Beste driver voor gesloten laag
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Misschien een UcD van Hypex? Gaat die 2 ohm geloof ik wel te lijf...keyser schreef:zo'n verterker is lastig te vinden voor een redelijk bedrag. zou ik 2 versterkers gebruiken. Als ik 't geld had, zou ik er 2 kopen... om te combineren met m'n SS Ref. Mon.'s, waarvoor ik over een half uurtje de onderdelen ga ophalen
Anders een Thel, die doet het ook wel. Maar ik zou ook inderdaad dan voor meer versterkers gaan...
Hi Jeroen,jeroen_d schreef:Laat ik dan mijn advies geven: ik vind per definitie een 21 cm woofer te klein voor echt goed laag. Gewoon te weinig oppervlak. Tevens is mijn ervaring, beter één 25 cm woofer dan twee 21 cm woofers hoewel die samen meer oppervlak hebben. Ik weet niet hoe dat komt, maar een grotere woofer klinkt gewoon beter, minder brommerig, schoner, droger, transparanter.
Koop gewoon die L26 van DIY_Freak. Schitterende woofer in een gesloten kast. Maar als het niet groter dan 30 liter mag zijn, tja.
Vind jij dat de EvEII & clonen te weinig laag hebben?
Nadeel van de Seas W26 is dat het een alu woofers is (klopt?). Ik begrijp dat papier beter bij de klank kleur van een ESL past.
Als je de Seas W26 en de Scanspeak 25W vergelijkt, welke preseteert dan beter? S&C adviseert mij voor een Scanspeak te gaan in het geval van de Seas W22 versus de SS 21W.
Jeroen
W26 is magnesium en de L26 is aluminium. Volgens mij is het combineren van veschillende materialen geen probleem als je een optimaal werkgebied kiest: lage vervorming past bij lage vervorming.JeroenKV schreef:Nadeel van de Seas W26 is dat het een alu woofers is (klopt?). Ik begrijp dat papier beter bij de klank kleur van een ESL past.
Die vraag laat ik aan anderen over.Als je de Seas W26 en de Scanspeak 25W vergelijkt, welke preseteert dan beter? S&C adviseert mij voor een Scanspeak te gaan in het geval van de Seas W22 versus de SS 21W.
De SS 21W8555 is erg vergelijkbaar in kwaliteit met de W21 van SEAS, alleen boven de 1 kHz begint de 21W8555 het beduidend beter te doen. Dus als je eerste orde wilt filteren dan zou ik voor de SS gaan. Wat S&C betreft, ik laat nooit mijn oren hangen naar iemand met commerciële belangen. Niks mis met die zaak hoor, maar ik trek mijn eigen plan.
Wat betreft je vraag over hoeveelheid laag van de Eve II en klonen: Het gaat niet om de hoeveelheid laag, want die woofers gaan laag genoeg. Het gaat mij meer om de kwaliteit, ik heb nog nooit overtuigend laag gehoord uit een luidspreker die niet minimaal 25 cm woofers gebruikt. En als je overzee durft te bestellen, dan is de Dayton RS270 voor jouw toepassing een echte aanrader, voor nog een alternatief. Zie http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... tab=9#Tabs Die hebben trouwens ook een hele mooie 21 cm variant.
Het is alleen zo, met 25 cm zit je vaak op 50-60 liter en met 21 cm kun je vaak heel goed toe met een 30 liter box. Minder mooi voor het oor, mooier voor het oog.
Wat betreft je vraag over hoeveelheid laag van de Eve II en klonen: Het gaat niet om de hoeveelheid laag, want die woofers gaan laag genoeg. Het gaat mij meer om de kwaliteit, ik heb nog nooit overtuigend laag gehoord uit een luidspreker die niet minimaal 25 cm woofers gebruikt. En als je overzee durft te bestellen, dan is de Dayton RS270 voor jouw toepassing een echte aanrader, voor nog een alternatief. Zie http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... tab=9#Tabs Die hebben trouwens ook een hele mooie 21 cm variant.
Het is alleen zo, met 25 cm zit je vaak op 50-60 liter en met 21 cm kun je vaak heel goed toe met een 30 liter box. Minder mooi voor het oor, mooier voor het oog.
Je bedoelt dus waarschijnlijk het "gemak" waarmee het laag wordt weergegeven?
Bij S&C in Haarlem helpt Titus mij meestal. Zijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem met Seas bezetting. Hij vindt de SS echter beter als er naar de units wordt gekeken zonder dat ze in een ontwerp zitten (SS SD-1 motor is beter). Dat "commerciële" valt dus nog wel mee.
Het voordeel van een 21 cm is inderdaad de 35 liter. Dat betekend dat ik een kast kan bouwen met dubbele wanden en zand er tussen. Bij een 25 cm woofer wordt het een enkelwandige kast.
Die Dayton zal ik eens bekijken!! In wat voor een kast zou jij hem stoppen?
Bij S&C in Haarlem helpt Titus mij meestal. Zijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem met Seas bezetting. Hij vindt de SS echter beter als er naar de units wordt gekeken zonder dat ze in een ontwerp zitten (SS SD-1 motor is beter). Dat "commerciële" valt dus nog wel mee.
Het voordeel van een 21 cm is inderdaad de 35 liter. Dat betekend dat ik een kast kan bouwen met dubbele wanden en zand er tussen. Bij een 25 cm woofer wordt het een enkelwandige kast.
Die Dayton zal ik eens bekijken!! In wat voor een kast zou jij hem stoppen?
Ja, het gemak is misschien een goede omschrijving. Het is ook van hoe schoon en dynamisch het geluid is. Als een woofer maar even te klein is begin je bij een aardig volume toch altijd vervorming te horen, het geluid klinkt opgesloten en klinkt wat brommerig in een gesloten kast en boemerig in een basreflex.
Titus is heel symphatiek, maar als hij het echt zo heeft gezegd dan snap ik het niet. Wil hij nu zeggen dat er geen goede Scan Speak ontwerpen bestaan? Laat Rolph Smulders het niet horen! Of anders inderdaad weer de Eve II, dat is een prima gesloten ontwerp op basis van Scan Speak dus dan begrijp ik toch zijn voorkeur voor het gesloten SEAS systeem niet als die SEAS woofer minder is. Ik heb trouwens zelf ook een voorkeur voor scan speak voor deze toepassing, heb alleen probleem met jouw keuze voor een 21 cm woofer vandaar dat ik je liever die L26 zag gebruiken.
Als de grootte het enige probleem is, verlaat dan het gesloten kast idee en ga terug naar de dipoolbas met XXLS-12.
Wat ik zou doen met de Dayton? In een gesloten kast van 30 liter stoppen en de te hoge Q corrigeren met een biquad Linkwitz transform, zodanig dat de karakteristiek hoogdoorlaat 2de orde wordt met Q=0.5 en -6 dB punt bij 20 Hz. Als het perse passief moet dan wordt het minimaal een 50 liter box met BAF vulling zodat de Q niet hoger wordt dan 0.707.
En wat ik zou doen als ik helemaal zelf mag kiezen voor een 25 cm woofer? De Peerless XXLS-10/8. In tegenstelling tot wat jij en velen anderen denken, denk ik dat die aansluiting met die ESL prima voor elkaar te krijgen is. Die woofers zijn gewoon hartstikke snel en vervormingsvrij en hebben erg veel reserve in het uiterste laag. Ik heb voor de toekomst plannen om, net als deepspace, mijn monitor te laten aansluiten op een dipool laag. Daarvoor denk ik aan de XXLS-10 voor het gebied van 60-200 Hz. Voor het laag daaronder dan nog steeds de oude vertrouwde XLS-12 in gesloten kast.
Titus is heel symphatiek, maar als hij het echt zo heeft gezegd dan snap ik het niet. Wil hij nu zeggen dat er geen goede Scan Speak ontwerpen bestaan? Laat Rolph Smulders het niet horen! Of anders inderdaad weer de Eve II, dat is een prima gesloten ontwerp op basis van Scan Speak dus dan begrijp ik toch zijn voorkeur voor het gesloten SEAS systeem niet als die SEAS woofer minder is. Ik heb trouwens zelf ook een voorkeur voor scan speak voor deze toepassing, heb alleen probleem met jouw keuze voor een 21 cm woofer vandaar dat ik je liever die L26 zag gebruiken.
Als de grootte het enige probleem is, verlaat dan het gesloten kast idee en ga terug naar de dipoolbas met XXLS-12.
Wat ik zou doen met de Dayton? In een gesloten kast van 30 liter stoppen en de te hoge Q corrigeren met een biquad Linkwitz transform, zodanig dat de karakteristiek hoogdoorlaat 2de orde wordt met Q=0.5 en -6 dB punt bij 20 Hz. Als het perse passief moet dan wordt het minimaal een 50 liter box met BAF vulling zodat de Q niet hoger wordt dan 0.707.
En wat ik zou doen als ik helemaal zelf mag kiezen voor een 25 cm woofer? De Peerless XXLS-10/8. In tegenstelling tot wat jij en velen anderen denken, denk ik dat die aansluiting met die ESL prima voor elkaar te krijgen is. Die woofers zijn gewoon hartstikke snel en vervormingsvrij en hebben erg veel reserve in het uiterste laag. Ik heb voor de toekomst plannen om, net als deepspace, mijn monitor te laten aansluiten op een dipool laag. Daarvoor denk ik aan de XXLS-10 voor het gebied van 60-200 Hz. Voor het laag daaronder dan nog steeds de oude vertrouwde XLS-12 in gesloten kast.
Zo heeft hij het dus niet gezegd. Hij vindt het Seas ontwerp alleen erg goed. That's all. Ik vroeg hem welke unit hij beter vindt de Seas W22 of de SS 21W. De 21W vindt hij beter door de SD-1 motor. Zo duidelijk?
Het gemak heeft waarschijnlijk ook te maken met de max SPL afname in het laag? Dat van de 21W ziet er best goed uit 96db bij 40hz (in vergelijking met de Scanspeak 25W).
Het gemak heeft waarschijnlijk ook te maken met de max SPL afname in het laag? Dat van de 21W ziet er best goed uit 96db bij 40hz (in vergelijking met de Scanspeak 25W).
Een puntje wat je trouwens niet over het hoofd moet zien, is dat in de Eve II de 18W en 21 W bijna even hard spelen en dat je daar dus met een oppervlak speelt equivalent aan dat van één 25 cm woofer. Als je de Eve II als referentie aanhoudt....Heel mooi gedaan trouwens, zo afstemmen dat de woofer en midwoofer even veel uitslag maken zodat ze bijna als één werken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
http://www.accuton.de type C2-220-T6JeroenKV schreef:Welke type is dat en waar kan ik meer info krijgen?
Heb ff snel met ISD online zitten simuleren, dus het is maar een heel grove simulatie, maar toont zeker enige potentie.
Mooie unit alleen wel duur!!! $429 Het is ook een kleine unit met 172 mm doorsnede. Niet echt geschikt in een gesloten kast voor laag als je het mij vraagt. 
Is deze niet beter? ACCUTON C²92-6
"Closed box type of our 180 mm bass midrange driver with concave ceramic dome of 130 mm diameter. High loss rubber surround and aluminum voice coil former. Perfect choice for 2-way systems as bass-midrange driver or high quality 3-way systems as bass unit. Very high resolution and very good dispersion up to 4 kHz".
Alleen niet echt veel output in het laag...... 89db bij 50hz max SPL.
Scanspeak lijkt nogsteeds de beste optie!!
Is deze niet beter? ACCUTON C²92-6
"Closed box type of our 180 mm bass midrange driver with concave ceramic dome of 130 mm diameter. High loss rubber surround and aluminum voice coil former. Perfect choice for 2-way systems as bass-midrange driver or high quality 3-way systems as bass unit. Very high resolution and very good dispersion up to 4 kHz".
Alleen niet echt veel output in het laag...... 89db bij 50hz max SPL.
Scanspeak lijkt nogsteeds de beste optie!!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Oh ja?!?deepspace schreef:Vreemd dat de 220 als 8" wordt gezien en de 92 als 7"Maar idd, Xmax is een beetje beperkt bij deze dingen.
De SS is vastgeen slechte keuze hoor. Dat je keuze al vast stond wisten we natuurlijk bij de 3e post al
Eigenlijk hoopte ik dat iemand nog een goede suggestie heeft. Bij voorkeur die hij zelf gebruikt. Of is ScanSpeak gewoon het best?? (Lijkt het wel op)
