verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Moderator: Beheerdersteam
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Gisteren even een poging gedaan, boost op +- 40Hz (jammer dat Hypex alleen de onderste en de bovenste waarde op het knopje plaatst, de exacte plek voor 40Hz blijft even gissen. Voorlopig een 3db boost gedaan en toen Audyssey opnieuw ingemeten. Het resultaat was dat de uitslag van de woofer (vooral de passive radatiator) me een beetje beangstigde of deze het allemaal wel aankon. De plant die op de subwoofer staat trilde er bijna vanaf :'). Heel duidelijk resultaat dus, maar vooralsnog toch maar even teruggedraaid... 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Kun je laten zien wat die Audizee doet qua correctiecurve?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Heb je de mogelijkheid om de subwoofer te verplaatsen? Hoeken doen het vaak goed als het harder moet gaan. Daarna uiteraard weer opnieuw met Audyssey corrigeren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Is je luisterplek een paar meter van een muur af?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Audyssey laat helaas niet de correctiecurve van de sub zien, alleen van de speakerts. Is dat van enig nut?
De kamer is ong. 3,5m bij 4,5 met de speakers langs 1 wand en de bank tegen de andere muur (met de 4,5m ertussen dus).
Verplaatsen sub lukt helaas niet
De kamer is ong. 3,5m bij 4,5 met de speakers langs 1 wand en de bank tegen de andere muur (met de 4,5m ertussen dus).
Verplaatsen sub lukt helaas niet
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Maar zoals in het begin al aangegeven is het 9 vd 10 keer de ruimte die de beperkingen op legt...
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Is dan een 10" is niet wat krap bemeten? Ik heb nu 2x12" in 41 liter netto per driver en daarmee haal ik zonder EQ ondersteuning nog geen 60Hz. Met EQ-ondersteuning haal ik makkelijk 20Hz, zelfs 16Hz. Daaronder wel een 2e orde Hi-pass, om de drivers (en mijn servies) te beschermen. Het verlies in rendement door EQ wordt goed gemaakt door de vrij hoog belastbare woofers. Ik kan niet spreken voor de luistergewoontes van anderen, maar ik vind het al vrij snel luid zat (80dB +) en ik heb mijn 2x XXLS 12 dan ook nog nooit voorbij Xmax gehad.Chocomel schreef:Voor die laatste paar Hz heb je inderdaad een grotere kast nodig.André_84 schreef:Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.
En gesloten kast heeft EQ nodig, om voor het verlies in output in het laag beneden de afstemfrequentie van de kast/driver combinatie te corrigeren. Dat kost je dus een hoop rendement, maar gelukkig is de woofer die je gebruikt redelijk goed belastbaar EN heeft een lange slag. Kan dus veel lucht verplaatsen om daarmee toch laag te kunnen reproduceren.Chocomel schreef:Met EQ bedoelde ik twee dingen: het diepste laag boosten en kamercorrectie. Zo te horen heb je al apparatuur voor beide (Hypex / Audyssey).André_84 schreef:Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
Corrigerende EQ voor problemen in de kamerakoestiek staat daar los van. Beiden kunnen echter wel in één systeem geprogrammeerd zijn. Denk aan een MiniDSP of hypex PSC-achtig systeem.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Dank voor de reactie, het betreft in deze situatie een Passive radiator constructie en geen gesloten kast. Op dit moment heb ik het laag wat geboost dmv eq en vervolgens het geheel ingemeten dmv audyssey. Ik weet niet of deze in deze situatie ook als EQ optreed, ik dacht van wel, maar niet zeker. Misschien wil ik in de toekomst eens kijken naar minidsp achtige dingen (en bovendien meetapparatuur).
Wat mij betreft zou deze driver bezetting moeten volstaan. Als het zo blijft als het nu is, blijf ik ook gewoon tevreden. Ik vermoed wel dat ze iets beter tot hun recht zouden komen in een grotere kast. Over 2 weken ga ik verhuizen en heb ik bij het nieuwe huis een mooie grote klusschuur tot mijn beschikking. Ik denk dat ik dan maar eens aan het knutselen ga.
Wat mij betreft zou deze driver bezetting moeten volstaan. Als het zo blijft als het nu is, blijf ik ook gewoon tevreden. Ik vermoed wel dat ze iets beter tot hun recht zouden komen in een grotere kast. Over 2 weken ga ik verhuizen en heb ik bij het nieuwe huis een mooie grote klusschuur tot mijn beschikking. Ik denk dat ik dan maar eens aan het knutselen ga.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Een nieuw huis; de grootste investering in luistergenot! Succes met de verhuizing!
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
thanks, komt vast wel goed!
marreuh...vast een n00bvraag...maar kan ik ook ergens nagaan wat het volume van de driver is voor de inhoudberekening?
marreuh...vast een n00bvraag...maar kan ik ook ergens nagaan wat het volume van de driver is voor de inhoudberekening?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Dat kun je in WinISD zien in de "advanced" tab van de driverparameters. Daarvoor moet je wel de juiste maten invullen, zoals vermeld op de datasheet. Het resultaat is een benadering. Niet heel exact, maar precies genoeg.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Ah, dank! Ik ging er al een beetje vanuit.dat het een benadering moest worden. De bracings zijn vast ook niet exact uit te rekenen. Gewoon maar het volume van de plank nemen en ongeveer de helft erafhalen voor de uitsparingen i guess?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Komt ie weer met een n00bvraag:
Ik zal nog even met wat winisd plaatjes komen, maar hoe kom ik erachter wat nu de meest 'optimale' afmeting is voor deze drivers? Ik lees her en der 31,5 liter, en ik zie in winisd ook dat de lijn verder doorloopt (als tuningfrequentie geeft ie dan 21,nogwat Hz ipv 24hz), maar eigenlijk geldt des te groter ik de kast invul, des te lager de tuning door lijkt te lopen, maar ergens moet een optimaal punt zitten toch? Dat gaat vast niet oneindig door. Waar moet ik op letten?
Ik zal nog even met wat winisd plaatjes komen, maar hoe kom ik erachter wat nu de meest 'optimale' afmeting is voor deze drivers? Ik lees her en der 31,5 liter, en ik zie in winisd ook dat de lijn verder doorloopt (als tuningfrequentie geeft ie dan 21,nogwat Hz ipv 24hz), maar eigenlijk geldt des te groter ik de kast invul, des te lager de tuning door lijkt te lopen, maar ergens moet een optimaal punt zitten toch? Dat gaat vast niet oneindig door. Waar moet ik op letten?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Hmm 1,6L, klinkt voor mij als erg weinig, klopt dit volgens jullie?Jamesblond schreef:Dat kun je in WinISD zien in de "advanced" tab van de driverparameters. Daarvoor moet je wel de juiste maten invullen, zoals vermeld op de datasheet. Het resultaat is een benadering. Niet heel exact, maar precies genoeg.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Ja dat klopt ... ik heb de XLS10 als Sketchup model en de componenten even los opgemeten:
Magneet = 1 liter
Conus = 0,6 liter
Losse componenten (stukken frame en een stukje spreekspoel) ongeveer 0,05 liter
Dit laatste (0,05 liter) kun je echt weglaten want dit zal niets uitmaken in de berekeningen.
Magneet = 1 liter
Conus = 0,6 liter
Losse componenten (stukken frame en een stukje spreekspoel) ongeveer 0,05 liter
Dit laatste (0,05 liter) kun je echt weglaten want dit zal niets uitmaken in de berekeningen.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Dank, wat betreft de passive radiator, is die helemaal verwaarloosbaar? of moet ik het geheel afronden naar b.v. 2L?
wat betreft bracing, maar uitgaan van 2 stuks van dikte mdf x lengte x breedte en het geheel weer gedeeld door 2 ivm uitsparingen?
wat betreft bracing, maar uitgaan van 2 stuks van dikte mdf x lengte x breedte en het geheel weer gedeeld door 2 ivm uitsparingen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Niet alleen dat. Het zal ook wel wegvallen tegenover het stukje conus dat boven het montageoppervlak uitsteekt, voor zover dat nog niet is meegerekend.Sark schreef:Losse componenten (stukken frame en een stukje spreekspoel) ongeveer 0,05 liter
Dit laatste (0,05 liter) kun je echt weglaten want dit zal niets uitmaken in de berekeningen.
Als de woofer bovenop de baffle wordt gemonteerd, win je door de luidsprekeropening trouwens weer een stukje inhoud terug. Bij verzonken montage (5.1 mm) op een 18 mm dikke baffle mag je van de luidsprekerinhoud 0,58 liter aftrekken. Van 1.6 liter hou je dan een litertje over. De passieve radiator hoef je dan zelfs in het geheel niet mee te rekenen.
Overigens komt het niet heel nauw. Een litertje meer of minder op de totale behuizing doet niet echt veel.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Even een winisd beginners vraagje. Des te groter ik de box simuleer, des te lager de tuningfrequentie komt te liggen, maar hoe weet ik wat de meest ideale grootte is? Gewoon zo groot mogelijk totdat ie aan zn maximale cone excursion zit?
