MidKast vs GeenKast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

MidKast vs GeenKast

Bericht door carbon »

Waarom willen we altijd zo graag kastjes ergens omheen bouwen? Bij mid toch volledig overbodig?

P.s.
Zelfs bij laag volledig overbodig..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door ray5150 »

carbon schreef:
Waarom willen we altijd zo graag kastjes ergens omheen bouwen? Bij mid toch volledig overbodig?

P.s.
Zelfs bij laag volledig overbodig..
Zo. dat is nog eens even een potje professioneel trollen. daar kan menig forumlid nog een puntje aan zuigen.

Je begrijpt nu wel dat we een foto verwachten van de constructie waarin jouw drivers tussen plafond en vloer aan staaldraad zijn opgehangen.
Anders is het onmogelijk om deze "mening" enigszins serieus te nemen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
carbon schreef:
Waarom willen we altijd zo graag kastjes ergens omheen bouwen? Bij mid toch volledig overbodig?

P.s.
Zelfs bij laag volledig overbodig..
Zo. dat is nog eens even een potje professioneel trollen. daar kan menig forumlid nog een puntje aan zuigen.

Je begrijpt nu wel dat we een foto verwachten van de constructie waarin jouw drivers tussen plafond en vloer aan staaldraad zijn opgehangen.
Anders is het onmogelijk om deze "mening" enigszins serieus te nemen...
Zie het youtube filmpje in zijn ondertekening. Als je je onderkaak niet meer terugkrijgt omdat je bek permanent is opengevallen van verbazing, dan adviseer ik een lijmklem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door ds23man »

Fijn ook die tiepfaut in zijn onderschrift. :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door ds23man »

Doet me denken aan dit trouwens:

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Zie het youtube filmpje in zijn ondertekening. Als je je onderkaak niet meer terugkrijgt omdat je bek permanent is opengevallen van verbazing, dan adviseer ik een lijmklem.
Op zijn minst opmerkelijk, maar ieder zijn ding.
Maar zo'n filmpje is wel verhelderend om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
pappaleo schreef:
Zie het youtube filmpje in zijn ondertekening. Als je je onderkaak niet meer terugkrijgt omdat je bek permanent is opengevallen van verbazing, dan adviseer ik een lijmklem.
Op zijn minst opmerkelijk, maar ieder zijn ding.
Maar zo'n filmpje is wel verhelderend om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.
Maar het beantwoordt wel gelijk zijn vraag:
carbon schreef:
Waarom willen we altijd zo graag kastjes ergens omheen bouwen? Bij mid toch volledig overbodig?

P.s.
Zelfs bij laag volledig overbodig..
Omdat niet iedereen in mono luistert en een dergelijk piep/purschuim bouwwerk in zijn kamer wil.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

pappaleo schreef:
richard schreef:
pappaleo schreef:
Zie het youtube filmpje in zijn ondertekening. Als je je onderkaak niet meer terugkrijgt omdat je bek permanent is opengevallen van verbazing, dan adviseer ik een lijmklem.
Op zijn minst opmerkelijk, maar ieder zijn ding.
Maar zo'n filmpje is wel verhelderend om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.
Maar het beantwoordt wel gelijk zijn vraag:
carbon schreef:
Waarom willen we altijd zo graag kastjes ergens omheen bouwen? Bij mid toch volledig overbodig?

P.s.
Zelfs bij laag volledig overbodig..
Omdat niet iedereen in mono luistert en een dergelijk piep/purschuim bouwwerk in zijn kamer wil.
Stereo kan natuurlijk ook, en als je een hobbie kamer hebt maakt het niets uit hoe het eruit ziet, gaat mij om geluid en daarmee wil ik blijven experimenteren en is het dus ondoenlijk het er iedere keer leuk uit te laten zien. Schuimrubber matrassen is wel een beter en doder materiaal dan hout om te gebruiken )) Vandaar. En stereo is ook nog eens erg onnatuurlijk omdat een Klarinet maar een opening heeft van +- 10 cm en een drummer geen armen heeft van 3 meter om bij zijn bekkens te kunnen komen. Mono geeft rust is realistiesch, en reken er maar op dat mono ruimtelijke weergave heeft, iig genoeg aan informatie voor onze brein ))
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door beijert »

Je luistert naar een reproductie, geen klarinet of welk instrument dan ook.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

De klarinettist kan natuurlijk ook 3 meter van de drummer af staan :wink:

Masr de essentie van mijn opmerking ontgaat je blijkbaar: veel mensen luisteren graag in de huiskamer en hebben daar dan net zo graag een paar nette kastjes staan ipv een constructie die er uit ziet als een gesloopt beddenmatras.

Daarom willen mensen graag kastjes ergens omheen bouwen.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

beijert schreef:
Je luistert naar een reproductie, geen klarinet of welk instrument dan ook.
Als ik naar een live basgitaar solo zit te luisteren, klinkt dat in mono wel even een stukje echter dan in stereo, dat bedoel ik er mee te zeggen ))
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

pappaleo schreef:
De klarinettist kan natuurlijk ook 3 meter van de drummer af staan :wink:

Masr de essentie van mijn opmerking ontgaat je blijkbaar: veel mensen luisteren graag in de huiskamer en hebben daar dan net zo graag een paar nette kastjes staan ipv een constructie die er uit ziet als een gesloopt beddenmatras.

Daarom willen mensen graag kastjes ergens omheen bouwen.
De essentie van je opmerking is me niet ontgaan, maar moet dat kastje dan aan de achterkant ook dichtgemaakt? .. of hebben ze het liefst geen rondom straling, maar kastje die mee staan te trillen, geen volledige uitslag (onderdruk overdruk, inwendige reflecties, claustrofobisch geluid om er maar een paar te noemen.?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Henkjan »

laten we in dit topic nou geen discussie beginnen over wel of geen kast zeg, dit gaat over als je al een kast hebt om je mid heen, wat dan t effect is van de vorm. ik :schoon: later wel ff
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

Nee. Precies wat ik zei. De meeste mensen luisteren in de huiskamer en hebben een stereo opstelling. Als je stereo opstelling niet héél uitgekiend is (weer huiskamer), dan wil je geen geluid van de achterkant. Dat verkloot dan je stereobeeld met ongewenste reflecties.

Misschien moet jij eens nadenken over het feit dat jij het in mono beter vind klinken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
laten we in dit topic nou geen discussie beginnen over wel of geen kast zeg, dit gaat over als je al een kast hebt om je mid heen, wat dan t effect is van de vorm. ik :schoon: later wel ff
Sorry :oops:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

pappaleo schreef:
Nee. Precies wat ik zei. De meeste mensen luisteren in de huiskamer en hebben een stereo opstelling. Als je stereo opstelling niet héél uitgekiend is (weer huiskamer), dan wil je geen geluid van de achterkant. Dat verkloot dan je stereobeeld met ongewenste reflecties.

Misschien moet jij eens nadenken over het feit dat jij het in mono beter vind klinken.
Heej laten we losjes omgaan en denken met elkaar, een basgitaar solo is gewoon realischischer in mono omdat een basgitaar mono is.. En ik snap ook best dat de kastjes en huskamer luisteraars de boxjes en kastjes het liefst in een hoek of tegen de achtewand opsgestelt zetten.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door beijert »

De basgitaar is mono maar de opname niet, je luistert niet naar een instrument maar naar een reproductie.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door AatV »

carbon schreef:
[Hej laten we losjes omgaan en denken met elkaar, een basgitaar solo is gewoon realischischer in mono omdat een basgitaar mono is.
Wel een grappige redenatie, zou betekenen dat elk instrument zijn eigen weergaveketen moet hebben. Wordt het inderdaad heel erg realistisch!
Kan me dat een beetje moeilijk voorstellen bij een symfonie orkest. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

beijert schreef:
De basgitaar is mono maar de opname niet, je luistert niet naar een instrument maar naar een reproductie.
Als ik naar een instrument luister, wil ik niet dat het lijkt op een reproductie wil ik graag naar het instrument luisteren. Waarom stereo?.. omdat iedereen elkaar achtenaloopt en doet wat de buurman of de comersie JOU verteld dat je naar stereo MOET luisteren? Stereo is een onnatuurlijk geluid, stereo kan alleen mooi klinken als we Ambiofonie gaan toepassen. Een stem is maar te grote van een bek vol tanden en dan wil ik niet 2 bekken vol tanden horen 3 meter uitelkaar, dat is stereo. Vandaar dat IK graag mono luister, en nogmaals aan ruimtelijkheid geen gebrek, daarvoor hebben we geen stereo voor nodig.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

AatV schreef:
carbon schreef:
[Hej laten we losjes omgaan en denken met elkaar, een basgitaar solo is gewoon realischischer in mono omdat een basgitaar mono is.
Wel een grappige redenatie, zou betekenen dat elk instrument zijn eigen weergaveketen moet hebben. Wordt het inderdaad heel erg realistisch!
Kan me dat een beetje moeilijk voorstellen bij een symfonie orkest. :mrgreen:

groet,
Aat
Haha ja daar luister in niet veel naar maar als ik het draai klinkt ook dat in mono ruimtelijk, maar iid niet alle muziek is geschikt voor mono of stereo. Maar het orkest op luisterafstand in de zaal is niet zo heel erg breed, ga maar eens die aftsand met je armen naar elkaar toe werken blijft er maar een erg kleine hoe over.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door pappaleo »

carbon schreef:
Heej laten we losjes omgaan en denken met elkaar.
Doe ik toch? Ik heb niks lelijks gezegd.

Jij stelt dat kasten overbodig zijn.
Ik stel dat dat niet zo is omdat het geluid van de achterzijde je stereobeeld verkloot als je niet een heel specifieke opstelling hebt.
Vervolgens stel jij dat stereo niet goed is omdat er van het stereobeeld niets klopt.
Nu stel ik dus weer dat dat wel eens kan komen doordat je ongecontroleerd geluid van de achterkant hebt dat je stereobeeld naar de gallemiezen helpt.

Oh ja, en ik heb het niet gehad over boxen tegen de muur of in een hoek.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door beijert »

carbon schreef:
beijert schreef:
De basgitaar is mono maar de opname niet, je luistert niet naar een instrument maar naar een reproductie.
Als ik naar een instrument luister, wil ik niet dat het lijkt op een reproductie wil ik graag naar het instrument luisteren. Waarom stereo?.. omdat iedereen elkaar achtenaloopt en doet wat de buurman of de comersie JOU verteld dat je naar stereo MOET luisteren? Stereo is een onnatuurlijk geluid, stereo kan alleen mooi klinken als we Ambiofonie gaan toepassen. Een stem is maar te grote van een bek vol tanden en dan wil ik niet 2 bekken vol tanden horen 3 meter uitelkaar, dat is stereo. Vandaar dat IK graag mono luister, en nogmaals aan ruimtelijkheid geen gebrek, daarvoor hebben we geen stereo voor nodig.
Zoals gezegd luister je niet naar een instrument, je luistert naar een opname daarvan. Dat heeft niets met achterna lopen te maken maar met het feit dat werkelijk de meerderheid van de mensen twee oren heeft. Stereo dus... Niets meer, niets minder en heeel erg natuurlijk.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

pappaleo schreef:
carbon schreef:
Heej laten we losjes omgaan en denken met elkaar.
Doe ik toch? Ik heb niks lelijks gezegd.

Jij stelt dat kasten overbodig zijn.
Ik stel dat dat niet zo is omdat het geluid van de achterzijde je stereobeeld verkloot als je niet een heel specifieke opstelling hebt.
Vervolgens stel jij dat stereo niet goed is omdat er van het stereobeeld niets klopt.
Nu stel ik dus weer dat dat wel eens kan komen doordat je ongecontroleerd geluid van de achterkant hebt dat je stereobeeld naar de gallemiezen helpt.
.
Daarom klinken vellen zo beroerd als het gaat om ruimtelijkheid, dit is niets meer of minder.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: MidKast vs GeenKast

Bericht door pappaleo »

Vellen? :think:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door carbon »

beijert schreef:
carbon schreef:
beijert schreef:
De basgitaar is mono maar de opname niet, je luistert niet naar een instrument maar naar een reproductie.
Als ik naar een instrument luister, wil ik niet dat het lijkt op een reproductie wil ik graag naar het instrument luisteren. Waarom stereo?.. omdat iedereen elkaar achtenaloopt en doet wat de buurman of de comersie JOU verteld dat je naar stereo MOET luisteren? Stereo is een onnatuurlijk geluid, stereo kan alleen mooi klinken als we Ambiofonie gaan toepassen. Een stem is maar te grote van een bek vol tanden en dan wil ik niet 2 bekken vol tanden horen 3 meter uitelkaar, dat is stereo. Vandaar dat IK graag mono luister, en nogmaals aan ruimtelijkheid geen gebrek, daarvoor hebben we geen stereo voor nodig.
Zoals gezegd luister je niet naar een instrument, je luistert naar een opname daarvan. Dat heeft niets met achterna lopen te maken maar met het feit dat werkelijk de meerderheid van de mensen twee oren heeft. Stereo dus... Niets meer, niets minder en heeel erg natuurlijk.
Maar nogmaals heb ik ook twee oren en is de ruimtelijkheid bij mono erg realistisch, ik vind het beter dan stereo, maargoed dit gaat over wel of geen kastje in dit draadje.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”