Mijn Bill.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja wat Barry zegt :goedzo:
Voordat je dat meubel verbouwd, houd eerst een plank boven je versterker, zodat je inzicht in de warmte krijgt.
Bij mij in het rek heb ik ongeveer 30cm vrije ruimte van de buizen tot de plank er boven.

Na een paar uur spelen is de plank voelbaar warm :shock:
Peter dat geeft toch niets dat die plank warm wordt
Dat hoort toch zo Hout is Warm O:)
democles

Bericht door democles »

Ha,ha,,,,

Nee alleen om aan te geven dat je met een behoorlijke warmte ontwikkeling te maken hebt,maar dat had je vast en zeker wel begrepen :bakkie:

Wat Kappa zegt is meer waard.

Een beetje eigenwijs is goed,zonder dat kom je nooit tot nieuwe dingen :rock:

Maar blijf wel realistisch ,,Het wordt warm en dat moet ergens heen! Anders krijg je FIK,of einde versterker!

Daarnaast heb je meerdere soorten warmte,warme lucht en stralingswarmte van de buizen en die kun je niet even weg convecteren . :?
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Kappa7 schreef:
Lekker eigenwijs hou ik wel van.
Schijnt bij jou alleen anders te werken.
Veel suc6 ermee
Eigenwijs... nou dat klopt wel, maaarrr in tegenstelling tot buizen en elektrotechniek komen we nu in een gebied waar ik wel het e.e.a. van weet.
Daarbij heb ik ook nog te maken met ideeen en vaste gegevens.
Ideeen kunnen worden aangepast door gewijzigde inzichten en het verkrijgen van zeer gewaardeerde tips en aanwijzingen hier op het forum.
Vaste gegevens (zoals de kast) moet ik mee zien te dealen en kijken hoe ik er het beste resultaat uit kan halen.

Het werkt voor mij niet anders dan bij anderen, maar over de wijze waarop het werkt kunnen we van mening verschillen.
Het resultaat blijft echter hetzelfde. Er moet warmte worden gedissipeerd.
democles schreef:
Een beetje eigenwijs is goed,zonder dat kom je nooit tot nieuwe dingen
:goedzo:

We hebben hier te maken met drie soorten warmteafgifte t.w. straling, convectie en geleiding.
Ik heb vanavond wat verplichtingen, maar zal kijken of ik een paar afbeeldingen kan maken met hoe ik denk dat het functioneert.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Edwin68 schreef:

Het werkt voor mij niet anders dan bij anderen, maar over de wijze waarop het werkt kunnen we van mening verschillen.
Het resultaat blijft echter hetzelfde. Er moet warmte worden gedissipeerd.
.
Pcies. Zoals Demo laat zien in de foto, bij hem is er zelfs nog veel ruimte boven de versterker. Mijn insteek bij de buizenbouw is, stel ik ga een paar weken met vakantie en ik bedenk op m'n vakantieadres dat ik vergeten ben de buisjes uit te zetten (wat niet zal gebeuren, maar goed :mrgreen: ) , dit moet geen negatief effect hebben op m'n vakantienachtrust.

Nog een voorbeeldje, de keukenversterker hier, staat in een open kast, waarbij de buisjes net half onder uiteinde plank staan.
EL84%20013.jpg
EL84%20018.jpg
En dit zijn EL84's, die veeel minder warmte afgeven dan KT's, of GU50's, om maar eens wat te noemen, en de mate hoeveel dit het hout opwarmt valt me al tegen.
Moraal van het verhaal, houd er ernstig rekening mee, voordat je je audio rek helemaal verbouwd.
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Het blijft in een kast altijd zeer lastig de luchtstroom rondom de apparatuur zodanig te krijgen dat alles lekker koel blijft.
Ik denk echter dat een gehele verbouwing van mijn meubel niet nodig is, alleen een aantal aanpassingen.
IMG_20170710_111919.jpg
Bill moet komen waar nu de Tuner staat opgesteld. De plank daarboven moet omhoog, en ik wil een aantal openingen laag in de achterwand maken voor koellucht. Tegen het doorzakken van het meubel moeten er verstelbare poten onder de twee verticale schotten in het midden. De huidige zijn niet verstelbaar en raken de vloer nu niet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Edwin geloof me, gaat niet goedkomen, het is echt een straalkachel die je niet opgesloten in een houten kastje wilt hebben, ventilatiegaten gaan dit niet voor je oplossen. Er is gewoon geen vrije ruimte rondom, erboven. Maar natuurlijk ben je altijd vrij het toch te doen, dat is het mooie van zelfbouw :mrgreen: Je kunt alleen achteraf niet meer zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.

Bosje bloemen voor je vrouw en dan toch bovenop? :hide:
democles

Bericht door democles »

Tja,ik zeg niets meer :-#

Vroeg mijn vrouw wat ze er van vond ............ :mrgreen:

Ze wenst je succes en dat plankje kan volgens haar wel helemaal weg!

Dus niet mijn woorden :wink:
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Dat wordt dan een bloemenwinkel. :lol:

Om heel eerlijk te zijn zou ik hem inderdaad het liefste bovenop hebben.
Ik neem de waarschuwing ter harte, maar kan op dit moment niet anders dan het toch proberen. :?
Wordt de boel echt te warm, kan ik die plank erboven altijd nog weglaten.
De tuner kan dan aan de linkerzijde achter de deur komen te staan.
Daar staat nu een bakbeest van een pc voor streaming en heeeel af en toe een game.
Kan ook iets van een Berrystreamer worden.

De pest is, dit meubel heb ik anderhalf jaar geleden gebouwd en afgestemd op de toenmalige versterker. Was dat kreng nu eerder stuk gegaan had de situatie er nu anders uitgezien.
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

democles schreef:
Tja,ik zeg niets meer :-#

Vroeg mijn vrouw wat ze er van vond ............ :mrgreen:

Ze wenst je succes en dat plankje kan volgens haar wel helemaal weg!

Dus niet mijn woorden :wink:
Dat zijn dan twee zielen één gedachte. :lol:
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Schets_1.jpg
Ik zou nog even iets op papier zetten over hoe in mijn ogen de warmteoverdracht in een buizenversterker plaats vindt wanneer de buizen op de bovenplaat zijn gemonteerd.

We hebben hier te maken met drie soorten warmteafgifte. Directe straling (groen), convectie (rood) en geleiding (blauw).
De stralingswarmte wordt door de buis rondom uitgestraald en geabsorbeerd (deels gereflecteerd) door alles in de omgeving dat een lagere oppervlaktetemperatuur heeft dan de buis.

De geleidingswarmte wordt door de aansluitdraden en de glasbodem overgedragen aan de buisvoet, bovenplaat, aansluitdraden en e.v.t. de weerstanden (afhankelijk van temperatuurverschil tussen beide kan het ook de andere kant op).
De lucht in de behuizing warmt op, krijgt een andere dichtheid (wordt lichter), en zal naar buiten stromen door de aanwezige openingen in de bovenplaat waarbij koele lucht wordt aangevoerd door de openingen in de bodemplaat.

De convectiewarmte van de buis stijgt uiteraard direct omhoog. De benodigde koellucht wordt uit de directe omgeving rondom de buis aangevoerd. De lucht uit de openingen rondom de buis wordt meegenomen in deze luchtstroom naar de buis. De buis is echter niet de oorzaak van het uittreden (zuigen) van lucht uit deze openingen, dat wordt veroorzaakt door het verschil in dichtheid tussen de lucht binnen en buiten de behuizing.
Laatst gewijzigd door Edwin68 op vr 14 jul 2017, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kon 't even niet laten :sure:
Dat plaatje deed me ergens aan denken :lol:
Schets_2.jpg
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Edwin ik denk dat Barry en Peter ditmaal gelijk krijgen Die plank moet omhoog of weg
Dat is krap hoor !
3 Adviezen

1 Temperatuur sensor erboven , die de boel gewoon uitzet als het heet wordt of een ventilator aanzet
Dat scheelt een berg warmte

2 Uit de luister ruimte , versterker Uit ! Zeker met kleine vingertjes in huis.

3 Rookmelder ?

Maar
Zoiets zet je toch geen hele dag aan :?: moet wel kunnen vind ik maar doe je dat ook :?:
Voor wat achtergrond muziek terwijl je wat anders doet !
Beter zoiets als wat Barry heeft dan gebruiken
2 x el84 geven ook een flinke hoeveelheid geluid
Ik heb op de luisterdag 2x 2.6 Watt gehoord prachtig
Dan twijfel je toch aan je verstand met het bouwen van 2x50 Watt :think:

Dan heb je zo buren ruzie als dat heel de dag open staat en misschien nog een buur verder ook nog !
Met die 2.6 Watt bedoel ik dus !

Dat zijn 4 adviezen voor dezelfde prijs O:)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Schets_2.jpg
Anne
Beetje zaaddodende pasta erbij Anne :mrgreen:
democles

Bericht door democles »

Beter zoiets als wat Barry heeft dan gebruiken
2 x el84 geven ook een flinke hoeveelheid geluid
Ik heb op de luisterdag 2x 2.6 Watt gehoord prachtig
Dan twijfel je toch aan je verstand met het bouwen van 2x50 Watt :think:
Kom op Bert,de KT was ook mijn eerste bak, is gelijk een goede leercurve. :proost:
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Ah!buis schreef:
Schets_2.jpg
Anne
Zoiets zag ik al aankomen :lol:
Bert61 schreef:
Edwin ik denk dat Barry en Peter ditmaal gelijk krijgen Die plank moet omhoog of wegDat is krap hoor !3 Adviezen
Verkijk jullie niet op die plank, die zit nu nog op de oude positie.
Die plank moet inderdaad omhoog, versterker past nu niet eens. Dat hoort allemaal bij de modificatie, en moet de plank weg, dan heb ik daar ook vrede mee. Dat krijg ik thuis nog wel verkocht.
Bert61 schreef:
2 x el84 geven ook een flinke hoeveelheid geluidIk heb op de luisterdag 2x 2.6 Watt gehoord prachtigDan twijfel je toch aan je verstand met het bouwen van 2x50 Watt
Het uitgangsvermogen zegt inderdaad niets over de geluidskwaliteit. Op dit moment speel ik op die hoofdtelefoonversterker zoals eerder besproken in dit topic. Klinkt geweldig, maar geen vermogen.
Voor mijn Bill besluit heb ik een 40Watt transistor versterker aangesloten en helemaal open gestuurd. Kwa max volume was dat net aan, vandaar de keuze voor 50Watt (mijn Vincent was 150 Watt).
Bert61 schreef:
Dat zijn 4 adviezen voor dezelfde prijs O:)
Het lijkt hier de uitverkoop wel. :rofl:

Ik vind het fijn dat er zo actief wordt meegedacht, en misschien ook wel meewarig hoofdschuddend wordt bekeken wat ik nu weer aan het bekokstoven ben. :lol:
Dank voor jullie (afgeprijste) tips
Laatst gewijzigd door Edwin68 op vr 14 jul 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Edwin68 schreef:
Ik vind het fijn dat er zo actief wordt meegedacht, en misschien ook wel meewarig hoofdschuddend wordt bekeken wat ik nu weer aan het bekokstoven ben. :lol:
Dank voor jullie (afgeprijste) tips
Hoofdschuddend om zoveel eigenwijzigheid ja, 4 ervaren buizenbouwers die ook nog eens bijna dezelfde versterker hebben gebouwd :idea: Maar nogmaals, je moet en mag gelukkig in dit land thuis helemaal zelf weten wat je doet, maar for the record (lees aspirant bouwers die nog eens Billy Boy willen gaan bouwen): naar mijn mening is dit gewoon gevaarlijk, en ik neem aan dat de welstandcommissie niet op brand thuis zit te wachten. Als je Bill alleen al aanzet smult 'ie 150W(!) continue uit het stopcontact heb ik bij die van mij gemeten, misschien bij jou 2 x mono configuratie met extra trafo nog wel meer..

En nu houd ik erover op :mrgreen: :relax:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zal ik alvast de brandweer bellen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aquarium erboven :o , tropische vissen enz. :think:
Ecologisch verantwoord, hergebruik van warmte :yeah: :lol:
Anne
j_man

Bericht door j_man »

Je zou de bias wat lager kunnen afregelen, minder warmte, maar ook geen 50Watt meer. Ik heb even niet gevolgd of je de transformatoren van AE gebruikt, schijnt wel goed te zijn voor de warmte-ontwikkeling daarin om de bias wat lager af te stellen. Maar als eerste maatregel zou ik toch denken aan een flinke computer-fan in de achterwand van de kast. Een 20cm exemplaar bijvoorbeeld (Noctua NF-A20 FLX of zoiets). Te voeden uit de 12V aftakking van de Bill-trafo. Die draaien op laag toerental en zouden eigenlijk onhoorbaar moeten zijn. Zorgen voor een flinke luchtstroming door de kast. Als het dan nog te warm wordt zit er ivm de veiligheid niks anders op dan een ander plekje zoeken voor Bill.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

j_man schreef:
Je zou de bias wat lager kunnen afregelen, minder warmte, maar ook geen 50Watt meer.
Kijk, dat hoor je meer, minder warmte ja minder uitgangsvermogen nee.
De piekstroom in de (eind)buis samen met de voedingsspanning en de belasting bepalen het vermogen.
De ruststroom terugdraaien veroorzaakt enkel dat de buis eerder naar klasseB gaat, minder vermogen in de klasseA toestand waarbij beide buizen geleiden.
Anne
j_man

Bericht door j_man »

Ah, dank voor deze verbetering ;-)
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

Deze discussie heeft nu wel het kookpunt bereikt. :lol:
Barry2001 schreef:
Hoofdschuddend om zoveel eigenwijzigheid ja
Ik geef je geen ongelijk, ik had ook eigenlijk niet anders verwacht O:)
Barry2001 schreef:
4 ervaren buizenbouwers die ook nog eens bijna dezelfde versterker hebben gebouwd
Vergis je niet, deze ervaring neem ik ter harte al lijkt het misschien van niet. Ik hoop alleen dat dit je niet afschrikt om met nieuwe tips en aanwijzingen te komen als de situatie zich voordoet.
Barry2001 schreef:
en ik neem aan dat de welstandcommissie niet op brand thuis zit te wachten.
Nee en ik ook niet. Ik weet nu wel dat een bosje bloemen en zelfs een bloemenwinkel niet afdoende zijn. Mag met mijn hele spul op zolder gaan zitten als Bill bovenop de kast moet. :lol: Zie ik daar een luisterruimte aankomen??? :mrgreen:
Ah!buis schreef:
Aquarium erboven , tropische vissen enz. Ecologisch verantwoord, hergebruik van warmte Anne
Dat is ook een idee. Altijd al een aquarium willen hebben :lol:
j_man schreef:
Maar als eerste maatregel zou ik toch denken aan een flinke computer-fan in de achterwand van de kast. Een 20cm exemplaar bijvoorbeeld (Noctua NF-A20 FLX of zoiets). Te voeden uit de 12V aftakking van de Bill-trafo. Die draaien op laag toerental en zouden eigenlijk onhoorbaar moeten zijn. Zorgen voor een flinke luchtstroming door de kast. Als het dan nog te warm wordt zit er ivm de veiligheid niks anders op dan een ander plekje zoeken voor Bill.
Dat is iets waar ik ook over nagedacht heb. En als deze temperatuur gestuurd zijn hoor je ze bijna niet.
Bij geforceerde koeling heb je niet eens veel lucht nodig, het probleem hierbij is weer te zorgen dat je de fan niet hoort.

Wederom bedankt voor jullie tips en de waarschuwingen. :goedzo: Een gewaardschuwd man telt inmiddels voor minimaal vier. :think:
Maar die vijfde gooit iedere keer roet in het eten. :lol:
j_man

Bericht door j_man »

In mijn Bill heb ik in de kast een 6cm computerfan ingebouwd. Ik heb er een printje bij gebouwd met een regelbare spanning, zodat ik hem op de maximale snelheid kan laten draaien waarop ik hem op de luisterplek niet hoor. Die grote fans draaien op lagere toerentallen (800 rpm voor die Noctua of zo), ik zou denken dat je die zelfs op zijn volle toerental niet hoort.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja er zijn fluisterstille computer fans ook van 14 cm
Ik heb er twee , niet in de aanbieding ! , maar je mag er een proberen.
Wat ook kan is een plaat aluminium of RVS aan de onderkant van de plank Glimmend paar afstandbusjes er eventueel tussen !
Die reflecteert de warmte terug, maar je Moet meer ruimte boven die buizen hebben Edwin
Waar die Tuner tussen past , dat vakje gaat echt niet!
Edwin68

Bericht door Edwin68 »

j_man schreef:
In mijn Bill heb ik in de kast een 6cm computerfan ingebouwd.
Ik verwacht niet dat ik een fan in mijn kast nodig heb. Als ik voldoende grote openingen in de onder en bovenplaat maak moet dat afdoende zijn.
Bert61 schreef:
Ja er zijn fluisterstille computer fans ook van 14 cm Ik heb er twee , niet in de aanbieding ! , maar je mag er een proberen.Wat ook kan is een plaat aluminium of RVS aan de onderkant van de plank Glimmend paar afstandbusjes er eventueel tussen !Die reflecteert de warmte terug, maar je Moet meer ruimte boven die buizen hebben EdwinWaar die Tuner tussen past , dat vakje gaat echt niet!
Een paar computerfans heb ik ook nog wel liggen. Dat is echter een laatste redmiddel voor ik het kastje vaarwel moet zeggen.
Ik weet dat ik meer ruimte boven de buizen moet hebben, de versterker past er nu niet eens in.
Ik kan de plank ook helemaal weghalen, maar dan moet ik de tuner en de TV decoder achter een deurtje plaatsen. De tuner is nog niet zo erg, maar de decoder wordt gebruikt om met de afstandbediening van net te wisselen, en dus moet het deurtje dan open blijven. Bovenop wil ik dat lelijke ding niet hebben.
Bill bovenop hebben we het ook over gehad. Zou ik graag hebben, maar is praktisch niet uitvoerbaar doordat hij dan voor de TV staat. Moet de TV weer aan de muur. Heb ik ook al eens gedaan en vond het geen succes.

Zoals je ziet heeft het nogal wat voeten in aarde, vandaar dat mij er alles aan gelegen is om dit te laten werken.
Ik mag dan voor eigenwijs worden versleten (is ook zo) :lol: maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat met een creatieve oplossing het gaat lukken zonder gevaar op brand of een verkorte levensduur van de versterker. Veel commerciele versterkers (ook met KT88) zijn voorzien van een kap over de buizen wat ook niet bijster luchtdoorlatend is, en dat lijkt m.b.t. de versterker zelf ook goed te gaan.
Mijn Vincent hybride versterker was ook geen koele kikker en stond op het bovenste plankje in de kast. Voor de afvoer van de warmte heb ik simpelweg de plank korter gehouden zodat aan de achterzijde een spleet van drie centimeter over de gehele breedte vrij is voor de toestroom van koele lucht vanuit het ondergelegen vak.
De warme lucht stijgt, ontwijkt de kast aan de voorzijde en zorgt daardoor voor natuurlijke trek in de kast waardoor koele lucht aan de achterzijde wordt aangezogen. Een schoorsteen effect zeg maar. Dit werkte verrassend goed. Nu zal er misschien gezegd worden “daarom is hij nu stuk” maar dat geloof ik niet. Hij heeft ook vrij opgesteld staan spelen, en was toen niets koeler dan in de kast.

Een ander voorbeeld van het schoorsteen effect is mijn Schiit Lyr II hoofdtelefoonversterker. Gewoon op zijn pootjes opgesteld zouden de buizen de lucht uit de behuizing moeten zuigen… ??? waardoor de versterker relatief koel zou moeten blijven. Als hij een uurtje aanstaat is de volumeknop en de rest van de behuizing zo heet dat je hem niet beet kunt blijven houden.
IMG_20170710_0625251.jpg
Als ik hem op zijn kant zet zoals op de foto (wel met een ophoging zodat de koelopeningen aan de onderzijde vrij blijven) verhoog ik in feite de behuizing en creeer daarmee een schoorsteen, ofwel een sterkere thermische motor. Hij kan zo een hele dag aanstaan zonder dat de volumeknop of de behuizing zo warm wordt dat ik hem niet meer kan aanraken. Zelfs de buizen kan ik dan aan de kop aanraken zonder mijn vingers te branden.
IMG_20170710_0626031.jpg
Ik ben mijzelf er terdege van bewust dat Bill van een ander klasse is met betrekking tot de warmteontwikkeling dan beide bovengenoemde versterkers, en dat zwaardere maatregelen nodig zijn om hem en de omgeving koel te houden.
Ik zit er dan ook over te denken om de kast dusdanig aan te passen dat het schoorsteenprincipe mogelijk is zonder dat dit veel invloed heeft op het uiterlijk. Het moet daarmee mogelijk zijn om de versterker nagenoeg net zo koel te houden als met een vrije opstelling.
Door de verhoogde luchtstroom zal ook de kast koeler blijven. Tevens is dit een fail safe modus aangezien het altijd werkt.
Naar mijn mening heeft deze methode de meeste kans van slagen, en als het dan toch niet werkt houdt het echt op maar heb ik voor mijzelf het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb.
Ik zal dit principe de komende weken overdenken en verder uitwerken. :relax:
Plaats reactie