De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Barry2001 »

Toppie service, je koopt 2 printjes, waar vervolgens een doorverbinding ontbreekt. Die zijn dus gewoon niet getest. En dat mag je wel verwachten voor dat geld :D want ze zijn duur zat. Heb zelf wat gemaakt voor m'n 300B, dit werkt op experimenteerbord inmiddels, wil er nog een printje voor gaan layouten.

Maar mooi dat er weer leven in zit, en je 'm nu kunt afbouwen. Blijf het volgen, ben benieuwd, het ziet er in elk geval indrukwekkend uit allemaal.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Heb je die ringkern al besteld? Ik heb er volgens mij nog één nieuw in de doos liggen...
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

@Robert, Is al besteld inderdaad, maar iig bedankt voor het aanbod.

@Barry, Guido vond het zelf ook niet leuk en verontschuldigde zich daarvoor.

Al met al heb ik er op het eind een goed gevoel over, en een werkende print
:D
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En als goed voornemen op het komende jaar ben ik maar weer eens begonnen.
Enorme hectische tijden gehad, baan verloren, baan gevonden in Zweden, huis nog niet verkocht en niet zonder vrouw, kinderen en beesten kunnen, dus nu weer terug in Nederland.

Uiterlijk van de 300B stond mij toch niet aan dus heb een nieuwe look gekozen.
Ik hou niet van uitstekende (als in door de bovenplaat heen) condensatoren en volledig metalen behuizingen dus moet alles een beetje ruim opgezet worden.
Alle bovenplaten van de kasten worden -of A4 formaat -of A5 formaat.
Kasten zelf zijn MDF met Amerikaans Noten fineer, bodem is berken multiplex.
Plannen zijn ambitieus (zoals altijd) en wil op dezelfde manier alle componenten maken:

- phono dude versterkerdeel
- phono dude PSU
- 2 monoblokken 300B
- 300B PSU
- volumeregeling
- in selector
- voedingsfilters
- CD speler PSU
- CD loopwerk
- platenspeler

ondertussen PD versterkerdeel, PD PSU, en 300B PSU klaar en wilde jullie de plaatjes niet onthouden.
(ook zijn alle verfspuitbussen van de kamer verwijderd :wink: )
Bijlagen
DSC01684lite.jpg
DSC01685lite.jpg
DSC01686lite.jpg
DSC01687lite.jpg
DSC01680lite.jpg
DSC01681lite.jpg
DSC01682lite.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Kappa7 »

Mooie opbouw ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door TheoK »

Echt mooi hoor Rob.
Blijf het volgen.
Had je nu nog wel werk of ook niet meer?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Even geen werk.....
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Jullie zullen het niet geloven maar ondertussen heb ik de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken en ben weer verder gegaan aan de 300B's.
Gelukkig gaat alles zoals gewoonlijk niet helemaal zoals gepland want ik heb torenhoge spanningen vanuit mijn psu naar de monoblokken toe.
B+ gaat richting 580V en B++ zit op 560V... (netspanning is 235V)
Alle gloeispanningen zijn dan weer wel prima, zelfs de tentlabsprintjes werken.

Ik heb de hele schakeling nog eens goed nagekeken, maar alles is aangesloten volgens schema.
Allereerst heb ik gemeten zonder gelijkrichter (5U3C), daarna met gelijkrichter.
Vervolgens 1 monoblok aangekoppeld en de spanningen (zonder buizen) gemeten. (alles te hoog, behalve gloei)
Daarna de buisjes stuk voor stuk geplaatst en de spanningen gemeten, geen verandering nog steeds te hoog.
Als laatste de 300B geplaatst, dus de psu maximaal belast voor ca 1 minuut (met kortgesloten ingang en belasting op de uitgang), maar dat resulteerde alleen op een weggebrande 4K7/2W, de spanningen bleven te hoog...
Alle C's nagemeten, en de waardes zijn nog prima, hetzelfde geldt voor de weerstanden.
Buisjes in de versterker zijn D3a, 6H9C en 300B.

Iemand misschien tips? :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

595ss schreef:
Jullie zullen het niet geloven maar ondertussen heb ik de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken en ben weer verder gegaan aan de 300B's.
Wel nieuwe schoenen ?
Na zo'n jaar of 8 zullen die wel versleten zijn :(
Iemand misschien tips? :think:
Bij gebrek aan een glazen bol zou een schema van versterker en voeding wel verhelderend kunnen werken :o Of zit die nog onder de primer :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Leeuwarden »

Anne toch... Deze versterker bestond al voordat jij bestond...

http://www.triodedick.com/stanley_en_oliver_1.htm
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Anne toch... Deze versterker bestond al voordat jij bestond...
Jamaar, ik ben gestopt met roken :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door OpaBert »

Ik zag wanneer je er aan begon , 2009 wat er gebeurde na dat akkefietje met de primer , alles komt goed is het motto
Of haastig spoed zelden goed , maar het mag er zijn :kwijl: 599NB :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

Blijkbaar komt er teveel uit de trafo (al gemeten?).Na de gelijkrichtbuizen, voor de smoorspoelen zit er 33µ condensatoren en bij de B++ 8µ.Probeer 's om die te verwisselen.Verandert niks zonder belasting maar is misschien net genoeg om met belasting op een aanvaardbare spanning uit te laten komen.
Als je met DC gloeit kan die potmeter (100/4W) en de twee 47/1W eruit.Komt de kathodeweerstand (1k/25W) aan de min-kant van de gloei.
Anne
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Kijk, daar heb ik iets om mee verder te gaan!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Barry2001 »

595ss schreef:
Kijk, daar heb ik iets om mee verder te gaan!
Welkom terug!

Ik weet ff niet meer hoe het ook weer precies zat, maar je zit daar vrij afgelegen toch? Wat is je stroomvoorziening, heb je wel 230V uit het stopcontact? Of is dit hoger?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Dank je!

Ach afgelegen valt voor Zweedse begrippen wel mee, woon in een dorpje van 500 man met een stabiele stroomvoorziening.(iets meer dan 230, meette vandaag 235V)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door democles »

Er gaat niets boven Groningen, 236v schoon aan de haak..................... :mrgreen:

Mooie versterker,welkom terug.
Bijlagen
1a.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door molekuul »

Hmm... die hoge voedingsspanning, als je de wisselspanning op de trafo meet, hoe hoog is deze dan? In het schema van Triodedick staat 380V. 380 * 1.42 = 537, je raakt wel wat kwijt in je diodebuis en de choke, maar niet 100V.

Bij de tentlabs unit staat hieronder hoe je deze moet gebruiken
tentlabs.com/Components/Tubeamp/Tubefilament/assets/Filament_supply_Application_Note_V01_AN02.pdf die 2weerstanden van 47 ohm, en die potmeter moet je laten vervallen, de plus uitgang van de tentlabs unit hang je aan de 1K weerstand, met de elko erover.

Mail anders bij vragen naar Dick, hij reageert over het algemeen best vlug.

Success, het is een mooie versterker!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

molekuul schreef:
Bij de tentlabs unit staat hieronder hoe je deze moet gebruiken
tentlabs.com/Components/Tubeamp/Tubefilament/assets/Filament_supply_Application_Note_V01_AN02.pdf die 2weerstanden van 47 ohm, en die potmeter moet je laten vervallen, de plus uitgang van de tentlabs unit hang je aan de 1K weerstand, met de elko erover.
Wordt meer voorgesteld, ben 't er niet mee eens.
Volgens mij moet de kathodeweerstand (+elco) aan de min-kant van de gloei.
Als je op de plus-kant aansluit gaat een deel van de anode-(audio) stroom door de gloeivoeding ipv zonder omweg via de elco naar massa.
Anne
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
molekuul schreef:
Bij de tentlabs unit staat hieronder hoe je deze moet gebruiken
tentlabs.com/Components/Tubeamp/Tubefilament/assets/Filament_supply_Application_Note_V01_AN02.pdf die 2weerstanden van 47 ohm, en die potmeter moet je laten vervallen, de plus uitgang van de tentlabs unit hang je aan de 1K weerstand, met de elko erover.
Wordt meer voorgesteld, ben 't er niet mee eens.
Volgens mij moet de kathodeweerstand (+elco) aan de min-kant van de gloei.
Als je op de plus-kant aansluit gaat een deel van de anode-(audio) stroom door de gloeivoeding ipv zonder omweg via de elco naar massa.
Anne
Zoals ik het beschrijf staat het in de documentatie van Guido.
De gloeidraadvoeding is zwevend opgehangen. Er loopt dus via de voeding geen stroom naar de massa.
Wat wel is, is als de gloeidraad aan de min hangt, staat deze kant van de gloeidraad op de ruststroomspanning en de andere kant staat op een hogere spanning. Daar loopt meer stroom. Bij het koppelen aan de plus is dit net andersom.
Ik denk dat het een leuk experiment oplevert om dit te dieper te onderzoeken.
Ook zal ik deze vraag aan Guido voorleggen.

Wordt vervolgt
Gr,
Joris
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

Tekeningetje :D
Kgloei.jpg
Wat betreft de hoge spanning bij de buisgelijkrichters, lijkt wel in orde.
Behalve dan de eerste C, is wat erg groot, met verwisselen (33µ _ 8µ) zit 't ook veiliger voor de buizen.
R4.jpg

Dan is er nog de buizenkeus.
Er staan drie mogelijk vermeld, 5R4 met 2A gloei en 5U4,5Z4 met 3A gloei.Is die 2x 3A op de trafo voorzien ? Anders alleen de 5R4 , of als je een zwarte (metalen) wil de 5T4 (ook 2A gloei)
Anne
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door molekuul »

Ik hebde vraag gesteld aan Guido, hierbij het antwoord

Hoi Guido,

In jouw documentatie Tentlabs Application Note AN.02 – Filament supplies,
staat beschreven dat de kathodeweerstand aan de plus van de voeding moet.
Wat gebeurt er als deze aan de min van de voeding aangesloten wordt?

Mvg,

Joris

Beste Joris,

Er gaat niets stuk, wel verandert hierdoor de effectieve rooster - kathodespanning, waardoor je de bias wellicht moet bijregelen.

Het advies om de plus aan de kathodeweerstand te hangen komt vort uit de optimale onderdrukking van common mode signalen van kathode naar anode, in het geval van direct verhitte trioden.

hartelijke groet,
-
Guido
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Ah!buis »

molekuul schreef:
Het advies om de plus aan de kathodeweerstand te hangen komt vort uit de optimale onderdrukking van common mode signalen van kathode naar anode, in het geval van direct verhitte trioden.
Guido
Lijkt wel de brom van gloei- en anode-voeding in serie in de (speculative) hoop dat ze elkaar enigzins opheffen :-s Raar idee :think:
Anne
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Gisteren trouwdag dus verplicht leuke dingen doen met vrouw en kinderen....Ondertussen de 8uF en de 33uF omgedraaid en dat scheelt ongeveer 70V.
Morgen even de trafo helemaal doormeten aangezien aangezien ik maar een uurtje kan zitten met mijn been naar beneden. Ben zo slim geweest om verkeerd te landen na een vrije val van het dak en heb daardoor mijn hielbeen gebroken, bijzonder pijnlijk en geen aanrader.
Verder is mijn elektronicawerkplaats in de kelder en met krukken en een groot huis is dat best nog wel lastig...

Voordat we doorgaan over de tentlabs voeding, die deed het in het begin niet, maar functioneert nu prima. Ik heb toentertijd telefonisch contact gehad met Guido.

Verder heb ik geen ontbrompot & bijbehorende weerstanden dus die hoef ik niet te verwijderen.
De trafo heeft genoeg adem voor de 3A die de gelijkrichting nodig heeft dus dat is volgens mij geen probleem maar zal morgen even met een 5U4G testen, kijken of dat nog wat verschil maakt.

Nu weer wat rust....
Plaats reactie