Naaldjes met sc8n ~8ohm

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Waarvoor heb je die bruine tochtband gebruikt? Voor de sc8n lijkt me dat ongeschikt. MDM-5 van monacor is heel prettig voor afdichting tussen luidspreker en kast.

Verder: lekker bezig
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door richard »

wouter schreef:
Verder: lekker bezig
+1, komt vast wel goed!
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

In een (vruchteloze) poging om te kunnen testen/luisteren voor ik ze definitief in eklaar lijm... dan gaat die band den prull'nbak in -:)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

1 met en 1 zonder band. Klinken allebei uitstekend...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Zoekend naar een spoel van 0,68 mh ziet men 0,6mm of 1,0mm. Maakt dat nog iets uit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door richard »

Archie schreef:
Zoekend naar een spoel van 0,68 mh ziet men 0,6mm of 1,0mm. Maakt dat nog iets uit?
In principe is het zo hoe dikker de draad, hoe minder weerstand, hoe beter de controle van de versterker op het laag, maar ook hoe hoger de prijs. Het is aan jou hoe ver je hier wil gaan.
De spoelen met dunne draad zijn meestal bedoeld voor correctienetwerkjes in combinatie met een serieweerstand.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Het is voor in het filter, de dunnere is de helft goeiekoper -:)

Maar heeft dit gevolgen voor de klank?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

wouter schreef:
Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.
Mijn eigen Rdc is echt zèèr gevoelig afgestemd hoor, oh wee als ik toch iets merk :lagge: :lagge: :lagge:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Archie schreef:
Het is voor in het filter, de dunnere is de helft goeiekoper -:)

Maar heeft dit gevolgen voor de klank?
Maar, dan praat je over 2 x 1.50 euro verschil op de set. :shock:
En het wordt net zo'n leuk speakertje.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Archie schreef:
wouter schreef:
Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.
Mijn eigen Rdc is echt zèèr gevoelig afgestemd hoor, oh wee als ik toch iets merk :lagge: :lagge: :lagge:
*zal :hide:

1,0 mm is mooi maar het gaat om een amper bovengemiddeld breedbandertje met 1 sperkring. Dan zou ik liever gaan voor 2 maatwerk sperkringen dan 1,0mm spoelen. Maar inderdaad, het is hetzelfde werk en je gooit geen gevoeligheid weg. Van controle op het laag hoeven we hier te spreken vrees ik... ;-)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Haha, die zak was een leuke verspreking -:)

En tja, op zulke verschillen draait mijn micro-economie nu eenmaal...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Eens zitten stoeien met serie & paralel en dit is wat eruit komt. Klopt dit schema?
Bijlagen
Untitled - 1.png
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

En dat als alle 3 de 'eindjes aan elkaar geknoopt zijn' de ingang aan 1 kant van de linker 3 pennetjes komt en de uitgang aan de andere 3?

Zo zou het moeten kloppen maar dat is meer een gevoel dan dat ik dat zeker weet :lol:

En als het klopt, mogen deze drie onderdelen straffeloos op elkaar geplakt?

Alvast dank voor het meedenken!!
Bijlagen
IMG_2533.JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Zo klopt het inderdaad. Ik weet alleen niet of de weerstand geschikt is.
Meestal wordt daar minimaal 5 watt voor gebruikt, volgens mij is degene
die je nu hebt, 1 watt.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Haha, met het eerste deel van je antwoord ben ik al heel blij! De weerstand is idd 1 watt. De eerdere informatie repte niet over waarden van de weerstand, ik vond deze kleur wel mooi -:)
Hij is wel 10 ohm
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Ik denk ook niet dat het met deze speaker / vermogen veel kwaad kan.
Als je van plan bent , nog een beetje te spelen met het filter, kun je ze
beter nog even niet inbouwen. Ik heb van mijn htr speakers, de filters er
ook los achterliggen. Pas als ik echt uitgetest ben, gaan ze erin.
Ik ben benieuwd wat je van de sperkring vind. Veel mensen vinden het
zonde van de breedbander. Ik zelf vind het echt een verbetering.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Henkjan »

om (zachtjes) te testen kan die 1W wel, maar ik zou m toch maar vervangen door een 5W of 10W exemplaar
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Waar heb heb je die onderdelen besteld dan? Er is i.i.g. niet met je meegedacht. Ik had ook niet gedacht aan een visaton spoel van 1,0mm of 0,7mm.

Voor het testen het in ieder geval bruikbaar met die 1W lees ik ;-)

Ik ben ook benieuwd naar je ervaring met het sperrfilter
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Archie schreef:
Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
Deze tekst begrijp ik niet helemaal, maar misschien is die 1 watt weerstand de reden dat
dolly parton voor drie kwart wulps wordt? :think:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Dan ga ik de kleurcode van een 5 of 10 watt opzoeken en dan een oud vergaan cassettedeck openschroeven. Mss dat er daar eentje inzit. De zaak waar ik het besteld heb heet Grootaers (nomen est omen?)

En als het geen Visaton is waaraan je dacht Wouter, waaraan dan wel? Wellicht vandaar je reactie op mijn kostenopmerking...

Wat is een goede winkel om dit soort zaken aan te schaffen? Vooropgesteld dat het binnen de forumregels is dat dat gemleld wordt.

Ok neem den buot ter hand en doe verslag van mijn bevindingen en/of de grootte van de rookwolk!
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

toetertje schreef:
Archie schreef:
Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
Deze tekst begrijp ik niet helemaal, maar misschien is die 1 watt weerstand de reden dat
dolly parton voor drie kwart wulps wordt? :think:
Zonder filter zit er in het frequentiegebied (zegmaar van 0 to 10.000) nogal een bult die in verhouding heel veel harder (groter) klinkt dan de rest... Dolly heeft dat (op dat gebied ongeveer zijnde 3/4) ook
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Het handigst is het misschien, om de spulletjes bij rumoh.eu te bestellen.
Dat is ook een forum lid. Die 5+ watt, zijn meestal de cementweerstanden.
Kijk even op die site hoe het eruit ziet.
Kleurcode is meestal alleen waarde en tolerantie.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Op de kleurcodedingen staat wel het ohmage vermeld maar niet de werkspanning, op die cement-dingen staat wèl de werkspanning maar weer niet het ohmage... Ik moest mijn vraagstelling maar eens wat meer precies proberen te maken. Dat valt om den drommel niet mee wanneer men niet weet wàt men precies moet vragen -:)

Dank voor de antwoorden, ik ben weer een stapje verders!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”