Welke DAC chip?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Zit namelijk ook geen uitsparing in de YM3805.
YM3805-disc-player-signal-processing-control-circuit.jpg
En aangezien de 3020 een dikte heeft van ongeveer 4mm kan ik het nogmals niet geloven dat dat de dac is..
page2.png
Het kan dus wel de YM3015 is 2mm
YM3015.pdf.jpg
YM3015.pdf.jpg (6.37 KiB) 1800 keer bekeken
YM3015 is de DAC.

Vr,Gr, Carbon ))
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Olaf Analogue »

Begrijp ik hier uit dat je je eigen vraag waar je al een jaar mee zit, zelf hebt beantwoord?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Ja klopt )) met hulp van Anne en de anderen.
Hele bevalling maar tis gelukt LOL
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Olaf Analogue »

Ook weer opgelost dankzij dit geweldige forum :goedzo:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Olaf Markus schreef:
Ook weer opgelost dankzij dit geweldige forum :goedzo:
:rock:
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door guido »

Ah!buis schreef:
De LC6523H is een µC, niet de DAC.Dode uiteiden kunnen onder het IC naar een via of zo.Zou zelfs kunnen dat de DAC eronder zit (evt uitsparing in de print.
Tekeningetje :D , wat bij gedaan (X-tal + aanhang en voedingsaansluiting) om te zien of m'n aansluitingen kloppen.
Anne
Even op LC6523H googlen geeft een sony CDP-555ESD (http://kameson.net/audio/image/PICT2405.JPG). Service manual zegt dat het een defect control IC is, of een defect elluminator (met typefout dus). Lijkt me dat het ding fouten detecteert en laat zien op het display. Gok dat je recht tegenover 76 en 77 zit te kijken naar 28 en 29.... Dus DATA en DSY ipv SAMP1 en SAMP2. Ding wordt gevoed met seriële data in de Sony lijkt het, vandaar die gok.

Een DAC onder een andere chip geloof ik niets van. Veel te duur in productie. En waarom zou je, plek zat op de print.

Blijft maar één kandidaat over; Sony 2019. Is de speler uit 2000? Dan is het wellicht een datum code (week 19).

Je kan ook andersom werken, de uitgang zal bij wat opamps uitkomen en van daaruit terug naar de dac. Op de foto van de vorige keer zit de uitgang zo te zien rechts achter. Daarachter opamp, filter (met instelbare spoelen, tjonge...), nog wat meer opamps en dan een IC helemaal rechts bijna in het midden en aan de onderkant. Is dat de Sony...?

Dac in de 555 is overigens een 1541 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Ah!buis »

De LC6523H is een µC.
LC6523-µC.pdf
(270.18 KiB) 202 keer gedownload
Wat betreft de DAC in die dikke IC, geloof er niks van.
1) de gegevens van het IC laten wat anders zien en
2)
dd.jpg

Bij Sansui gaan ze heus geen DAC erbij zetten als er al een in zit.
Anne
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door guido »

Inderdaad, blijkbaar wordt het ding in de Sony gebruikt voor iets van error detectie. En dan hebben ze die laten maken bij Sanyo met een Sony opdruk (neem aan dat er hier geen Sony op staat, anders was dat wel vermeld). 30 pens SDIP komt overeen met het plaatje van de 555.

Doet hier wellicht andere dingen, verder niet interessant denk ik. De rest van mijn verhaal zal nog wel kloppen. Jouw uitleg verder ook al denk ik dat de TS nu denkt dat er een YM3015 onder de YM3805 zit.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

guido schreef:
Ah!buis schreef:
De LC6523H is een µC, niet de DAC.Dode uiteiden kunnen onder het IC naar een via of zo.Zou zelfs kunnen dat de DAC eronder zit (evt uitsparing in de print.
Tekeningetje :D , wat bij gedaan (X-tal + aanhang en voedingsaansluiting) om te zien of m'n aansluitingen kloppen.
Anne
Even op LC6523H googlen geeft een sony CDP-555ESD (http://kameson.net/audio/image/PICT2405.JPG). Service manual zegt dat het een defect control IC is, of een defect elluminator (met typefout dus). Lijkt me dat het ding fouten detecteert en laat zien op het display. Gok dat je recht tegenover 76 en 77 zit te kijken naar 28 en 29.... Dus DATA en DSY ipv SAMP1 en SAMP2. Ding wordt gevoed met seriële data in de Sony lijkt het, vandaar die gok.

Een DAC onder een andere chip geloof ik niets van. Veel te duur in productie. En waarom zou je, plek zat op de print.

Blijft maar één kandidaat over; Sony 2019. Is de speler uit 2000?

Dac in de 555 is overigens een 1541 :mrgreen:
1986..De Sony chip is typvoutje dus een Sony 20109 ipv 2019
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door guido »

Mmm. CX20109 RF AMP... Tijd voor wat foto's.

En als je het echt wil weten http://www.emanualshop.com/Cec-Chuo-Den ... anual.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Pjotr »

Koop nou gewoon ff het service manual: http://www.emanualshop.com/Cec-Chuo-Den ... anual.html CEC is trouwens een brandname van Sanyo Co. Japan. Ikzelf moet ergens op zolder nog een CEC1100 onder het stof hebben staan. B.t.w. vanwaar dat fanatisme om die DAC chip te achterhalen?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Het is na wat vrees, draai en met klopboormachienes aan het werk geweest te zijn gelukt de DAC zichtbaar te maken LOL
DSCN0690.JPG
3015 duz )) Dank Guido en de rest natuurlijk..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Ah!buis »

Hèhè, eindelijk dan toch O:)
Is net zoiets als de 3020 , vermoedelijk een oudere uitvoering.
YM3015.pdf
(268.54 KiB) 168 keer gedownload
Anne
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door guido »

=D>

Grappig verhaal zo. Goed dat het is opgelost.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Haha ))

Zou NOS nog mogelijk zijn met deze DAC?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Ah!buis »

carbon schreef:
Haha ))

Zou NOS nog mogelijk zijn met deze DAC?
Of anders NPO ? :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
carbon schreef:
Haha ))

Zou NOS nog mogelijk zijn met deze DAC?
Of anders NPO ? :rofl:
Anne
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Pjotr »

guido schreef:
=D>

Grappig verhaal zo. Goed dat het is opgelost.
Yup, met de decoupeerzaag kom je er wel :lol:

Wel grappig dat je een DAC die in feite een compromis is (het is een FP exponentiële DAC), zo goed vindt klinken.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Ja klopt. Alle Philipsen speelt hij eruit, inclusief de 960 :mrgreen:

Ik heb ook de CEC 630cd gehad, exact het zelfde loopwerk en print (bovenzijde print), alleen met aan de onderzijde van de print een PCM56P en die klonkt belachelijk slecht (( loopwerkje heb ik eruit gehaald))
Laatst gewijzigd door carbon op do 03 aug 2017, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke DAC chip?

Bericht door Ah!buis »

carbon schreef:
Ja klopt. Alle Philipsen speelt hij eruit, inclusief de 960
Ik dacht dat Philips allang ... nou nee laat maar.Er is hier al genoeg afgezaagd :(
Anne
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Ah!buis schreef:
carbon schreef:
Ja klopt. Alle Philipsen speelt hij eruit, inclusief de 960
Ik dacht dat Philips allang ... nou nee laat maar.Er is hier al genoeg afgezaagd :(
Anne
:-#
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

Ik heb hem nog even uitvoerig vergeleken met een Philips cd350 TDA1540P. Philips dood, duf geen sprankelijng in het hoog, totaal geen controle over het laag.

Ik hou het maar bij mijn 3015 daccie
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door pappaleo »

carbon schreef:
Ik heb hem nog even uitvoerig vergeleken met een Philips cd350 TDA1540P. Philips dood, duf geen sprankelijng in het hoog, totaal geen controle over het laag.

Ik hou het maar bij mijn 3015 daccie
Vergeleken op die speaker in je avatar?
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Welke DAC chip?

Bericht door guido »

carbon schreef:
Zou NOS nog mogelijk zijn met deze DAC?
Niet met deze speler. De YM3805 heeft een 2x oversampling filter (verklaart denk ik de spoelen van de filtering, er moet flink gefilterd worden). Maar dat ding doet nog veel meer, zie datasheet. Kan je niet weglaten of bypassen.

Misschien kan je het filter softwarematig uitschakelen. Maar dan moet je de hele datasheet hebben en met controllers gaan stoeien.
Als je zo'n DAC IC los ergens inhangt zou het wellicht kunnen, maar het lijkt me best veel werk.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Welke DAC chip?

Bericht door carbon »

pappaleo schreef:
carbon schreef:
Ik heb hem nog even uitvoerig vergeleken met een Philips cd350 TDA1540P. Philips dood, duf geen sprankelijng in het hoog, totaal geen controle over het laag.

Ik hou het maar bij mijn 3015 daccie
Vergeleken op die speaker in je avatar?
Nee filmpje in mijn onderschrift :lol:
Plaats reactie