The Big Tube!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Walt »

Dus jij gaat de speaker bouwen waarvan Hondasl straks baalt dat hij deze niet heeft?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Walt schreef:
Dus jij gaat de speaker bouwen waarvan Hondasl straks baalt dat hij deze niet heeft?

:sure:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Walt schreef:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ds23man schreef:
Walt schreef:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Nou daar zal ik echt niet van balen hoor.

Hij zal zeker beter gaan klinken, ben ik van overtuigd.
Zullen nog wel weer betere zijn.
Bouw gewoon wat jezelf wilt en hoe het er ook visueel naar je zin uit zal gaan zien met units die je ook mooi vind smoelen.
Ieder zijn ding.

Leuk project!

Succes.
anonamemouse

Advies gezocht!
Het laag wordt zoals al eerder vermeld een koker van 30 cm doorsnede. Hij zal zo'n 80 tot 90 cm hoog worden, en een pracht van een staande golf genereren die superstrak binnen het geluidsbeeld valt. Om die tegen te gaan denk ik aan een soort van cone onderin.
Is dit een goed idee?
Wat zou eventueel beter werken?
Waar zou ik dit het beste van kunnen maken?
dre

Bericht door dre »

Volgens mij was er een mooi topic op Het HT-forum.

Volgens mij was dit het: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162344.0
richard

Bericht door richard »

anonamemouse schreef:
Om die tegen te gaan denk ik aan een soort van cone onderin.
Is dit een goed idee?
Wat zou eventueel beter werken?
Een gedempt labyrint? Dan zou je met concentrische kokers een lijn ter lengte van de halve golflengte op de resonantie kunnen maken en deze over de gehele lengte dempen zodat de golf niet terug slaat.
markbakk

Bericht door markbakk »

Bij een gesloten kast is er een hele simpele oplossing: vol stoppen met akoestisch schuim of minerale wol (afhankelijk van je budget). Werkt geheid, niet alleen tegen de staande golf tussen boven- en onderkant. En je kast kan ook nog wat kleiner.
anonamemouse

dre schreef:
Volgens mij was er een mooi topic op Het HT-forum.

Volgens mij was dit het: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162344.0
Interessant draadje! Dank je!
richard schreef:
Een gedempt labyrint? Dan zou je met concentrische kokers een lijn ter lengte van de halve golflengte op de resonantie kunnen maken en deze over de gehele lengte dempen zodat de golf niet terug slaat.
Hmm... Ook een goed idee. Wel een hoop werk. Eens kijken of ik zoiets ergens kan vinden.
markbakk schreef:
Bij een gesloten kast is er een hele simpele oplossing: vol stoppen met akoestisch schuim of minerale wol (afhankelijk van je budget). Werkt geheid, niet alleen tegen de staande golf tussen boven- en onderkant. En je kast kan ook nog wat kleiner.
Heb ik over gedacht, maar te veel dempen dempt ook de geluidskwaliteit. Ik wil dus eigenlijk proberen een zoveel mogelijk dempingsmateriaalloze oplossing te vinden, en dan later eventueel gaan finetunen met dempingsmateriaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

demping in het midden plaatsen zal t meeste effect opleveren, evt nog een bracing met niet al te grote gaten in t midden daar.
qua materiaal: ik zou wat verschilled scoren en testen (meten) wat t beste werkt, ik zelf zag dat dichte minerale wol het rond de 100Hz beter deed dan bv akotherm (zou ff moeten graven naar de metingen))
markbakk

Bericht door markbakk »

anonamemouse schreef:
Heb ik over gedacht, maar te veel dempen dempt ook de geluidskwaliteit. Ik wil dus eigenlijk proberen een zoveel mogelijk dempingsmateriaalloze oplossing te vinden, en dan later eventueel gaan finetunen met dempingsmateriaal.
Te veel dempingsmateriaal (om staande golven te dempen) dempt de geluidskwaliteit? Kun je dat eens uitleggen? Ik weet dat er een mythe rondgaat over 'te veel dempen', maar elke 'onderbouwing' die ik lees is flauwekul en niet op feiten gebaseerd. Net als de onzin over dat PP- en papierconussen geen laag zouden kunnen weergeven omdat ze zouden opbreken. Laat dat laatste maar eens zien, zet een laser-interferometer erop (is dertig jaar geleden al uitgezocht hoor).

Even goed moet je het allemaal voor jezelf bepalen. Doe wat je zelf goed vindt voelen. Veel mensen vinden de kleuring als gevolg van resonanties in de kast helemaal geen probleem. Ik verdenk ze ervan dat ze juist die kleuring prefereren boven een neutrale weergave. Maar wie ben ik?
richard

Bericht door richard »

Met demping maak je het virtuele volume groter en breng je de Q omlaag. Dat geeft wat minder laag maar wel strakker (minder naslingering). Gebrek aan vervorming kan als wat droog worden ervaren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Teveel demping leidt tot een minder open geluid, veel mensen die hiermee experimenteren nemen dit waar. Het klinkt alsof er een rem op de driver komt te staan. Net als dat je auto rijdt met voortdurend de rem een beetje ingetrapt. Leg maar eens uit dat zoiets niet leidt tot kwaliteitsverlies in het rijgedrag qua acceleratie, om maar eens iets te noemen. Het loont dus om een kastvorm te kiezen die meehelpt met staande golven onder controle te krijgen. Ik heb er ook wel eens aan gemeten. Als je flink gaat dempen, dan leidt dat tot zoveel extra weerstand dat het rendement van de driver daalt over het hele werkingsgebied, niet alleen op het resonantiepunt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik kon het natuurlijk weten dat er een reactie zou komen. @Jeroen, als het rendement daalt wil dat niet zeggen dat de kwaliteit slechter wordt. Juist een lager rendement gaat vaak samen met minder resonanties. Je metafoor van de auto is wel een mooie: als ik mijn motor minder demp kan ik harder rijden, maar als ik mijn schokbrekers onder de auto uit sloop lig ik bij de eerste de beste bocht in de sloot. Demping niet nuttig?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Prima, maar dan verschil je toch van mening welke kwaliteit je belangrijk vindt? Ik vind geluidskwaliteit belangrijker dan meettechnisch resonantie arm - kwaliteit. En hoe subjectief ook, alles waar de handrem op gaat klinkt minder vrij/luchtig/dynamisch, meer 'geboxt'. Dus ik vind bij demping het volgende wel op gaan: zo veel als nodig, zo min mogelijk. Bij het afstemmen van de demping in een 2-weg TL merk je het ook direct. Goed gedempt staat de conus bij een tik met de vingers snel weer stil. Toch moet je op gehoor soms besluiten dat minder demping weer beter klonk. Nu zit je dan nog met laag en midden balans, maar dat het ingesloten begint te klinken met veel demping herken ik wel.
markbakk

Bericht door markbakk »

De discussie over kwaliteit ga ik niet voeren hoor! Het palaveren over dat zo min mogelijk demping beter zou zijn hangt mij een beetje de keel uit. Als we zo met auto's zouden omgaan hadden de schadebedrijven en ziekenhuizen veel meer werk. Dat is ook een kwaliteit.
Walt

Bericht door Walt »

Wat Wouter zegt, je kan het erg makkelijk horen, teveel demping in een tweeweg. Probeer het zelf eens, je hebt vast wel een speaker staan.

Het vergelijk met een auto is niet correct, bij een auto heb je namelijk geen aandrijving in verticale richting, het is een massa veersysteem wat kan doen waar het zelf zin in heeft. Een speaker is compleet anders, hier stuurt de versterker de beweging.

Gr. Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 02 jul 2017, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

markbakk schreef:
De discussie over kwaliteit ga ik niet voeren hoor! Het palaveren over dat zo min mogelijk demping beter zou zijn hangt mij een beetje de keel uit. Als we zo met auto's zouden omgaan hadden de schadebedrijven en ziekenhuizen veel meer werk. Dat is ook een kwaliteit.
Valt wel mee hoor veel demping in de schokbrekers resulteert ineen te hard geveerde wagen die alleen op het circuit tot zijn recht komt.
Met een wat comfortabele afstelling valt er ook op straat mee te rijden.
Jag

Bericht door Jag »

Ik denk met dit soort discussies in de trant van "ik vind dit mooier, maar ik vind dat mooier", dat het goed is dat er ook mensen zijn die een stuk systematischer zijn in hun aanpak. Zoals bijv Toole die duidelijk heeft gekregen dat het verloop van de directivity in belangrijke mate correleert met de waardering van mensen voor de kwaliteit van een luidspreker. Met alleen subjectieve waarnemingen kan je decennia in rondjes blijven draaien :o.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Inderdaad, zoals gebruikelijk gaan alle vergelijkingen mank, lengte veerweg en of demping van de beweging/gewicht zijn wel 2 verschillende dingen.

Maar ik ken de heer Tool dan weer niet zo goed. :D
Walt

Bericht door Walt »

Gewoon zelf proberen, het is een kleine moeite om meer/minder demping in een tweeweg te stoppen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het gaat over het laag van een 3weg Walt
Walt

Bericht door Walt »

Weet ik, maar de subdiscussie gaat ook over tweeweg.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jij begint over een 2weg.... dit is een topic over een 3weg en het gaat over de hoeveelheid demping in de bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Ik kon het natuurlijk weten dat er een reactie zou komen. @Jeroen, als het rendement daalt wil dat niet zeggen dat de kwaliteit slechter wordt. Juist een lager rendement gaat vaak samen met minder resonanties. Je metafoor van de auto is wel een mooie: als ik mijn motor minder demp kan ik harder rijden, maar als ik mijn schokbrekers onder de auto uit sloop lig ik bij de eerste de beste bocht in de sloot. Demping niet nuttig?
Het is allemaal een kwestie van dimensioneren.

Het komt er gewoon op neer dat je wilt voorkomen dat je middels een (niet lineaire) kracht van buitenaf de driver wilt remmen in zijn beweging. Demping is nuttig om resonanties in de kast tegen te gaan, maar dat nut neemt af als je zoveel dempt dat je de driver in zijn beweging gaat remmen, zelfs boven het resonantiepunt. Dan wordt het gassen en remmen tegelijk, dat is nooit goed en kan alleen maar nadelige effecten hebben in het streven naar compressievrije en dynamische weergave.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”