Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Je kunt zoiets proberen https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/8 ... c-mkp.html
Niet over de schakelaar maar op de 230V aansluiting van de trafo.
En de buis is baksteen rood niks gay, wel vrolijk :D
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Was dubbel, nog steeds ... vinkje verwijder,verzend ...mag niet :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Je kunt zoiets proberen https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/8 ... c-mkp.html
Niet over de schakelaar maar op de 230V aansluiting van de trafo.
En de buis is baksteen rood niks gay, wel vrolijk :D
Anne
Verdorie heb ik Mn roze bril nog op ? :rofl:
OK over de aansluiting van de trafo ,
Heb hier ergens dat anders gezien :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
Je kunt zoiets proberen https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/8 ... c-mkp.html
Niet over de schakelaar maar op de 230V aansluiting van de trafo.
En de buis is baksteen rood niks gay, wel vrolijk :D
Anne
Verdorie heb ik Mn roze bril nog op ? :rofl:
OK over de aansluiting van de trafo ,
Heb hier ergens dat anders gezien :think:
Is bij Mn bouwmaatje met billen
download/file.php?id=123626&mode=view
Dat is hier toch over de contacten ? 220 Nf of zie ik dat fout .
Nee , dat zie ik goed want hij heeft er twee op zijn dubbelpolige schakelaar
Gaat dit narigheid geven ? Dan moeten we Peter even inlichten
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Nee, die twee zijn tegen het inbranden van de schakelcontacten,gaat de schakelaar in theorie langer mee :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Nee, die twee zijn tegen het inbranden van de schakelcontacten,gaat de schakelaar in theorie langer mee :lol:
OK :-s Zo had ik dat ook gedacht Peter om de vonk over de Contacten te verminderen
220Nf is dacht ik erg veel maar het is met 2 in serie
110 nF =xoc 1/ ( 2xpixFxC) gewoon online calculator gebruikt.
Ben te lui om het uit te rekenen :oops:
28K I=U/R 8mA is 1.8 Watt verbruik ook als hij uit staat :think: Niet gevaarlijk in je vingers
Maar het kan best kietelen :D
Maar Best wel veel
Die R is iets groter de weerstand van de trafo komt er nog bij
Maar het zal er niet veel vandaan zitten
Als dat zelfde kan door die C over de trafo te plaatsen dan is dat een stuk beter immers die staat achter de schakelaar
Als dat het zelfde doel en functie heeft natuurlijk , dat ik niet appels met spruiten vergelijk eh Peren :mrgreen:
Ff w88 wat Anne daar over zegt :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Als je de versterker uitschakeld onderbreek je de stroom door een zelfinduktie (soms niet, als de stroom perongeluk net op de nuldoorgang uitzet), daar houdt hij niet van (zoals de hond van Martines buren).Krijg je een vonk over de schakelaar.Een C over de schakelaar zorgt voor een doorgang door op te laden.Maar een C over de trafo doet dat ook.
Met een C over de schakelaar blijft er stroom lopen met versterker uit.Als je dan de stekker eruit trekt kun je nog een tik van de stekkerkontakten krijgen (tenzij een ontlaadweerstand over de C).
De C over de trafo zorgt voor extra verbruik als ie aan staat.Geen spanning meer op de stekker.
Kies maar ...
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als je de versterker uitschakeld onderbreek je de stroom door een zelfinduktie (soms niet, als de stroom perongeluk net op de nuldoorgang uitzet), daar houdt hij niet van (zoals de hond van Martines buren).Krijg je een vonk over de schakelaar.Een C over de schakelaar zorgt voor een doorgang door op te laden.Maar een C over de trafo doet dat ook.
Met een C over de schakelaar blijft er stroom lopen met versterker uit.Als je dan de stekker eruit trekt kun je nog een tik van de stekkerkontakten krijgen (tenzij een ontlaadweerstand over de C).
De C over de trafo zorgt voor extra verbruik als ie aan staat.Geen spanning meer op de stekker.
Kies maar ...
Anne
Super Anne :goedzo:
welke waarde ? 220 100 of 0,047 nF ?
Sorry had je al gezegeven in die link naar EOO 47Nf dat moet ik wel hebben liggen hoef ik niet te kopen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Deze zal toch ook goed zijn Anne :?:
En daar past hij mooi vind ik :D
IMG_0398.JPG
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Als ik mij niet vergis zit hij dan aan de verkeerde kant van de schakelaar
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Edwin68 schreef:
Als ik mij niet vergis zit hij dan aan de verkeerde kant van de schakelaar
Verhip je hebt gelijk ](*,)
:goedzo:
Soms denk ik niet na :oops:
heb me te pletter gezocht in een plastic kist 40x30x30 cm met film condensators Elco,s uit vervlogen tijden , deze passen ook niet meer op een printje van nu maar in zulke gevallen past het nog wel
Ik heb die box al 200 keer opgelicht om iets te pakken wat er niet in zat :evil:
Begin dat zat te worden.

Ik heb nog elco,s 385 volt 50 uF van Valvo NIEUW , :D
Geen schroef verbinding !
Deze stonden op een print stonden gesoldeerd Van die bruine pertinax print .Troep
Ik weet nog dat ik ze eraf sloopte voor hergebruik.paar keer heen en weer wrikken en dan brak die printplaat eromheen.
Ze zijn net zo groot als die 500 volt 500 uF van JJ :D

Met schroef verbinding heb ik ook nog nieuw in doosje 32uF uF Werkspanning 350 of 400 volt
Meten nog goed . Compleet In doosje , smoezelig dat wel ,
ruiken naar een huis wat in de fik heeft gestaan.
zo ruikt dat karton iig van het originele doosje.
Zal ze maar eens in de kliko gooien , het ligt alleen maar stof te verzamelen ,
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Soms is het hebben van veel spullen ook wel een last :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Wat teveel mooi weer geweest denk ik :o , de fut is er nogal uit, moe van niks :(
Maar ik doe m'n best :sure: Volgende dagen koeler en nat, lekker binnen blijven :D
C.jpg
C.jpg (14.7 KiB) 327 keer bekeken
Bert61 schreef:
Deze zal toch ook goed zijn Anne :?:
Is wel niet voor op 't net bedoeld maar lijkt me wel goed.
Zit daar idd niet goed.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Wat teveel mooi weer geweest denk ik :o , de fut is er nogal uit, moe van niks :(
Maar ik doe m'n best :sure: Volgende dagen koeler en nat, lekker binnen blijven :D
C.jpg
Bert61 schreef:
Deze zal toch ook goed zijn Anne :?:
Is wel niet voor op 't net bedoeld maar lijkt me wel goed.
Zit daar idd niet goed.
Anne
De leeftijd gaat mee tellen Anne
Maar we blijven volhouden
Ook Mn lief die zo taai is als een winnaar van de Tour en daarna nog een triatlon doet moet hulp vragen :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb een stukje aluminium verder verziekt :mrgreen:
Gewoon om een goed beeld te krijgen hoe het Smoelt .
Ook kan ik nu alle onderdelen passen
Het is iets te klein maar het doel is bereikt ik kan daar over heen kijken .
Ik heb nu een goed zicht hoe het eruit gaat zien
Bepalen waar draadsteuntjes moeten komen en vooral moet er nog geboord worden.

De 4x 15K R9 -R10 - R11 en de R8 weerstand aan de 6N6P worden 2x 30K 10 Watt metaal Goudkleurige
Ook R8 en R13 worden 10 Watt metaal goudkleurige weerstanden

R13 wordt 30K i.p.v. 27K er zit 100K mee in serie 127K dus of 130K is minder dan 3% afwijking
met een parallel weerstandje eraan te laten bungelen is dat eventueel aan te passen .
Die metalen weerstanden vind ik fijn Die je vast zet met 2 boutjes
R8 blijft 3K3 Anne , Ik hoorde je al denken :D
En hangen dus niet aan de soldeer verbinding te bungelen ( zwaar overdreven ) :lol:
En een beetje Bling Bling onder de motorkap is ook leuk voor de bouwer O:)
Maar zover ben ik nog niet.
IMG_0402.JPG
IMG_0404.JPG
IMG_0405.JPG
IMG_0406.JPG
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 11 jul 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Mooie opstelling zo Bert, ziet er goed uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

:dank:
Ik hoop morgen wat componenten een plekje te geven
Wil het strak erin hebben 8)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Waarom de ingang niet bij de ingangsbuis i.p.v. tussen de voeding?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

( Te ) weinig plaats en of er nu uitwendig een meter kabel aan zit of inwendig
Onderin bij de EM en 6J6 loopt ook de 6.3 Volt daar wilde ik weg blijven
En ik wil die VU meter goed kunnen zien.
Door dat de houten omlijsting 11 mm onder het aluminium zit is daar minder plaats als het lijkt
En je wil de ingang kabels uiteindelijk toch achter hebben , uit het zicht.
De 2 versterker is in spiegel , de 2 ingangs kabels lopen over het houten randje verder naar achter.
Ik vond het het een goede oplossing
Edit
Kan ook achterop de behuizing Transformatoren
:goedzo: Peter
Voorlopig denk ik dat die plaats die ik gekozen had niet verkeerd :D
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 12 jul 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

:think
X
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Gaat hier goed vooruit zo te zien :D
Allen die twee zwarte buizen bovenop :-& :^o :lol:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 12 jul 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

:lol: :rofl:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Potverdorie jij bent weer helemaal de oude met dat buitje regen :P
Ik heb nog wat meer gedaan Anne.
IMG_0407.JPG
De draadjes zitten er alleen om te zien en te bepalen waar ik vast moet zetten en de kleur aangehouden van de UGT
Beter op dit proefplaatje een gaatje te weinig of te veel
Ook kunnen we zien of met betrekking bedrading plaatsing van componenten er iets fout dreigt te gaan.
Het moet strak , degelijk , en eigenlijk PERFECT. of bijna dan eruit zien en werken :!:
Ik wil geen rommelbak met allerlei loshangende bedrading :D
Bijlagen
IMG_0411.JPG
IMG_0410.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Edwin heeft het schema verder aangepast aan de hand van mijn wijzigingen
Billy%20Jean.pdf
(131.54 KiB) 69 keer gedownload
En ik ben de proefopstelling aan het invullen :D
Bijlagen
IMG_0415.JPG
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Mooi strak montagewerk Bert, gaat lekker zo.
Plaats reactie