Naaldjes met sc8n ~8ohm
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Waarvoor heb je die bruine tochtband gebruikt? Voor de sc8n lijkt me dat ongeschikt. MDM-5 van monacor is heel prettig voor afdichting tussen luidspreker en kast.
Verder: lekker bezig
Verder: lekker bezig
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
In een (vruchteloze) poging om te kunnen testen/luisteren voor ik ze definitief in eklaar lijm... dan gaat die band den prull'nbak in -:)
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Zoekend naar een spoel van 0,68 mh ziet men 0,6mm of 1,0mm. Maakt dat nog iets uit?
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
In principe is het zo hoe dikker de draad, hoe minder weerstand, hoe beter de controle van de versterker op het laag, maar ook hoe hoger de prijs. Het is aan jou hoe ver je hier wil gaan.Archie schreef:Zoekend naar een spoel van 0,68 mh ziet men 0,6mm of 1,0mm. Maakt dat nog iets uit?
De spoelen met dunne draad zijn meestal bedoeld voor correctienetwerkjes in combinatie met een serieweerstand.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Het is voor in het filter, de dunnere is de helft goeiekoper -:)
Maar heeft dit gevolgen voor de klank?
Maar heeft dit gevolgen voor de klank?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Mijn eigen Rdc is echt zèèr gevoelig afgestemd hoor, oh wee als ik toch iets merkwouter schreef:Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Maar, dan praat je over 2 x 1.50 euro verschil op de set.Archie schreef:Het is voor in het filter, de dunnere is de helft goeiekoper -:)
Maar heeft dit gevolgen voor de klank?
En het wordt net zo'n leuk speakertje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
*zalArchie schreef:Mijn eigen Rdc is echt zèèr gevoelig afgestemd hoor, oh wee als ik toch iets merkwouter schreef:Niet dat jij merken zak. 0.7mm kan, 0,68mH heeft dan nog een acceptabele Rdc.![]()
![]()
1,0 mm is mooi maar het gaat om een amper bovengemiddeld breedbandertje met 1 sperkring. Dan zou ik liever gaan voor 2 maatwerk sperkringen dan 1,0mm spoelen. Maar inderdaad, het is hetzelfde werk en je gooit geen gevoeligheid weg. Van controle op het laag hoeven we hier te spreken vrees ik...
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Haha, die zak was een leuke verspreking -:)
En tja, op zulke verschillen draait mijn micro-economie nu eenmaal...
En tja, op zulke verschillen draait mijn micro-economie nu eenmaal...
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Eens zitten stoeien met serie & paralel en dit is wat eruit komt. Klopt dit schema?
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
En dat als alle 3 de 'eindjes aan elkaar geknoopt zijn' de ingang aan 1 kant van de linker 3 pennetjes komt en de uitgang aan de andere 3?
Zo zou het moeten kloppen maar dat is meer een gevoel dan dat ik dat zeker weet
En als het klopt, mogen deze drie onderdelen straffeloos op elkaar geplakt?
Alvast dank voor het meedenken!!
Zo zou het moeten kloppen maar dat is meer een gevoel dan dat ik dat zeker weet
En als het klopt, mogen deze drie onderdelen straffeloos op elkaar geplakt?
Alvast dank voor het meedenken!!
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Zo klopt het inderdaad. Ik weet alleen niet of de weerstand geschikt is.
Meestal wordt daar minimaal 5 watt voor gebruikt, volgens mij is degene
die je nu hebt, 1 watt.
Meestal wordt daar minimaal 5 watt voor gebruikt, volgens mij is degene
die je nu hebt, 1 watt.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Haha, met het eerste deel van je antwoord ben ik al heel blij! De weerstand is idd 1 watt. De eerdere informatie repte niet over waarden van de weerstand, ik vond deze kleur wel mooi -:)
Hij is wel 10 ohm
Hij is wel 10 ohm
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Ik denk ook niet dat het met deze speaker / vermogen veel kwaad kan.
Als je van plan bent , nog een beetje te spelen met het filter, kun je ze
beter nog even niet inbouwen. Ik heb van mijn htr speakers, de filters er
ook los achterliggen. Pas als ik echt uitgetest ben, gaan ze erin.
Ik ben benieuwd wat je van de sperkring vind. Veel mensen vinden het
zonde van de breedbander. Ik zelf vind het echt een verbetering.
Als je van plan bent , nog een beetje te spelen met het filter, kun je ze
beter nog even niet inbouwen. Ik heb van mijn htr speakers, de filters er
ook los achterliggen. Pas als ik echt uitgetest ben, gaan ze erin.
Ik ben benieuwd wat je van de sperkring vind. Veel mensen vinden het
zonde van de breedbander. Ik zelf vind het echt een verbetering.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
om (zachtjes) te testen kan die 1W wel, maar ik zou m toch maar vervangen door een 5W of 10W exemplaar
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Waar heb heb je die onderdelen besteld dan? Er is i.i.g. niet met je meegedacht. Ik had ook niet gedacht aan een visaton spoel van 1,0mm of 0,7mm.
Voor het testen het in ieder geval bruikbaar met die 1W lees ik
Ik ben ook benieuwd naar je ervaring met het sperrfilter
Voor het testen het in ieder geval bruikbaar met die 1W lees ik
Ik ben ook benieuwd naar je ervaring met het sperrfilter
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Deze tekst begrijp ik niet helemaal, maar misschien is die 1 watt weerstand de reden datArchie schreef:Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
dolly parton voor drie kwart wulps wordt?
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Dan ga ik de kleurcode van een 5 of 10 watt opzoeken en dan een oud vergaan cassettedeck openschroeven. Mss dat er daar eentje inzit. De zaak waar ik het besteld heb heet Grootaers (nomen est omen?)
En als het geen Visaton is waaraan je dacht Wouter, waaraan dan wel? Wellicht vandaar je reactie op mijn kostenopmerking...
Wat is een goede winkel om dit soort zaken aan te schaffen? Vooropgesteld dat het binnen de forumregels is dat dat gemleld wordt.
Ok neem den buot ter hand en doe verslag van mijn bevindingen en/of de grootte van de rookwolk!
En als het geen Visaton is waaraan je dacht Wouter, waaraan dan wel? Wellicht vandaar je reactie op mijn kostenopmerking...
Wat is een goede winkel om dit soort zaken aan te schaffen? Vooropgesteld dat het binnen de forumregels is dat dat gemleld wordt.
Ok neem den buot ter hand en doe verslag van mijn bevindingen en/of de grootte van de rookwolk!
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Zonder filter zit er in het frequentiegebied (zegmaar van 0 to 10.000) nogal een bult die in verhouding heel veel harder (groter) klinkt dan de rest... Dolly heeft dat (op dat gebied ongeveer zijnde 3/4) ooktoetertje schreef:Deze tekst begrijp ik niet helemaal, maar misschien is die 1 watt weerstand de reden datArchie schreef:Das een goeie tip. Heb je ze wel al aan elkaar gesoldeerd? En, als de filters de klank aanpassen daar waar ik hoor dat het te groot is dan gaan ze er zeker op vooruit. Ze zijn wat voluptueus op drie-kwart, een beetje zoals Dolly Parton.
dolly parton voor drie kwart wulps wordt?
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Het handigst is het misschien, om de spulletjes bij rumoh.eu te bestellen.
Dat is ook een forum lid. Die 5+ watt, zijn meestal de cementweerstanden.
Kijk even op die site hoe het eruit ziet.
Kleurcode is meestal alleen waarde en tolerantie.
Dat is ook een forum lid. Die 5+ watt, zijn meestal de cementweerstanden.
Kijk even op die site hoe het eruit ziet.
Kleurcode is meestal alleen waarde en tolerantie.
Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm
Op de kleurcodedingen staat wel het ohmage vermeld maar niet de werkspanning, op die cement-dingen staat wèl de werkspanning maar weer niet het ohmage... Ik moest mijn vraagstelling maar eens wat meer precies proberen te maken. Dat valt om den drommel niet mee wanneer men niet weet wàt men precies moet vragen -:)
Dank voor de antwoorden, ik ben weer een stapje verders!
Dank voor de antwoorden, ik ben weer een stapje verders!
