300b dick vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Midas

300b dick vragen

Bericht door Midas »

Hoi allemaal!
Na jaren dromen afgelopen week deze set mooie eindbakken via marktplaats gekocht. Ik kan zelf niks dus ben blij dat t al in elkaar zat!

Momenteel kan ik m nog niet aansluiten want moet nog even twee stroomsterktes halen en nog een zoektocht naar een mooie voorversterker starten.....
maar ook al spelen ze niet ik geniet al enorm!

Maar wat heb ik nu eigenlijk gekocht? T is een zelfbouw 300b naar triodedick ontwerp. De vorige eigenaar kon mij niks vertellen helaas.
-Is hij gebouwd door iemand van t forum hier?
-Zien jullie eigenaardigheden op de foto's, foutjes of must upgrade?
Niet dat ik er zelf aan ga sleutelen maar er is vast wel iemand die mij er bij kan helpen.
-zit er een beveiliging in dat als de versterker plopt niet meteen mijn audionote luidsprekers ook naar de stort kunnen?

Verder zijn natuurlijk alle tips welkom, ook wat betreft een voorversterker. Ik draai voornamelijk vinyl, soms een cd tje voor de kinderen
Bijlagen
IMG_6154.JPG
IMG_6155.JPG
IMG_6156.JPG
IMG_6157.JPG
IMG_6158.JPG
IMG_6159.JPG
IMG_6160.JPG
IMG_6165.JPG
IMG_6168.JPG
IMG_6169.JPG
IMG_6170.JPG
IMG_6171.JPG
IMG_6175.JPG
IMG_6176.JPG
IMG_6177.JPG
IMG_6179.JPG
IMG_6180.JPG
IMG_6182.JPG
IMG_6152.JPG
IMG_6153.JPG
IMG_6172.JPG
IMG_6161.JPG
IMG_6163.JPG
IMG_6184.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: 300b dick vragen

Bericht door Barry2001 »

Hallo Midas, welkom hier!

Wat valt op:
- eerste 2 foto's, lijkt een bijna sluiting, die rode draad, misschien verstandig dat te herstellen.
- denk erom dat je een SE (Single Ended) buizenversterker als deze NOOIT zonder luidsprekers of belasting aanzet! Kan je je eindtrafo's kosten.
- beveiliging voor je speakers, wat bedoel je, dc? denk niet dat dat erop zit.
- bij je zoektocht naar een voorversterker, de SE versterkers van Dick lusten wel wat aan de ingang, iets van 5V TT is wel aan te bevelen. Lang alle voorversterkers halen dat niet, iets om in de gaten te houden, en het vermogen van een 300B (7/8W) houdt al niet over, dat wil je ten volle benutten.

Ik herken de versterker niet als iets hier van het forum, zou je een picje kunnen posten van het hele ding, buitenkant? ik zie het plaatje nu :mrgreen:
Midas

Bericht door Midas »

Lijk wat een ongelofelijk goed begin! Tip twee had ik nooit kunnen bedenken, ff de buizen laten gloeien voor mijn vrienden is dus NO GO Haha!!

Bedankt
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Dat is dus een paar 'Little Ceasar' monoblokken. Ik had ze op MP zien staan. Er lijkt toch wat 'extra' in te zitten tov het originele ontwerp. Misschien even het schema nalopen.

De oude TriodeDick pagina's

De update op de Audio Creative website

DC beveiliging heeft een buizenversterker niet. De uitgangstrafo laat geen DC door.

inderdaad niet aanzetten zonder belasting. Ik gebruik een grote 8 ohm/ 25w weerstand om te kunnen testen zonder er steeds luidsprekers aan te hoeven hangen.
Midas

Bericht door Midas »

Zo t eerste soldeerwerk is gedaan, met hart in de keel is t moeilijk je hand stil te houden..... maar aldoende zal ik t wel leren. Met t nakijken van de 'sluiting' tip schoot een draadje los wat tussen de bodemplaat en een ander bosje zat. Gelukkig heb ik er twee en kon ik spieken waar hij vast zat.

Vraag mij wel af wat t kabeltje voor zin heeft?
Bijlagen
IMG_6186.JPG
IMG_6187.JPG
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Midas schreef:
Vraag mij wel af wat t kabeltje voor zin heeft?
Aarding van de bodemplaat. Laat maar zitten. In geval er iets losraakt en op de bodem terecht komt gaat in ieder geval de zekering door in plaats van dat de bodemplaat op 400v komt te staan. Maar die kans is wel heel erg klein.... :sure:
Midas

Bericht door Midas »

Zo leer ik een hoop
Midas

Bericht door Midas »

Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Als je veel vinyl doet, waarom geen VV met phono trap? Kan je vaak ook voor deze prijs wel vinden, Audio Research of Conrad Johnson bijvoorbeeld.
Midas

Bericht door Midas »

Ok bedankt iedereen!
Via de mail nog wat tips gekregen maar t komt er op neer dat t er allemaal prima uit ziet. Wat wat is is mij nog niet duidelijk, maar ik zal wel een keer bij een expert aanschuiven om alles een door te nemen.

Nu gaat de jacht op en voorversterker beginnen, actief passief, buizen of toch SS.

Tips blijven welkom!
Plaats reactie