Visaton FRS 8-4 mini

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Hallo

4 jaar na m'n vorige luidspreker begint het weer te kriebelen.

Opzet : 1 kast met 2 Frs8-4 drivers, ingebouwde Bluetooth versterker maar netgevoed ofwel 2 kleine kastjes met gelijkaardige functionaliteit.

Wens: degelijke geluid(voor zijn prijs) maar een uiterst compacte bijna draagbare speaker.

Kleine kast, mooie vullende laagweergave gaan nu eenmaal niet goed samen.
Ik zag een prachtig ontwerp van meiborg met vele lovende commentaren. Maar is kleiner nog mogelijk?

Maar hoe klein zou ik het volume van de kastjes volgens julie kunnen maken?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door SARK »

Dit is echt een klus voor BoxSim! Daar staan alle Visaton units in met de hele ratteplan aan data.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Dat is zeker mogelijk. Ik heb met mijn 3" subjes de grens opgezocht. Via piratologic.nl kom je wellicht nog wat verder. Maar dat is kntselen aan een driver.

Heb je klankregeling op je ampje? Bij Tinytronics zijn allerlei varianten beschikbaar, maar bluetooth & klankregeling dan net weer niet.
De beste optie lijkt me trouwens een 2.1 ampje. 1 woofer, 2 kleine 2" fullrange units.
Een 20V 2.0Ah li-ion accu + lader is nu 25,- bij de lidl (ook online). 2 parallel geeft mooie power.

Visaton units hebben vaak een zwakke aandrijving en daarom een grote kast nodig.

Wil je de meeste herrie uit een beperkt vermogen dan zou ik de faitalPRO 3fe22 4ohmpakken.
Mijn 8 ohm versie versloeg de 4 ohm Vifa TG9
Afbeelding
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Via eBay bestelde ik reeds een module met een TDA7492(zonder P) met ingebouwde Bluetooth en een lijn ingang. Er is geen toonregeling.

Deze zal gevoed worden met een oude laptop voeding 19v.
De 2 FRS 8-4 heb ik reeds in m'n bezit.

Bafle step is belangrijk maar hou hou je er correct rekening mee?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Boxsim, kun je daarmee overweg?
Geef anders even je afmetingen door, dan wil ik wel een simmetje draaien.
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Boxsim van Visaton, hier kan ik wel wat mee overweg: speaker selecteren, volume ingeven, grafiekje krijgen, kijken wat een filter doet, metingen gebruiken ipv de originele statistiek, maar hoe ik correct rekening hou met baffle step weet ik niet. En of ik alle data correct interpreteer ..?

Ik wil wel een compromis tussen kast volume en klank.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door richard »

Bij die kleine speakertjes is het vaak ook niet verkeert om de Q wat hoger te kiezen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

jsjeroenjs1.png
Dit is even snel 1 helft van je speakertje. 3 liter, ik weet het, dat is veel. Met een 5e orde laagafstemming, een baspoort en een condensator (560+680 uF). Beetje overkill allemaal. Het sperfilter zou best okee kunnen zijn zo. Klein beetje extra hoog omdat je geen tweeter hebt, onder hoeken valt het hoog snel af dus wat extra on axis werkt wel positief tegen een mat geluid.
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Hartelijk dank voor deze simulatie. Morgen stop ik jouw parameters even in boxsim en kijk ik waar ik kom. 3 liter voelt aan als "groot" ook al is dit realistisch. Dit is de grootorde qua volume van de meiborg luidsprekers dacht ik. ( ooit bouwde ik een setje pico lino 2 waar ik vaak naar luister en ik heb nog B&W Dm2a , de tl klank is dus gewaardeerd)

Even zot doen: een gesloten kastje van 0,6-0,8l een gedempte bandsperfilter en impedantie correctie?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door motoindo »

wouter schreef:
Dat is zeker mogelijk. Ik heb met mijn 3" subjes de grens opgezocht. Via piratologic.nl kom je wellicht nog wat verder. Maar dat is knutselen aan een driver.
Piratelogic.nl :dank:
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Op piratelogic valt er niet veel terug te vinden.

Hier staat wel wat uitleg: https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/Motio ... edback.pdf
Zo ver zou ik het nu ook niet willen gaan zoeken. De tda versterker heeft 4 vaste digitaal te selecteren gain settings. Wat ik wel zou kunnen is een signaal versterkertje toevoegen die het laag opkrikt, dit moet ik wel even uitwerken en kan volgens mij niet in boxsim. Ik zal hiervoor Tina van Texas instruments gebruiken. (Printje etsen is geen probleem)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door Shadow »

Tis meer dat je daar het MFB principe kan oppikken, maar goed, da's niet aan je besteed denk ik...
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Van het principe had ik reeds gehoord. Aangezien electronica ook wel iets voor mij is had dit gekund. Echter kost dergelijke sensor bij mouser 50 euro x2... voor een speaker van 10 euro... misschien doe ik dit wel ooit als ik een subwoofer bouw.

Het is een low budget projectje tussendoor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Klein kan ik best iets voor je voor bedenken maar kan niet met frs8. Dan moet je een ghp maken, gesloten met seriecondensator.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door mtb »

Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15342 voor een leuk FRS8-ontwerpje en ook mijn Boxsim(ulatie) op pagina 15.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Uiterst compact is een dubbele hoornreflex niet, sowieso kan dat ook niet met die visaton driver. Ontkom je eigenlijk niet aan een 2.1 opzet vrees ik.
Ik heb met Dayton ND91-4 2x goede resultaten behaalt in ca 5 liter, dat is ook niet compact. In de categorie 0,5-1 liter zit je eigenlijk meer in de hoek van gesloten + correctie. Passief is zo'n correctie te doen met een seriecondensator, dus Gesloten High Pass - GHP.

Of een HP BR, dan gebruik je een grote condensator icm een lange poort om een compacte BR te maken. Ik kom voor de FRS8-8 dan op 2.5 liter uit, met een poortje van 6cm2 bij 10 cm lengte (-6dB @ 60 Hz). Een condensator van 820 tot 1640 uF moet er dan per driver voor. Ik kan voor de FRS8-4 ook wel zoiets maken, maar onder de streep blijft de driver ongeschikt en ben je aan condensatoren meer dan de helft van de prijs van de driver kwijt. En het haalt het niet bij de laagweergave van een Dayton ND91 met 4,6mm Xmax en ca 9mm Xmech one way.

Edit: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... /ct242.htm
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door Heatside »

In het volgende topic heb ik ook alles uit de kast gehaald om wat laag uit een frs8m te halen : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1448179 helaas viel dat tegen waardoor ik gewoon voor een br heb gekozen en er een tapped horn bij heb gebouw voor het laag. Ik denk dat je voor wat laag uit zo'n kleine driver je toch voor een andere zal moeten kiezen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Een visaton frs8M is echt niet meer geschikt nee. Maar gelet op de minimale xmax van die dingen.
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Allen van harte dank voor het delen van ervaring en me duidelijk te maken wat er kan en niet.

Ik heb wat filters gesimuleerd ivm het oppeppen van de lagere klank regionen, maar niets dat me bevalt.
Met hornresp ben ik ook wat aan de haal geweest, maar deze software is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik ga voor 2 meiborg kastjes met in 1 kastje de versterker. Dit is veel groter dan gewenst, maar je kan niet alles hebben...
eens afgewerkt post ik wel een foto.
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Graag zou ik het gewicht wat reduceren en zo ook de afmetingen, kaststijfheid is belangrijk maar het zijn allen zo'n kleine plankjes...
stel: ipv 18mm hout gebruik ik 9 mm hout. dit verkort het hoorn/basreflex kanaal met 9mm, kan ik dit compenseren op volgende manier?

ik voegde een blokje van 9x9mm toe
KASTJE.png
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door anonamemouse »

9 mm hout lijkt mij wel erg dun... Als je dan perse daarop wilt bezuinigen neem dan tenminste nog 12 of 15 mm. Ik zou de baffle zeker wel van 18 mm dik materiaal maken. Trillingen en zo.
het blokje gaat hem niet worden. Het gaat om de grootte van de opening, dus als je dunner materiaal gebruikt moet je het plankje voor het reflexkanaal iets langer maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

9mm is echt prima hoor, en een recht br poortje scheelt ook. Je kunt beter het ontwerp wat aanpassen. Populier scheelt ook gewicht
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door richard »

Met dunne plankjes zou je wat met bracing kunnen doen; de tegenover liggende zijden verbinden met een klosje, stukje bezemsteel of iets dergelijks.
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door wouter »

Zelfbouwers overdrijven regelmatig in de aspecten waar ze/we wel wat mee kunnen. Een 3" conus met 2mm xmax hoef je niet heel erg bang voor te zijn. Beter werk je met de juiste driver in de juiste behuizing en gebruik je een kloppend correctiefilter. Via boxsim goed te voorspellen ...
jsjeroenjs
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
Locatie: Beersel-België

Re: Visaton FRS 8-4 mini

Bericht door jsjeroenjs »

Ik heb uiteindelijk het ontwerp van Meiborg gewoon gevolgd met 15mm hout, en ze vallen compacter uit dan ik me ingebeeld had!
De kastjes zijn net af. Nu is het tijd om ze te beluisteren.

afwerking:
Verf, English red uit de Action
gevernist ijken plankje vooraan

Enkele fotos:
IMG_3286.JPG
IMG_3373.JPG
IMG_3379.JPG
IMG_3377.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”