RODEC HDA 450
Moderator: Beheerdersteam
RODEC HDA 450
Beste, Ik ben in het bezit gekomen van een Rodec HDA 450. Weet iemand waar ik aan een schema kan komen ?
Dank bij voorbaat
Dank bij voorbaat
Re: RODEC HDA 450
Was dat niet een Belgisch merk ?
Zal vanavond een kijken of er een schema van is.
Zal vanavond een kijken of er een schema van is.
Re: RODEC HDA 450
Ja, het is Belgisch, is er iets fout mee ? Ik zou dit graag terug in orde hebben. Hopelijk kan iemand me helpen. Groeten uit Belgie.
Re: RODEC HDA 450
Als 't Belgisch is moet het nog zooo slecht niet zijnds23man schreef:Belgische meuk inderdaad.
Hoewel, veel herstelwerk gedaan, nooit tegen gekomen
Beschrijving van de problemen met foto's , van twee kanten van een evt print enz. kunnen soms helpen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 08 jul 2017, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RODEC HDA 450
Inderdaad welkom.
Maar om even een paar feiten op een rijtje te zetten:
Rodec en Dateq waren en zijn actief in de discowereld met leuke dj tafeltjes en dachten een graantje mee te kunnen pikken in de versterker markt. Dit waren meestal standaard ampjes gebaseerd op de toen der tijd gebruikelijke mosfet ontwerpen, niks bijzonders, de Elektuur stond er vol mee. Veel verkocht werden die dingen niet en het gros is op de schroothoop beland ( net als het spul van de bekende merken als Crown, Carver, H&H, Hill enz). Ik heb in het verleden veel spul van Rodec en Dateq geserviced maar het was een ramp om aan schema's te komen, het geheim van Soestdijk werd beter bewaakt. Uiteindelijk bleek het gewoon om standaard ontwerpjes te bestaan. Bijkomend probleem is dat de gebruikte transistoren in dit spul er niet meer zijn. Dus ik weet niet wat je met deze amp wil en wat het probleem is. Een schema vinden is al een probleem.
Maar om even een paar feiten op een rijtje te zetten:
Rodec en Dateq waren en zijn actief in de discowereld met leuke dj tafeltjes en dachten een graantje mee te kunnen pikken in de versterker markt. Dit waren meestal standaard ampjes gebaseerd op de toen der tijd gebruikelijke mosfet ontwerpen, niks bijzonders, de Elektuur stond er vol mee. Veel verkocht werden die dingen niet en het gros is op de schroothoop beland ( net als het spul van de bekende merken als Crown, Carver, H&H, Hill enz). Ik heb in het verleden veel spul van Rodec en Dateq geserviced maar het was een ramp om aan schema's te komen, het geheim van Soestdijk werd beter bewaakt. Uiteindelijk bleek het gewoon om standaard ontwerpjes te bestaan. Bijkomend probleem is dat de gebruikte transistoren in dit spul er niet meer zijn. Dus ik weet niet wat je met deze amp wil en wat het probleem is. Een schema vinden is al een probleem.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RODEC HDA 450
Oh ja, in dit draadje staat het vermoedelijke schema, toen nog met de naam DiscoMax:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=rodec
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=rodec
Re: RODEC HDA 450
Ook namens mij welkom, ik had eerder niet gezien dat het hier een nieuw lid betreft.
Wat betreft de versterker, ik heb wat info boven water kunnen halen.
Ook heb ik een schema kunnen vinden, helaas ook zonder componenten waardes.
Dan wat betreft een van de belangrijkste onderdelen, de eindtorren, ik lees op diverse plekken dat er MJ15001 gebruikt zijn.
Volgens dit topic op Circuitsonline moeten die zonder problemen om te wisselen zijn voor de MJ15003.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120069
Die zijn op hun beurt weer hier verkrijgbaar : https://www.eoo-bv.nl/mj-mps-serie/1589 ... 03-on.html
De stuurtorren en dergelijke zijn een heel ander verhaal, want er staan geen typenummers in het schema, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Maar goed, vertel eens wat over die versterker, wat zijn de klachten en dergelijke ?
Een paar foto's zijn natuurlijk ook altijd welkom.
Wat betreft de versterker, ik heb wat info boven water kunnen halen.
Ook heb ik een schema kunnen vinden, helaas ook zonder componenten waardes.
Dan wat betreft een van de belangrijkste onderdelen, de eindtorren, ik lees op diverse plekken dat er MJ15001 gebruikt zijn.
Volgens dit topic op Circuitsonline moeten die zonder problemen om te wisselen zijn voor de MJ15003.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120069
Die zijn op hun beurt weer hier verkrijgbaar : https://www.eoo-bv.nl/mj-mps-serie/1589 ... 03-on.html
De stuurtorren en dergelijke zijn een heel ander verhaal, want er staan geen typenummers in het schema, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Maar goed, vertel eens wat over die versterker, wat zijn de klachten en dergelijke ?
Een paar foto's zijn natuurlijk ook altijd welkom.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: RODEC HDA 450
Zeker niet, en hopelijk heb je jezelf de lol niet laten ontnemen door een enkeling voor wie alleen nog kant en klare modules bestaan.tomkennis schreef:Ja, het is Belgisch, is er iets fout mee ?
Het zelf bouwen of het in ere herstellen van oudere apparatuur is iets wat nog steeds graag gezien wordt. Dat is ook in lijn met waar dit forum voor bedoeld is. Het wordt daarom ook zeker gewaardeerd als je hier een verslagje over je vorderingen wil bijhouden.
Hulp bij het vinden van een schema, of ook bij het opsporen van een eventueel mankement? De bereidwilligheid is er wel. Men tast alleen nog in het duister v.w.b. de aard van het probleem...tomkennis schreef:Ik zou dit graag terug in orde hebben. Hopelijk kan iemand me helpen.
Re: RODEC HDA 450
Het merk Rodec bestaat helaas niet meer, maar 'Transtel-Sabima' (of de overnemer) in Antwerpen, is er nog steeds. Ben er onlangs even binnen gestapt om een schema van het mengpaneel Disco Mix te vragen. Geen probleem, ze moeten er even naar zoeken, maar ik kreeg het zo. Vriendelijke lui daar.
De versterker Disco Max zou ik ook wel zien zitten. De Rodec mengpanelen waren in ieder geval van uitstekende kwaliteit, robuust gebouwd en erg netjes afgewerkt. Heb na 35 jaar een elco in de voeding moeten vervangen, een 7824 en een opamp. Wel meet ik 37 mVDC op de uitgang, misschien te veel, misschien normaal?
De versterker Disco Max zou ik ook wel zien zitten. De Rodec mengpanelen waren in ieder geval van uitstekende kwaliteit, robuust gebouwd en erg netjes afgewerkt. Heb na 35 jaar een elco in de voeding moeten vervangen, een 7824 en een opamp. Wel meet ik 37 mVDC op de uitgang, misschien te veel, misschien normaal?
Re: RODEC HDA 450
Hmm, ziet ernaar ik dat ik het zoekwerk voor niks heb uitgevoerd. 
(TS is sinds zaterdagavond hier niet meer geweest...)
(TS is sinds zaterdagavond hier niet meer geweest...)
Re: RODEC HDA 450
Zal wel meevallen hoorHenkjan schreef:tja, na het "warme" welkom (ondertussen) is dat geen verrassing helaas
Iemand die een Belgische versterker heeft kan wel tegen een grapje
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: RODEC HDA 450
Beste,
Dank voor de info die ik mocht ontvangen. Ik ga nu even wat verder zoeken aan de hand van het schema. Ik weet ondertussen dat de diverse voedingspanningen correct zijn. Tot volgende keer en alvast . Het is een leuk forum.
Dank voor de info die ik mocht ontvangen. Ik ga nu even wat verder zoeken aan de hand van het schema. Ik weet ondertussen dat de diverse voedingspanningen correct zijn. Tot volgende keer en alvast . Het is een leuk forum.
