RODEC HDA 450

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tomkennis
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 jul 2017, 18:00

RODEC HDA 450

Bericht door tomkennis »

Beste, Ik ben in het bezit gekomen van een Rodec HDA 450. Weet iemand waar ik aan een schema kan komen ?
Dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ray5150 »

Was dat niet een Belgisch merk ?
Zal vanavond een kijken of er een schema van is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ray5150 »

Maar waar is dat schema voor nodig , doet ie het niet ?
tomkennis
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 jul 2017, 18:00

Re: RODEC HDA 450

Bericht door tomkennis »

Ja, het is Belgisch, is er iets fout mee ? Ik zou dit graag terug in orde hebben. Hopelijk kan iemand me helpen. Groeten uit Belgie.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Belgische meuk inderdaad.
Als 't Belgisch is moet het nog zooo slecht niet zijn :evil:
Hoewel, veel herstelwerk gedaan, nooit tegen gekomen :? Kan ook zijn dat ze niet kapot gingen :sure: :lol:

Beschrijving van de problemen met foto's , van twee kanten van een evt print enz. kunnen soms helpen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 08 jul 2017, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Henkjan »

Hallo Tom, welkom hier
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ds23man »

Inderdaad welkom.

Maar om even een paar feiten op een rijtje te zetten:

Rodec en Dateq waren en zijn actief in de discowereld met leuke dj tafeltjes en dachten een graantje mee te kunnen pikken in de versterker markt. Dit waren meestal standaard ampjes gebaseerd op de toen der tijd gebruikelijke mosfet ontwerpen, niks bijzonders, de Elektuur stond er vol mee. Veel verkocht werden die dingen niet en het gros is op de schroothoop beland ( net als het spul van de bekende merken als Crown, Carver, H&H, Hill enz). Ik heb in het verleden veel spul van Rodec en Dateq geserviced maar het was een ramp om aan schema's te komen, het geheim van Soestdijk werd beter bewaakt. Uiteindelijk bleek het gewoon om standaard ontwerpjes te bestaan. Bijkomend probleem is dat de gebruikte transistoren in dit spul er niet meer zijn. Dus ik weet niet wat je met deze amp wil en wat het probleem is. Een schema vinden is al een probleem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ds23man »

Oh ja, in dit draadje staat het vermoedelijke schema, toen nog met de naam DiscoMax:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=rodec
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ray5150 »

Ook namens mij welkom, ik had eerder niet gezien dat het hier een nieuw lid betreft.

Wat betreft de versterker, ik heb wat info boven water kunnen halen.
RodecHDA4501.jpg
RodecHDA4502.jpg
Ook heb ik een schema kunnen vinden, helaas ook zonder componenten waardes.
Rodec-HDA450-sch-ma.pdf
(370.97 KiB) 2296 keer gedownload
Dan wat betreft een van de belangrijkste onderdelen, de eindtorren, ik lees op diverse plekken dat er MJ15001 gebruikt zijn.
Volgens dit topic op Circuitsonline moeten die zonder problemen om te wisselen zijn voor de MJ15003.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120069
Die zijn op hun beurt weer hier verkrijgbaar : https://www.eoo-bv.nl/mj-mps-serie/1589 ... 03-on.html
De stuurtorren en dergelijke zijn een heel ander verhaal, want er staan geen typenummers in het schema, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Maar goed, vertel eens wat over die versterker, wat zijn de klachten en dergelijke ?
Een paar foto's zijn natuurlijk ook altijd welkom. :foto:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Marp »

tomkennis schreef:
Ja, het is Belgisch, is er iets fout mee ?
Zeker niet, en hopelijk heb je jezelf de lol niet laten ontnemen door een enkeling voor wie alleen nog kant en klare modules bestaan.

Het zelf bouwen of het in ere herstellen van oudere apparatuur is iets wat nog steeds graag gezien wordt. Dat is ook in lijn met waar dit forum voor bedoeld is. Het wordt daarom ook zeker gewaardeerd als je hier een verslagje over je vorderingen wil bijhouden. 8)
tomkennis schreef:
Ik zou dit graag terug in orde hebben. Hopelijk kan iemand me helpen.
Hulp bij het vinden van een schema, of ook bij het opsporen van een eventueel mankement? De bereidwilligheid is er wel. Men tast alleen nog in het duister v.w.b. de aard van het probleem...
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Berre »

Het merk Rodec bestaat helaas niet meer, maar 'Transtel-Sabima' (of de overnemer) in Antwerpen, is er nog steeds. Ben er onlangs even binnen gestapt om een schema van het mengpaneel Disco Mix te vragen. Geen probleem, ze moeten er even naar zoeken, maar ik kreeg het zo. Vriendelijke lui daar.

De versterker Disco Max zou ik ook wel zien zitten. De Rodec mengpanelen waren in ieder geval van uitstekende kwaliteit, robuust gebouwd en erg netjes afgewerkt. Heb na 35 jaar een elco in de voeding moeten vervangen, een 7824 en een opamp. Wel meet ik 37 mVDC op de uitgang, misschien te veel, misschien normaal?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RODEC HDA 450

Bericht door OpaBert »

Hartelijk welkom Tom :proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ray5150 »

Hmm, ziet ernaar ik dat ik het zoekwerk voor niks heb uitgevoerd. :?
(TS is sinds zaterdagavond hier niet meer geweest...)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Henkjan »

tja, na het "warme" welkom (ondertussen :schoon: ) is dat geen verrassing helaas :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
tja, na het "warme" welkom (ondertussen :schoon: ) is dat geen verrassing helaas :(
Zal wel meevallen hoor O:)
Iemand die een Belgische versterker heeft kan wel tegen een grapje :sure: (of twee ... drie ... :shock: ) :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RODEC HDA 450

Bericht door Leeuwarden »

Dit was beslist niet grappig, zeg maar gerust onbeschoft.
tomkennis
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 jul 2017, 18:00

Re: RODEC HDA 450

Bericht door tomkennis »

Beste,

Dank voor de info die ik mocht ontvangen. Ik ga nu even wat verder zoeken aan de hand van het schema. Ik weet ondertussen dat de diverse voedingspanningen correct zijn. Tot volgende keer en alvast . Het is een leuk forum.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ds23man »

:foto: :foto:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RODEC HDA 450

Bericht door ray5150 »

Ja. Nu willen we ook wat foto's zien van jouw exemplaar.
bomlana
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 15:53

Re: RODEC HDA 450

Bericht door bomlana »

ik bezit nog rezerve onderdelen
Bijlagen
HDA340 DISCOMAX service manual p9.jpg
Plaats reactie