Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol: Hoeveel had DIY_Freak er ook al weer?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

4 stuks zelfs... als ik t geld over had zou ik ze alle 4 in een sub stoppen zoals die Cumulus sub uit de HH (dus compound en impuls gecompenseerd (feitelijk 2 speakerkasten rug-aan-rug gebouwd zodat de kastresonanties elkaar opheffen)). moet er wel een versterker die 2Ω aan kan achter hangen....
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

zo'n verterker is lastig te vinden voor een redelijk bedrag. zou ik 2 versterkers gebruiken. Als ik 't geld had, zou ik er 2 kopen... om te combineren met m'n SS Ref. Mon.'s, waarvoor ik over een half uurtje de onderdelen ga ophalen :P
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

keyser schreef:
zo'n verterker is lastig te vinden voor een redelijk bedrag. zou ik 2 versterkers gebruiken. Als ik 't geld had, zou ik er 2 kopen... om te combineren met m'n SS Ref. Mon.'s, waarvoor ik over een half uurtje de onderdelen ga ophalen :P
Misschien een UcD van Hypex? Gaat die 2 ohm geloof ik wel te lijf...
Anders een Thel, die doet het ook wel. Maar ik zou ook inderdaad dan voor meer versterkers gaan...
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
Laat ik dan mijn advies geven: ik vind per definitie een 21 cm woofer te klein voor echt goed laag. Gewoon te weinig oppervlak. Tevens is mijn ervaring, beter één 25 cm woofer dan twee 21 cm woofers hoewel die samen meer oppervlak hebben. Ik weet niet hoe dat komt, maar een grotere woofer klinkt gewoon beter, minder brommerig, schoner, droger, transparanter.

Koop gewoon die L26 van DIY_Freak. Schitterende woofer in een gesloten kast. Maar als het niet groter dan 30 liter mag zijn, tja.
Hi Jeroen,

Vind jij dat de EvEII & clonen te weinig laag hebben?

Nadeel van de Seas W26 is dat het een alu woofers is (klopt?). Ik begrijp dat papier beter bij de klank kleur van een ESL past.

Als je de Seas W26 en de Scanspeak 25W vergelijkt, welke preseteert dan beter? S&C adviseert mij voor een Scanspeak te gaan in het geval van de Seas W22 versus de SS 21W.

Jeroen
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
Nadeel van de Seas W26 is dat het een alu woofers is (klopt?). Ik begrijp dat papier beter bij de klank kleur van een ESL past.
W26 is magnesium en de L26 is aluminium. Volgens mij is het combineren van veschillende materialen geen probleem als je een optimaal werkgebied kiest: lage vervorming past bij lage vervorming.
Als je de Seas W26 en de Scanspeak 25W vergelijkt, welke preseteert dan beter? S&C adviseert mij voor een Scanspeak te gaan in het geval van de Seas W22 versus de SS 21W.
Die vraag laat ik aan anderen over.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De SS 21W8555 is erg vergelijkbaar in kwaliteit met de W21 van SEAS, alleen boven de 1 kHz begint de 21W8555 het beduidend beter te doen. Dus als je eerste orde wilt filteren dan zou ik voor de SS gaan. Wat S&C betreft, ik laat nooit mijn oren hangen naar iemand met commerciële belangen. Niks mis met die zaak hoor, maar ik trek mijn eigen plan.

Wat betreft je vraag over hoeveelheid laag van de Eve II en klonen: Het gaat niet om de hoeveelheid laag, want die woofers gaan laag genoeg. Het gaat mij meer om de kwaliteit, ik heb nog nooit overtuigend laag gehoord uit een luidspreker die niet minimaal 25 cm woofers gebruikt. En als je overzee durft te bestellen, dan is de Dayton RS270 voor jouw toepassing een echte aanrader, voor nog een alternatief. Zie http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... tab=9#Tabs Die hebben trouwens ook een hele mooie 21 cm variant.

Het is alleen zo, met 25 cm zit je vaak op 50-60 liter en met 21 cm kun je vaak heel goed toe met een 30 liter box. Minder mooi voor het oor, mooier voor het oog.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Je bedoelt dus waarschijnlijk het "gemak" waarmee het laag wordt weergegeven?

Bij S&C in Haarlem helpt Titus mij meestal. Zijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem met Seas bezetting. Hij vindt de SS echter beter als er naar de units wordt gekeken zonder dat ze in een ontwerp zitten (SS SD-1 motor is beter). Dat "commerciële" valt dus nog wel mee.

Het voordeel van een 21 cm is inderdaad de 35 liter. Dat betekend dat ik een kast kan bouwen met dubbele wanden en zand er tussen. Bij een 25 cm woofer wordt het een enkelwandige kast.

Die Dayton zal ik eens bekijken!! In wat voor een kast zou jij hem stoppen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het gemak is misschien een goede omschrijving. Het is ook van hoe schoon en dynamisch het geluid is. Als een woofer maar even te klein is begin je bij een aardig volume toch altijd vervorming te horen, het geluid klinkt opgesloten en klinkt wat brommerig in een gesloten kast en boemerig in een basreflex.

Titus is heel symphatiek, maar als hij het echt zo heeft gezegd dan snap ik het niet. Wil hij nu zeggen dat er geen goede Scan Speak ontwerpen bestaan? Laat Rolph Smulders het niet horen! Of anders inderdaad weer de Eve II, dat is een prima gesloten ontwerp op basis van Scan Speak dus dan begrijp ik toch zijn voorkeur voor het gesloten SEAS systeem niet als die SEAS woofer minder is. Ik heb trouwens zelf ook een voorkeur voor scan speak voor deze toepassing, heb alleen probleem met jouw keuze voor een 21 cm woofer vandaar dat ik je liever die L26 zag gebruiken.

Als de grootte het enige probleem is, verlaat dan het gesloten kast idee en ga terug naar de dipoolbas met XXLS-12.

Wat ik zou doen met de Dayton? In een gesloten kast van 30 liter stoppen en de te hoge Q corrigeren met een biquad Linkwitz transform, zodanig dat de karakteristiek hoogdoorlaat 2de orde wordt met Q=0.5 en -6 dB punt bij 20 Hz. Als het perse passief moet dan wordt het minimaal een 50 liter box met BAF vulling zodat de Q niet hoger wordt dan 0.707.

En wat ik zou doen als ik helemaal zelf mag kiezen voor een 25 cm woofer? De Peerless XXLS-10/8. In tegenstelling tot wat jij en velen anderen denken, denk ik dat die aansluiting met die ESL prima voor elkaar te krijgen is. Die woofers zijn gewoon hartstikke snel en vervormingsvrij en hebben erg veel reserve in het uiterste laag. Ik heb voor de toekomst plannen om, net als deepspace, mijn monitor te laten aansluiten op een dipool laag. Daarvoor denk ik aan de XXLS-10 voor het gebied van 60-200 Hz. Voor het laag daaronder dan nog steeds de oude vertrouwde XLS-12 in gesloten kast.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Zo heeft hij het dus niet gezegd. Hij vindt het Seas ontwerp alleen erg goed. That's all. Ik vroeg hem welke unit hij beter vindt de Seas W22 of de SS 21W. De 21W vindt hij beter door de SD-1 motor. Zo duidelijk?

Het gemak heeft waarschijnlijk ook te maken met de max SPL afname in het laag? Dat van de 21W ziet er best goed uit 96db bij 40hz (in vergelijking met de Scanspeak 25W).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een puntje wat je trouwens niet over het hoofd moet zien, is dat in de Eve II de 18W en 21 W bijna even hard spelen en dat je daar dus met een oppervlak speelt equivalent aan dat van één 25 cm woofer. Als je de Eve II als referentie aanhoudt....Heel mooi gedaan trouwens, zo afstemmen dat de woofer en midwoofer even veel uitslag maken zodat ze bijna als één werken.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De 18W komt niet laag in een gesloten behuizing (iets van 9 liter). Dan doet hij toch niet veel in het sublaag?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Heeft het filter hier ook nog invloed op? Meestal is de SPL wat lager na een passief filter? Ik wil de 21W actief aansturen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Btw, wat ik wel nog vreemd vind. Als je al in dit soort budget praat: waarom kijk je dan niet ook even naar een van de Accuton bassen?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Btw, wat ik wel nog vreemd vind. Als je al in dit soort budget praat: waarom kijk je dan niet ook even naar een van de Accuton bassen?
Heb jij daar goede suggesties voor een gesloten kast?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geen idee ;) simuleer ff zou ik zeggen :P

Het viel me alleen ff op dat Accuton nog niet langs was gekomen.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Geen idee ;) simuleer ff zou ik zeggen :P

Het viel me alleen ff op dat Accuton nog niet langs was gekomen.
Wat ik gezien heb is vooral voor BR, vandaar.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

-6 dB bij 38Hz in 35 Liter lijkt me toch niet zo heel slecht eigenlijk.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
-6 dB bij 38Hz in 35 Liter lijkt me toch niet zo heel slecht eigenlijk.
Welke type is dat en waar kan ik meer info krijgen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Welke type is dat en waar kan ik meer info krijgen?
http://www.accuton.de type C2-220-T6

Heb ff snel met ISD online zitten simuleren, dus het is maar een heel grove simulatie, maar toont zeker enige potentie.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Mooie unit alleen wel duur!!! $429 Het is ook een kleine unit met 172 mm doorsnede. Niet echt geschikt in een gesloten kast voor laag als je het mij vraagt. #-o

Is deze niet beter? ACCUTON C²92-6
"Closed box type of our 180 mm bass midrange driver with concave ceramic dome of 130 mm diameter. High loss rubber surround and aluminum voice coil former. Perfect choice for 2-way systems as bass-midrange driver or high quality 3-way systems as bass unit. Very high resolution and very good dispersion up to 4 kHz".
Alleen niet echt veel output in het laag...... 89db bij 50hz max SPL.

Scanspeak lijkt nogsteeds de beste optie!!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vreemd dat de 220 als 8" wordt gezien en de 92 als 7" ;) Maar idd, Xmax is een beetje beperkt bij deze dingen.

De SS is vastgeen slechte keuze hoor. Dat je keuze al vast stond wisten we natuurlijk bij de 3e post al ;)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Vreemd dat de 220 als 8" wordt gezien en de 92 als 7" ;) Maar idd, Xmax is een beetje beperkt bij deze dingen.

De SS is vastgeen slechte keuze hoor. Dat je keuze al vast stond wisten we natuurlijk bij de 3e post al ;)
Oh ja?!? :shock: Mijn voorkeur ging na veel zoeken (zie andere forums) uit naar de Scanspeak 21W of 25W. Ik laat mij echter graag adviseren en vroeg daarom of iemand iets beters wist. Tot nu toe heb ik nog niks beters gehoord. Jij wel? :?

Eigenlijk hoopte ik dat iemand nog een goede suggestie heeft. Bij voorkeur die hij zelf gebruikt. Of is ScanSpeak gewoon het best?? (Lijkt het wel op)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de 21 cm ben ik het daarmee eens. Voor een 25 cm exemplaar denk ik toch echt dat de XXLS-10 de SS verslaat.
Plaats reactie