coax als interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: coax als interlink?

Bericht door Maikele »

Barry2001 schreef:
Zou ook kunnen, zie net als met bnc het voordeel tov tulp niet zo, maar het kan zeker als je dat graag wilt. Pinnen dicht bij elkaar boeit niet zo, als je bedenkt hoe dicht de signalen in je device bij elkaar komen..
Wat wel een ding is is als je eens wat anders er tussen wilt pluggen, dan is iets universeels als tulp handig.
Hoi Barry,
Ja das natuurlijk zo. Denk dat deze oplossing m dan wordt.
Ik heb destijds geëxperimenteerd met de bullet pluggen en vond de verschillen erg opvallend, dat komt denk ik door de mechanische constructie van een RCA connector: meerdere punten waar de connector het metaal raakt in plaats van een single point of contact. Ik weet dat veel mensen dat onzin vinden, dus laten we t een persoonlijke voorkeur noemen haha.
Verder wil ik ook graag de mogelijkheden van een ander type connector onderzoeken: Dat is natuurlijk het leuke van zelfbouw :)
Aan de kant van de DAC komt dan deze constructie. Aan de andere kant van de kabel komt wel een RCA-plug.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Tja, tegen persoonlijke voorkeuren is niets bestand. En die Hirose stekkers zou ik maar laten zitten. Is alleen maar heel erg duur en vrijwel niet met de hand te monteren. Als je dan zo nodig wilt opvallen neem dan gewoon Mini-XLR of Tiny-XLR. Dat is tenminste fatsoenlijk te solderen. Alhoewel iedere gewone sterveling ook gewone XLR zal nemen dan.

Zou er niet toch een goede reden zijn waarom die RCA phono plugjes zo lang stand houden? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: coax als interlink?

Bericht door dre »

:lol:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: coax als interlink?

Bericht door Jag »

En misschien wel erg standaard hoor, maar waarom niet gewoon deze?
092-113_HR_0.jpg
Goed te solderen, best stevig, zeer betaalbaar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Waarom niet Jag? Geen idee. Moet je ook niet vragen aan een gemeenschap waar zo'n beetje 95% ze gebruikt :mrgreen:

Die zijn ook prima, wat degelijker en fraaier afgewerkt Kappa. Ze gaan ook wat soepeler. Die plugjes van Jag klemmen soms te goed vind ik. lijken wel Bullit pluggen af en toe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: coax als interlink?

Bericht door ray5150 »

Sterker nog, die van het plaatje van Jag is ook van Neutrik.
http://www.contrik.ch/en-ch/products/nys373
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Ja klopt en dat zijn ook degene die net zo stevig klemmen als die Bullits :D Ook bij Baxshop: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... tails.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 12 aug 2017, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: coax als interlink?

Bericht door dre »

Rean is ook van Neutrik.

Beide zijn erg fraai inderdaad.
De Neutrik NF2CB2 is ook mijn favoriet trouwens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Grappig is wel weer dat Neutrik begin jaren '80, toen het net op de markt kwam, gezien werd als goedkope imitatie Canon :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: coax als interlink?

Bericht door Jag »

Neutrik is een monopolist geworden voor audio connectoren voor de pro audio. En met recht. Prachtig spul :)

Die rca die ik linkte is rean, wat een soort budget dochter is geloof ik. Idd klemmen ze wat te goed. Verder wel lekker spul. 1,5e per stuk via eBay, prima. Heb er hoop in gebruik met actief systeem met 10 kanalen :).
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: coax als interlink?

Bericht door Chris_T »

De nieuwe Rean/Neutrik RCA pluggen zijn wel een stuk minder dan de vorige versie! :cry:
De vorige klemden rondom, maar de nieuwe RCA heeft alleen 2 veerkanten tegen over elkaar.
Als je het mij vraagt geen verbetering.
Ik vond het juist fijn dat ze zo goed klemden.
En als het wat teveel was, was dat zo verholpen door een paar rondjes te wikken in een oude RCA contra.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: coax als interlink?

Bericht door Jag »

Bij mij klemmen die rean rca's zo goed dat je nog enigszins je best moet doen om ze los te krijgen
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: coax als interlink?

Bericht door Maikele »

:lol: alle reacties hier. Okee okee points taken.
Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest. Is niet altijd handig en je zit jezelf soms lekker in de weg maar geen probleem voor mij.
Goed, in ieder geval neem ik jullie adviezen ter harte, ik ga er nog eens stevig over nadenken. T is ook geen issue waar een leven afhangt natuurlijk :rofl: maar ik wil wel een heel mooie oplossing voor weinig centen.
Ik laat de discussie weer verdergaan over de coaxkabels zelf en stap er weer tussenuit ;) en nogmaals bedankt. Top, heb zelden zulke straightforward en toch respectvolle reacties gezien, fantastisch!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door hannesie »

ik ga er nog eens stevig over nadenken
Dat hadden we toch niet geadviseerd...........?. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: coax als interlink?

Bericht door John P »

Maikele schreef:
...Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest...
Dat heeft hij ook niet beweerd. #-o :relax:
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: coax als interlink?

Bericht door Maikele »

hannesie schreef:
ik ga er nog eens stevig over nadenken
Dat hadden we toch niet geadviseerd...........?. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
:yeah: :D
Maikele schreef:
...Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest...
John P schreef:
Maikele schreef:
...Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest...
Dat heeft hij ook niet beweerd. #-o :relax:
Ik vat m nie.. wie is 'hij'?
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: coax als interlink?

Bericht door Maikele »

Pjotr schreef:
Tja, tegen persoonlijke voorkeuren is niets bestand. En die Hirose stekkers zou ik maar laten zitten. Is alleen maar heel erg duur en vrijwel niet met de hand te monteren. Als je dan zo nodig wilt opvallen neem dan gewoon Mini-XLR of Tiny-XLR. Dat is tenminste fatsoenlijk te solderen. Alhoewel iedere gewone sterveling ook gewone XLR zal nemen dan.

Zou er niet toch een goede reden zijn waarom die RCA phono plugjes zo lang stand houden? :mrgreen:
Nogmaals bedankt voor je advies Peter. Na wat zoeken heb ik 4-polige XLR pluggen besteld, perfecte oplossing voor mij. :bakkie:
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: coax als interlink?

Bericht door albertk »

Bij het kijken naar de specs van de kabels zie je soms dat de geleider in het midden van ijzer is, met een laag ander metaal erom heen. Dat wordt dan echt niks, al is het exotisch. Voor HF is dat geen probleem (skin effect: de golf gaat alleen langs het oppervlak) Dus je moet van de coax kabel eerst wat uitzoeken. Zelfs de afscherming kan vreemd (ijzerhoudend, goedkoop) opgebouwd zijn.

Zelf ga ik met een symetrische kabel aan de slag met RCA aan beide kanten (twee aders en met dubbele koper afscherming; kost maar € 2 per meter), de ene draad aan het begin en uiteinde aan de aarde/afscherming. Er is dan een 'centrale aarde' en een afscherming. Dus ik gebruik het niet als een standaard coax (sommigen verbinden de twee centrale aders aan elkaar maar dan is er een impedantie verschil naar mijn bescheiden mening tussen de aders).
Mogelijk doe ik aan de ontvangende kant een weerstand van de centrale aarde naar de afscherming van 100 ohm (vaak de karakteristieke impedantie), dan gaat het niet brommen als ik alleen de voorversterker kant lostrek. Of een 1nF condensator. Meten kan ik niet, lui zijn wel dus ik probeer het en kijk of het werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

albertk schreef:
Bij het kijken naar de specs van de kabels zie je soms dat de geleider in het midden van ijzer is, met een laag ander metaal erom heen. Dat wordt dan echt niks, al is het exotisch. Voor HF is dat geen probleem (skin effect: de golf gaat alleen langs het oppervlak) Dus je moet van de coax kabel eerst wat uitzoeken. Zelfs de afscherming kan vreemd (ijzerhoudend, goedkoop) opgebouwd zijn.
Een ijzeren kern komt bij gewone soepele coax niet voor. Alleen bij z.g.n. rigid coax. Dat is is coax wat uit massieve buis bestaat en voor GHz HF gebruikt wordt. Is sowieso niet bruikbaar voor losse kabels.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: coax als interlink?

Bericht door cool »

Ik weet niet of RG179 onder soepele coax valt maar heeft wel een ijzeren kern Peter. Heb ik eens als interlink gebruikt daar er een flinke rol op voorraad was....
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Tenzij het gaat om een S/P-DIF kabel: Weet je zeker dat je dat wilt? De signaalmassa loopt dan over de afscherming heen (50R of 70R de meter) ipv over een eigen (koperen) geleider. Wat zou het voordeel van coax moeten zijn tov een normale interlink?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

cool schreef:
Ik weet niet of RG179 onder soepele coax valt maar heeft wel een ijzeren kern Peter. Heb ik eens als interlink gebruikt daar er een flinke rol op voorraad was....
Kan wel kloppen, is ook coax bedoeld voor het GHz gebied. Maar ik reken dat toch niet onder "gewoon" coax als RG59 e.d. Afgezien daarvan, kan iemand mij uitleggen waarom ijzer niet zou mogen. Heb ik nooit iets over gezien behalve de bewering van audiofielen dat het niet zou kunnen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door hannesie »

Screenshot_20171011-201051.png
Dan is het natuurlijk het verschil tussen de twee en de drie waardige ijzer dat je dan hoort. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Kan wel kloppen, is ook coax bedoeld voor het GHz gebied. Maar ik reken dat toch niet onder "gewoon" coax als RG59 e.d. Afgezien daarvan, kan iemand mij uitleggen waarom ijzer niet zou mogen. Heb ik nooit iets over gezien behalve de bewering van audiofielen dat het niet zou kunnen.
Het woord zegt het al: ijzer is een ferrometaal en dus ontvankelijk voor magnetisme en elektromagnetische straling. Het kan zelfs zo zijn dat het ijzer magnetisch wordt, omdat je er gelijkspanning door laat lopen. De enige plek waar ijzer tot zijn recht komt in audio, is de kern van een trafo.
Plaats reactie