koppelcondensatoren
Moderator: Beheerdersteam
koppelcondensatoren
Hallo allemaal,
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico
Re: koppelcondensatoren
Dat de ervaren verbetering in geluidskwaliteit blijkbaar recht evenredig is met de door de ervarene betaalde prijs.
Re: koppelcondensatoren
Gehoorsmatig heel erg weinig verschil. Beter andere dingen doen met het geld......andere transformatoren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
+1. De enige reden waarom het een eeuwige discussie is, is dat het niet te meten en te bewijzen is. Heb het zelf geprobeerd, maar hoor geen verschil, en weet dan voor mezelf genoeg.
Koppelcondensatortest van Audio Creative luisterdag Hengelo, geen verschil. Zat een condensator bij die verkoop €900,- moet kosten. Bouw je 2 complete buizenbakken voor
Maar er zijn mensen met een ultiem gehoor, die kunnen verschillen in stekkerblokken horen. Dus..
Koppelcondensatortest van Audio Creative luisterdag Hengelo, geen verschil. Zat een condensator bij die verkoop €900,- moet kosten. Bouw je 2 complete buizenbakken voor
Maar er zijn mensen met een ultiem gehoor, die kunnen verschillen in stekkerblokken horen. Dus..
Re: koppelcondensatoren
Zou het? Volgens mij maken die condensatortwijfelaars elkaar gek. Puur socializen en een beetje contact maken met andere condensatortwijfelaars die elkaar eerst weer aangestoken hebben
Blijft natuurlijk wel dat er allerlei verschillende soorten condensatoren bestaan bedoeld voor elk hun specifieke toepassingen. Een goed ontwerper kiest dan ook de optimale variant voor zijn toepassing. Maar in audioland zijn er nogal wat gebruikers die niet gehinderd door enige vakkennis, beter willen weten.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Dat hangt er wat mij betreft compleet af van de situatie. Ik weet zeker dat met laag efficiënte luidsprekers en een of anders pushpull versterker of met mijn Ref Fremen Gainclone ik het ook niet hoor. In zo een situatie kan ik niet eens horen of er wel een of niet een koppel condensator gebruikt wordt (Heb een switch)Koppelcondensatortest van Audio Creative luisterdag Hengelo, geen verschil.
Maar gebruik een hoog efficiënte luidspreker (liefst single driver) en een single ended versterker...en een condensator kan een versterker "maken" of "breken"
The devil is in the details zoals ze in het engels zeggen...
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op vr 01 sep 2017, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Heb ook ooit bij een AE-Europe open dag een koppelcondensator test meegemaakt. Er werd geschakeld en dan kon je een cijfer geven voor elke condensator. Verschil was duidelijk hoorbaar...heel duidelijk...na elk schakelmoment waren er duidelijke verschillen te horen.
Single ended versterker met Klipsch CornerHorns was de situatie.
Single ended versterker met Klipsch CornerHorns was de situatie.
Re: koppelcondensatoren
Het is helemaal niet moeilijk om met opzet verschil in condensatoren te laten horen. Net zo goed als het niet moeilijk is om indien correct toegepast, geen verschil te laten horen. Dat soort test zijn volkomen nietszeggend.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 01 sep 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: koppelcondensatoren
Interessanter is de vraag of je verschil kunt horen tussen wel en geen koppelcondensator. Die dingen hebben best voordelen, mits goed toegepast.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Tja waar heb je het dan nog over? Wat is met opzet? Wat is correct? Overigens denk ik er dus hetzelfde over....maar beschrijf wanneer het volgens mij wel hoorbaar is en wanneer niet.Het is helemaal niet moeilijk om met opzet verschil in condensatoren te laten hoeren. Net zo goed als het niet moeilijk is om indien correct toegepast, geen verschil te laten horen.
De situatie waar ik het over had was een schakelaar in een voorversterker (Triode Dick Cleo of zo) met 6 condensatoren...is dat opzet? Denk het niet...maar laat die voorversterker door een ...bijvoorbeeld mijn myref fremen gainclone versterker met zijn feedback...en alles komt daar als een soort eenheidsworst uit....engineer types zullen dan zeggen...dat is een correcte versterker want je heb de versterker zo gemaakt dat verschillende condensatoren geen effect meer hebben.
Met een Single Ended versterker hoor je gewoon een condensator. Maar die klinken weer bagger met laag efficënte luidsprekers. Net zoals een torrenbank...bijna altijd niet klinkt op een hoog efficiënte luidspreker.
Mijn opinie is dan ook dat je niet alles over 1 kam kan scheren.
En als je iets niet in een bepaalde context plaatst.... heb je het gewoon niet over hetzelfde en praat je langs elkaar heen...
Re: koppelcondensatoren
De condensator waarmee het 't minst goed klinkt zal wel de beste zijn
Als de vervorming versterker + luidspreker op elkaar afgestemd zijn klinkt het goed.
Valt de vervorming van de versterker weg, blijft de (niet gekompenseerde) vervorming van de luidspreker over.
Een slechte luidspreker heeft de juiste slechte koppelcondensator nodig
Anne
Als de vervorming versterker + luidspreker op elkaar afgestemd zijn klinkt het goed.
Valt de vervorming van de versterker weg, blijft de (niet gekompenseerde) vervorming van de luidspreker over.
Een slechte luidspreker heeft de juiste slechte koppelcondensator nodig
Anne
Re: koppelcondensatoren
Dat is wel een heel creatieve zienswijze op de evolutietheorie AnneAh!buis schreef:De condensator waarmee het 't minst goed klinkt zal wel de beste zijn![]()
Als de vervorming versterker + luidspreker op elkaar afgestemd zijn klinkt het goed.
Valt de vervorming van de versterker weg, blijft de (niet gekompenseerde) vervorming van de luidspreker over.
Een slechte luidspreker heeft de juiste slechte koppelcondensator nodig![]()
Anne
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Veel belangrijker is dat de match tussen (eind)versterker en luidsprekersysteem klopt.
Een SE versterker moet je bijvoorbeeld niet aansluiten op een BR luidspreker met zijn complexe impedantie.
Uitgangstransformatoren voegen ook vaak wat toe aan klankeigenschappen van de versterker.
Het liefst wil ik helemaal geen condensator in de signaal weg. In mijn OTL's heb ik er maar één noodzakelijke condensator in de signaalweg zitten.
Een SE versterker moet je bijvoorbeeld niet aansluiten op een BR luidspreker met zijn complexe impedantie.
Uitgangstransformatoren voegen ook vaak wat toe aan klankeigenschappen van de versterker.
Het liefst wil ik helemaal geen condensator in de signaal weg. In mijn OTL's heb ik er maar één noodzakelijke condensator in de signaalweg zitten.
Re: koppelcondensatoren
Vooral dat Na 100 uur inspelen vind ik vreemdhoekhoorn schreef:Hallo allemaal,
Ik lees graag op het web over dingen die ik interessant vind over audio; op dit moment koppelcondensatoren.
De meest simpele én de meest exotisch exemplaren komen voorbij; ieder heeft[ zoals zo vaak] een andere mening.
In het verleden heb ik wel eens een setje V-caps gekocht [ 100 uur inspelen dan gaan ze écht fantastisch klinken, écht waar...] maar van dat geld had ik beter leuke andere dingen kunnen doen in mijn beleving....
Wat is jullie ervaring?
Nico
Dat een condensator dus van eigenschappen verandert na een poosje vind ik twijfelachtig
Wat ik pas hoorde van een ingenieur electronica en las bij fabrikanten is dat de capaciteit met de spanning varieert !
Dus 100 nF bij 1 volt maar nog maar 10 bij 100 volt
Re: koppelcondensatoren
Da's wel erg veel verandering ! Daarbij, ik zou het eerder in de andere richting vermoeden.Bert61 schreef:Dus 100 nF bij 1 volt maar nog maar 10 bij 100 volt
Tegengestelde ladingen trekken elkaar aan, zo ook de twee "platen" van een condensator.Hoe hoger de spanning hoe groter de lading en de drukkracht op de isolatielaag.Als die dan wat ingedrukt wordt komen de platen dichter bij elkaar = grotere capaciteit.
Anne
Re: koppelcondensatoren
Ohhh dat wist ik niet
Maar deze week kwam een artikel tegen waarbij ze trots zijn over deze eigenschappen.
https://en.tdk.eu/tdk-en/1195576/produc ... -266026749
Waarom zijn mijn doorverwijzingen zo lang
Sommige kunnen er zelfs een andere naam aan geven
Maar deze week kwam een artikel tegen waarbij ze trots zijn over deze eigenschappen.
https://en.tdk.eu/tdk-en/1195576/produc ... -266026749
Waarom zijn mijn doorverwijzingen zo lang
Sommige kunnen er zelfs een andere naam aan geven
Re: koppelcondensatoren
Zou zeggen dat 't daar meer gaat over verandering van de eigenschappen van het diëlektricum onder invloed van spanning dan mechanische vervorming.
Om niet de hele verwijzing te vertonen,
rechte haak open url= adres rechte haak dicht blablabla rechte haak open /url haak dicht
Anne
Om niet de hele verwijzing te vertonen,
rechte haak open url= adres rechte haak dicht blablabla rechte haak open /url haak dicht
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Bert61 schreef:Ohhh dat wist ik niet
Maar deze week kwam een artikel tegen waarbij ze trots zijn over deze eigenschappen.
TDK
Waarom zijn mijn doorverwijzingen zo lang![]()
Sommige kunnen er zelfs een andere naam aan geven
Re: koppelcondensatoren
Dit verschijnt er als ik op de knop url druk
Als Anne het uitleg doe ik het zo goed
Ik plaats nu het adres [url]. blablablabla. [url]
Dan zie ik somsdie pagina vullende adres
[https://en.tdk.eu/tdk-en/1195576/produc ... -266026749][/tdk]
Re: koppelcondensatoren
Bekijk 't nu met de citeer-knopBert61 schreef:
Dit verschijnt er als ik op de knop url druk
Als Anne het uitleg doe ik het zo goed
Ik plaats nu het adres . blablablabla. [url] Dan zie ik soms ... 026749]tdk
Anne
Re: koppelcondensatoren
Ik geef het op het kwartje 12.24 euro cent valt niet ben al blij als ik het foutief gemaakte weer weg voor Anne er op reply doet
Nu kan ik het niet meer wegmoffele
Ga stil in een hoekske zit grienne
Nu kan ik het niet meer wegmoffele
Ga stil in een hoekske zit grienne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: koppelcondensatoren
Bert, ff op de citeer knop drukken, '' rechtsbovenaan post Anne. Dan zie je de hele link, en hoe het werkt.
Re: koppelcondensatoren
Ook hier dus ;zoveel mensen, zoveel meningen. Ik begon er over omdat de Decware ZEN versterker over de jaren een paar keer een "revision" heeft gehad van Decware zelf. Onder andere de koppelcondensatoren werden veranderd.
Dat word dus gewoon wat uitproberen; de ZEN is single ended triode en m'n speakers 106Db rendement....
Heb ik wat te doen van de winter!
Bedankt voor jullie reakties, ik blijf van alles in een buizenversterker af maar een paar caps wisselen lukt nog wel. [ en ik pas op voor die nog geladen voedings elko's]
Nico
Dat word dus gewoon wat uitproberen; de ZEN is single ended triode en m'n speakers 106Db rendement....
Heb ik wat te doen van de winter!
Bedankt voor jullie reakties, ik blijf van alles in een buizenversterker af maar een paar caps wisselen lukt nog wel. [ en ik pas op voor die nog geladen voedings elko's]
Nico
