j_man schreef:In mijn Bill heb ik in de kast een 6cm computerfan ingebouwd.
Ik verwacht niet dat ik een fan in mijn kast nodig heb. Als ik voldoende grote openingen in de onder en bovenplaat maak moet dat afdoende zijn.
Bert61 schreef:Ja er zijn fluisterstille computer fans ook van 14 cm Ik heb er twee , niet in de aanbieding ! , maar je mag er een proberen.Wat ook kan is een plaat aluminium of RVS aan de onderkant van de plank Glimmend paar afstandbusjes er eventueel tussen !Die reflecteert de warmte terug, maar je Moet meer ruimte boven die buizen hebben EdwinWaar die Tuner tussen past , dat vakje gaat echt niet!
Een paar computerfans heb ik ook nog wel liggen. Dat is echter een laatste redmiddel voor ik het kastje vaarwel moet zeggen.
Ik weet dat ik meer ruimte boven de buizen moet hebben, de versterker past er nu niet eens in.
Ik kan de plank ook helemaal weghalen, maar dan moet ik de tuner en de TV decoder achter een deurtje plaatsen. De tuner is nog niet zo erg, maar de decoder wordt gebruikt om met de afstandbediening van net te wisselen, en dus moet het deurtje dan open blijven. Bovenop wil ik dat lelijke ding niet hebben.
Bill bovenop hebben we het ook over gehad. Zou ik graag hebben, maar is praktisch niet uitvoerbaar doordat hij dan voor de TV staat. Moet de TV weer aan de muur. Heb ik ook al eens gedaan en vond het geen succes.
Zoals je ziet heeft het nogal wat voeten in aarde, vandaar dat mij er alles aan gelegen is om dit te laten werken.
Ik mag dan voor eigenwijs worden versleten (is ook zo)

maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat met een creatieve oplossing het gaat lukken zonder gevaar op brand of een verkorte levensduur van de versterker. Veel commerciele versterkers (ook met KT88) zijn voorzien van een kap over de buizen wat ook niet bijster luchtdoorlatend is, en dat lijkt m.b.t. de versterker zelf ook goed te gaan.
Mijn Vincent hybride versterker was ook geen koele kikker en stond op het bovenste plankje in de kast. Voor de afvoer van de warmte heb ik simpelweg de plank korter gehouden zodat aan de achterzijde een spleet van drie centimeter over de gehele breedte vrij is voor de toestroom van koele lucht vanuit het ondergelegen vak.
De warme lucht stijgt, ontwijkt de kast aan de voorzijde en zorgt daardoor voor natuurlijke trek in de kast waardoor koele lucht aan de achterzijde wordt aangezogen. Een schoorsteen effect zeg maar. Dit werkte verrassend goed. Nu zal er misschien gezegd worden “daarom is hij nu stuk” maar dat geloof ik niet. Hij heeft ook vrij opgesteld staan spelen, en was toen niets koeler dan in de kast.
Een ander voorbeeld van het schoorsteen effect is mijn Schiit Lyr II hoofdtelefoonversterker. Gewoon op zijn pootjes opgesteld zouden de buizen de lucht uit de behuizing moeten zuigen… ??? waardoor de versterker relatief koel zou moeten blijven. Als hij een uurtje aanstaat is de volumeknop en de rest van de behuizing zo heet dat je hem niet beet kunt blijven houden.
Als ik hem op zijn kant zet zoals op de foto (wel met een ophoging zodat de koelopeningen aan de onderzijde vrij blijven) verhoog ik in feite de behuizing en creeer daarmee een schoorsteen, ofwel een sterkere thermische motor. Hij kan zo een hele dag aanstaan zonder dat de volumeknop of de behuizing zo warm wordt dat ik hem niet meer kan aanraken. Zelfs de buizen kan ik dan aan de kop aanraken zonder mijn vingers te branden.
Ik ben mijzelf er terdege van bewust dat Bill van een ander klasse is met betrekking tot de warmteontwikkeling dan beide bovengenoemde versterkers, en dat zwaardere maatregelen nodig zijn om hem en de omgeving koel te houden.
Ik zit er dan ook over te denken om de kast dusdanig aan te passen dat het schoorsteenprincipe mogelijk is zonder dat dit veel invloed heeft op het uiterlijk. Het moet daarmee mogelijk zijn om de versterker nagenoeg net zo koel te houden als met een vrije opstelling.
Door de verhoogde luchtstroom zal ook de kast koeler blijven. Tevens is dit een fail safe modus aangezien het altijd werkt.
Naar mijn mening heeft deze methode de meeste kans van slagen, en als het dan toch niet werkt houdt het echt op maar heb ik voor mijzelf het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb.
Ik zal dit principe de komende weken overdenken en verder uitwerken.