ground probleem

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

ground probleem

Bericht door Gray »

Hallo iedereen,

Na 10 jaar men Hypex versterker nog eens van stal gehaald voor een nieuw projectje. :D
Mijn setup bestaat uit 2 UCD400 modules L+R en werk met XLR-ingangen waar pin1 is vastgemaakt aan het chassis. (nog steeds onder de indruk van het geluid trouwens 8) )

Nu heb ik mij onlangs een stereojack->XLR-kabel aangeschaft maar merk een ground loop probleem, echter alleen wanneer ik "beide" XLR inputs aansluit, sluit ik maar 1 kant aan dan heb ik hier geen last van.
Iemand die weet wat het probleem is? :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ground probleem

Bericht door ds23man »

Doordat je met ongebalanceerde aansluiting werkt ( Jack), krijg je inderdaad een aardlus.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ground probleem

Bericht door ds23man »

Oh ja, hangt er wat aan de randaarde ( bron, Hypex)?
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Re: ground probleem

Bericht door Gray »

ds23man schreef:
Oh ja, hangt er wat aan de randaarde ( bron, Hypex)?
De bron zal varieren tussen een laptop en een smartphone (Galaxy S7 met kwalitatieve wolfson DAC)
De beide voedingen zijn geaard op een centraal aardingspunt op het chassis.

Zou het te maken met de pin 1 van de XLR die verbonden is met het chassis?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ground probleem

Bericht door ds23man »

Hypex heeft een application note op hun webstee staan over ongebalanceerd aansluiten.
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Re: ground probleem

Bericht door Gray »

Veel gelezen, oa de application notes https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf
dat RC-circuit voor unbalanced sources wil ik wel eens proberen als laatste redmiddel, maar ben nog steeds op zoek naar een simpele oplossing.

en ook de verschillende pin layouts op http://www.rane.com/note110.html
Maar ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, in die voorbeelden gaat men uit van een enkele XLR, terwijl bij mij het probleem zich pas voordoet bij het aansluiten van de tweede XLR?
Ik vermoed dat onderstaande de pin-layout is van mijn stereojack->stereo xlr kabel (moet ik morgen eens uitmeten om zeker te zijn)
Afbeelding
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ground probleem

Bericht door markbakk »

Haal in een van de twee XLR's de verbinding met pen 1 (en met het lipje van het chassis) eens los...

[edit] die Rane note is toch prima? Oplossing 17 kun je heel goed toepassen.
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Re: ground probleem

Bericht door Gray »

markbakk schreef:
Haal in een van de twee XLR's de verbinding met pen 1 (en met het lipje van het chassis) eens los...

[edit] die Rane note is toch prima? Oplossing 17 kun je heel goed toepassen.
Yep, dat heeft het probleem opgelost. :D
Iedereen bedankt voor de hulp!
Plaats reactie