pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

dit project begon bij Sander, toen hij er door alle problemen geen zin meer in had, heb ik t stokje begin 2019 overgenomen. Het probleem bleek neppe FETs, toen ik echte had geplaatst speelde t. En toen kon ik t natuurlijk niet laten om toch wat te gaan verbouwen, en daarmee begon hoofdstuk 2.

sander1238 schreef:
Ik heb een probleem met het opbouwen van de pass pearl 2 printen van Kappa7
Even het schema met voltages erbij:
Pearl2Votages (1) (1).pdf
(45.91 KiB) 175 keer gedownload
Het probleem bevind zich bij R9, deze is volgens schema 499 ohm en die heb ik er ook in zitten, echter word hij na enige tijd bloedheet.
Als ik aan de kant waar ook C6 aan zit meet ik keurig 20V (wat klopt volgens schema)
Aan de andere kant van R9 meet ik 1,4 V (wat volgens schema 10,1V zou moeten zijn)
Tussen R8 en R10 meet ik 2V (wat volgens schema 10V zou moeten zijn)

Omdat R9 qua waarde klopt met het schema kan er dan nog iets anders dwars zitten?
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 22 feb 2020, 0:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Rare spanning, er is eigenlijk niks wat daar zo hard naar lager kan trekken.
Ergens een sluiting op de print (soldeer tussen twee sporen ofzo) ?
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Barry2001 »

Doe es wat foto's van de print?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

De foto's. Overigens heeft het andere printje exact hetzelfde probleem. Aan de soldeer verbindingen kan ik niks raars ontdekken.
Misschien onbelangrijk maar de ztx450 en de 2sk170 zijn afkomstig van ebay (afhaal chinees).
Bijlagen
20170712_102822-1992x1494.jpg
20170712_102830-1992x1494.jpg
20170712_102836-1992x1494.jpg
20170712_103039-1992x1494.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Heb je die R9 al 's doorgemeten . Niet 4k99 ?
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Heb je die R9 al 's doorgemeten . Niet 4k99 ?
Anne
die kloppen allemaal. 499 ohm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Meet dan de spanning op R21 22 23 en 24 (tov massa)
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Meet dan de spanning op R21 22 23 en 24 (tov massa)
Anne
die zitten alle 4 op 95mV
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Dan deugen de 4 fet's niet en die verderop dan misschien ook niet.
Ik had gehoopt op één uitschieter (kan gebeuren).
In 't gunstigste geval zijn het er met de paarse stip en met een erg groot uitgevallen Idss.
Anne
Bijlagen
Id-Vg.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door FR_Aad »

Hoe betrouwbaar zijn die 2sk170 en kan dat een oorzaak zijn?

Die 2sk170 wordt toch al een hele tijd niet meer gemaakt? (Of ben ik met een ander type in de war?)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Rudy »

Effe koffietje drinken jongens, het is een 2SK370 die je nodig hebt
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

Rudy schreef:
Effe koffietje drinken jongens, het is een 2SK370 die je nodig hebt
:relax: klopt :relax:
Maar volgens mij is de 2sk170 ook mogelijk, staat zelfs in de beschrijving van mr pass himself.
dit omdat de 2sk370 moeilijker is aan te komen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Och, 2SK170 of 370 maakt niet uit, maar moet wel met groene stip zijn.
Zeker voor 't eerste viertal.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door ray5150 »

Wat houd die groene stip dan in ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door pappaleo »

Minder uitstoot.....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Barry2001 »

Green dot is selectie op parameters. De transistoren / FET's werden gemaakt volgens datablad, en kregen een green dot als ze daar nog weer binnen bepaalde specs vielen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Wat houd die groene stip dan in ?
Ligt er aan wat je "uitstoot" noemt, minder stroom in dit geval.
Als je dit bekijkt samen met het grafiekje hogerop is het, hoop ik, duidelijk :sure:
KlrC.jpg
Ipv het rode zou het groene stipje van toepassing moeten zijn.
Anne
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Okki »

Op ebay is de kans zeer groot dat je fakes hebt gekocht. Ja, ook ik ben er ooit ingetrapt. Orginele zijn te koop bij:

http://www.fetaudio.com/archives/category/shop

https://diyaudiostore.com/collections/p ... ems-lsk170
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Barry2001 »

Over het algemeen: koop geen componenten op eBay uit China, onbetrouwbaar. Ben bezig geweest met MAX led drivers waar ik er wat meer van nodig heb, kosten ongeveer een tientje/st bij Farnell. Als je goed zoekt (Reichelt bv) kun je wat goedkoper uitkomen. eBay China 2 stuks voor US $ 1,-. 100% nep.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit (meestal op de bolle zijde)
As het echte zijn, maar paars, is er misschien wel een mouw aan te passen.
Iets anders, het lijkt of er voor R12 909k inzit.Moet 909 ohm zijn, wit-zwart-wit-zwart, niet wit-zwart-wit-oranje.Is niet de oorzaak van de fout, geeft wel fout frequentie verloop.
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit
Geen stip er staat Gr of Bl op geschreven :shock:

Die van Dre zijn de BL dus niet de GR.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit
Geen stip er staat Gr of Bl op geschreven :shock:

Die van Dre zijn de BL dus niet de GR.
Eigenaardig, vroeger stonden er één of meerdere kleurstepen op fet's.
Als de blauwe niet tot de grootste stroomklasse behoren gaat 't nog.Je loopt de kans dat Q3 helemaal in geleiding gaat omdat de spanningsval over R9 te groot wordt.Dat komt de kwaliteit niet te goede.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Even gekeken wat ik nog liggen had.

Alleen een zakje met de BL versie.
Bijlagen
sks170.jpg
SK170.jpg
Plaats reactie