensator waarmee het 't minst goed klinkt zal wel de beste zijn :o
Als de vervorming versterker + luidspreker op elkaar afgestemd zijn klinkt het goed.
Valt de vervorming van de versterker weg, blijft de (niet gekompenseerde) vervorming van de luidspreker over.
Een slechte luidspreker heeft de juiste slechte koppelcondensator nodig :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
De condensator waarmee het 't minst goed klinkt zal wel de beste zijn :o
Als de vervorming versterker + luidspreker op elkaar afgestemd zijn klinkt het goed.
Valt de vervorming van de versterker weg, blijft de (niet gekompenseerde) vervorming van de luidspreker over.
Een slechte luidspreker heeft de juiste slechte koppelcondensator nodig :lol:
Anne
Dat is wel een heel creatieve zienswijze op de evolutietheorie Anne :mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door RNacoustics »

Veel belangrijker is dat de match tussen (eind)versterker en luidsprekersysteem klopt.
Een SE versterker moet je bijvoorbeeld niet aansluiten op een BR luidspreker met zijn complexe impedantie.
Uitgangstransformatoren voegen ook vaak wat toe aan klankeigenschappen van de versterker.

Het liefst wil ik helemaal geen condensator in de signaal weg. In mijn OTL's heb ik er maar één noodzakelijke condensator in de signaalweg zitten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: koppelcondensatoren

Bericht door OpaBert »

hoekhoorn schreef:
Hallo allemaal,
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico
Vooral dat Na 100 uur inspelen vind ik vreemd
Dat een condensator dus van eigenschappen verandert na een poosje vind ik twijfelachtig :?: , ik moet het meten anders belief ik het niet te geloven?
Wat ik pas hoorde van een ingenieur electronica en las bij fabrikanten is dat de capaciteit met de spanning varieert !
Dus 100 nF bij 1 volt maar nog maar 10 bij 100 volt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Dus 100 nF bij 1 volt maar nog maar 10 bij 100 volt
Da's wel erg veel verandering ! Daarbij, ik zou het eerder in de andere richting vermoeden.
Tegengestelde ladingen trekken elkaar aan, zo ook de twee "platen" van een condensator.Hoe hoger de spanning hoe groter de lading en de drukkracht op de isolatielaag.Als die dan wat ingedrukt wordt komen de platen dichter bij elkaar = grotere capaciteit.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: koppelcondensatoren

Bericht door OpaBert »

Ohhh dat wist ik niet
Maar deze week kwam een artikel tegen waarbij ze trots zijn over deze eigenschappen.
https://en.tdk.eu/tdk-en/1195576/produc ... -266026749

Waarom zijn mijn doorverwijzingen zo lang :?:
Sommige kunnen er zelfs een andere naam aan geven :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Ah!buis »

Zou zeggen dat 't daar meer gaat over verandering van de eigenschappen van het diëlektricum onder invloed van spanning dan mechanische vervorming.
Om niet de hele verwijzing te vertonen,
rechte haak open url= adres rechte haak dicht blablabla rechte haak open /url haak dicht
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Ohhh dat wist ik niet
Maar deze week kwam een artikel tegen waarbij ze trots zijn over deze eigenschappen.
TDK

Waarom zijn mijn doorverwijzingen zo lang :?:
Sommige kunnen er zelfs een andere naam aan geven :think:
:goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: koppelcondensatoren

Bericht door OpaBert »


Dit verschijnt er als ik op de knop url druk
Als Anne het uitleg doe ik het zo goed
Ik plaats nu het adres [url]. blablablabla. [url]
Dan zie ik somsdie pagina vullende adres
[https://en.tdk.eu/tdk-en/1195576/produc ... -266026749][/tdk]
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:

Dit verschijnt er als ik op de knop url druk
Als Anne het uitleg doe ik het zo goed
Ik plaats nu het adres . blablablabla. [url] Dan zie ik soms ... 026749]tdk
Bekijk 't nu met de citeer-knop
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: koppelcondensatoren

Bericht door OpaBert »

Ik geef het op het kwartje 12.24 euro cent valt niet ben al blij als ik het foutief gemaakte weer weg voor Anne er op reply doet
Nu kan ik het niet meer wegmoffele
Ga stil in een hoekske zit grienne :cry:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Barry2001 »

Bert, ff op de citeer knop drukken, '' rechtsbovenaan post Anne. Dan zie je de hele link, en hoe het werkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: koppelcondensatoren

Bericht door ray5150 »

Ik ga het ook proberen : denaamdiejeeraanwilgeven
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: koppelcondensatoren

Bericht door Ah!buis »

Dat koppelcondensatoren toch zo moeilijk kunnen zijn :? :shock: :cry: :lol:
Anne
hoekhoorn
Berichten: 96
Lid geworden op: za 31 dec 2016, 8:51

Re: koppelcondensatoren

Bericht door hoekhoorn »

Ook hier dus ;zoveel mensen, zoveel meningen. Ik begon er over omdat de Decware ZEN versterker over de jaren een paar keer een "revision" heeft gehad van Decware zelf. Onder andere de koppelcondensatoren werden veranderd.
Dat word dus gewoon wat uitproberen; de ZEN is single ended triode en m'n speakers 106Db rendement....
Heb ik wat te doen van de winter!
Bedankt voor jullie reakties, ik blijf van alles in een buizenversterker af maar een paar caps wisselen lukt nog wel. [ en ik pas op voor die nog geladen voedings elko's]
Nico
Plaats reactie