Dit ga ik zeker in de gaten houden.
Heel veel success en graag uitgebreid documenteren want ik voel een nieuw projectje aankomen
Moderator: Beheerdersteam
In dat artikel benadrukt hij juist de 150W/ch als minimum.Pjotr schreef:Denk zelf dat die 100W ook wel wat veel zou zijn (zie deze review: https://www.pressreader.com/australia/a ... 2499703425). Al zal hij zeker baat hebben bij een versterker met een rock solid uitgang a la de ZBA-CA. Maar dat hebben de meeste speakers eigenlijk wel.
Dat is toch de integratie van de Fountek met Woef. Aan die Fountek zal het niet liggen denk ik. Eerst maar bouwen. Heb je al een idee voor de X-over frequentie? Zit trouwens te denken dat met een slim filter met Woef de baflle step ook aardig kunt compenseren. Als je de BS al zou willen compenseren. Mijn ervaring is ook dat dat niet altijd een must is.wouter schreef:
Erg dynamisch klinkt een klein systeen meestal toch niet, daarvoor zou je ook een grotere fullrange wensen.
SmallPjotr schreef:Ja, ik gokte een BS op ca 1 kHz. Maar die kast is idd erg small. Eigenlijk kun je het pas goed zeggen na opmeten in de uiteindelijke kast. Waar zie jij trouwens een 175 Hz resonantie: http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html
Hoeft ook niet, ik kijk daar puur naar om te zien hoe het filter functioneert. Er zijn zat uitgewerkte schema's. Alleen die van Klangfuzzi klopt bijvoorbeeld niet - dat is een eigen variant.Chris_T schreef:Dat artikel gaat wel over de W5 SE, dus met FR88EX en W5 1138SMF drivers.
Hoewel het opslingeren bij Fb ook wel een probleem zal zijn met de FE85.
Ik zou zelf niet echt naar de metingen kijken om de filtering te achterhalen, je ziet namelijk dat de woofer en fullrange van zeer dichtbij zijn opgemeten (uitdoving in de respons). Maar op welke afstanden wordt niet gerept.
Alleen van de ambient tweeter geven ze aan dat het om een gesimuleerde respons gaat die geen correlatie heeft met de andere metingen.
Hondasnl schreef:Klinkt niet verkeerd.
Ik blijf zeer geintresseerd in het draadje.
pappaleo schreef:Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"
Of het wel of niet scheurt is sterk afhankelijk van de bouwwijze. Als het werken van het materiaal wordt belemmert door panelen of versteviging dwars op de vezelrichting is er een kans dat het scheurt.satefan schreef:pappaleo schreef:Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"
Hier al een aantal malen met berkenmultiplex en de laagjesmethode kasten gemaakt..scheurt totaal niet. MDF is een ander verhaal hoor ik...
Leuk Leo, dat jij er ook mee aan de slag gaat!pappaleo schreef:Ik heb mijzelf zojuist 2 stuks TB W5-1138smf aangeschaft. Eerst maar eens een rechthoekig kastje maken om de afstemming te bepalen.
Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"
Ik heb nog een paartje FR89EX liggen (de zwarte), ik kijk hoever ik daarmee kom. Mocht dat niks zijn, dan kan ik er altijd nog een paar 88's of 85's in zetten.