pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Dat lijkt er meer op !
Het is niet omdat het zo klopt met de BF244 dat je die ipv de 2SK370 kunt gebruiken.
De steilheid is wel 4x kleiner en zo de versterking ook.Moet de volgende trap meer versterken en draagt ook meer bij aan de ruis.
Anne
Het is niet omdat het zo klopt met de BF244 dat je die ipv de 2SK370 kunt gebruiken.
De steilheid is wel 4x kleiner en zo de versterking ook.Moet de volgende trap meer versterken en draagt ook meer bij aan de ruis.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Dat begrijp ik, maar er is niet een Fet voorhanden die op de 2SK370 lijkt in de database.
Groet,
Pim
Dat begrijp ik, maar er is niet een Fet voorhanden die op de 2SK370 lijkt in de database.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Idd ,de 2SK170 en vergelijkbaar is eigenlijk onvervangbaar in deze toepassing. Helaas pindakaas.
Een opmerking over het originele schema. De d-g lekstroom van de fets daalt dramatisch bij een lagere d-g spanning en daarmee ook de daardoor veroorzaakte ruis. Optimaal is ca 7V over de fet heb ik zelf ondervonden. Je kunt dus beter meer headroom op de collector van Q3 te creëren door de spanning op de fet te verlagen: R8 naar 12K en R10 naar 7K5.
Een opmerking over het originele schema. De d-g lekstroom van de fets daalt dramatisch bij een lagere d-g spanning en daarmee ook de daardoor veroorzaakte ruis. Optimaal is ca 7V over de fet heb ik zelf ondervonden. Je kunt dus beter meer headroom op de collector van Q3 te creëren door de spanning op de fet te verlagen: R8 naar 12K en R10 naar 7K5.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 17 jul 2017, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
2SK330 is dat een mogelijke vervanger voor de originele schakeling ?.
Groet,
Pim
2SK330 is dat een mogelijke vervanger voor de originele schakeling ?.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Even datablad gezocht.Blijkt nog minder steil dan de BF244, niet erg bruikbaar hier.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
2SK330 is dat een mogelijke vervanger voor de originele schakeling ?.
Groet,
Pim
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Hoe zou een 2SK30A het doen in Sanders trapje?.
Groet,
Pim
Hoe zou een 2SK30A het doen in Sanders trapje?.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Als je gaat zoeken naar fets kijk dan eens naar de waarde van Yfs. Die moet in deze applicatie minimaal iets van 20mS zijn om in de buurt te komen van de door Pass gebruikte fets. I.i.g. met alles onder de 10mS kun je het sowieso vergeten. Succ6 met zoeken!PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Hoe zou een 2SK30A het doen in Sanders trapje?.
Groet,
Pim
2SK30ATM_datasheet_en_20071101.pdf
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Pjotr,
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
Pim
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
Pim
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: pass pearl 2 probleem
Ik heb ze niet meer nagemeten. Bestel wel nieuwe daar waar dre ze ook besteld heeft (electronica andijk)Pjotr schreef:Gaat het bij jou nou al de goed kant op?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: pass pearl 2 probleem
Waar is dit pimPimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
PimScreenShot5344.bmp
Re: pass pearl 2 probleem
Sterker nog de 2SK170 is de originele fet die Pass gebruikte!PimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
PimScreenShot5344.bmp
Soms staat die parameter Yfs, ook vermeld als Gfs. Het zal niet meevallen. Toshiba was destijds echt een specialist met deze fets en zijn eigenlijk nooit nagemaakt op dat niveau. Beste is om origineel NOS zien te bemachtigen. Zelfs de dure clonen van Interfet (--> Mouser) zijn niet zo goed als de originelen van 10ct van Toshiba.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Huijzer Elektronicasander1238 schreef:Waar is dit pimPimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
PimScreenShot5344.bmp
Kan je alleen als bedrijf kopen, vraag maar wat Andijk er voor rekent, dan vraag ik daarna wel bij mijn winkel wat hij rekent.
Overigens heb ik er zelf ook nog een 12 tal liggen GR type.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Sander,
Ter aanvulling Andijk rekent € 0,89.
Via Hec Delft € 1,00 p/st maar dan weet je wel dat het originele zijn.
Groet,
Pim
Ter aanvulling Andijk rekent € 0,89.
Via Hec Delft € 1,00 p/st maar dan weet je wel dat het originele zijn.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Zijn het dan groene, blauwe of de paarse? En w.d.b. heb ik op Toshiba fets nog nooit gekleurde stippen zien staan, ook niet 30 jaar geleden. Was altijd in letters: Gr, Bl, of V.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Ter verduidelijking, met Andijk bedoelt Pim dus deze zaak :
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... ets-detail
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... fet-detail
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... ets-detail
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... fet-detail
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: pass pearl 2 probleem
Ik denk dat je mij bedoeld ray.ray5150 schreef:Ter verduidelijking, met Andijk bedoelt Pim dus deze zaak :
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... ets-detail
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... fet-detail
Re: pass pearl 2 probleem
Er is nog wel een andere mogelijkheid.
Q1 en Q3 vervangen door PNP transistors, C5 en C6 omkeren, de voeding van de -24V halen.
Dan kunnen er 2SJ74 fets in.Complement van de 2SK170.
Anne
Q1 en Q3 vervangen door PNP transistors, C5 en C6 omkeren, de voeding van de -24V halen.
Dan kunnen er 2SJ74 fets in.Complement van de 2SK170.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Dat ziet er toch niet uit Anne:Ah!buis schreef:Er is nog wel een andere mogelijkheid.
Q1 en Q3 vervangen door PNP transistors, C5 en C6 omkeren, de voeding van de -24V halen.
Dan kunnen er 2SJ74 fets in.Complement van de 2SK170.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Toch wel weer een geweldige omzetting
, ware het niet dat de 2SJ74 niet in Nederland te verkrijgen is
.
Groet,
Pim
Toch wel weer een geweldige omzetting
Groet,
Pim
