Nieuwe Hypex plate amps

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ds23man »

Een asynchrone sample rate converter levert meestal 2ms vertraging op.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door dynamike »

Ja, precies. Maar die is toch te corrigeren met een delay? Dat zag ik ook in de handleiding van MiniDSP als je twee MiniDigi's doorlust. Was een specifieke delay van 2,xxx msec die je dan moest instellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ds23man »

Klopt, maar de dsp in de plate amp levert ook vertraging op.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door dynamike »

Ja, dus? Stel ik zet de nanoDIGI voor de Hypex plates via SPDIF, en de sub(s) via een SPDIF DAC'je ook op de nanoDIGI. Dan hoef ik toch alleen de subs te vertragen met de de delay van de Hypex plates om alles weer in sync te krijgen? Die delay is gewoon meetbaar. Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Volumeregeling moet je doen in minimaal 96Khz/24 bit. Dat doe je in de dac chip als daar de mogelijkheid voor is of in de dsp die ervoor hangt.
Dat is ook eigenlijk de enige manier om het juist te doen.
Om de dsp goed te laten regelen is het prettig om een stevig signaal te hebben wat niet te dicht op de ruisvloer zit.
Hier voor heb je dus eigenlijk een signaal nodig dat nog geen demping heeft mee gekregen.
Je zult dus of op lijn niveau of digitaal in je dsp in moeten en daarna of in hel volume stukje mee pakken.
Het enige wat je dan nog nodig hebt om hier gelijk een goede voorversterker van te maken zijn meer ingangen.
In dit geval zou je dan enkel een keuze schakel kast toe moeten voegen.
Lijkt me erg prettig werken.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door dynamike »

Kappa7 schreef:
...

Om de dsp goed te laten regelen is het prettig om een stevig signaal te hebben wat niet te dicht op de ruisvloer zit.

...
Is dat bij digitale audio ook nog steeds zo? Met die ruisvloer bedoel ik dan? Het zijn toch gewoon 1'en en 0'en? Is het niet gewoon resolutie beperken omdat je met een beperkt aantal bits resolutie zit, als je digitaal volume aanpast? Is ruisvloer niet een analoge term, en juist iets wat vermeden wordt bij digitale audio?

Een protocol waarbij het audiosignaal apart zou zijn van het volumesignaal zou inderdaad ideaal zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Kappa7 »

Dat is bij digitale audio ook zo.
Een digitaal signaal is niets meer dan een analoog signaal dat wordt uitgedrukt in cijfers.
In plaats van dat het analoge signaal kleiner is geworden is nu de digitale waarde kleiner geworden.
Ga je eerst digitaal je volume regelen dan zijn ook de fijne details kleiner geworden.
Ga je daarna nog met een dsp systeem het verzwakte signaal bewerken dan kunnen de fijne details wel eens in de afronding van de berekening verloren gaan.
Of je dat werkelijk hoort is natuurlijk de vraag maar optimaal is dat natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door dynamike »

Ja, precies. Dus als een signaal origineel een range had van 0 tot 100, en met half volume van 0 tot 50 dan verlies je info inderdaad. Maar 'ruisvloer' is meer een metafoor dan een feit lijkt me. Er is niet een onderste range van 0 tot 10 bijvoorbeeld (in die range van 0 tot 100) die door storende elementen verloren gaat, zoals bij analoge audio. Die 1 komt net zo netjes binnen als de 99.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door hsmeets »

Let wel: een beetje DSP zet de 16/24 bits integers aan zijn ingang om naar een floatingpoint getal en als er genoeg 'cijfers achter de comma' zijn zal het qua filtering wel meevallen qua nauwkeurigheid. Ook als de ingangs amplitude niet full-scala is. Aan de uitgang worden er weer integers van gemaakt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Kappa7 »

dynamike schreef:
Ja, precies. Dus als een signaal origineel een range had van 0 tot 100, en met half volume van 0 tot 50 dan verlies je info inderdaad. Maar 'ruisvloer' is meer een metafoor dan een feit lijkt me. Er is niet een onderste range van 0 tot 10 bijvoorbeeld (in die range van 0 tot 100) die door storende elementen verloren gaat, zoals bij analoge audio. Die 1 komt net zo netjes binnen als de 99.
Tuurlijk die ruisvloer is hier gebruikt als metafoor maar dan wel voor de beschikbare bit diepte die de uiteindelijke ruimte bepaald waarin gerekend kan worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Kappa7 »

hsmeets schreef:
Let wel: een beetje DSP zet de 16/24 bits integers aan zijn ingang om naar een floatingpoint getal en als er genoeg 'cijfers achter de comma' zijn zal het qua filtering wel meevallen qua nauwkeurigheid. Ook als de ingangs amplitude niet full-scala is. Aan de uitgang worden er weer integers van gemaakt.
Maar of die DSP dat met een full scale signaal moet doen of en slap aftreksel daarvan maakt nog al uit lijkt mij.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door hsmeets »

in een floating point wordt de exponent genormaliseerd waardoor de precisie van de mantisse toeneemt bij kleine getallen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Ah!buis »

hsmeets schreef:
in een floating point wordt de exponent genormaliseerd waardoor de precisie van de mantisse toeneemt bij kleine getallen.
Als het zachtjes gaat, een stel bits voor het geluid en de rest ruis (of nul).Tenzij je bij groot volume de onderste bits laat vallen (afronden,compressie), zal de vervorming geen goed doen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ray5150 »

En je moet ook nog rekening houden met wat voor USB kabel je de zaak op de laptop of computer aansluit...
Die kun je ook niet meer blind vertrouwen. voor je het weet heb je een Loudness functie in je filter gecreëerd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ds23man »

Gelukkig hebben de nieuwe plates geen audio over USB. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door dynamike »

Q3 is aangebroken :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ray5150 »

De zomervakantie ook. :D :proost:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ds23man »

Zo, 3 maanden vakantie Ray? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ray5150 »

Nope, 2 weken en 1 dag.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nope, 2 weken en 1 dag.
Twee weken plus 't weekeind ervoor en erna 2x7+1, 15 dagen dan ? Eigenlijk maar 10 dagen dus (2x 5 werkdagenweek) :(
Anne
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door FritsK »

Hoor ik daar niet zaagmans die het 3e kwartaal doormidden zaagt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Ah!buis »

FritsK schreef:
Hoor ik daar niet zaagmans die het 3e kwartaal doormidden zaagt? :mrgreen:
Tweeachtsten en dan driekwart ? Daar zit een walsje in :D :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Ivo »

Noordzuidlijn...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door ray5150 »

Sagrada Familia ? :lol:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwe Hypex plate amps

Bericht door Ivo »

Haha
Plaats reactie