NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Allereerst: geen audio, sorry! Beetje komkommertijd op het forum, misschien toch aardig dit te laten zien.

Het begon eigenlijk om iets te verzinnen voor een emigrant naar een warm land. Temperatuur, denk nog eens aan het koude kikkerland NL, thermometer. Door de (vermoedelijk) aangeboren afwijking hier met een voorkeur voor nixies moest dat de weergever gaan worden :relax:

De ironie wil dat ik kitjes heb gehad die dit al kunnen, maar die zijn allemaal verkocht. Dan zelf wat bedenken, ook leuk als tussen door project, en het programmeren gaat me steeds beter af zodat ik een PIC kan gaan gebruiken. Verder basic qua opzet, een standaard MC34063 stepup converter, om van 12V 180V te maken om de nixies op te starten. Weerstand op de anode laat vervolgens de spanning op de buisjes zakken naar 145V, bij 2,3mA. Achter de PIC de in nixie land bekende K155 hex naar dec omzetter, om de nixies aan te sturen.
TT.jpg
Eerst een spijkerplankje. Had nog een print liggen van een eerder gebouwd IN-12 klokje, heb ik verzaagd om als footprint te kunnen gebruiken. En IN-12 nixies dus om wat te experimenteren.
NT 000.jpg
De voeding vraagt wat aandacht, kreeg het in eerste instantie niet lekker stabiel, ook geen ideale omstandigheid voor het geschakel op gaatjesprint natuurlijk. Heb op de onderzijde extra gnd aangebracht, daarna geen probleem meer. Punt van aandacht trouwens, je kunt bij een MC34063 de schakelfrequentie kiezen door een C op pin 3. Ik had daar eerst 2,2nF in zitten, met tolerantie op de C (natuurlijk de verkeerde kant op) kom je in het audio gebied en hoor je 'm. C iets lager kiezen, schakelt nu op 40kHz, probleem weg.

Wilde het ding graag in het kastje hebben dat ernaast ligt, met een dubbeldecks opzet moet dat kunnen. Waarom geen smd, heb ik naar gekeken, maar zo heel veel win ik daar niet mee. De elco's en spoel uit de voeding had ik al geselecteerd op zo klein mogelijk, en dan maakt het elkaar niets.

Dubbeldecks heeft een ander voordeel, kan het voedingsprintje blijven gebruiken en dan een ander printje erovenop tekenen voor als ik eens andere nixies wil gebruiken.

Printjes getekend en bestukt, paar picjes (van gisteren toen het nog zomer was :mrgreen: ) :
NT 001.jpg
NT 002.jpg
NT 003.jpg
NT 004.jpg
NT 005.jpg
De buisjes zijn IN-14's, het 'C symbool komt uit een IN-19B. Ik vond een mooie meerpins connector van Wurth, met in totaal 16mm hoogte, als interconnectie tussen beide bordjes. En 16mm is te koop als afstandbus, dus dat past mooi. Onder de 7805 en de schakelende FET zit op beide zijden van de print een koelvlak doorgenageld met via's, zodat het beetje warmte dat vrij komt al helemaal geen probleem meer is.

De temperatuuropnemer is een Maxim D18S20. Leuk ding, communicatie over 1 droadie, en nauwelijks beperking aan de lengte van het draadje. Heb hier een kabeltje gemaakt van 1 meter lengte, waar íe aan het uiteinde zit.

Sap erop, het geheel vraagt 250mA, ik gebruik een standaard 12V adapter.
NT 006.jpg
NT 007.jpg
Ziet er goed uit, voeding mooi stabiel, en stil. Kastje bewerken, gaten erin gemaakt en gespoten in de modekleur Action-Metallic-Zwart :mrgreen:
NT 008.jpg
NT 009.jpg
En dan is íe zomaar af. Vind 'm eigenlijk zelf ook wel geinig, maak er zowiezo nog een voor eigen gebruik, zat materiaal over. Nog even over nadenken welke vorm, kleur, etc. Die led's ben ik ook nog niet zo weg van, misschien daar nog wat anders, eens proberen hoe andere opties eruit zien..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D> =D> :goedzo: :goedzo: :goedzo:
(ik moet nog steeds eens verder aan dat Nixie klokje. :oops: )
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door FR_Aad »

Cool! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Dank u!
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door metabaron »

Mooi hoor Barry.
=D> =D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Ah!buis »

Blijft een grappig gedoe met die neon :yeah:
Hoe ver gaat ie, ook te gebruiken als koortsthermometer ?
Benieuw wat het volgende gaat worden :-$ :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Kappa7 »

Mooi project weer en ook zo mooi in elkaar gezet en afgewerkt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mensen!
Ah!buis schreef:
Hoe ver gaat ie, ook te gebruiken als koortsthermometer ?
Anne
De D18S20 opnemer heeft -55 tot 125 degC bereik, alleen de PIC doet er wat mee van 0.1 tot 99.9degC. Tis dat zo'n D18S20 wat oncomfortabel zit waarschijnlijk :rofl: anders was het zeer zeker mogelijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
De D18S20 opnemer heeft -55 tot 125 degC bereik, alleen de PIC doet er wat mee van 0.1 tot 99.9degC.
Oh! de vorst blijft dus in de kou staan :lol:
Anne
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Maikele »

Gaaf ding zo zeg. Zag toevallig vandaag zo'n nixie klokje, wel gaaf maar duur joh zo'n kitje 8-[
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Pjotr »

Leuk Barry \:D/
Barry2001 schreef:
Dank u!
We verwachten uiteraard nu wel iedere dag een foto van de Nixie temperatuur. Liefst gebroederlijk samen op de foto met de Twentse Nixie datum :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door knuisje »

Leuk weer Barry! Maar wat nu als het vriest? Heb je ook het minteken? Anders gewoon de temp in kelvin tonen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Pjotr »

Als er een °C teken op zit dan moet er ook een "-" teken op zitten voor als het vriest :D

(Overigens is op 0,1°C nauwkeurig meten erg lastig. Dat haal je meestal niet zomaar. Je zit al met eigen opwarming van de sensorchip en de elektronica er omheen. Kan dus best een cijfer minder.)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Grazie mensen!

@Maikele: Nixies zijn aan de prijs, tenminste als je deze IN-14's neemt die populair zijn in klokjes. Als je ze NOS koopt gaat het richting een tientje p/st met verzenden, gebruikt zijn ze wat mij betreft te onbetrouwbaar. Richting 6 tientjes voor een 6 digit klok...Kan goedkoper, de IN-12's bv die op het spijkerplankje zitten zijn aanmerkelijk goedkoper. De elektronica eromheen kost de wereld niet, maw het zijn de buisjes wat het duur maakt.
IN-14's zijn herkenbaar aan de 2, die omgekeerd een 5 moet voorstellen, en er daardoor wat vreemd uitziet. Ik heb nog IN8-2's liggen die dit niet hebben, ik maak oa hiermee nog een exemplaar voor mezelf denk ik. IN8-2 is de 'soldeeruitvoering' met lange aansluitdraden van de IN-8 overigens, die pootjes heeft bedoelt om in een socket te plaatsen. Pas op als je deze buisjes door elkaar gaat gebruiken, vrijwel allemaal hebben ze een andere footprint en pin aansluiting. De Anode zit vaak al op een andere pin. Bij deze IN reeks geldt wel dat spanningen gelijk zijn, dus een ontsteekspanning van 170V en een brandspanning van 145V. Stroom dat 'ie fijn vindt kan iets afwijken, dus evt de anode weerstand iets aanpassen. Uitzondering hierop (spanning, stroom) is de IN-18, die erg fraai is maar inmiddels iets van US $ 50,- p/st op eBay moet kosten.
IN-16 heb ik ook nog liggen en is erg fraai, misschien gebruik ik die wel, slag kleiner dan IN-14 en IN8-2, met een 'normale' 5 zoals op de IN8-2.

@Peter^2: Zoals in de tekst staat is het bedoelt als geintje voor iemand die naar een warm land gaat. Hier heeft het voor het laatst gevroren gedurende de laatste ijstijd :mrgreen: Die voor mezelf komt gewoon binnen te staan. Nu wordt het klimaat wisselvalliger, maar tegen de tijd dat het binnen gaat vriezen ga ik ook emigreren :relax:
Zoals ook in de tekst staat zit de thermo opnemer aan het eind van een stuk draad van 1 meter, en dus niet bij de elektronica in de buurt, opwarming daardoor is geen issue. De D18S20 opnemer heeft een gegarandeerde nauwkeurigheid van 0.5degC, tussen -10 en +85degC. Cijfers achter de komma weergegeven als tiende zijn daardoor minder nauwkeurig, klopt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Vandaag ontvangen,een doosje met deze deze schatjes, luisterend naar de naam IN-17 nixie, slechts 20mm hoog. Ter referentie een IN-14 (46mm hoog) ernaast..
NT.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Nog een stel opgebouwd, nu de printen er liggen zo gepiept. Wat geprobeerd, kastjes een ander kleurtje gegeven.
NT 010.jpg
Rood smoelt nog wel aardig, blauw minder, die gaat nog weer een ander kleurtje krijgen.
NT 011.jpg
Dit zijn nog IN14 buisjes, heb een printje getekend / besteld om IN8-2 te kunnen monteren. Als basis de IN14 print gebruikt, zodat ook dit zo gepiept is.
NT 012.JPG
Onderste printje van het deck, de voeding, hoef ik niet aan te passen uiteraard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Pjotr »

Netjes! Dat donkerrood smoelt idd fraai Barry --> Ook in Mahonie en dan vernissen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Kappa7 »

Het is rechts wat warmer zo te zien.
Wel leuk zo een thermometer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Nou, op elke thermometer zit een 3.5mm chassisdeel achterop waar een 3.5mm jack stekker in zit, met daaraan een meter draad met aan het uiteinde de temp sensor. Vandaar dat het iets af kan wijken :mrgreen: maar valt binnen de opgegeven nauwkeurigheid van de sensor van 0.5degC.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door MarcelvdG »

Mooi ding! Goed ook dat je het niet op hele graden hebt afgerond, het zou zonde zijn om de nauwkeurigheid te verpesten met een afrondfout die net zo groot is als de onnauwkeurigheid van de sensor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

Je hebt aankopen die je doet met je verstand, en aankopen met, laten we zeggen wat minder verstand. Dit is categorie 2 :mrgreen: Oftewel de zogenaamde emotie aankoop. Als nixie liefhebber moet ik er toch maar een keer aan geloven, en mezelf getrakteerd op 6 stuks IN-18 nixie. De grootste nog enigszins verkrijgbare nixie, NOS. En ze zijn mooi mensen, een kunstwerkje, echt erg fraai :relax: Ter grootte vergelijking een IN-14 ernaast, de 'thermo nixie'.

Wordt een klokje, heb er wel een ideetje voor.
NT 013.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door ray5150 »

Het zou me niks verbazen als het vandaag daar bij jou ook daadwerkelijk 33 graden was.
Hier aan de kust (althans, 4 km ervandaan) was het al 30 graden... :proost: :beer:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door Barry2001 »

De verschillen kunnen groot zijn in ons kleine landje ja, zo schijnt de zon nu hier. Ik denk dat het in het Haagse geen terrasweer is :mrgreen:
radar.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door OpaBert »

Ga je nu een regenmeter bouwen :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Warm he? Nixie Thermo

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
De verschillen kunnen groot zijn in ons kleine landje ja, zo schijnt de zon nu hier. Ik denk dat het in het Haagse geen terrasweer is :mrgreen:

radar.JPG
Valt mee hoor, mijn glas raakt niet leeg zo. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”