Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Lohengrimas schreef:
Zou alleen van ze langzalzeleven niet begrijpen waarom men een FAST bouwt met een woofert die pas vanaf 65hz mee gaat spelen... Een beetje 4" full ranger lukt dat ook nog wel, met een basreflexpijpje.
Denk dat je hier wel een punt hebt. Een beetje substantiële bas wordt sowieso lastig met een 13cm. Wat je ook doet. Maar voor kleinbehuisden met een niet al te grote kamer, denk ik dat dit concept net wel dat extra beetje "punch" geeft. Anyway Wouter bouwt ze sowieso niet om naar te luisteren begrijp ik... :lol:

Heb jij ze echt in het wild gehoord Dre? En wat was jouw impressie daarbij?
Da's al weer een paar jaar geleden..........
Precies weet ik het niet meer,maar het heeft een prima impressie achter gelaten.
Eigenlijk al hun modellen klinken lekker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Misschien vooral op lekker gehoor afgestemd en niet op per se vlakke lijn? Ik vind hem gaaf om te zien iig.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Lohengrimas »

Ja, nouja, misschien levert het klankmatig wel wat op. Wel gek, meestal wordt FAST toegepast om ook de "presence" van de bas te vergroten door bijv. 12-15" woofers te combineren met een FR (Stella Light, veel open baffle-projecten) - maar dan nog is het verschil tussen een 3" FR en een 5" woofer wel erg klein. De ontwerper zal er wel een reden voor hebben en wouter heeft ongetwijfeld een hoop lol met de bouw :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Een van mijn eerste zelfbouw was een KEF B110 met een Technics ribbon in een 15L CB kast. Die B110 heeft weliswaar niet zo'n grote lineaire X_max maar wel een hele forse mechanische. Twee van die kasten gaven op mijn toenmalige studentenkamer best wel een forse bas ten gehore waar ik lang van genoten heb. Kan mij zo hetzelfde voorstellen met dit concept zolang je maar geen film of symfonisch geweld wilt neerzetten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ds23man »

In een hokje van 5m2 is alles al vrij snel fors....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

ik verbaas me wel hoor, dat een luidspreker in deze prijsklasse wordt neergezet met een van de goedkoopste Fountek breedbanders.

en dan t laag, f3 van 70Hz... dat zet toch geen fatsoenlijke basdrum neer zo? alleen de illusie van laag met die 100Hz bult.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

Ook wel een leuk ding om aktief te maken, versterkertje erin, voor de kleiner behuisden, (tiener) kamer oid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Voodoo is niet goedkoop vandaag de dag HJ :mrgreen: Daarom is het wel leuk om te zien waar Wouter op uit gaat komen ...

Maar het is vaak zo. De von Schweikert VR1 kostte destijds iets van rond de 1300. Daar zat een Audax 17cm midbas in van 35 retail. Maar hij klonk toen echt wel naar een commerciële kast van rond de 4K. Was de ster van de VAD destijds.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Jag »

Henkjan schreef:
ik verbaas me wel hoor, dat een luidspreker in deze prijsklasse wordt neergezet met een van de goedkoopste Fountek breedbanders.

en dan t laag, f3 van 70Hz... dat zet toch geen fatsoenlijke basdrum neer zo? alleen de illusie van laag met die 100Hz bult.
Ja bizar. Maar dat hele ding ademt high end bull shit uit. Wel vage resonerende voodoo draadjes, esoterische luidspreker kabels. En dan zo ontwerpen dat het 10 dB oploopt in het hoog, dubieus! Al zou ie 10e kosten, ik zou hem nog niet kopen uit principe! Neem dan JBL, die verkopen voor 128e per stuk een speaker met waveguide, super keurige power response, actief gefilterd en keurige on axis response. Dat vind ik nog eens sterk ontwerpen!

Maar goed, mijn conclusie zou zijn, het moet echt veel beter kunnen dan het orginele ontwerp, en voor heel minder geld. Het kastje ziet er iig wel erg mooi uit. Mijn volg modus staat aan :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door toetertje »

Maar dat is toch ook het uiteindelijke doel.
Een kloon maken voor een fractie van de prijs, die wel beter presteert.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Nou, als we op 95% van de prestatie komen vind ik het ook best. Wat over de W5 geschreven wordt is dat het een enorm goede prijs/prestatieverhouding heeft en qua muzikaliteit speakers als de LS50 compleet achter zich laat (op de laagextentie na). Dat is voor mij mateloos interessant, aangezien de LS50 echt volgens de regelen der kunst & ervaring ontworpen is.
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -audio-w5/


Als je op metingen afgaat zou je niet eens beginnen aan het klonen van deze speaker. Maar omdat er zoveel info beschikbaar is, en het zo weinig kost is het voor een ZBA platform enorm leuk zoiets te doen samen. Ik heb er zin in, en mijn zinnen op gezet.
Die Von Schweikert VR1 heeft trouwens wel een heel mooi afstralingsgedrag. Alleen hoe je 6e orde filters 'stackt' tot je akoestisch een 4e orde slope krijgt is me een raadsel. Met 1 seriespoel ga je de BSC tegen (praktisch geen filtering) en daarna krijg je al snel een 2e orde akoestisch verloop. Dan 2 spoelen toevoegen (1e orde stacken) gaat totaal niet werken. Maar goed, dat is wellicht iets voor een ander topic.
resonator 2b.png
Hier zie ik al iets wat ik zelf graag wil gaan tweaken, die hoogdoorlaat van de Fountek heeft geen impedantiecorrectie. In de praktijk zal die piek nog heftiger zijn, wat gepaard gaat met conus excursie en vervorming rondom die frequenties.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=12456
Laatst gewijzigd door wouter op do 10 aug 2017, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Die Von Schweikert VR1 heeft trouwens wel een heel mooi afstralingsgedrag...........
Dat is i.d.d. vrij bijzonder. Je kunt ze plaatsen waar je wilt, op de grond, in een boekenkast, op stands of behoorlijk asymmetrisch, het blijft lastig om ze als losse speaker te lokaliseren met een stereobeeld wat over een grote breedte redelijk overeind blijft.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Maar het is vaak zo. De von Schweikert VR1 kostte destijds iets van rond de 1300. Daar zat een Audax 17cm midbas in van 35 retail. Maar hij klonk toen echt wel naar een commerciële kast van rond de 4K. Was de ster van de VAD destijds.
Serieus ? :shock: heb net even naar een plaatje ervan gezocht, ik dacht dat het zo'n groot hondehok met een pyramide erop zou zijn. maar dat blijkt ontzettend mee te vallen. leuk compact model. :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Wat over de W5 geschreven wordt is dat het een enorm goede prijs/prestatieverhouding heeft en qua muzikaliteit speakers als de LS50 compleet achter zich laat (op de laagextentie na). Dat is voor mij mateloos interessant, aangezien de LS50 echt volgens de regelen der kunst & ervaring ontworpen is.
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -audio-w5/
Ik weet wel vrij zeker dat jij op 295% van de kwaliteit van de Boenicke gaat komen. 'Wat er over geschreven wordt' wordt geschreven door relatieve nitwits die zichzelf graag laten bedonderen door hun perceptie. Iedere aap kan een banaan pellen en iedereen die kan schrijven kan zijn of haar mening op het www zetten (lekker in je eigen bubble...) maar dat wil nog niet zeggen dat je een mening ook maar enigszins serieus moet nemen.

Ik ga dit zeker weer volgen omdat ik weet dat je (inmiddels) op een verantwoorde manier tot hele goede ontwerpen kunt komen. Dat je met twee vingers in je neus beter kunt dan zo'n hoop gebakken lucht is leuke bijzaak. Gebakken lucht heeft ook bestaansrecht overigens. Net als kralen en spiegels uit China.

Succes!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Gebakken lucht heeft ook bestaansrecht overigens...
Mijn collega zei ooit: "Je kan lucht verkopen. Maar ook gebakken lucht, dat heeft toegevoegde waarde".
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door meiborg »

Er is zeker een markt voor lucht in ieder geval!

Tja, ik weet ook niet wat ik van de W5 moet denken. Leuk kastje , dat wel!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
wouter schreef:
Die Von Schweikert VR1 heeft trouwens wel een heel mooi afstralingsgedrag...........
Dat is i.d.d. vrij bijzonder.
De VR1 lijkt mij een vrij gewone 6/1-tweeweg. Als je de bekende Canadese metingen mag geloven lijkt de bafflestepcorrectie niet helemaal gelukt en zou veel van de 'ruimtelijkheid' wel eens kunnen komen door iets te veel presence tussen 500Hz en 1kHz, waarna het niveau flink zakt. Ook de tweeter lijkt me wat ondermaats voor zo'n speaker, met duidelijke problemen onder de 10kHz (?!). Maar ik weet het niet.

BTW, is die basmid een Audax? Lijkt me meer op een Deen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Voordat men begint de W5 massaal te bashen, zou het misschien fair zijn om deze eerst eens te gaan beluisteren? Het lijkt erop dat Dre de enige is die het ontwerp echt gehoord heeft, en juist Dre is er positief over...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Voordat men begint de W5 massaal te bashen, zou het misschien fair zijn om deze eerst eens te gaan beluisteren? Het lijkt erop dat Dre de enige is die het ontwerp echt gehoord heeft, en juist Dre is er positief over...

Groetjes Walter
Ja, wouter gaat dat ding kopiëren omdat ie zo bagger klinkt. Dat is een nieuwe trend: Zo rot mogelijk voor zo veel mogelijk pegels :rofl: Snappie? :bakkie:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Die van Wouter wordt minimaal 295% beter begreep ik van markbakk?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Die van Wouter wordt minimaal 295% beter begreep ik van markbakk?
Ja, want de bybees en de resonatordraadjes worden weggelaten. ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Die van Wouter wordt minimaal 295% beter begreep ik ....
moet makkelijk lukken, alleen al aan te gebruiken componenten. doe een scanspeak breedbander of een excel coax met een AT woofer ipv de budget spullen die er nu in zitten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Walt schreef:
Voordat men begint de W5 massaal te bashen, zou het misschien fair zijn om deze eerst eens te gaan beluisteren? Het lijkt erop dat Dre de enige is die het ontwerp echt gehoord heeft, en juist Dre is er positief over...

Groetjes Walter
Volgens mij is er nog nooit een zelfbouwer geweest die een commercieel ontwerp echt kan waarderen. :mrgreen:

Tip:ga eens naar Vivid luisteren. :sure:
Nabouwen is wat lastig,dat dan wel weer.

Misschien dat Wouter als volgende...... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Volgens mij is er nog nooit een zelfbouwer geweest die een commercieel ontwerp echt kan waarderen. :mrgreen:
nee hoor, de B&W 800 Diamond mogen ze zo bij me neerzetten hoor
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door pvanlingen »

Ik dacht dat procenten maar tot 100 gingen.
En ook wel leuk dat Wouter hem 2,95 x beter kan maken.

Paul. :think:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”