Visaton FRS 8-4 mini
Moderator: Beheerdersteam
Re: Visaton FRS 8-4 mini
Wat super leuk geworden! Vooral de combi van kleur en hout. Hoe klinken ze?
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Visaton FRS 8-4 mini
Dank voor de positieve reactie!
Ik heb ze momenteel reeds op verschillende plaatsen in huis opgesteld ivm verschillende akoestiek (buiten, woonkamer, badkamer, slaaapkamer). Momenteel ben ik nog niet overtuigd,
het mid laag- laag klinkt nogal erg dof en rommelig naar mijn mening (moeilijk te omschrijven). Als ik de fotos van Meiborg nogmaals bekijk merk ik op dat er daar heel wat minder 'BAF' dempingsmateriaal in de speaker zit, (vilt zal gelijkaardig zijn, ong 6mm). Kan de doffe klank daaraan liggen?
'Haal het er eens uit' zaan jullie zeggen, ik maakte in de achtwand van de speaker wel een luikje, maar als ik het dempingsmateriaal er eenmaal uithaal kan ik het nooit meer op deze fatsoenlijke manier terugplaatsen.
Wat is jullie mening?
thx!
Ik heb ze momenteel reeds op verschillende plaatsen in huis opgesteld ivm verschillende akoestiek (buiten, woonkamer, badkamer, slaaapkamer). Momenteel ben ik nog niet overtuigd,
het mid laag- laag klinkt nogal erg dof en rommelig naar mijn mening (moeilijk te omschrijven). Als ik de fotos van Meiborg nogmaals bekijk merk ik op dat er daar heel wat minder 'BAF' dempingsmateriaal in de speaker zit, (vilt zal gelijkaardig zijn, ong 6mm). Kan de doffe klank daaraan liggen?
'Haal het er eens uit' zaan jullie zeggen, ik maakte in de achtwand van de speaker wel een luikje, maar als ik het dempingsmateriaal er eenmaal uithaal kan ik het nooit meer op deze fatsoenlijke manier terugplaatsen.
Wat is jullie mening?
thx!
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Visaton FRS 8-4 mini
Ik heb ondertussen de demping er geheel uitgehaald,..., nog meer demping geplaatst, maar toch zit er (voor mij) nog iets dwars in het laag.
Als ik meet met Arta en een meetmicrofoon (zonder gekende respons) kom ik tot quasi dezelfde grafiek als Meiborg.
Zie meting Meiborg: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Hieronder mijn waarnemingen: (deze zijn relatief, de effectieve waarden niet in acht nemen aub, kast binnnenin enkel vilt, geen vulling) Blauw: op 5mm van basspoort
Oranje: zelfde afstand van de kast, maar voor de driver (1/3 diamter tussen de rolrand)
Purper: op 75cm (relatief)
Het valt me op dat tussen 100 en 200Hz er een enorme bult zit, net op de resonantie frequentie van de driver in de kast. Ik veronderstel dat dit hetgene is wat het zo 'boomerig' laat klinken.
Deze zie ik quasi even sterk met een met dempingsmateriaal volgepropte kast.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Kast lager afstemmen?
sperkring op de resonantiefrequentie???
gesloten kast met serie-kondensator?
alvast bedankt!
Als ik meet met Arta en een meetmicrofoon (zonder gekende respons) kom ik tot quasi dezelfde grafiek als Meiborg.
Zie meting Meiborg: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Hieronder mijn waarnemingen: (deze zijn relatief, de effectieve waarden niet in acht nemen aub, kast binnnenin enkel vilt, geen vulling) Blauw: op 5mm van basspoort
Oranje: zelfde afstand van de kast, maar voor de driver (1/3 diamter tussen de rolrand)
Purper: op 75cm (relatief)
Het valt me op dat tussen 100 en 200Hz er een enorme bult zit, net op de resonantie frequentie van de driver in de kast. Ik veronderstel dat dit hetgene is wat het zo 'boomerig' laat klinken.
Deze zie ik quasi even sterk met een met dempingsmateriaal volgepropte kast.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Kast lager afstemmen?
sperkring op de resonantiefrequentie???
gesloten kast met serie-kondensator?
alvast bedankt!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton FRS 8-4 mini
90 hz poortafstemming en zo'n klein kastje, lijkt me niet verwonderlijk.
Je kunt proberen een condensator toe te voegen... en de poort te verkleinen. Schuif er maar eens wat stokjes in.
En evt helemaal gesloten idd, met ghp wellicht. Experimenteren geeft doorslag lijkt me. Die unit is gewoon niet geschikt voor een kleine behuizing.
Je kunt proberen een condensator toe te voegen... en de poort te verkleinen. Schuif er maar eens wat stokjes in.
En evt helemaal gesloten idd, met ghp wellicht. Experimenteren geeft doorslag lijkt me. Die unit is gewoon niet geschikt voor een kleine behuizing.
