Diy vloerstaande speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Calvin2001
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 aug 2017, 20:28

Diy vloerstaande speaker

Bericht door Calvin2001 »

Hallo mensen van het forum. Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of hier al iets overstaat. Ik wil graag een vloerstaandespeaker bouwen als front. Met een freqeuncy bereik van ongeveer 20khz tot 30hz +-3db. Ik begrijp zelf niet hoe dat in zijn werking gaat qua enclosur en crossovers. Ik heb een denon avrx1300w 145w per kanaal. Ik ben pas 15 heb dus niet een heel groot budget 275.-per toren inclusief hout,verf,speakers,crossovers in totaal dus 550 euro. Ik wil graag hulp in componenten en afmetingen eigenlijk alles

Mvg Calvin
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door dre »

Als je het in een HT set gaat gebruiken i.c.m. een subwoofer,dan is 20hz halen een beetje zonde van je budget.......

En welkom hier uiteraard! :goedzo:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Zweitse »

Als start is dit een leuk ontwerp
LBVS
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Henkjan »

Welkom Calvin

Voor dat bedrag is wel wat goeds te bouwen

Maar eerst de vraag van Dre: heb je een.subwoofer? Zo ja, dan worden de eisen aan.je fronts wat lichter qia bas
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Lnsadnoh »

Welkom Calvin!

Leuk!

Zo te horen wil je ook behoorlijk hoor / voelbaar laag.
Hiervoor heb je toch denk ik behoorlijk wat oppervlak en/of actief nodig.
Ik sluit me aan bij Andre met 1 of dubbele sub is dan ruim voldoende.
Je zou Pvervoort eens moeten benaderen hier op het forum, hij wil wellicht zijn (edit: passieve) Basissen verkopen.
Die gaan heerlijk diep met zijn 4 x 250 millimeters.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 13 aug 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Barry2001 »

Hee, uit het zelfde jaar als ik :idea: Welkom hier. Als het je om muziek te doen is en niet perse HT, eerder genoemde LBVS is een mooie starter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Kappa7 »

De LBVS is leuk maar gaat nu niet echt laag.
Ik denk dan eerder aan de traditionele 3 weg waar Sander mee bezig is.
Lijkt me een erg leuk project.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=24449
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 13 aug 2017, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Henkjan »

of de Mission Impossible van Leo uit de ontwerpwedstrijd
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Kappa7 »

Ook leuk maar om diep te gaan heb je gewoon conus oppervlakte nodig en een behoorlijke kast.
Ben bang dat mission impossible aan het eerste niet voldoet
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Jag »

Ik zou ook voor de lbvs gaan, prachtig ontwerp met ook heel mooi laag. Sub erbij is zeker optie, kan ook later nog.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door richard »

Kappa7 schreef:
De LBVS is leuk maar gaat nu niet echt laag.
Ik denk dan eerder aan de traditionele 3 weg waar Sander mee bezig is.
Red je dat voor 275 per kant?
Een bestaand ontwerp nabouwen is wel aan te bevelen, er zijn vast wel voordelige en goede ontwerpen te vinden. De eerder genoemde LBVS is een goed voorbeeld, al zal je voor het laag misschien een klein compromis moeten sluiten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Kappa7 »

Je zal een heel eind komen.

Aan drivers ben je ongeveer €200 kwijt en heb je nog 75 per kant over voor het filter en wat hout.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Ik denk dan eerder aan de traditionele 3 weg waar Sander mee bezig is.
Lijkt me een erg leuk project.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=24449
Dat is nooit verder gekomen dan wat simulaties. geen kast, geen filter. niets.
Dan zou ik eerder de "twenty-five" van Tony-G voorstellen.
Redelijk fors. helemaal uitgewerkt, en past binnen het gestelde budget : http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Pjotr »

+1 voor de LBVS. Is een uitgewerkt concept wat overzichtelijk is en goed na te bouwen is. Klinkt beslist goed!. En in een niet al te grote kamer zet ie echt wel meer dan genoeg bas neer! Hoef je je niet echt zorgen over te maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door wouter »

Welkom. Waarom 30hz op -3dB, dan valt elke betaalbare goede speaker wel af. Wil je zonder subs diepgang?

Ik vraag me af waarom niet Dre zijn wedstrijd LBVS speakers, die passen qua budget ook nog

De Dschinn TL haalt het frequentiebereik, op straffe van 77dB/1Watt.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... and_en.htm
Laatst gewijzigd door wouter op zo 13 aug 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door ray5150 »

Er staat plus/minus 3 dB.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door wouter »

ray5150 schreef:
Er staat plus/minus 3 dB.
Ja, maar de +3dB @30hz t.o.v. ref. Spl speakerontwerpen zijn nog minder te vinden - en ook niet correct ontworpen wellicht.

Hoe groot mag het allemaal worden? Ik ga er vanuit dat je met 15 jaar niet op jezelf & vrijstaand woont ;-)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Kalimba »

Welkom hier!

Er zijn genoeg betaalbare modellen met dat budget. Is het diepe laag echt zo belangrijk of wil je gewoon een goed klinkende speaker waarbij alles mooi in balans is? Wat ik zelf een prachtige betaalbare luidspreker vind is de Vifa Korrekt XT Mocht je in de buurt van Oss of Haarlem wonen dan kun je ook diverse modellen beluisteren bij Speakerland/ Speaker & Co. Dan weet je wat je koopt met het nodige advies en evt wat begeleiding.

Ik ben alvast benieuwd wat het gaat worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Pjotr »

De eis van 3dB @ 30Hz Lijkt mij een gok Wouter. Wellicht uit onervarenheid van TS wat dat betekent voor een speaker. Is ook eigenlijk een tandje te ver om mee te beginnen als aankomend speakerbouwer. 50Hz a 60Hz is realistischer met het gegeven budget.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Jag »

Ik denk dat we zijn eis van -3dB bij 30hz iets te letterlijk/serieus nemen. Waarschijnlijk realiseert hij zich gewoon niet dat zo'n bereik vooral voor subs is weggelegd. Een lvbs geeft echt prima laag in een normale huiskamer, ook zonder sub.

Edit wat Pjotr zegt
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door pappaleo »

Kappa7 schreef:
Ook leuk maar om diep te gaan heb je gewoon conus oppervlakte nodig en een behoorlijke kast.
Ben bang dat mission impossible aan het eerste niet voldoet
Snaarstrakke 28Hz met twee vingers in de neus.
Ik zal ze weer eens meenemen naar Beetsterzwaag om het geheugen wat op te frissen. :mrgreen:

Oh ja, en laat iemand gerust een paar LBVS'en meenemen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 14 aug 2017, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door hannesie »

Ik neem ook aan dat dit mogelijk op een niet zo een grote slaapkamer gezet gaat worden, en dan is het ook nog wat de ruimte toelaat.
Dat is iets wat de meeste mensen die beginnen zich niet realiseren.
Kwam vandaag toevallig het stukje weer tegen , Je luistert naar je kamer.
https://www.rivasono.nl/images/artikele ... anties.pdf
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 14 aug 2017, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Hans, zo laag is eigenlijk helemaal niet wenselijk. Onder de 50 Hz haal je je weer heel wat kamer resonantie problemen op de hals.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door ray5150 »

Is het ook de bedoeling dat er zelf een stel kasten gezaagd en gefreesd gaat worden, of moet dit ook een bouwpakket zijn ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Diy vloerstaande speaker

Bericht door anonamemouse »

Zou Calvin nog terug komen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”