Hoi Anne,
Wie wat bewaart die meet wat:

- ScreenShot5465.bmp (674.66 KiB) 522 keer bekeken
Foto mijn meet object van mijn huidige eindversterkers oftewel het prototype, Jij hebt me jaren geleden geholpen met deze versterkers, o.a met de Mundorf elco`s en de dubbele diode brugcellen.
Je rekende me een aantal dagen geleden voor hoe het eindversterkertje er uit zou zien als de 2SK213 in klasse A zou staan.
Mijn huidige eindversterker is opgebouwd met de 2SK213 en de 2SJ76 als stuur Mosfets, en 2 eind Mosfets 2SK3497 en 2 Mosfets 2SJ618, versterker speelt al jaren als de beste en heb nooit de behoefde gehad om iets te veranderen.
Na het verhaal over de ruststroom door de 2SK213, ging ik me afvragen hoe zit dat eigenlijk in mijn eindversterkers, ik zocht het op en kwam in ons draadje het verhaal over die instelling tegen, het was in het origineel waar transistoren in de uitgang zitten een weerstand van 20 ohm die liet een aardige stroom lopen door de stuur Mosfets 2sK213/2SJ76, naar we dachten te veel dus is toen gekozen voor 68 ohm, dus staan deze stuur Mosfets ook niet in klasse A ingesteld, wel jammer dacht ik.
Dus de meet versterker op de werktafel en de spanningen er op gezet, daar loopt door de 68 ohm 70 mA en de Stuur fets worden er niet koud of warm van 35 graden na enige uren aan te hebben gestaan 1,5 A ruststroom voortrap trekt 110 mA.
Daarna heb ik over de 68 ohm een 68 ohm parallel gezet en de ruststroom moest omhoog bij gesteld worden van 300 mA naar alweer 1,5 A over 35 ohm loopt nu 135 mA 0,62 watt, gemeten op de 2SK213 bijna 42 graden, voortrap trekt nu 170 mA.
Merk dat na enige tijd de spanning over 34 ohm iets verlaagd is nu 4,56 Volt.
Staat het nu in klasse A ingesteld?.
Zou de ruststroom mogelijk nog iets naar beneden kunnen regelen 1,36 A koelplaten van de eind Mosfets zijn groot genoeg en daar zitten de stuur Mosfets op gemonteerd, ook de voortrap voeding is uitgerust met behoorlijke koelplaatjes en zelfs op mijn werktafel wordt de voortrap voeding niet eens warm van de 170 mA.
Wat denk je van mijn overweging om dit door te voeren in mijn huidige eind versterkers.
Groet,
Pim