Hoe kwam dit nu zo op? Ik ben bezig met het herbouwen van een Amplifon WL25. Een heel erg mooi gebouwde Poolse buizenversterker.
Russische buizen (6n2p-ev, 6n6p, 6p3s-e), met aardige trekjes als een stroombron in de fasedraaier a la Monobill, inschakelvertraging/ standby, zwarte Alps volume, ingangskeuze met relais. Bouwkwaliteit om te zoenen en indertijd voor een prijs die makkelijk met de opstuurchinees kon concurreren.
Wat me niet beviel: de HS voeding is wat spartaans, al is de voeding direct bij de gelijkrichter gesplitst in L en R (goed). Maar de eindbuizen zitten direct aan de eerste condensator, geen verdere filtersectie. De brom is net iets te hoorbaar vind ik.
Verder is de versterker autobias. Prima (oh ja, Elna cerfine bypass caps standaard), maar ik heb liever fixed.
Tot verbouwing besloten, kwam het in me op eens een volledig gestabiliseerde versterker te maken. met de Russische buizen en caps een Regulated Russian dus
BUX48a voor de HS, BS912 voor de bias voeding, LT1084 voor de gloei. Alles in simpele standaard zener/ transistor netwerkjes.
Alles eruit, en wat ijzer- en blik werk voor het plaatsen van de Bourns 10-slag bias regelaars, en in dit geval meetbusjes in plaats van fancy meters. Dat zou wat krap worden. Maar ik wil altijd dat de bias van buitenaf te controleren en bij te regelen is, anders heeft het niet veel zin. Van buiten ziet dat er zo uit: Aan de binnenkant ben ik nu zo ver dat ik de regelaartjes kan bouwen:
extra trafootje 24v+24v/ 170mA voor de bias.
Maar ik twijfel opeens: waarom kan ik eigenlijk geen enkel schema vinden op het net waar dit al eens is gedaan (behalve de CTA5.1 dan)? Mis ik wat? Of levert het zo weinig op dat niemand simpelweg de moeite neemt? Of onstaan er moeilijkheden die ik niet in de gaten heb?