Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Lucas »

Wat een mooie speakers zeg!
Dit ga ik zeker in de gaten houden.
Heel veel success en graag uitgebreid documenteren want ik voel een nieuw projectje aankomen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Denk zelf dat die 100W ook wel wat veel zou zijn (zie deze review: https://www.pressreader.com/australia/a ... 2499703425). Al zal hij zeker baat hebben bij een versterker met een rock solid uitgang a la de ZBA-CA. Maar dat hebben de meeste speakers eigenlijk wel.
In dat artikel benadrukt hij juist de 150W/ch als minimum.
Maar ik heb meer dan genoeg vermogen dus daarover zit ik niet in.

Leuke ondertoon in het artikel trouwens. Heel verhaal over resonanties, zit exact hetzelfde sprietje aan een compleet andere driver [-X

En heel verhaal over fase correctie... zit er een zobel netwerk in het filter.... wow

Ik heb in mijn studententijd een 77dB gevoelige speaker ontworpen. Heel leuk,-3dB @39hz bij 6 liter, maar na 3 kapotte units maar afgestapt van zulke lage gevoeligheden.
Erg dynamisch klinkt een klein systeen meestal toch niet, daarvoor zou je ook een grotere fullrange wensen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:

Erg dynamisch klinkt een klein systeen meestal toch niet, daarvoor zou je ook een grotere fullrange wensen.
Dat is toch de integratie van de Fountek met Woef. Aan die Fountek zal het niet liggen denk ik. Eerst maar bouwen. Heb je al een idee voor de X-over frequentie? Zit trouwens te denken dat met een slim filter met Woef de baflle step ook aardig kunt compenseren. Als je de BS al zou willen compenseren. Mijn ervaring is ook dat dat niet altijd een must is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Ik zie eigenlijk geen BS, pas na 2-3khz loopt de boel op. En daar kun je met de woofer niets meer corrigeren.
Ik zou sowieso de fs=175 hz resonantie aanpakken van de fountek. Waar zit jij aan te denken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ja, ik gokte een BS op ca 1 kHz. Maar die kast is idd erg small. Eigenlijk kun je het pas goed zeggen na opmeten in de uiteindelijke kast. Waar zie jij trouwens een 175 Hz resonantie: http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Ja, ik gokte een BS op ca 1 kHz. Maar die kast is idd erg small. Eigenlijk kun je het pas goed zeggen na opmeten in de uiteindelijke kast. Waar zie jij trouwens een 175 Hz resonantie: http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html
Small ;-)
Jij maakt leuke woordgrappen!

Hiero, a.g.v. eerste orde filtering - wat bij passieve filters zelden tot minder componenten leidt als je het goed wil doen (plaatje volgt - te slechte upload hier). Zie pag 1, meting met lichtblauw voor Fountek meting.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Chris_T »

Dat artikel gaat wel over de W5 SE, dus met FR88EX en W5 1138SMF drivers.
Hoewel het opslingeren bij Fb ook wel een probleem zal zijn met de FE85.

Ik zou zelf niet echt naar de metingen kijken om de filtering te achterhalen, je ziet namelijk dat de woofer en fullrange van zeer dichtbij zijn opgemeten (uitdoving in de respons). Maar op welke afstanden wordt niet gerept.
Alleen van de ambient tweeter geven ze aan dat het om een gesimuleerde respons gaat die geen correlatie heeft met de andere metingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ok, snap 'm. Die 175Hz is dus f_box van de Fountek met een beetje forse Q factor. Die werk je dan weg met een 1e orde HP. Dat gaat gezien het woest impedantieverloop daar, niet simpel met gewoon een serie-C idd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Chris_T schreef:
Dat artikel gaat wel over de W5 SE, dus met FR88EX en W5 1138SMF drivers.
Hoewel het opslingeren bij Fb ook wel een probleem zal zijn met de FE85.

Ik zou zelf niet echt naar de metingen kijken om de filtering te achterhalen, je ziet namelijk dat de woofer en fullrange van zeer dichtbij zijn opgemeten (uitdoving in de respons). Maar op welke afstanden wordt niet gerept.
Alleen van de ambient tweeter geven ze aan dat het om een gesimuleerde respons gaat die geen correlatie heeft met de andere metingen.
Hoeft ook niet, ik kijk daar puur naar om te zien hoe het filter functioneert. Er zijn zat uitgewerkte schema's. Alleen die van Klangfuzzi klopt bijvoorbeeld niet - dat is een eigen variant.

Hier nog even het grafiekje:
Screenshot_2017-08-17-15-29-58.png
En kun je geloven dat Sven een 1,8ohm luchtspoel in de W5 (sls woofer) stopt zonder de uitruil met een potentere maar 4dB minder gevoelige TB woofer mogelijk te maken?!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Chris_T »

Nee, ik schrok ook toen ik de 1.8ohm zag. Dat is het laatste wat je wilt bij een woofer gepropt in een te kleine kamer.
Mogelijk heeft hij dat doelbewust gedaan om ook wat meer opslingering/bass boost te creëren.
Dus niet alleen puur voor rendements aanpassing.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Het slingert juist niet op door de 1,8ohm spoel.

En dan dit: fb 65hz voor de SLS en 50Hz voor de TB woofer.... hoe dan? De kasten zijn identiek.
Of zou de TB versie 8mm poorthoogte hebben en de Peerless SLS 10mm poorthoogte?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Lnsadnoh »

Stiekum een tijd geleden even wat aangekocht voor de laptop.
Klinkt niet verkeerd.
Ik blijf zeer geintresseerd in het draadje.
Bijlagen
P8171108.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Audioengine 5+, zo'n merk waarbij ik altijd denk: hoe kunnen ze het er voor maken. Let wel, bij normale stereo speakers met asymmetrisch geplaatste tweeters staan die juist aan de binnenzijde.
Deze 5+ heeft waarschijnlijk een soort near-field waveguide erin zitten die optimaliseerd voor de korte afstand en relatief grote luisterhoek
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Lnsadnoh »

Hondasnl schreef:
Klinkt niet verkeerd.
Ik blijf zeer geintresseerd in het draadje.
:goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Vanavond eens vergeleken wat er gebeurt met een ongefilterde tangband woofer (in de W5-SE) en de gefilterde Peerless SLS woofer (in gewone W5).
Het heeft in ieder geval niet volledig het verschil in gevoeligheid op.
Daarnaast heb ik gekeken hoe Sven de SLS afstemt op 65hz en in hetzelfde kastje de TB woofer op 50hz, zonder dat de poort langer is. Ik gok dat bij de SLS woofer de poort geen 8 maar 10 mm is. Hierover heb ik nog nergens iets gelezen. Wanneer ik uitga van ca 2,5 liter kom ik met 8mm en 21cm lengte uit op de in pag. 1 gemeten ca 58hz afstemfrequentie. Bij 2,4 liter en de vergrote poort naar iets van 10,5mm zit je redelijk op 65hz fb.

Ik heb voor de fun ook maar een filter gemaakt waarnee de SLS de respons volgt van de TB woofer. Voor wie 2,3ohm te weinig is - niet ondenkbaar, haja - heb ik nog een filter met hogere impedantie gemaakt.

Ploatjes van de sims...
Screenshot_2017-08-17-23-40-05.png
Zwart = TB W5-1138SMF ongefilterd
Rood = SLS 5.25 ongefilterd
Blauw = SLS 5.25 met 1,2mH Rdc 1,8 ohm
Groen = SLS 5.25 met aangepast filter - zodoende vergelijkbaar met TB W5-1138SMF respons

De flanken van de gefilterde SLS en ongefilterde TB W5-1138SMF lopen vrijwel gelijk, met een verschil van 3dB
Het verschil tussen de FE85 (85,7dB) en FR88EX (84,3dB) is 1,4dB.
Ik ben benieuwd of Sven de FR88EX met ferriet magneet gebruikt voor een zwakkere aandrijving, zodat er van de resterende 1,6dB ook nog wat afgesnoept wordt...
Laatst gewijzigd door wouter op vr 18 aug 2017, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Chris_T »

Mooi werk :goedzo:
Zal dus toch blijken dat 10mm meer in de goede richting is.

Over het extra opslingeren, in de vergelijking die je hebt gemaakt zie je toch ook duidelijk dat het laag van de SLS erg begint te pieken met de 1.8ohm serieweerstand? De invloed van de inductie buiten beschouwing gelaten.
Dat kan ook niet anders wanneer Qb groter wordt.
Dat de blauwe curve onder de rode curve blijft, komt alleen omdat het rendement ook daalt.

Dit is wat WinISD laat zien met alleen de invloed van de serieweerstand:
SLS5_opslingering.png
De specificaties die Boenicke geeft kloppen gewoon niet dunkt mij.
Ik zou daar niet op afgaan qua afstemming.
Het Australische artikel laat een afstemming zien van 58Hz voor de tangband woof en dat is met de invloed van de demping en nabijheid van wanden.
In een simulatie moet de afstemming dan dus nog hoger zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Ah, bedoel je het zo. Ik zag het anders, met een 1,2mH spoel ging het fors opslingeren, wanneer je die spoel niet 0,3 maar meer dan 1,4ohm geeft nlijft de opslingeribg beperkt en komt het geheel niet boven de ongefilterde curve meer uit.

Die 8mm poort is gewoon het ontwerp, dat zie ik in alle fora terug, en het geeft ook de juiste afstemming. Dat zal waarschijnlijk wel kloppen, tenzij de poort virtueel veel langer is dan de beschreven 21cm.
Daar komen we waarschijnlijk alleen achter door te meten.
Edit, nu ik je verklaring lees vind ik dat best plausibel. Echter, de 2,8 liter van Sven klopt ook niet. Het is eerder 2,5 liter, ex poort en ex woofer volume. Daarom denk ik dat de 88mm bitter nodig is om niet hoog in de 60 hz te eindigen.
Sven gebruikt 8mm als wandsterkte, wooferbaffle dubbeldik. Ik kan me prima voorstellen dat de poort 8mm dikke bovenwand heeft en op het oog is de doorvoer daaraan gelijk qua hoogte/doorvoer.
Ik houd het dus nog even op 8mm, maar weet niet hoe die SLS op 65hz afgestemd wordt. Daar rept niemand over.

Als ik nu zie hoe goed die ND91's het deden qua sim dan is daar nog best wat voor te zeggen. Alleen dan tzt 2x 8ohm, ik heb nu 4x 4ohm liggen.
Afbeelding
Ik zal hiervan eens een vergelijking maken met de SLS op 65hz Fb en TB op 58hz
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Gedaan. Ook de nd91-8 dubbel ingezet, zakt even diep qua impedantie en minder flexibel.
De ND91-8 parallel is interessant icm actieve aansturing (incl hp onder fb)

De ND91-4 parallel laten zich gelijk filteren als beide Boenicke woofers (zwart= SLS incl filter en rood=de TB filterloos).
Ze halen daarbij een betere prestatie dan de SLS maar qua geluidsdruk zal TB W5-1138 het winnen.

De geluidsdruk van 2x ND91 is 6dB hoger bij 50 hz, een fors verschil. Voor een normaal ontwerp lijkt de tangband het minst problematisch in dit kastje, op de lage gevoeligheid na.

Omdat mijn versterker geen moeite heeft met 2ohm zal ik de dubbel 3" waarschijnlijk wel uitproberen ;-)

Ik zie bij kloons dat de seriecondensator voor de fountek verkleind wordt, dat lijkt me incorrect. Een rendements-/gevoeligheidsaanpassing lijkt me noodzakelijk(er).
Bijlagen
Screenshot_2017-08-18-13-10-33.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Inmiddels met een meubelmaker gekeken naar de foto's van de Boenicke W5.
Hij is van mening dat de kasten NIET uit 2 (samengevoegde balken)delen gemaakt is. Hij wees me op de overgang van spinthout naar kernhout op de voorzijde en de zijkant. Dat kan alleen als de zijwanden onder versterk erin gelegd zijn. De 16mm waarschijnlijk met een versteksponning
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Chris_T »

Hmm bedoel je daarmee dat het uit 4 delen zou moeten bestaan?
Bij alle W5's zie ik alleen een scheiding in het midden zitten.
Met alle respect, maar ik denk dat de meubelmaker er toch naast zit.
Het lijkt mij héél onpraktisch om het middengedeelte in 2 delen te cnc-en en daarna nog de zijwanden onder verstek in te voegen.
Ook omdat Boenicke blijkbaar geen fan van lijm is.

Nog bedankt voor de ND91 sim's btw, dat zit er goed uit en 6dB meer laag maakt een hoop uit!
Ben je ook van plan om met deze opstelling de zijwanden van gelijke dikte te maken?
Dit in verband met de paneelresonanties die gecompenseerd moeten worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

voor de woofer: is die van de Pluto, de SEAS L16RN-SL, niet een optie?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door pappaleo »

Ik heb mijzelf zojuist 2 stuks TB W5-1138smf aangeschaft. Eerst maar eens een rechthoekig kastje maken om de afstemming te bepalen.

Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"

Ik heb nog een paartje FR89EX liggen (de zwarte), ik kijk hoever ik daarmee kom. Mocht dat niks zijn, dan kan ik er altijd nog een paar 88's of 85's in zetten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"

Hier al een aantal malen met berkenmultiplex en de laagjesmethode kasten gemaakt..scheurt totaal niet. MDF is een ander verhaal hoor ik...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door richard »

satefan schreef:
pappaleo schreef:
Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"

Hier al een aantal malen met berkenmultiplex en de laagjesmethode kasten gemaakt..scheurt totaal niet. MDF is een ander verhaal hoor ik...
Of het wel of niet scheurt is sterk afhankelijk van de bouwwijze. Als het werken van het materiaal wordt belemmert door panelen of versteviging dwars op de vezelrichting is er een kans dat het scheurt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Ik heb mijzelf zojuist 2 stuks TB W5-1138smf aangeschaft. Eerst maar eens een rechthoekig kastje maken om de afstemming te bepalen.

Als het ergens op lijkt denk ik dat ik definitieve kastjes met de laagjesmethode van berkenmultiplex maak. Met dat geringe aantal laages ben ik niet zo bang voor het beruchte "scheureffect"

Ik heb nog een paartje FR89EX liggen (de zwarte), ik kijk hoever ik daarmee kom. Mocht dat niks zijn, dan kan ik er altijd nog een paar 88's of 85's in zetten.
Leuk Leo, dat jij er ook mee aan de slag gaat!
I.c.m. met die TB woofer (fb gemeten 56hz) zal de fullrange wellicht gevoeligheid tekort komen. Het is niet helemaal bekend wat de gevoeligheid is van de Boenicke W5SE versie van de Fountek, een OEM voor Boenicke. Het lijkt op een FR88 (qua korf) en met een FE85 ferriet magneet.
De FE85 heeft 85,7dB gevoeligheid, de FR88 85dB en de FR89 heeft 83,4dB gevoeligheid. 85,7 vs 83,4 scheelt voldoende om rekening mee te houden bij de kloon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”