3 weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Posten als bijlage? Ik hoef alleen die laatste meting plus meting van de mid.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag schreef:
Posten als bijlage? Ik hoef alleen die laatste meting plus meting van de mid.

dat lukt niet zodra ik de meting post dan krijg ik de melding dat het mdat. exstensie niet verzonden kan worden.

ik denk dat je via het forum alleen jpeg plaatjes kan verzenden


dit krijg ik als melding:
Fout

Ongeldig bestandsextensie: meting.mdat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Dan moet je er eerst even een zipje van maken.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

als ik het gezipte bestand probeer te posten krijg ik deze vrolijke melding




Fout

Error parsing server response.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Je kan ook nog even probereren om de extensie te veranderen in .pdf
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg filter

Bericht door hannesie »

Of even zippen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 3 weg filter

Bericht door SARK »

hannesie schreef:
Of even zippen. :mrgreen:
Wim P schreef:
als ik het gezipte bestand probeer te posten krijg ik deze vrolijke melding




Fout

Error parsing server response.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg filter

Bericht door hannesie »

:shock: :shock:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

de bestands grote blijft boven de 2 mb die toegestaan is hier op het forum
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg filter

Bericht door Henkjan »

je kan t ook op bv google drive zetten en dan delen
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Hier een voorbeeld van hoe je het EQ window gebruikt in REW. Ik heb aan alle kanten vrij standaard filters gebruikt, alles 4e orde elektrisch, alleen de Q een klein beetje aangepast. Zo lang het eindresultaat (= de akoestische response!) de doel curve volgt, dan gedraagt het zich als een 4e orde linkwitz-riley crossover, ongeacht wat je elektrisch hebt ingesteld.

Mid
EQ Mid.png
Hoog
EQ hoog.png
Kan je dit volgen? Zo ja, kan je het eens zelf proberen?
Als dit lukt, gaan we door naar het volgende deel :)
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ben aan het stoeien

het nabouwen lukt me wel in REW zoals jij het hebt gedaan Jag
alleen zodra er filters berekend worden dan krijg ik een heel ander beeld
test Mid.jpg
mid test10.jpg
mid test11.jpg


mmmmmmm snap het al ik heb nu alleen in rew gewerkt, maar moet natuurlijk ook daadwerkelijk meten en de elektrische curve instellen zodat deze de target in REW gaat volgen

trouwens als ik nu gaat meten is het dan van belang dat ik de speaker van de verhoging afhaal i.v.m de impulse meting, en weer normaal op zijn eigen plek zet.
of moet het juist op dezelfde positie blijven staan waaruit ik ook de impulse meting gemaakt heb?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Even onderin filters en filters+target uitklikken, anders zie je helemaal niks. Ook moet je links halverwege het scherm op dat kleine pijltje klikken, zodat het onderste deel wegklapt.

Speaker laten staan. Filter exporteren als tekst bestand (save filter coefficients as file, onder filter tasks in het EQ window). Importeren onder output EQ in je miniDSP (daarvoor moet je hem op advanced zetten en dan import REW text file). Dan meting herhalen, dan moet je gemeten response overéén komen met wat je daarvoor gesimuleerd had.

Als dit je gelukt is, gaan we naar de volgende stap :)
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

he dat is kicken Jag je bent geweldig ......... mag toch ook wel even gezegd worden

ik heb nu elektrisch geen crossover ingesteld , ingevoerd volgens jouw uitleg
gemeten na invoeren in de dsp krijg ik deze curve eruit, ik heb opnieuw de impulse window waarde toegepast maar dat moet denk ik ook bij elke meting

ik weet alleen niet wat die rare piek op 10khz doet
Bijlagen
test Mid.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Haha, nee je moet alleen voor de 1e keert meten je dsp neutraal zetten. Dan stel je die filters in zoals in het voorbeeld (ik voeg eerst handmatig low en high pass filters toe, en laat rew automatisch de parametrische EQ filters uitrekenen). Al die filters exporteer je en importeer je en sync je met je miniDSP. Daarna meet je opnieuw. Wat je dan meet, moet overéén komen met de response uit mijn screenshot.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

nog een poging

eerst de dsp neutraal gezet en de mid gemeten
daarna de crossover zoals vanuit REW ingevoerd in de dsp
daarna weer een meting gedaan, deze laten filteren door REW
daarna de correctie ingevoerd in de dsp via advanced

ik kom op BW 24db/oct uit klopt dat?
meting mid via dsp.jpg
alleen bovenin zie ik nog een soort hanenkam is er dan nog iets fout gegaan?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Ok, klopt bijna!
Alle filters kan je gewoon in dat EQ window instellen. Dus de high pass en low pass filters + de parametrische EQ filters, zie mijn screenshot. Als je die dan allemaal exporteert (save filter coefficients as file) + in miniDSP importeert, dan hoef je verder niet nog extra crossovers in te stellen.

Voor het maken van het echte filter, kan je beter een meting doen onder 15 graden. Dan heb je namelijk minder de diffractie effecten van de baffle erin zitten. Stap voor stap

1. speaker op hoogte zetten, mic op 6x diameter mid qua afstand. Mic hoogte tussen midden midrange en tweeter in, dsp neutraal. Mic precies zo laten staan!
2. meting midrange
3. in EQ window high pass en low pass toevoegen met target 4e orde afval, zoals in mijn screenshot, parametrische EQs toevoegen
4. exporteren, importeren miniDSP, opnieuw meten ter controle
5. meting hoog, zelfde procedure als voor mid
6. gezamelijke meting van mid en tweeter
7. tweeter inverten in miniDSP, nieuwe meting
8. resultaat posten :)

Daarna moet dan via dezelfde procedure de woofer erbij.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

1. speaker op hoogte zetten, mic op 6x diameter mid qua afstand. Mic hoogte tussen midden midrange en tweeter in, dsp neutraal. Mic precies zo laten staan!

de speaker staat nog op de verhoging, maar bedoel je bij punt 1 dat de speaker op zijn originele voet /hoogte moet staan of weer net zoals bij de impulse?
de rest is mij wel duidelijk van punt 1

nieuwe meting microfoon op 15graden
mid meting.jpg
maar dan in het EQ Filters veld staan uit eindelijk 7 filters aangevinkt
in de minidsp kan ik er maar 5 invullen?
dsp.jpg
vanuit REW importeer ik in de minidsp vervolgens de filters

dan gaat het volgens mij fout? want ik zie dan rechts heel netjes dat de curve afbuigt zoals in REW de target was ingesteld
maar links buigt in de minidsp niets af
dsp1.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Ah ja, te weinig biquads, dat gaat idd niet passen. Je hebt niet genoeg filters beschikbaar op je output EQ. Niet getreurd, komt goed, er zijn namelijk 8 biquads beschikbaar in de crossover sectie. Onder Xover, klik advanced, dan kan je waarschijnlijk in 1 keer ofwel een text bestand selecteren, of de inhoud van het tekstbestand (de export vanuit REW) in het veld copy/pasten. Ik heb zelf geen nanodigi, dus kan niet zo goed meekijken.

(Onder 1 bedoel ik trouwens de speaker op hoogte zetten met tweeter ongeveer tussen plafond en vloer in. Zo kan je een zo lang mogelijke gate gebruiken (omdat de eerste reflectie pas later komt). En daar krijg je een betere meting van. Wat je meet is dus het geluid zoals het direct uit de speaker komt zonder reflecties.)
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag schreef:
Ah ja, te weinig biquads, dat gaat idd niet passen. Je hebt niet genoeg filters beschikbaar op je output EQ. Niet getreurd, komt goed, er zijn namelijk 8 biquads beschikbaar in de crossover sectie. Onder Xover, klik advanced, dan kan je waarschijnlijk in 1 keer ofwel een text bestand selecteren, of de inhoud van het tekstbestand (de export vanuit REW) in het veld copy/pasten. Ik heb zelf geen nanodigi, dus kan niet zo goed meekijken.

(Onder 1 bedoel ik trouwens de speaker op hoogte zetten met tweeter ongeveer tussen plafond en vloer in. Zo kan je een zo lang mogelijke gate gebruiken (omdat de eerste reflectie pas later komt). En daar krijg je een betere meting van. Wat je meet is dus het geluid zoals het direct uit de speaker komt zonder reflecties.)
O duidelijk zal als ik thuis ben kijken wat ik in de crossover sectie kan invoeren

Hoogte is duidelijk de speaker staat nog steeds op de goede hoogte hart tweeter plafond vloer is nog gelijk nu.
Als ik op die 15 graden ga meten, dan moet ik vooraf ook op die 15 graden een nieuwe impulsemeting maken?
Of de vorige impulsemeting gebruiken
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Ja idd mic op 15 graden zetten (horizontaal uiteraard). In de regel kan je het beste een filter ontwerpen op basis van metingen op 15 graden. On axis heb je vaak een dip in de response zitten door diffractie effecten die verdwijnen onder een hoek. Als je dat gaat boosten, ga je onder hoeken juist een piek veroorzaken.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

opnieuw gemeten in de nieuwe 15 graden positie
microfoon op hoogte tussen tweeter en mid gezet afstand 6x diameter MId
hoog na correctie.jpg
mid na correctie.jpg
mid en hoog.jpg
mid en hoog invert.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Lekker bezig! Genoeg biquads in de xover sectie dus?

De optelling ziet er mooi uit, de curve benadert de doel curve ook heel goed. Alleen is de nul bij omgedraaide polariteit niet erg diep. Kan je een plotje maken van de fase van mid en hoog?

De tweeter mag ook wel 1 a 2 dB zachter denk ik, maar dan kan je ook prima op gehoor doen uiteindelijk.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ja in de crossover heb ik 8 biquads ter beschikking, bij het hoog heb ik het wel weer in de PEQ ingevoerd omdat daar maar een paar correcties zaten, maar dat maakt niet uit denk ik




heb iets gevonden wat erop lijkt, maar of je dit ook bedoelt
phase.jpg
predicted fase.jpg
Laatst gewijzigd door Wim P op do 03 aug 2017, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”